A Fekete-erdő szélén működő cég, az elmúlt 25 évben kultikus státuszt vívott ki magának, könnyű és egyedi alkatrészeivel. Nézzük, milyen csemegék várhatók jövőre!
A Tune története 1989-ben kezdődött, amikor is az alapító és tulajdonos, Uli Fahl nehéznek találta kerékpárját az Alpokban zajló túrákhoz. Az annak idején vegyészként dolgozó német, feleségével járta a hegyeket, főként sziklát mászni, de két helyszín között MTB bringákkal közlekedtek. A mászófelszereléssel felmálházott kerékpár rendkívül nehéznek bizonyult, Uli rájött, hogy azzal sem sokat spórol, ha a többnapos túrák esetén otthon hagyja a fogkeféjét, így más megoldást talált ki. Saját alkatrészeket kezdett el tervezni, elsőként egy nagyon könnyű gyorszárat készített, illetve alumínium csavarokat kínált más kiegészítőkhöz.
A 90-es évek elején és közepén sorra jelentek meg a különböző nagyon könnyű, a szivárvány minden színében pompázó, eloxált alumínium alkatrészeket készítő cégek, a Tune is hatalmas népszerűségre tett szert. 1994-re készült el a Big Foot hajtókar, ami akkoriban olyan konkurenciával találta szemben magát, mint a legendás Syncros Revolution, a Kooka vagy Cook Brothers mára kultikussá vált termékei. Talán furán hangzik a 21. század különböző szabványú (PF30, BB30, BBRight, BB386…), préselt túlméretes középcsapágyainak világában, de a négyszögtengelyes Big Foot még a mai napig megtalálható a Tune kínálatában, a retro hívők legnagyobb örömére. Uli figyelme a hajtókarok mellett az agyakra és kerekekre irányult, mivel tudta, hogy a forgó tömegen nyert grammok többet érnek, mint az egyéb alkatrészeken végrehajtott könnyítések. Szintén 1994-ben debütált a MAG 215 hátsó agy, ami azóta is a világ egyik legkönnyebbjének számít. A Tune évek során rengeteg versenyzővel és csapattal működött együtt, ezek sokszor érdekes tapasztalatokat hoztak a termékeket illetően. A 90-es évek végén például a Mario Cipollini nevével fémjelzett Saeco országúti csapatot támogatták, amikor a legenda szerint Uli egyszer csak vészjósló hívást kapott Olaszországból. Azonnal jöjjön, ha tud, mert az összes agy hibás. A tulajdonos a következő hétvégén autóba ült, elvezetett a csapat székhelyére, ahol kiderült, hogy a baj nem is igazán az agyakkal van. Történt ugyanis, hogy a karbantartást végző szerelő szétszedte őket, viszont összeraknia már nem sikerült. Az extra könnyű Tune alkatrészeket manapság is sok gárda választja a versenysportban, a Team Sky menői a nagy körversenyek hegyi szakaszain Tune agyakat használnak, Sabine Sptiz pedig 2008-ban egy tetőtől-talpig Tune cuccokkal felszerelt 7,5 kg tömegű MTB bringával nyerte a Pekingi Olimpiát.
A cég hozzáállása különbözik a nagy multinacionális konkurensekétől, mindig egyedi, poénos ötletekkel állnak elő. Az idei Eurobike kiállítások például egy komplett Tune erdőt rendeztek be alkatrészekből és makett figurákból.
A jövő évi termékek bemutatóját kezdjük az agyakkal. A főként országúti felhasználásra szánt felnifékes változatok évről-évre egyre könnyebbek, jövőre a 46 grammos Mig 45 első, és a 165 grammos Mag 150 hátsó agyak jelentik majd a csúcsot. A felhasznált anyagok között túlnyomórészt az alumínium és karbon váltakozik, hagyományos küllőperemmel csak a hátsó agy hajtás oldalán találkozunk, a többi helyen egyenes fejű küllőket kell használni ha ilyen agyakra tervezünk kereket fűzni.
Az alumínium peremek egyébként jól látható, erősítő karbon réteget kaptak, így nagyobb küllőfeszesség érhető el. Talán meghökkentően hangzik, de karbonból készülnek a tengelyek is. A kazettatest alumínium, mögötte háromkalapácsos kilincsművet találunk titán kalapácsokkal. A konzervatívabb gondolkodásúaknak a Mig 70 (71 g) és Mag 170 (178 g) kombináció ajánlható. Ezek bár még mindig elképesztően könnyűek, már alumíniumból készülnek és megszokott küllőperemekkel rendelkeznek.
