Előző cikkünk folytatásaként ezúttal mélyebbre ások, és a Bionicon egyedi technológiáit próbálom közérthetővé tenni. A tesztek majd ezután következnek – örömhír, hogy Bionicon kerékpártesztet még idén olvashattok oldalunkon. KGÁdám és jómagam ezen a héten kaparintottuk meg az első két össztelós tesztalanyt. Ellenben most bele is csapnék a lecsóba, mert elég vaskos a tudásanyag…
A gyárlátogatás kapcsán már említettem, hogy nem sorozatgyártás, hanem egyenkénti kerékpár összeállítás folyik a Bionicon üzemben. De nemcsak ez a garancia a minőségre, hanem gyakorlatilag minden, amit ott láttunk. Ott kezdődik, hogy a cég német, ezért nagyjából azt tapasztaltam, amit megszokhattunk tőlük.
Rengeteg villát és bringát szétszedtünk már az újság/weblap fennállása óta, és az egyik legfontosabb tapasztalatunk az, hogy minimális hanyagsággal – figyelmetlen összeszereléssel, a kenőanyag kihagyásával, spórolós készre munkálással – teljesen agyon lehet vágni egy villa vagy rugóstag működését, ezáltal pedig az egész bringáét. Ezeket a hibákat ráadásul neves gyártók többszázezres termékeinél is megfigyeltük már.
Éppen ezért örültem különösen annak, amit a Bioniconnál láttam, mert az utolsó ötforintos O-gyűrű beszereléséig minden pontosan ki van találva. Minden kütyüre vagy kenési-, összeszerelési metódusra milliméter- és grammpontos folyamattáblák sorakoznak a falon, hogy mit, hogyan kell összerakni, kenni, meghúzni.
Ez a dolog egyik része, a másik a legyártott vázelemek, csövek, dugattyúk, szelepek gyártási minősége, melyeken nagyon komolyan múlik egy finom levegős rendszer működése. Annyit mondhatok, hogy nagyon büszkén mutogatták az alkatrészeket – teljes joggal. Csak egy példa: kíváncsian nézegettük egy villa levegőkamrájának belső felületkezelését, melynek extra simának kell lennie, hogy a szoros légkamradugattyú egyrészt finoman csússzon rajta, másrészt hibátlanul tömítsen egyszerre. Ez egy finoman mozgó levegős rendszer alapja. A felületkezelés döbbenetes volt – pusztán a tükörsimaságától olyan csúszós volt, mintha kenőanyag is lett volna rajta.
No de nem kenyerem az áradozás, ezeknek a dolgoknak így kell működniük alapból…
Mindenesetre a látványos minőséget kárpótlásnak tekintem azért cserébe, hogy manapság egy gyártónál sem nagyon láthatunk olyan klasszikus munkafolyamatokat, mint a vázhegesztés, csőhúzás, hydroform eljárás, dörzsárazás, CNC marás, stb. A Bioniconnál sem. A vázak kész állapotban, lefestve érkeznek, az össztelósok darabokban – őket helyben vértezik fel a rugózó elemekkel, s szerelik össze. A villákat 100%-ban itt állítják össze az utolsó csavarig, de a komponenseik szintén készen érkeznek.
A fröcskölő, folyékony fém látványát ugyan nélkülöznünk kellett, de a tervezés már egy teljesen más téma. Mint előző cikkemben is említettem, egy Bionicon össztelós gép nagyjából 60%-a (!) saját szellemi termékük, kezdve a váztervezéstől a komplett „Up’N’Down” technológián át a saját fejlesztésű villáig. Ennek a gyár minden szegletében nyoma van, skiccek, komplett tervrajzok és más egyebek formájában.
És most lássuk a szellemi termékeket szépen sorjában!
Az „Up’N’Down” technológia lényege az, hogy a fej- és nyeregvázcső-szögön 5-7 fokot tudunk állítani menet közben. Miközben például a villát leültetjük, a rugóstag jobban „kinyílik” (megnő a szemtávja). Ezáltal, lényegében a középcsapágy-magasság változása nélkül alakítjuk át a bringát lejtőzőből mászó géppé, ráadásul fokozatmentesen.
Mindezt úgy, hogy a kormányon lévő „magic” gombot nyomva tartva áthelyezzük testünk súlypontját. Itt a nagymértékű geometria/szög változáson van a hangsúly, amit nem tudnánk elérni, ha kizárólag a villát ültetnénk le. Technológia szempontjából ez úgy néz ki, hogy a villa és a rugóstag erre a célra kialakított levegőkamrái össze vannak kötve egymással. Amikor tehát megnyomjuk a gombot és áthelyezzük a súlypontunkat előre, a villából a tag fejében lévő kamrába áramlik át némi levegő, amitől megnő a tag szemtávja. Tehát a tagban és a villában a „hosszuk”-ért (beépítési magasság és szemtáv) felelős kamrák térfogata változik, így állítjuk a geometriát.
