A Scappa katalógus összesen egy harmonikaszerűen összehajtott A4-es lapból áll. Nem kell a reklám, az egyedileg, méretre készült kerékpárok eladják magukat.
Ismét eltelt egy év, így gondolatban eljátszhatunk a tervvel, hogy a következő szezonra milyen bringát szereznénk be, ha végtelen anyagi források állnának rendelkezésünkre. Tavaly az Open O 1.0 tette rám a legnagyobb benyomást, a kompromisszummentes karbon vázzal és az egyik legjobb 29”-es geometriával a piacon. Idén, ha azok közül a gépek közül kellene választanom, amiket volt alkalmam hajtani, akkor a Rose Thrill Hill lenne a befutó, mert amellett, hogy az mászásokhoz sem túl nehéz és a felfüggesztési rendszer is kellően hatékony, lefelé hatalmas élményt nyújt agilis kezelhetőségével és a hátul 115 mm-es rugóútjával. Ha kicsit elrugaszkodunk a földtől és az Eurobike kiállításon látott csemegék közül is lehetne választani, akkor viszont másképp alakulna a helyzet.
Szóba jöhetne például az acél vázra épülő Tommasini Syncro Pro. A Nivacrom, triplán húzott Columbus Zona csövekből készülő olasz csoda a retro kinézetet ötvözi a legújabb trendekkel, mint például a kúpos fejcső, vagy a 650B kerékméret. A 27,5”-es változat zöld színe telitalálat, a 2015-ös FSA SL-K szett, XT váltásrendszerrel kombinálva nem tűnik rossznak, a Rock Shox Reba villa bizonyítottan remek, de valami egyedibb kéne!
Ez pedig nem más, mint a Scappa Ferruccio. A Scappa márka nem a hagyományairól híres, a céget 2010-ben alapította Gernot Mueller Olaszországban. A cél nem volt más, mint a világon egyedülálló exkluzív, méretre készülő kerékpárok gyártása a legmagasabb szinten. Érdemes rákeresni az országúti modellekre is, a Purosangue és az Il Corriero a nemzetközi szaksajtót is meggyőzte. A Ferruccio egy Ti-6Al-4V ötvözetű titán vázra épülő merevfarú trail MTB, amit kérhetünk 650B vagy 29”-es kerékmérettel is. A középcsapágyház típusát is a megrendelő választhatja meg, valamint a geometria is testre szabható, a gyártó honlapján feltüntetett adatok csak támpontként szolgálnak. A fejcső a merevség érdekében kúpos kialakítású, a bowdenek pedig az alsócsövön futnak. Visszatérve az alapanyagra, tudni kell, hogy a Ti-6Al-4V számít a drágább és jobb titánötvözetnek a Ti-3Al-2,5V anyaggal szemben, nagyobb a szakítószilárdsága, emiatt azonos merevségű vázat vékonyabb csövekből lehet építeni, ami így könnyebb lesz. Hátránya, hogy a hegesztésére csak nagyon kevesen alkalmasak, speciális szaktudást igényel, de a Scappa varratait nézve, ezt elsajátították az olaszok. A felszereltség elsőre ránézésre nem kirívó, a SRAM XX szett persze még mindig az egyik legjobb 2X10 sebességes váltórendszer a piacon, a Kashima bevonatos Fox villára sem lehet panasz.
A karbon ENVE AM felnis kerekek DT 240-es agyakra épülnek, ennél jobbra nem is vágyhat az ember. A legnagyobb kuriózumnak a fékek számítanak, a BrakeForceOne megoldása jelenleg egyedi a piacon. Lényege, hogy a hagyományos hidraulikus fékrendszerekkel ellentétben ebben nem található fékfolyadék tartály (reservoir), így egy teljesen zárt rendszert alkot. Az ebből adódó hátrány, a fékfolyadék túlmelegedésének lehetősége miatt romló fékhatás a nagyobb átmérőjű fékcsövekkel és fékpofák a tárcsától távolabbi elhelyezésével került kiküszöbölésre.
Az igazi trükk a féknyeregben található, ugyanis a munkahengerek fölött egy szelep is helyet kapott, ami a fékerő növeléséért felelős. A végeredmény egy modulációban remek fékrendszer, ami kisebb erőbefektetéssel nagyobb fékerőt fejt ki, mint az XTR M985 és a melegedést is jobban bírja. Hátránya, hogy mivel zárt fékkör, a fékpofák kopásából adódó utánállítás nem automatikus, azt manuálisan kell megtenni a fékkaron levő tekerővel. További negatívum, hogy a légtelenítésnek teljesen tökéletesnek kell lennie. A találmányt a 2011-es Eurobike kiállításon mutatta be az akkor 17 éves Jakob Lauhoff, azóta pár finomításon már átesett a prototípus, a karbon fékkart még tovább könnyítették, sőt elkészült a Tune által tovább könnyített Kill Hill változat is.
Érdekesség még, hogy a fékcsövek átlátszóak, maga az ásványi fékfolyadék kék színű. Ilyen fékrendszerhez különleges féktárcsák is járnak. A karbon alapanyagú kerámia betétes fékfelületű féktárcsák a Scappa cég nevéhez fűződnek és a tesztek alapján háromszor több fékezést bírnak, mint az acélból készült darabok. Emellett a fékerő is 25%-al nő. A melegedés szintén nem jelent gondot, 280°C-os hőmérsékletig bírják a tárcsák. A gyártó szerint ajánlott fémes fékbetétekkel használni őket, mert a műgyantás változatok túlzottan hamar elkopnak rajta. 180 mm-es méretben 81 grammot nyom, ára egy egyszerűbb kerékpáréval vetekszik, 320 €. A kormány, kormányszár, nyereg és nyeregcső is karbon Scappa gyártmány.
A kerékpár összképe meglehetősen meggyőző, a Ferruccio név pedig óhatatlanul az olasz iparmágnás Ferruccio Lamborghini nevét idézi fel bennem. Azét az emberét, aki traktorgyárosból lett a világ egyik leghíresebb sportautó gyártója, aki rájött, hogy tud jobb autót gyártani, mint a kor ikonjának számító Enzo Ferrari. Azét az emberét, aki 1963-ban alumínium blokkos V12-es motor terveztetett hengersoronként két vezérműtengellyel és világra segítette a Miurát és a Countach-t. Egy jó névválasztás sokat ér, főleg ha a termék is rászolgál a különleges névre.
Kíváncsian várjuk, olvasóink milyen bringával vágnának neki az ösvények meghódításának 2015-ben!
.