Tárcsafékes agyak terén széles a felhozatal, legkönnyebbnek a Princess Skyline és Prince modellek számítanak. Az első kerékben pörgő-forgó hercegnő elég soványka, mindössze 94 grammot nyom, míg párja, a Prince hátsó agy is csak 189 gramm tömegű. Első agyak közül a Skyline típus a féktárcsával ellentétes oldalon egyenes fejű küllőkhöz készült, míg a Princess rendes küllőperemekkel kerül gyártásba. A merevség érdekében, a peremek itt is karbon erősítést kapnak. A belső mechanikai felépítés hasonló az országúti agyakéhoz, háromkalapácsos reteszelő mechanizmus dolgozik titán kalapácsokkal, míg a kazettatest anyaga alumínium.
A szénszálas anyagot mellőző King/Kong páros általános MTB célokra tökéletes választás lehet. A gyönyörűen kimart agytestek akár átmenőtengellyel is használhatóak, továbbá a SRAM 1X11-es MTB váltórendszereihez való kazettatest is megtalálható a Tune palettában.
A kínálat meglehetősen szerteágazó, létezik Lefty villához passzoló agy Canonball elnevezéssel, sőt még freeride/DH vonalon is találkozhatunk Tune agyakkal King MK és Kong MK néven. A hazájában DH legendának számító Marcus Klaussman például ilyenekkel nyerte meg a 15. német bajnoki címét.
Az egysebességes bringákhoz is kínál opciót a német cég, a Singlespeeder tárcsafékes változatban készül és mindössze 220 grammmal terheli a mérleget. A Dörte tuning mániás dirt/slopestyle bringások álma lehet.
2015-re újdonság, hogy a Tune a hosszabb tengelyekkel készülő fatbike gépekhez is készít majd agyakat. Uli Fahl személyesen is nagy rajongója a ducikerekű bringáknak, így nem volt kérdés, hogy előbb-utóbb a Tune is gyárt majd alkatrészeket kifejezetten ezekhez a monstrumokhoz. A 15 mm-es átmenőtengelyes első agy, a Fat King 139 gramm a legrövidebb (135 mm) tengelyhossz esetén, míg pájra, a Fat Kong 170 mm-es tengely esetén 240 gramm tömegű.
A kerékfűzés egy külön művészet, a Tune szakemberei ezen a szakterületen is jártasak, így érdemes átgondolni az általuk készített komplett kerekek beszerzését, ha kerékszett vásárlása előtt állunk. A németek a fent korábban részletezett agyakat, alumínium küllőanyákat, húzott Sapim küllőket és saját gyártmányú, vagy külső partnertől származó felniket használnak az építés során.
Országútikhoz legkedvezőbb áron a TSR széria modelljei érhetőek el, ezek Mig/Mag agyakból, 2-1,65-2 mm keresztmetszetű Sapim D-Light küllőkból és változattól függően eltérő magasságú Tune alumínium felniből készülnek. A TSR 30 idén már járt is nálunk teszten. Jövőre a TSR27 már tárcsafékes változatban is elérhető lesz King/Kong agyakkal.
A Skyline sorozat modelljeiért már jobban a zsebünkbe kell nyúlni, a paletta csúcsán olyan exkluzív modellek találhatóak, mint az 1 kg alatti peremes, vagy 870 grammos szingós kerékszettek. Kapható majd Skyline tárcsafékes kerék is, Prince/Princess agyakkal, Sapim Cx-Super lapított küllőkkel és a Ryde által gyártott Tune felnikkel.
MTB vonalon a következő alapelveket tartja be Uli Fahl és csapata, amikor kerékfűzésre kerül sor. 26”-os kerekeket minimum 24, míg 650B és 29”-es kerekeket legalább 28 küllővel készítenek a megfelelő merevség érdekében. A Princess Skyline agyak tárcsafékkel ellentétes oldalán radiális fűzést használnak egyenes fejű küllőkkel, az összes többi esetben a háromkeresztes módszer preferált. A paletta itt is rendkívül széles, a Sabine Spitz és a Ghost Factory Racing Team által is használt karbon felnis 650B méretű Skyline 3.C, párban 1086 grammos tömegű szettől kezdve, az alumínium felnis modellekig.