A tagnak a rugózásáért felelős kamrája ugyanolyan, mint a hagyományos levegős tagokban, külön szeleppel is kell felfújni. A lényeg a tag fejénél lévő adapterben van, ebben találhatók a szemtávolságáért (hosszáért) felelős kamrák, és itt, az adapteren lévő szelepen át kell felfújnunk magát az Up’N’Down rendszert és a villát is egyben.
A metódust könnyebb megérteni, ha megnézzük a vázra festett „setup”-ot. Ott látszik, hogy a rendszer beállításakor egy, a villa tetején lévő „csapot” meg kell nyitnunk, hogy a tag fejadapterébe fújt levegő a villa pozitív (tehát a rugózásért felelős) kamrájába áramolhasson. Majd a beállítási folyamat végén kell elzárni azt. Ekkor különül el egymástól az Up’N’Down rendszer és a villa pozitív (rugózó) kamrája.
Rugóutak szempontjából az a helyzet, hogy a tagé nem változik, mert a DH pozíció az alap. Amikor mászó üzemmódba „kapcsolunk”, akkor egy extra kb. +2 cm bújik elő a tag fejéből, megnövelve ezzel a szemtávját.
A villát azonban konkrétan leültetjük mászó üzemmódban, tehát a rugóút az Ironwoodnál 200-ról 100 mm-re, az új 180-as Alvánál 180-ról 90 mm-re, az XC/trail modell Golden Willow-nál pedig 150-ről 70 mm-re redukálódik.
Érdekes megoldás a következő technológia is, a K.P.P., (Kinematic Pedal Platform – a fordításától kíméljük meg egymást 🙂 ami – furamód – inkább az Up’N’Down következményének tűnik, mint direkt fejlesztésnek. Ezt úgy értem, hogy mivel az Up’N’Down miatt változtatjuk a rugóstag szemtávját, értelemszerűen változik a lánc elhelyezkedése is a váz hátsó részéhez képest. A Bionicon ezt használja ki, és állításuk szerint mászó üzemmódban ez a láncvonal-változás pozitívan hat a hajtáskori pogózásra, tehát csökkenti azt. Ráadásul mindezt úgy, hogy a mozgás érzékenysége nem változik. A teszt során majd meglátjuk, addig is, ha fizikus olvasóink levezetnék ezt nekünk, azt szívesen vennénk! 🙂
Okos és könnyű rendszer a Twin-Lock. Segítségével, egyrészt a felső villavállra csavarral integrált kormányszárat helyezhetjük át előrébb vagy hátrébb; másrészt egy nagyon ügyes kétcsavaros rögzítéssel állíthatjuk a stucni dőlésszögét. Egyúttal a kormány-nyereg távolságot, a kormánymagasságot, sőt, a kormány dőlését is e két csavar meglazításával állíthatjuk.
Aki maga szereti karbantartani a villáját, láthatta a villagyártók évtizedes görcsölését a mind jobb kenés érdekében. Amikor megláttam a Bionicon megoldását, komolyan felnevettem. A képeken az látszik, hogy a felső csúszópersely alatt és felett 1-1 olajzáró szimeringet (a felső porvédővel kombinált) és 1-1 olajozó gombot helyeztek el.
Fogod a fecskendőt, a felső gombon át benyomod az olajat, mely azután a rovátkolt perselyen át szabadon ingázhat a persely alatti és feletti olajtér között.
A rendszernek csak előnyei vannak:
– pont ott ken, ahol a legjobban kell
– nem tud elfolyni az olaj onnan, ahol a legnagyobb szükség van rá
– nem kell feleslegesen sok olajat tölteni az alsó szárba
– a kis mennyiség miatt nem drága feltölteni drága kenőanyaggal
– ha elkoszolódik, akkor az alsó gombot is megnyitod, és felül benyomod az új olajat, egy mozdulattal lecserélve a trutyit
– nem kell szétszerelni a villát
– évszakonként lehet különböző viszkozitású olajat használni a hőmérsékletnek megfelelően
Megfelelő megmunkálás és szimeringek alkalmazása esetén (ami a Bionicon esetében adott) zseniális találmány. A Gravilube rendszer a 2011-es Reeden és az Alva 160 Airen lesz elérhető.
A F.I.T. egy újabb szabadalomvédett megoldás, mely arra hivatott, hogy a hosszúutas, duplavállas villa felől érkező csavaró, húzó, feszítő erőhatások kevésbé terheljék a komplett fejcső – villanyak – kormánycsapágy együttest. A villanyakat egy szakaszon felhasították, így amikor felülről összehúzzuk a rendszert, a csapágyak a megfelelő módon lesznek előfeszítve. Ráadásul így könnyebb villanyakat is lehet gyártani. Ugyanezt alkalmazzák az egyforgáspontos Ironwood és Supershuttle forgáspontjánál.
Tengelyek, fékrögzítések, kompatibilitás. Gyárlátogatásunk során kezdetben csodálkoztam azon, hogy a gyártó duplavállas, hosszúutas villáin miért alkalmaz gyorszáras tengelyrögzítést, miközben a piacon már az XC villák között sem ritka legalább a thru15 szabvány. Aztán az egész napos teszt alatt sem lettem okosabb, mert egy elöl-hátul 150-160-at mozgó Supershuttle-t lovagoltam, és a gyorszár / enduro / nagy tárcsa kombó nem hozott többet, mint ami elvárható tőle, fék- és kanyarmerevség tekintetében.
