A Bianchi egyértelműen hisz a tárcsafékek létjogosultságában az országúti kerékpározásban, a Colnago mellett a másik patinás olasz márka, amely az új technológia elkötelezett zászlóvivője. A csúcskategóriás Oltre XR2 és Infinito CV jövőre megújul, egyaránt elérhető lesz minkét fékrendszerhez készült változatban.
A sikeres C2C sorozat utódaként az Infinoto CV fejlesztése kissé előbbre tartott a világ legidősebb kerékpármárkájánál, már nyár elején hírt kaptunk a kényelemre hangolt csúcsmodell új változatáról. A Bianchi kínálatában a kényelem biztosítása nem egyenlő a manapság divatos „kocakerékpárosokra” szabott geometriával: a fejlesztés fő célja, hogy a Vacansoleil-DCM Pro Tour csapat sztár kerekesei a lehető legmagasabb szintű karbontechnológiát alkalmazó, de az út rezgéseit kiválóan csillapító vázszettet kapjanak a tavaszi klasszikus versenyek embert próbáló kockaköves vagy éppenséggel murvás szakaszaira. Juan Antonio Flecha egy Infinito CV nyergében teljesítette az idei Ronde van Vlaanderen-t, avagy a flamand “kört”, majd a következő hétvégi Párizs-Roubaix klasszikuson már a csapat minden indulójának jutott egy-egy Infinito tesztgép.
A kényelem fokozása érdekében alkalmazott technológia igen komoly alapokon nyugszik: a CounterVail Vibration Cancelling Composite Technology-nak keresztelt rezgéskioltó elvet a Material Sciences Corp. szakemberei dolgozták ki, amely a NASA egyik beszállítója. A CounterVail egy magas viszkozitású elasztikus alapanyag, amelyet gyártáskor a karbon szövetszerkezetbe laminálnak, a tesztek alapján a karbonszövet-szerkezethez képest 75%-kal jobban csillapítja a rezgéseket. A csövek, illetve a vázszerkezet ettől még nem lesz hajlékony: az elasztikus anyag deformáció nélkül nyeli el ezeket. Mind a Bianchi mérnökei, mint a Pro Tour verenyzők visszajelzései azt mutatják, hogy a Infinito CV kevésbé terheli az izmokat, mint mondjuk a Oltre csúcsmodell, a rossz minőségű utakon pedig a kerékpár irányítása is biztosabb. Geometriája kissé stabilabb, mint az Oltre-é, bár a fejcső mindössze néhány milliméterrel hosszabb. Ha azt gondolnánk, hogy a “fájdalomcsillapító” mellékhatása szükségszerűen a megnövelt tömeg, kellemesen fogunk csalódni a 950 g-os váz, illetve a 400 grammos villa láttán!
Az Infinito CV PF BB30-as középrésszel, alul másfél colos kormánycsapággyal rendelkezik, de ami még fontosabb a rossz útviszonyok esetében, elfér benne akár egy 28 mm-es köpeny is. Elektronikus váltással is kompatibilis. Két változatban lesz elélhető: hagyományos patkófékhez, illetve tárcsafék-rendszerhez. Az utóbbi esetében a koncepció egyértelműen Shimano vagy SRAM hidraulikus rendszerre hangolt, a vezetékek a vázban, illetve az első villaszáron belül futnak, elől/hátul 140 mm-es tárcsát fogad, de lehetőség van adapterrel 160-ra emelni a tétet (azaz a váz elviseli a megnövelt terhelést is). A hátsó saru 135 mm-es, a váz kb. 100 grammal nehezebb, mint a patkófékes változat.
A Vacansoleil/DCM és Androni Giocatoli Venezuela profi kerekesei által hajtott Oltre is megújul, az XR2 névtoldalékot kapja meg keresztségben. A régebbi modell nemcsak a Bianchit hajtó Pro Tour versenyzők számára volt nagy kedvenc, hanem számos összehasonlító kerékpárteszten is rendkívül jól szerepelt. Sokak szerint közel áll a tökéletes kerékpárhoz, amelyen a Bianchi szakembergárdája még megkísérelt egy kicsit finomítani. A váztömegből ugyebár mindig lehet egy keveset faragni az egyéb tulajdonságok “beáldozása” nélkül, a vázformán pedig “simítgatással” fokozták annak aerodinamikai tulajdonságait. Az XR2 nagy szakítószilárdságú UMS40 és CN60 karbonszövetből készül, tömege 55 cm-es vázméretben 900 gramm alatt lesz. BB 386 középcsapágy-háza ideális a Campagnolo 2014-es új 30 mm-es tengelyrendszeréhez, így a képeken látható 80. évfordulós vicenzai Super Record szett adaptermentesen illeszkedik.
