Rég jelent meg Author kerékpárteszt a Bikemagon, szerencsére a horvátországi MegaTeszten a cseh gyártótól is kipróbálhattuk egy bringát. Nem is akármilyent, egy abszolút versenygeometriával rendelkező országútit, az Author Charisma 55-öt.
Csehországban rendkívül népszerű a kerékpározás és a kerékpársport is, hirtelen meg sem tudnám számolni, hány saját márkával büszkélkednek. Ezek közül az egyik legismertebb és legmagasabb minőségi szintet képviselő brand a prágai Author. A kerékpárvázak Tajvanon készülnek, a fejlesztés pedig a Prágai Műszaki Egyetemmel együttműködve történik, a designért a híres formatervező, Pavol Sajtak felelős, a prototípusokat pedig profi bringások tesztelik. Az Author kerékpárokat használó és a gyártónak visszajelzéseket adó – korábban Pro Continental státuszú – Author gyári csapatból többek között olyan versenyzők nőttek ki, mint az idén már a Team Sky-t erősítő Leopold König.
Azt is fontos hangsúlyozni, hogy az összes Author által tervezett és gyártatott váztípus a piacra kerülést megelőzően szigorú nyúzópróba alá kerül. Minden egyes új termék prototípusát statikus és dinamikus tesztek alá vetik, amely összesen 14 vizsgálatot foglalnak magukba. Emellett a gyártósorról lekerülő minden egyes váz két roncsolásmentes vizsgálaton megy keresztül: az egyikkel a fejcső, a másikkal a középrész torzionális merevségét ellenőrzik.
Az Author kiemelt figyelmet tulajdonít a beszállítók megválasztására: így például a vázaihoz felhasznált karbon alapanyagot a japán Toraycától szerzi be, amely az alapanyaggyártás tekintetében a világ élvonalában foglal helyet. A cég neve ismerős lehet a Forma 1 világából, illetve a Torayca alapanyagból épít a nagy nevű olasz Pinarello és a Wilier is. A karbon szövet a tajvani Carbotec cég jóvoltából nyeri el végleges formáját, ők már régóta beszállítói a cseh márkának.
A Charisma széria az Author karbon országúti bringáit takarja, a forma megegyezik, a Charisma 77 nagyobb szakítószilárdságú A-minősítésű karbonszövetből és A-jelű villával készül (Dura Ace szettel), a Charisma 66 B-minősítésű vázzal és ugyancsak B-jelű karbonvillával (Ultegra szettel) érkezik, a tesztelt Charisma 55 a 66-ossal megegyező “B” vázra épül, C-jelű karbonvillával. A tesztelt kerékpár monocoque vázának kidolgozása megfelel napjaink legszigorúbb követelményeinek.
Formavilága egyszerre aerodinamikus, de ügyeltek arra is, hogy a középrész merev legyen (a BB386 középrésszel ezt megoldották), a támvillák pedig biztosítsák a szükséges komfortot. A bowdenek belül futnak, az egyetlen pont, ahol első ránézésre talán elmarad az Author Charisma 55 napjaink legjobb országúti kerékpárjaitól a bowdenek ki és bevezetése, ezeket a részeket gondosabban is ki lehetett volna alakítani. A festés kiváló minőségű, a piros szín a legszebb árnyalatok közül való, öröm ránézni.
A műszaki paramétereknél és a designnál is izgalmasabb azonban a váz geometriája. Lehet, hogy “csak” 105-ös szettel szerelt bringáról van szó, mégis abszolút versenyzésre orientált. Első ránézésre méreten alulinak tűnt az 54-es váz, azonban a mai trendeket figyelmen kívül hagyva ehhez 55-ös felsőcső társul. Ha kiveszem a gyári hézagolókat, a 120 mm-es homlokcsővel s mondjuk egy 130-as stucnival megspékelve gyakorlatilag egy profi versenyző üléspozícióját kapom meg még ebben a méretben is.
A villaszög is elég meredek a versenyzéshez, úgyhogy ezt a bringát elsősorban olyan fiataloknak ajánlanám, akik szeretnének bizonyítani a versenyeken, de egyelőre nincs meg a büdzsé egy Dura Ace-szel vagy Ultegrával szerelt gépre. A másik oldalon, akik a „turistásabb” szemléletet képviselik, azokat óva inteném ettől a modelltől, mert a Charismán bizony le kell hajolni a kormányhoz (vagy több hézagolóval kell elcsúfítani). Cserébe az aerodinamikus vázzal összhangban az elfoglalt pozíció is aerodinamikus lesz! (Ez nem minden aero kerékpár esetében teljesül…)
A felszereltség mondhatjuk a szükséges alap, ami biztosítja, hogy ne kelljen bosszankodnunk műszaki problémákkal, a váltás késlekedésével stb. A 11-es Shimano 105 szett szinte ugyanazt tudja, mint a nagytestvérek (Ultegra, Dura Ace) nehezebb kiadásban. Érdekes volt egyébként Horvátországban, ahol sok bringát próbáltunk párhuzamosan, hogy még egy Shimano 105 váltórendszer is üzembiztosabban működik, mint egy drágább Campagnolo szett.
