Ernesto Colnago bácsi 2015-ben két fronton támad, a Colnago V1R kompromisszumok nélküli versenygép, a C60 pedig a klasszikus muffos karbonváz legújabb generációja, utóbbit ki is vittük egy körre.
A muffos karbonvázra épült kerékpárok sokak szemében továbbra is „A” Colnagók, jól tudják ezt Cambiago környékén is, ezért a palettán továbbra is szerepel ez a klasszikus kinézetű modell. A kor előrehaladtával azonban többen megkérdőjelezik ezt a technológiát, elsősorban azért, mert a muffos Colnagók merevségben már nem vették fel a versenyt a nagy átmérőjű „csövekből” készülő monocoque vázakkal.
A C60 így minden idők legnagyobb muffjaival rendelkezik, nagy átmérőjű karboncsövekből áll össze, a Colnagóra jellemző finom részletmegoldásokkal. A C59 44 mm átmérőjű alsócsövéhez képest a C60 alsócsöve 66×52 mm. Az ülőcső aszimmetrikus kialakítású, a láncvillákat pedig bordákkal merevítették.
Természetesen a C60 még mindig az a bringa, melynek nem helyezték ki a Távol Keletre a gyártását, olaszországi manufaktúrában készül, és a fényezés is talján üzemben történik. Továbbra is számtalan színvariáció létezik, 9 sloping, 5 tradicionális vagy akár egyedi méretben. 52-es méretben egy festett C60 1050 grammot nyom (ami egyébként 25 grammal könnyebb a C59-nél), az 1,1/8-1,1/4-es nyakkal készülő villa pedig 390 grammot.
Az új részletmegoldások közül előre kívánkozik a saját középrész-szabvány, a Pressfit 82,5. A csapágy itt a BB30-cal vagy a BB386-tal ellentétben egy becsavarható (és így cserélhető) perselybe illeszkedik, a tengelyátmérő egyébként megegyezik az előbb említett szabványokkal. A csészéket csak egyedi szerszámmal lehet becsavarni, ezzel is megnehezítve a „mezei” szerelők dolgát.
A merevségen valóban javított a robusztusabb építés, sprintelgettem kicsit a C60-nal és más mint a korábbi C59 vagy az Extreme Power, ugyanazt hozza, mint a legmodernebb monocoque vázak. A vázhoz használt karbon viszont kevésbé rideg, mint a legtöbb mai országútihoz használt szövet, a rezgéscsillapítás kiváló, így összességében kényelmes is a bringa. Aki pedig szereti az olaszos, agilis kormányzást, remekül érzi magát majd a nyergében, vagy a nyergén…
A Colnago C60-on igen erős a papucs kialakítása, ez a szintén kapható tárcsafékes verzió miatt van így, ahol – a papucs meghosszabbításával – egy alumínium elem tartja a féknyerget is, elvezetve ezzel a hőt és kímélve a karbon vázat a fékezéskor ható terheléstől. A tárcsafékes bringa egyébként elöl is különbözik a hagyományostól, 15 mm-es átmenőtengelyt kap.
A C60 variációknak ezzel még korán sincs végük, hiszen külön elektronikus és mechanikus váltórendszerhez is lehet rendelni vázat, sőt, van egy limitált széria, a C 60 Anniversary (60. évforduló), amiből csak 60 darab készül a gyűjtőknek, plakettel a vázon. Amiben technikai értelemben különbözik a C60-tól, a kétfuratos fékfelfogatás, Colnago logós fékekkel. A váltórendszer természetesen Campagnolo Record, ápolva az olasz hagyományokat.
A Colnago V1R nem hagyományokat ápol, már ha a sárga Ferrari logót nem tekintjük annak… Az olasz gyártó eddigi legkönnyebb bringájánál az aerodinamikára is hangsúlyt fektettek, szélcsatornában tesztelve a fejlesztés során. A monocoque vázhoz felhasznált karbonszövetet a Ferrarival együttműködve választották ki, ezért is látható az ágaskodó ló a felsőcsövön.
A V1R a fékek szempontjából is az aerodinamikát követi, elöl és hátul is a jobb légellenállású „dual pivot” fékekkel szerelik, és a szintén aerodinamikus nyeregcső is a vázszetthez tartozik. A Colnago kerékpárokra eddig nem volt jellemző a fullcarbon papucs sem, a V1R-en ilyet láthatunk hátul, cserélhető alumínium váltófüllel. Nyolc méretből választhatjuk ki a nekünk megfelelő V1R-t.
Van még új karbon Colnago a nap alatt, méghozzá a hölgyek számára: a Colnago CLD. A hagyományos geometriához képest rövidebb felőcső, keskenyebb kormány, rövidebb stucni, kényelmesebb nyereg. a Komfortra a vázkialakítás is ráerősít, a karbonszövetet is ennek megfelelően választották ki.
A férfiaknak szánt komfortbringa 2015-re is a CX Zero, ami tárcsafékes változatban is elérhető. Magasabb homlokcső és egy kicsit rövidebb felsőcső jellemzi a kényelmesebb üléspozíció érdekében. A tám és láncvillák, valamint az első villa is jobban csillapítja a rezgéseket egy átlagos karbon kerékpárhoz képest. A 27,2-es nyeregcső és a 25 mm-es gumik is ezt a célt szolgálják. 8 sloping méretben elérhető.
Feltűnő designnal kapható a Colnago belépő karbon országútija, az AC-R, hagyományos, vagy tárcsafékes kivitelben is. A monocoque váz verseny-orientált geometriával készül, gondolom sejthető, hogy a Colnago műhelyben a „belépő szint” teljesen alkalmas amatőr versenyzésre is. A nagytestvérekhez hasonlóan nagy a méretválaszték is, ami nyolc különböző vázat jelent. Mechanikus vagy elektromos váltószettet is fogad, de akár Shimano 105 vagy Campagnolo Veloce szettel is megvásárolható.
További Colnago-információk Magyarországon: KATTINTS IDE!
(x)