Az Oltre XR2 természetesen elektronikus váltással is kompatibilis, az akku a váz nyeregszárcsövébe integrált, de a mechanikus rendszer is pont olyan jól illeszkedik, mint a “villamos”. Villája mindössze 350 grammos, emellett aerodinamikailag optimalizált, válla pedig “bebújik” a fejcső és az alsócső találkozásánál kialakított mélyedésbe. A váz speciális nyeregszárat fogad, amely aerodinamikus formájú, de rétegszerkezete emellett többlet kényelmet is biztosít. Az UTSS pálcikavékony támvillák ugyancsak hatékonyan csillapítják a rezgéseket, bár ha egy ellazító adag morfiumra van szükség, arra ott az Infinito CV.
A Bianchi az Oltre csúcsmodellt is elkészítette tárcsafékes változatban: a kialakítás Shimano vagy SRAM hidraulikus rendszerre hangolt, a vezetékek a vázban, illetve az első villaszáron belül futnak, elöl/hátul 140 mm-es Post Mount tárcsát fogad, a hátsó saru pedig 135 mm-es. A fejlesztők szerint nem érdemes 25 mm-nél keskenyebb külsővel használni, mivel a hidraulikus tárcsafék szereti a nagyobb kontaktfelületet az aszfalttal.
Azért jutott egy kevés fejlesztőmunka a nem csúcskategóriás modellekre is: a Bianchi Sempre Pro is megújul PressFit 30 középcsapágyházzal, alul nagyobb méretű kormánycsapággyal, mindkettő az optimális vázstabilitás jegyében került alkalmazásra. Az UTSS pálcikavékony támvillák hatékonyan csillapítják a rezgéseket, így látható, hogy a kényelem fokozása is szerepet kapott a 2014-es fejlesztésben. A váztömeg még bőven “versenysúlyban” van: 55 cm-es vázméretben mindössze 1050 g.
Az Intenso modellcsalád ugyancsak fullkarbon konstrukció, itt is szerepel a másfél colos alsó kormánycsapágy, a hozzávaló új villában pedig rezgéscsillapító Kevlar betétek növelik a kényelemérzetet. A fejcső hossza és a vázgeometria az Intenso esetében már inkább az hétvégi harcosok igényeit követi (azaz C2C elv szerinti), a magas első traktus pedig alkalmat adott egy ritka érdekes és tetszetős bowdenvezetés-megoldásra is. Meglepő módon ezen a modellen egy 4. középcsapágyház-rendszert találunk: hagyományos angolmenetest. Az 1230 grammos váztömeg ebben a kategóriában egyáltalán nem számít rossznak.
A népszerű Bianchi aluvázas modell, a Via Nirone 7 új, immár hidroform eljárással készült vázat kap 2014-re, három különböző csőfalvastagsággal, amely a tömeg csökkentése mellett a mérnökök szerint stabilabb szerkezetet eredményez. A villa karbonszáras, alu nyakkal rendelkezik, illetve ebben is megtaláljuk a rezgéscsillapító Kevlar betéteket, amelyek a remények szerint csökkentik az út által keltett rezgéseket. Az új Shimano Claris szettel is kapható lesz, állítólag meglepően kedvező árfekvésben. A Bianchi nagykövetének számító, idén a Giro d’Italia dicsőség csarnokába beválasztott háromszoros győztes Felice Gimondi sem ment jobb bicajjal anno, mint egy 2014-es Claris-szal szerelt Via Nirone 7!
Montis vonalon a versenyorientált karbon Methanol immár mindhárom kerékméretben, azaz 650B-s változatban is kapható lesz, 12×142 átütőtengellyel, a 1 1/8”-1 1/2” fejcsőmérettel, PF30 73 mm-es középcsapágyházzal, illetve belső bowdenvezetéssel rendelkezik. További érdekessége, hogy a Bianchi előre Di2-kompatibilissé tette a vázat, azaz az elektronikus váltórendszer felszereléséhez minden adott… csak annak piaci bemutatása várat még magára. Talán a talján mérnökök tudnak valamit, amit mi még nem!
Az SL változat karbonváza 19”-os méretben mindössze 1185 g, köszönhetően a rendkívül erős SHM Toray HM700T és 40T/30T alapanyagnak, amelyet titánhálóval erősítettek a kritikus helyeken. Integrált nyeregszáras kialakítást kap, de „visszanyesve” hagyományos 31,6 mm-es nyeregszárat is fogad. Létezik SX versenyfelhasználásra tervezett változat vékonyabb csőfalvastagságokkal, belső csőmerevítéssel, még alacsonyabb váztömeggel.
Végezetül annyival még adós vagyok, hogy az összes többi Bianchi modell 2014-ben lényegében változatlan marad, új időfutamgépet pedig 2015-re ígérnek a fejlesztők.
További információ a forgalmazó honlapján.