Az Óriás úgy döntött, megrázza magát kicsit 2014-re, és lecserélte a fél palettát, mert megteheti… A Giant talán az Eurobike legerősebb standját mondhatta magáénak. Mondom ezt úgy, hogy semmilyen érzelmek nem fűztek soha a márkához, tulajdonképpen ezután sem fognak, de amit idén kipakoltak, az mellett nem lehet elmenni, meggyőző volt.
A Giantról tudni kell, hogy a tulajdonosi kör által birtokolt üzemekben nem csak az a néhány millió kerékpárváz vagy karbonfelni stb. készül, amit Giant logóval látnak el, hanem olyan brandek termékei is, amin sok bringás meglepődne. Ezt csak azért írom, mert a Giantnak nem kellene törnie magát, hogy „elkápráztassa a közönséget”, most valahogy mégis úgy érezték, itt az ideje.

A Giant konszern új kerékszett palettát is bemutatott, ami annyiban új, hogy jövőre saját matricával is ellátnak olyan kerekeket, melyek más, jól csengő márkanév alatt eddig is népszerűek voltak.
Szóval egy mindenki másénál „agyonfejlesztettebb” aerodinamikus versenygéppel, a Propellel kezdődött idén a Giant szenzációk sora, amit a WorldTour rajtjával egy időben mutattak be. Majd jöttek a Defy komfort országútik, melyekről a teszteken mindenhol szuperlatívuszokban írtak, és végre megcsodálhattuk a 650B kerékméretű mountain bike palettát is.
A hegyikerékpárokat a kerékméret változásával teljesen átpozicionálták, 27,5-es kerékkel hétféle férfi és ötféle női modellt kínálva (ja, mert soha nem látott hatalmas választékot kínálnak speciálisan nőknek tervezett kerékpárokból).
Ne is beszéljünk a cyclocross bringákról, melyekkel kapcsolatban még jó lóra is tettek a holland Lars van der Haar személyében. A hidraulikus tárcsafékkel és elöl 15 mm-es tengellyel szerelt TCX bringákon azonban minden bizonnyal akkor is csámcsogna a kerékpáros társadalom, ha nem jönnek össze a vk-sikerek…
Nézzünk meg közelebbről egyes 2014-es Giant kerékpárokat: a Propel aero-országútit, amelyet a Belkin profijai már használtak idén, már bemutattuk korábban, az Eurobike-on pedig megcsodálhattuk a nem a legdrágább szettel kínált változatokat (egészen 105-ös szintig választható specifikáció), valamint a jól megvilágított nyers vázszettet.
A „vázszett” itt már valóban egy komplettebb csomagot takar, hiszen a villán kívül a csúcsmodellhez jár az integrált nyeregcsőre szerelhető adapter a nyereghez (az olcsóbb változatoknál hagyományos aero nyeregcső kerül beépítésre), valamint járnak a speciálisan a Propelhez passzoló fékek (Speed Control SL), melyek teljesen belesimulnak a váz formájába, minimalizálva a légellenállást.
A Propel különlegessége, hogy a szélcsatornában nem csak szembeszélben, az üres kerékpárral végeztek kísérleteket, hanem kerékpárossal együtt azt is vizsgálták, hogy eltérő szélviszonyok között, például erős oldalszélben hogyan áramlik a levegő.
A végén egy optimumot próbáltak találni légellenállás szempontjából, de mire idáig eljutottak, állítólag 88 prototípus született… És nem álltak meg itt, mert elkészült a női specifikus változat, az Envie is, amit a holland Marianne Vos vezetett sikerre a világbajnokságon.
További női országúti bringák:
Magyar szempontból is érdekes a Defy, hiszen a rossz minőségű utakon is jól teljesítő országútik beszerzését nálunk igazán érdemes megfontolni… Ami komfortosabbá teszi ezeket a bringákat, az eltérő tulajdonságú karbonszövet, és a támvilla kialakítása, ami ad némi rugalmasságot a váznak a nagyobb úthibák kezelésére is.
Érdekesség, hogy a legtöbb komfort országútitól eltérően a csúcs Defy integrált nyeregcsővel készül, de az adapter csonkban van egy csillapító betét. A geometria is eltér a Propeltől vagy a TCR-től, magasabb homlokcsővel, így felegyenesedettebb testtartással kell számolnunk adott méretben. A Defy-t számos változatban gyártják, ne csak szénszálas, hanem alumínium vázzal is.
A Propel és a Defy között az arany középutat jelenti a „megszűntethetetlen” TCR, ami megszületésekor megelőzte a korát, hiszen a Giant az elsők közé tartozott mind a sloping (hátra lejtő felsőcső) geometria, mind az aero-villa vagy nyeregcső, vagy akár a karbon alkalmazásában.
A mára klasszikussá vált Giant TCR magán viseli az aktuális trendek meghatározó jegyeit, belső kábelezés, kompatibilis elektronikus vagy mechanikus váltórendszerrel, sőt, beépített szenzort találunk a kerékpár computer funkciókhoz, pressfit középrész, tapered villanyak stb. Természetesen a TCR név is rengeteg modellt takar, különböző felszereltségekkel, többféle karbon és alumínium vázakkal.
A csúcs TCR karbon váz érdekessége, hogy láthatóak rajta kimondottan aero- és komfort kerékpárok stílusjegyei is egyszerre, például a lapított nyeregcső úgy kapcsolódik a vázba, hogy biztosít csillapítást a bringásnak, és ugyanez igaz a támvillák bekötésére is. Súlyát tekintve is még mindig kiváló a TCR, akinek pedig bejönnek a geometriájából adódó jellemző menettulajdonságai, ezúttal sem fog csalódni.
