A kerékpárgyártó óriás, a Giant a Tour Down Under rajtjával egyidőben bemutatta a profi versenyzőknek fejlesztett 2013-as aerodinamikus modelljeit, a Blanco Pro Cycling Team által használt Giant Propel Advanced SL-t és a női specifikus csúcs versenygépet, a többszörös világ és olimpiai bajnok Marianne Vos-nak szánt Giant Envie Advanced kerékpárt.
A Giant új “aero” csúcsmodelljeinek megjelenését hosszas fejlesztőmunka előzte meg, a mérnökök feladata nem volt egyszerű: A Rabobank által nyúzott legendás Giant TCR Advanced SL könnyű tömegének és merevségi mutatóinak, valamint a kiváló irányíthatóság megtartása mellett kellett kialakítaniuk a lehető legkedvezőbb légellenállású kerékpárt.
A fejlesztés során a Blanco Pro Cxcling Team sztársprinterei, a holland Theo Bos és az ausztrál Mark Renshaw voltak a Giant segítségére, valamint szélcstornában végezték a kísérleteket, hogy a mezőny leggyorsabb kerékpárját hozzák létre. Ahogy Jon Swanson, a Giant országúti szekciójának vezetője fogalmaz:
“Nem csak egy aerodinamikus országúti kerékpárt kívántunk a piacra dobni, hanem pontos számításokkal alátámasztva egy olyan bringát alkottunk, ami valódi előnyt biztosít használójának. A fejlesztési fázisban szemtől szembe teszteltük más kerékpárokkal szemben valós körülmények között, hogy valóban a leggyorsabb aero-kerékpárt hozzuk létre.”
A szécsatornás kísérletek során a Giant Propel Advanced SL bármilyen szögben fújó szélben jobb légellenállási tényezőket mutatott más top aero-országútikkal szemben, és a számítások szerint 40 kilométeren, 40 km/h-s sebességnél 12-36 másodperccel lenne gyorsabb vetélytársainál. Nyilván ez az előny akkor mutatkozik, ha a kerékpáros egyedül halad, nem pedig mezőnyben.
Az M-es méretű váz integrált – vágatlan – nyeregcsővel, vágatlan nyakú villával, kormánycsapággyal és aerodinamikus fékekkel együtt mindössze 1675 grammot nyom, amivel a legkönnyebb aerodinamikus országúti a piacon a vezető gyártók hasonló termékei között.
“Közel egy éve kezdtem tesztelni a Giant Propel Advanced SL prototípusait. Már az első alkalommal, amikor próbáltam, tudtam, hogy ez a kerékpár előnyökkel fog szolgálni a sprinteken, ahol a másodperc tört része is számít.” – mondta Theo Bos a kerékpárról.
Újdonság a Propel kerékpáron az integrált SpeedControl SLR fékrendszer is, melyet “F-fékként” szokás emlegetni, és létezik vázba, villába süllyesztett vagy a támvilla/villa síkjába illeszkedő változat is, a Giant megoldása az utóbbi. Elhelyezése szintén gondos aerodinamikai számítások eredménye. Az integrált kormány-stucni szintén a kedvező légellenállást, valamint a merevség és az irányíthatóság javítását szolgálja.
A Giant Envie Advanced kerékpárt úgy mutatta be kerékpárgyártó óriás, mint a világ első, kimondottan hülgyeknek fejlesztett aerodinamikus országúti versenygépet. A fejlesztésben nem más sgített, mint az olimpiai és világbajnok holland Marianne Vos.
A tervezés menete hasonlóképpen zajlott, mint a fentebb bemutatott Propel esetében, és ugyanakozat a legfejlettebb technológiákat találjuk a karbonvázon. A geometriát azonban a 3F – Fit, Form, Function – filozófia szellemében alakították, a versenyző hölgyek igényeit figyelembe véve, rövidebb felsőcsővel, magasab fejcsővel.
“A Giant Envie Advanced olyan kerékpár, amely a kedvező légellenállási tulajdonságok miatt a szökésekben és a sprinteken is előnyt jelent. Pontosan ilyenre volt szükségem” – nyilatkozta Marianne Vos új bringájáról.
(x)