Persze utóbbiak is bőven megfelelnek versenyzésre, például a Dreckschleuder kerékszett is 1400 gramm körül marad 29”-es méretben. Fontos megemlíteni, hogy a Tune sok kerékre és alkatrészre súlykorlátot ad meg, így a 85 kg fölötti bringások jobb, ha utánajárnak a dolgoknak a beszerzés előtt.
A Tune agyakhoz mi más passzolna jobban, mint az annak idején az egész céget útnak indító szuper könnyű gyorszárak. Alumínium, titán vagy esetleg hibrid alu/karbon tengely, mindenki válasszon neki tetszőt. Már átmenő tengelyes patentzárak is a kínálat részét képezik, szinte minden szabványhoz találhatunk megfelelőt a Tune termékei között.
Az évek során a hajtókarok is nagy fejlődésen mentek keresztül. Mint korábban említettem a négyszögtengelyes Big Foot a mai napig kapható, de az évek alatt jócskán bővült a paletta.
Az 30 mm-es integrált tengellyel rendelkező Smart Foot alumíniumból készül, előnyei, hogy majdnem minden középcsapágyház szabvánnyal kompatibilis, ha a megfelelő csapágycsészéket és szettet vesszük meg hozzá, kapható MTB szinten ritkaságszámba menő 172,5 mm-es karhosszal is, továbbá cserélhető a csillag (spider), így bármilyen lánctányérokat tudunk hozzá használni. Ennek az evolúciója a Black Foot, ahol a karok karbonból készülnek.
A gyártástechnológia különösen érdekes, mivel a karbonszövetet öltésekkel látják el, így érve el jobb gyártási pontosságot, merevebb struktúrát és jobb ellenálló képességet az ütésekkel szemben. A módszert a NASA fejlesztette tökélyre, ez az első eset, hogy a kerékpáriparban is alkalmazzák. A végeredmény egy 360 grammos hajtómű XX1 csillaggal. A spider cserélhető, így bármilyen lyukkörre passzoló lánctányérokat használhatunk, sőt akár wattmérőt is szerelhetünk rá.
Az egytányéros hajtást kedvelőknek érdemes megnézni a szintén Tune által gyártott absoluteBLACK tányérral szerelt verziót. A fogak kialakítása miatt nincs szükség láncterelőre sem.
Nyeregcsövek tekintetében sem bízták a véletlenre a grammok lefaragását a Tune mérnökei. A klasszikusnak számító kétcsavaros fejjel rendelkező, alumínium Starkes Stück apró változáson megy keresztül, a nyereg pálcáit tartó foglalat karbonból készül a jövő évtől. A Schwarzes Stück esetében a cső teljes egészében epoxival előre impregnált (prepreg) szénszálszövetből készül, így minősége a legjobbak között van, akárcsak tömege. A legkönnyebb kombinációban kevesebb, mint 100 gramm.
A minimalista karbon nyergek terén is úttörőnek számító Tune ezen a területen sem hagyott fel a fejlesztéssel, bár a legkönnyebbnek a kínálatban még mindig a régóta gyártásban levő 85 grammos Speedneedle számít. Akik egy kicsit több komfortra vágynak hasonló súly mellett, azok a Komm-Vor + modellel járhatnak jól.
A Komm-Vor egyébként több verzióban is készül, a hátsó részen akár két- vagy speciális esetben háromszínű bőr borítással.
A Geiles Teil kormányszár is évek óta szerepel a német cég kínálatában, jövőre a 4.0 verzió lesz elérhető. A CNC-zett alumíniumból készülő stucni titán csavarokkal kerül forgalomba, 31,8 mm átmérőjű oversized kormányokat fogad.
Jó kombináció lehet például a Turnstange kormánnyal, ami teljes egészében karbonból készül, 750 mm széles és a hajlított kivitel is mindössze 120 grammot nyom.
Kiegészítők terén is csupa rendkívüli alkatrészekkel találkozunk. A Würger nyeregcső bilincs igazi kis ékszer, akárcsak a kulacstartók.
A Skyline verzió hihetetlen 4,5 grammot nyom, de a 2015-re újdonságként megjelenő robosztusabb kialakítású Wassertrager 2.0 sem túl nehéz a maga 9 grammjával.
Végezetül következzen két csemege a Tune standról. Az egyik a Forma-1-ből is ismert Caterham által készített országúti, aminek tervezésében a németek is közreműködtek.
A másik pedig egy 9,1 kg-os karbon fatbike, amit Tune alkatrészekkel tuningoltak ilyen könnyűre.
További képek
Tune nemzetközi honlap
A magyar forgalmazó weboldala
A forgalmazó Facebook oldala
(X)