Mountain bike vonalon a 27,5-es kerékméret határozza meg az új kollekciót, az XC versenygéptől kezdve a trail- és enduró bringákig lecserélték a közép és felső kategóriákban a 26-osokat. A merev XTC és Talon, valamint az össztelós Anthem és Trance is csak 27,5-es kerékmérettel érhető el a 29-es mellett. Ahogy említettük, rengeteg női sport kerékpár jelent meg a Liv szériában, 26-os kerékmérettel csak a nagy rugóutas bringák készülnek majd (Glory, Reign) és a nem sportszerű mountain bike-ozásra szánt kerékpárok.
Kezdjük az új 27,5-es hegyibringák bemutatását a Trance-szel, melynek prototípusával Josh Carlson már szép sikereket ért el az enduró versenyeken. Carlson egyedi felszereltségű, szinte XC-sen alacsony tömegű bringája az Eurobike-on is kiemelt helyet kapott. Az immár 140 mm rugóutat kínáló Maestro felfüggesztés karbon első háromszögre építve mozog, az enduró-külsők pedig limitált szériás DT karbonfelniken feszülnek…
A széria csúcs Trance is Sram XX1 szettet kapott, és ugyancsak elöl-hátul Rock Shox csillapítás hivatott a kereket a talajon tartani. A Giant egyébként Fox-szal is szereli a bringáit (egyes Trance modelleket is), érdemes megfigyelni, hogy minden beszállítóval pertuban vannak, tökéletesen illeszkedik a feliratok, díszítések színe a váz designjához, még a Sram XX váltókon is…
Fontos, hogy a Trance geometriája lejtőzősebb lett, a korábbi, egyértelműen all-mountain használatra tervezett 69,5 fokos villaszög helyett most ugyanez az adat 67 fok. Minden Trance modell belső kábelvezetéssel készül, BB92-es középrésszel, hátul pedig adapterrel állítható, hogy 135 mm-es vagy 142 mm-es átmenőtengelyt fogadjon. Az „Advanced” modelleknél karbon az első háromszög, az „SX” Trance-ekbe pedig 160 mm-es Talas villát építenek be, amivel a villaszög is 66 fokra csökken, az agresszívebb riderek kedvéért.
A 29-esek mellett cross-country/maraton vonalon is kínál 27,5-es kerékméretű fullyt a Giant. Az Anthemet eddig egy remekül „tekerhető” össztelósként tartottuk számon, köszönhetően a Maestro felfüggesztésnek. Szerencsére a milliméterháborúba továbbra sem akart belemenni a Giant, maradtak a jól bevált 100 mm-nél a 27,5-es Anthemnél is. A felfüggesztést úgy hangolták, hogy akár XC-versenyzésre is alkalmas legyen.
Az „Advanced” megnevezés itt is a karbon első háromszöggel készülő modelleket illeti, ilyenből három is szerepel majd a palettán. Hasonlóan a Trance-hez az Anthemeknél is alap a belső kábelvezetés, a BB92 középrész és a 142/135 mm-es variálható hátsó tengely. Mindez elmondható az új XTC és XTC Advanced merevfarú bringákról is, melyekből a 27,5-es verzió az alacsonyabb ridereknek, vagy azoknak készül, akiknek nem annyira jött be a 29-es kerékméret.
A Giant a középkategóriában alumínium vázzal is kínál merevfarú 27,5-es kerekű modellt, ez a Talon 27,5. Itt hagyományos, 73 mm-es középrész, külső bowdenvezetés, 100 mm-es villa a jellemző, a geometria pedig inkább hobbi sportolásra, mint versenyzésre hangolt.
A Giant a cyclocross szakágat valósággal forradalmasítja, egy átgondolt tárcsafékes koncepcióval. A TCX bringák esetében egyértelműen letették a voksot a tárcsafék mellett, ami a teljes váz és bringa átalakulásához is vezetett egyben. Érdekesség, hogy a TCX palettán alumínium csúcsmodellt is megtartottak, a cyclocrossos igénybevételre alkalmasabb a fém alapon.
A fokozott igénybevételnél egyébként nem olyan dolgokra gondolni, hogy odaveri valaki valamihez a bringát, vagy a brutális terhelés okoz maradandó alakváltozást. A cyclocrosshoz hozzátartozik a sár, és ilyenkor a felszedett hordalék pillanatok alatt képes szétreszelni karbonvázakon a lakkozást, később jóvátehetetlen kárt okozva az anyagban.
A fémvázak az ilyen igénybevételnek jóval tovább ellenállnak, ezért nem hülyeség a kereskedelmi forgalomban kapható alumínium csúcsmodell, hiszen nem mindenki profi versenyző, hogy szenvtelenül vegye tudomásul, ha az előbb említetthez hasonló károk keletkeznek versenyről-versenyre a kerékpárján.
Lars van der Haar nemrég általunk is bemutatott csodagépére a Shimano hidraulikus rendszerét szerelték, de SRAM Red vagy Force hidraulikus tárcsafékes szettel is kaphatók az új TCX-ek.
Ami fontos még, hogy elöl 15 mm-es átmenőtengelyen forog a kerék, hátul pedig 135 mm széles a két papucs közti távolság. Mind a karbon, mind az alumínium cyclocross kerékpárok „oversized”, 1,1/4-1,1/2-es villanyakkal készülnek, belső bowdenvezetéssel, levehető első váltó konzollal.
Egyéb változatok cross kerékpárra:
Bővebb információ a Giant magyar nyelvű weboldalán: http://www.giant-bicycles.com/hu-hu/
.