A wishbone kiveszőfélben van. Pedig nem rossz az. És nem is csúnya. De szüttyögni kell az elkészítésével…
Szerencsére van még 1-2 gyártó, akik úgy gondolják, hogy a wishbone jó ötlet. Ők sajnos egyre kevesebben vannak. A gyártók többségénél a gyártási folyamat optimalizációjába sajnos nem fér bele, hogy holmi időigényes wishbone-nal foglalkozzanak. Mielőtt belevágnánk: tudja valaki, hogy mi is az wishbone?
Szó szerinti fordításban keresztlengőkaros-t jelent, de a kerékpáriparban azokat a lánc és támvilla kapcsolatokat szokták ezzel a jelzővel illetni, ahol nem két db lánc vagy támvilla kapcsolódik a középcsapágyházhoz, vagy a nyeregvázcsőhöz, hanem az azokat előzetesen közösítő egy darabos egység. És hogy ez miért is jó? Az első előnye az erősség. Sok BMX-nél még mindig használják, éppen ezért. A középcsapágyháznál egy db nagyobb átmérőjű, és nagyobb falvastagságú cső darab szinte mindig erősebb, mint két db vékony falvastagságú láncvilla.
A merevségnek is komoly mértékben odatesz, hogy egy jól megtervezett wishbone-ban nem nagyon van semmi, ami hajladozhatna. Nem úgy mint a hagyományos hajlított láncvilláknál, főleg ha még a keresztátkötőt is elhagyják közülük. A wishbone további előnye, hogy elég nagy lánckerék férőhelyet biztosít, melyre montiknál, össztelós gépeknél bizony gyakran van szükség. Ennél nagyobb lánckerék férőhelyet csak Yoke biztosít, de az még ennél is nehezebb.
Mint mindennek, persze a wishbone-nak is vannak hátrányai. Az egyik hogy minden esetben nehezebb, mint a szimpla két lánc, vagy támvilla becsatlakozása. A másik gond, hogy gyártani sem egyszerűbb ezt a megoldást, ezért aztán drágább is. A drágább és nehezebb nem túl nyerő kombináció. Ráadásul a sár is jobban megtapad rajta, mint a hagyományos megoldásnál. Akkor mégis minek? Kérdezhetnéd.
Leginkább azért, mert gyönyörű. A gumik profilját 100%-ban „lekövető” egy darabból hajlított tám és láncvilla bizony csodás látvány. A mellett hogy borzasztóan erős, és merev is. Hab a tortán a hatalmas lánckerék férőhely, ami Single Speed gépeknél még inkább fontos.
Szerző és fotók: Ardó Tamás
További blog bejegyzések ebben a témában a bikepro.hu –n:
https://bikepro.hu/atom_blog/Los_Lobos_Cycles__Wishbone_mindenutt