A Charisma 55 gyári felszereltségét a hazai forgalmazó a tesztkerékpáron egy FSA karbon hajtóművel egészítette ki, amivel jelentős grammokat is sikerült faragni, valamint dögösebben is néz ki a kerékpár. A Mavic Ksyrium Equipe kerékszett szerintem szintén a minimum egy ilyen szintű vázhoz, remek edzőkerék, ami amatőr versenyzésre is ideális lehet. A kiegészítők, kormány, stucni, nyeregszár az FSA felső kategóriás (karbon stucni, Wing Compact kormány!) termékei, remek összhangot biztosítva. A Fizik Arione nyeregért ugyancsak piros pont jár, a legtöbb bringás imádja.
A 749 990 Ft-os vételárat (most akcióban 729 000 Ft!) sokallom egy 105-ös szettel szerelt karbon országútiért, ugyanakkor azt megjegyezném, hogy a váz kitűnik a manapság egy kaptafára gyártott – ezen az árszinten jobbára komfort – országútik világából és az FSA kiegészítők is inkább Ultegra/Dura Ace szintű bringához dukálnak, a karbon stucnit és nyeregszárat meg kell fizetni. A Ksyrium kerékszett Mavic gumikkal is inkább Ultegrás bringákban megszokott, 105 szinten jobbára Aksiumot kapunk csak.
A menettapasztalataim nagyon jók voltak, ezzel valóban lehet versenyezni, sprintelni, gyorsan menni. Merev, kanyarokban pontos és agresszíven húzhatók az ívek, sprintelve is stabil. A felszereltségből adódóan nem éppen hiperkönnyű tömege (8,9 kg-nak mértük) ellenére is könnyűnek éreztem a remek váznak és kerékszettnek köszönhetően. Ha így nézzük és valakinek ilyen karakterisztikájú bringára van szüksége, akkor rögtön leszűkül a választás lehetősége a piacon, és érdemes elgondolkozni az Author Charisma beszerzésén, függetlenül az ártól.
Tesztcsapatunkból az eddig jobbára mountain bike versenyekről ismert Michelberger Szilvia is hasonló véleményen volt, pedig alapjában véve az országúti bringázással még csak rövidebb ideje ismerkedik. Szilvi, aki tehát egy másik, de annál nagyobb célcsoportot képvisel, így foglalta össze tapasztalatait:
Rögtön felfigyeltem rá a sok országúti között és ragaszkodtam hozzá, hogy mehessek vele. Külsőre a színei mellett a váz formája tetszett meg, karcsú, aerodinamikus. Sprintben nagyon húz, hegyre fel könnyedén szinte repül és hajtűkanyarokban is stabilan tart. Olyanoknak ajánlom, akik szeretik a tempót, a sportos üléspozíciót, versenyzésre tökéletes. Én így, ahogy van, elfogadnám és összességében egy „nagyon jó” értékelést adok neki.
További képek:
InfoBox:
A kerékpár a következő linken tekinthető meg a hazai forgalmazó honlapján: http://authorkerekpar.hu/
Web: http://authorkerekpar.hu/
Származási hely: Csehország
Vázgarancia: 5 év
Alkatrész-garancia: 1 év
Vázméretek: 52 cm, 54 cm, 56 cm, 58 cm, 60 cm és 62 cm
Ajánlott fogyasztói ár: 749 990 Ft, most akciósan: 729 000 Ft
Váz: AUTHOR B carbon monocoque
Villa: AUTHOR C carbon monocoque 1.5″ tapered
Fékek: Shimano 105 5800
Lánc: Shimano 105 5800 11s
Hajtómű: Shimano 105 5800 50-34
Középrész: Shimano Pressfit
Első váltó: Shimano 105 5800
Hátsó váltó: Shimano 105 5800
Fékváltókar: Shimano 105 5800
Fogaskoszorú: Shimano 105 5800 11s 11-28
Kormány: FSA Wing Compact
Kormányszár: FSA Team Issue Carbon
Kerekek: MAVIC Ksyrium Equipe
Nyereg: FIZIK Arione R5
Nyeregszár: FSA carbon (27.2)
Gumik: MAVIC Yksion Comp kevlar 700 x 25c
Geometria:
Size [“] | 52 | 54 | 56 | 58 | 60 | 62 |
---|---|---|---|---|---|---|
Min. figure [cm] | 154 | 160 | 168 | 176 | 186 | 193 |
Max. figure [cm] | 162 | 170 | 178 | 188 | 195 | 202 |
S/T c-t [mm] | 520 | 540 | 560 | 578 | 600 | 620 |
S/T c-c [mm] | 480 | 488 | 511 | 540 | 550 | 580 |
T/T h [mm] | 550 | 550 | 563 | 574 | 585 | 591 |
T/T a [mm] | 543 | 544 | 560 | 574 | 582 | 590 |
H/T [mm] | 110 | 120 | 135 | 155 | 175 | 195 |
C/S [mm] | 410 | 410 | 410 | 410 | 410 | 410 |
W/B [mm] | 977 | 979 | 993 | 995 | 1005 | 1011 |
S/T ang. [°] | 73.0 | 73.3 | 73.4 | 73.0 | 73.0 | 73.0 |
H/T ang. [°] | 73.3 | 73.3 | 73.4 | 74.0 | 74.0 | 74.0 |
F/L [mm] | 365 | 365 | 365 | 365 | 365 | 365 |
B/B drop [mm] | 67 | 67 | 67 | 64 | 64 | 64 |
B/B width [mm] | 86 | 86 | 86 | 86 | 86 | 86 |
F/R [mm] | 43 | 43 | 43 | 43 | 43 | 43 |
.