Alábbi Eurobike-beszámolónkban két „hétköznapi”, főleg városi- és túra kerékpárokat gyártó márkát szeretnénk bemutatni, a Winorát és a Herculest. A minőségüket tekintve már egyáltalán nem hétköznapi bringák azért is érdekesek, mert annak ellenére, hogy németek, kevés „magyarabb” márkát tudnánk mondani. Legalábbis olyan szempontból, hogy hány magyar dolgozónak adnak munkát a tószegi üzemben.
Az Accel Group magyarországi üzemében a Haibike kerékpárok mellett fényezik és szerelik össze a Winora és a Hercules márka egyes modelljeit, már több mint 10 esztendeje. Ha a fent említett hazai vonatkozást még kiegészítjük azzal, hogy a pedelec-modellekbe beszerelendő Bosch e-bike rendszereket pedig Miskolcon gyártják, nyugodtan nevezhetjük őket a „Mi Bringánknak”.
A Winora jövőre üli 100. jubileumát, a cég elődjét ugyanis egy német kerékpárversenyző, Engelbert Wiener alapította még 1914-ben. Először egyedi kerékpárokat építettek, majd a gyártás mellett forgalmazói tevékenységet is végeztek schweinfurti székhellyel. A háború utáni konszolidációt követően már évi több mint 5000 bringát gyártottak, 1963-ban pedig az első futószalag-rendszerű kerékpárgyár építése – ugyancsak Schweinfurtban – fűződik a Winora márkához.
A Winora folyamatosan növekszik, majd 1997-ben betagozódik a Derby Cycle Corporation-ba, de még mindig az alapító család, Engelbert Wiener ükonokája, Susanne Puello vezetésével. 2002-ben újra átalakul a tulajdonosi szerkezet, a Winora csatlakozik a holland Accel Group-hoz, és ezzel egy időben születik meg nagyjából a magyarországi gyáregység is.
Az utóbbi tíz évben egyértelműen letisztult a Winora paletta, ahogy az Eurobike-on is kiderült. A Winora a már említett „hétköznapi” kerékpárok vonalán erős, és persze az elektromos rásegítésű szegmensben is élen járnak. Lévén nagy tételekben játszanak, city és trekking kerékpárjaik kompakt összképet sugároznak, beszállítóiktól színre fújt alkatrészek érkeznek, és a saját kiegészítő márka, az XLC termékeit is előszeretettel alkalmazzák.
Már a legkedvezőbb árú trekking kerékpárok is igényes darabok, megbolondítva némi egyéni stílussal, mint például a képeken is látható Jamaica 3.4 túragép. Elegánsabb női city-pedelec bringát pedig nem is lehetne elképzelni, mint a CB2 fehér változatát, az alig észrevehető Bosch elemekkel. De aki feltűnőbb városi cirkálóra vágyik, az is talál kedvére valót, női vagy férfi változatban is.
A Hercules története még régebbre nyúlik vissza, a XIX. század végén, ugyancsak Németországban alapították a márkát. Talán sokan emlékeznek még, amikor a nyolcvanas évek nyugatnémet katalógusaiban is feltűntek a Hercules bringák, a név egyet jelentett számunkra a német minőséggel. Persze a vázak már főleg Tajvanról érkeznek Európába, többek között Tószegre is, ahol elnyerik végső fényüket.
Ha már fényezés: a 2014-es palettáról szemezgetve feltűntek a kiállításon a finom, giccsbe hajló, de még ízléses, nőies díszítések. Kedvencünk a pillangó, de egyéb motívumok és kellemes színek közül is válogathatunk. A Hercules acél city és trekking kerékpárokat is kínál, ezek egyik legfőbb előnye, hogy a különböző szerelékek felszereléséhez tartósabb alap, az alumíniumhoz képest kevésbé nyalódnak el a csavarmenetek, és a modernebb csöveknél már az a tévhit sem állja meg a helyét, hogy az esőben hamar megeszi a rozsda…
A kiállításon a Hercules standon is kiemelt helyet kapott egy pedelec – elektromos rásegítéses – bringa, ami valóban figyelemre méltó darab. A cargo bike-ok közé besorolható, de inkább „piknik-kerékpárként” kategorizálható gép 24”-es kerekekkel rendelkezik, így bőven van hely a hatalmas kosaraknak, ahol bőven elfér a felszerelés egy erdei kiránduláshoz, madárlátta ebéddel egybekötve. A Rob Cargo vidám fizimiskája mögött amúgy csúcstechnológia bújik meg: Bosch pedelec-egység, Magura hidraulikus fékek, Shimano Nexus agyváltóval.
Bővebb információk Winora és Hercules kerékpárokról: KATTINTSON IDE!
.