Az viszont szerencse, hogy 2011-re a gyártó a Reednél és az Alva Air 160-nál thru15; a 180-as Alváknál 20-as átütős tengelyt fog használni a villáiban. Az XC- és könnyű hosszúutas gépeknél normális a gyorszár használata, de én személy szerint 140 mm rugóút felett thru15-öt alkalmaznék a villákon. Az viszont tény, hogy az átütőtengely hiánya eltörpült az Up ‘n’ Down rendszer nyújtotta előnyök mellett. A Reednél és az Alva 160 Airnél korábban is említett Gravilube-os G2 villák fékrögzítése közvetlen 180-as PM, a 20-as átütős Double Agent 20 villákon pedig a hagyományos PM.
Hátul úgy néz ki a kínálat, hogy 12 mm-es átütő és sima gyorszár a választék. A 12-es átütő azokhoz a bringákhoz jár, melyek elöl is átütősek. A fékrögzítés az átütősökön PM, a gyorszárasokon IS szabványú. Közvetlen első váltó felfogatást találunk jövőre a Reed-en és az Alvákon, valamint ISCG05 felfogatást az Alva 160 Air-en.
A Bionicon kétféle felfüggesztést használ:
– 4 forgáspontos rendszert horst-link (Specinél FSR) láncvilla-támvilla kapcsolódással
– 1 forgáspontos rendszert
Az egyforgáspontosok különlegessége a „2-Side Swingarm”, melynél a hátsó rész, a következő ábrán látható módon 2 fél darabból áll össze nagy méretű átmenő merevítésekkel. Tényleg nagyon merev, a Supershuttle-on tesztelhettem.
További előnye, hogy szerszám nélkül állíthatók be és cserélhetők a forgáspont csapágyak. Csak a Supershuttle és Ironwood vázak készülnek „2-Side Swingarm”-mal.
A másik technológia, ami szintén csak ennél a két gépnél van, a „3-step”, mellyel a rugóstag hátsó befogatása változtatható 3 lépésben. Ezzel a középcsapágyház magasságát és kis mértékben a vázszögeket is változtathatjuk.
A 4 forgáspontosok mindenkori előnye a jobb fék-függetlenség és általában(!) a finomabb, puhább mozgás. Utóbbit, a Bionicon esetében mi is így éreztük a „gyári” tesztnapon.
Az igazán nagy dobás azonban a „Generation2” jelölésű gépeiken érkezik 2011-ben. A megoldás neve over-extension, vagy – mint a képen is látható – hyper-extension. Lényege, hogy mászó pozícióban a váz „túlnyílik”, mely során a támvilla és a himbakar olyan szögbe kerül egymáshoz képest, hogy a váz gyakorlatilag önmagát lockolja, kifeszül.
A Bionicon egy olyan helyzetet hajt a saját malmára, melybe egy-két vázgyártó színtiszta bénaságból kerül bele. Teszteltünk régebben olyan vázat, melynek a himbakar/támvilla szöge olyan rossz volt, hogy a váz a rugóút elején nem akart bemozdulni, átesve a holtponton pedig hirtelen összeesett. Na, hát a Bionicon pontosan ezt használja, de direkt módon, és amikor kijövünk ebből a végállásból, jöhet újra a finom mozgás. Ezen az elven működő Generation2 gépek a Reed és az Alva modellek lesznek.
És végül a villákról pár szóban. Egyszerűen megközelítve a dolgot, a Double Agent villáik G1-es változatában alapból nincs külön csillapító egység, de opcionálisan, egyetlen mozdulattal rakható bele.
A G2-esekben, a 15 GL-ben és a 20-as átütősökben alapból van csillapító egység. Különlegesség az Ironwood villája, a Special Agent, mely fordított (USD) típus, és szerényen 35 mm átmérőjű, 7075 alu becsúszóval és szintén 35 mm (!)-es átütő tengellyel bír.
A becsúszók átmérője a többi össztelós gépüknél is 35 mm, és értelemszerűen mindegyik levegős rendszerű a Bionicon egyedi geometria állító rendszere miatt. 2011-re lesz azonban még egy különlegesség, mégpedig a 180-as Alva Coil, melynél először alkalmaznak hátul acélrugós tagot. Ez már egy valódi kemény FR gép lesz. Talán azt is teszteljük majd, de addig is már csak az Ünnepekig kell várnotok az első Bionicon bringatesztre.
További információk:
A Bionicon termékek hazai forgalmazója a Bike Center; www.bikecenter.hu.
A Bionicon gépek a Bikemag Apróhirdetőben ide kattintva érhetők el.
A Bionicon gépek márkatopikja a Bikemag Fórumon pedig ide kattintva bújik elő.
Szöveg: Lcs
Fotó: Lcs, András, Bionicon
(x)