fbpx

15 éves a Merida hazánkban

A Merida kétségtelenül nem tekint vissza évszázados múltra, mint egy-két patinás európai márka. Mindazonáltal figyelemreméltó, hogy a 60-as években alapított motorkerékpár-alkatrész beszállító már 1972-ben kerékpárokat készít, a Merida márkanév alatt történő forgalmazás pedig immár bő negyed évszázadot ível át. Hazánkban idén kerek évfordulót ünnepel a márka: a bicajok forgalmazása 15 éve indult útnak!

Habár a tajvani márkáról alkotott kép döntően még mindig „fiatalos” illetve „középkategóriás”, mindkettő átalakulóban van. Egy részről a gyökerek immár kellően megerősödtek, az ágak szerteágazók, a lombkorona dús, a különböző Merida kerékpármodellek manapság igen vaskos katalógus formájában jelennek meg. Másrészről az alkalmazott technika egyértelműen kiforrottnak mondható, a Multivan-Merida, illetve a Lampre-Merida élvonalbeli profi csapatok támogatása révén a világmárkák csúcsfejlesztéseivel párhuzamosan halad. 2015-ben – a hazai jelenlét 15-éves évfordulóján – a Merida kerékpárok megítélése a „megfizethető, jó ár-érték arány” mellett egyre inkább a prémium kategória, illetve csúcstechnika irányába fejlődik.

Kép a 90-es évekből: a Merida alapítói a Specialized alapítójával. Az együttműködés mindkét céget a kerékpáripar élvonalába repítette!

Kép a 90-es évekből: a Merida alapítói a Specialized alapítójával. Az együttműködés mindkét céget a kerékpáripar élvonalába repítette!

A gyökerek megismeréséhez virtuálisan utazzunk vissza vissza a 70-es évekbe, amikor még döntően a japán termelés jelentette a megfizethető technikai színvonalat! Tajvan szigete ez idő tájban építi ki termelési infrastruktúráját, célja a vezető ázsiai ipari ország dráguló bérszínvonala és erősödő japán jen mellett kedvezőbb feltételeket kínálni a fokozatosan bérgyártásra átálló világmárkák számára. Tajvan – előre látóan a hosszú távú lehetőségeket szem előtt tartva – a kerékpáripart kiemelt szinten kezelte. Elsősorban az ú.n. OEM termelés felfuttatását támogatták, tehát a nyugati világ kerékpárgyártó óriásai számára teremtettek megfelelő ipari infrastruktúrát. A Giant volt az egyik első nagy tajvani cég, amely erre a feladatra felkészült, 1971-es startja után egy esztendővel Yuanlin-ben Merida Industry Co. név alatt – a mai Merida üzemben – ugyancsak elkezdődött a kerékpárgyártás.

Miért éppen a Merida vált a kerékpárgyártás egyik úttörőjévé a szigetországban? A történet szerint a Merida korábban a motorkerékpár-ipar elismert beszállítója volt, ennek kapcsán az alapító-tulajdonos, Ike Tseng, a 70-es évek elején üzleti úton az USA-ban járt. Ott benézett az egyik kerékpár-kereskedés kirakatába, ahol egy kiíráson ezt olvasta: „Nem foglalkozunk tajvani kerékpárokkal!” Természetesen Tseng úr hazafias érzelmeit mélységesen sértette a felirat, elszörnyülködött azon, hogy a tajvani ipar hírneve igen kedvezőtlen Amerikában. Egy dolgot lehetett tenni ez ellen: jobb minőségű termékekkel bizonyítani ennek ellenkezőjét!

Az olaszországi Val Gardenában Gunn-Rita Dahle-Flesjaa 10. mountain bike világbajnoki címét is megszerezte, amely a 6. szivárvány színű mez a maraton szakágban, ezzel a Multivan Merida Biking Team versenyzőnője tovább bővítette eddig is lenyűgöző dicsőséglistáját!

Az olaszországi Val Gardenában Gunn-Rita Dahle-Flesjaa 10. mountain bike világbajnoki címét is megszerezte, amely a 6. szivárvány színű mez a maraton szakágban, ezzel a Multivan Merida Biking Team versenyzőnője tovább bővítette eddig is lenyűgöző dicsőséglistáját!

Hazatérvén Tseng úr azonnal nekiállt az üzleti terv megvalósításának, azaz a motorkerékpár-alkatrészekről a kerékpárgyártásra való fokozatos átállásra. Az átállás gyors volt: 1972-ben a Merida már amerikai tulajdonú bicajmárkának szállított komplett kerékpárokat, amelyet – a minőség egyértelmű elismerését igazolva – számos más cég megrendelése követett. Büszke lehetett a Tseng úr cége, hogy a patinás Raleigh – a világ három legősibb kerékpármárka egyike – volt az első megrendelő!

A 2015-ös Giro d’Italia-n négy győzelemig sikerült menetelni: a „fukszia-mezesek” az Astana Team mögött a második legeredményesebb csapat! (Giro d'Italia 2015 - foto Ilario Biondi/BettiniPhoto©2015)

A 2015-ös Giro d’Italia-n négy győzelemig sikerült menetelni: a „fukszia-mezesek” az Astana Team mögött a második legeredményesebb csapat! (Giro d’Italia 2015 – foto Ilario Biondi/BettiniPhoto©2015)

1988-ben egy újabb meghatározó döntés következett a Merida életében: elkezdődött a saját márkanév alatt történő kerékpárgyártás. A történet üzleti szempontból kissé problémás, hiszen a tajvani cég akkoriban számos neves kerékpárgyártó beszállítója, akik természetesen nem örültek, hogy partnerük konkurenciaként is jelentkezik a piacon. Éppen ezért elsőként egy a kerékpárgyártásban nem érdekelt – a szó szoros értelemben a periférián lévő -, mindazonáltal a jelentős vásárlóerővel bíró Skandináviában kezdődött meg a márkanév bevezetése. Innen indult el a fokozatos terjeszkedés az európai országok, majd az ázsiai és az ausztrál kontinens irányába.

2015-ben Ralph Näf és Gunn-Rita Dahle-Flesjaa a franciaországi Oisans-ban világbajnoki címet szerzett: kettős Merida-siker!

2006-ban Ralph Näf és Gunn-Rita Dahle-Flesjaa egyaránt világbajnoki címet szerzett: kettős Merida-siker!

Gazdasági gyarapodásával párhuzamosan a Merida időközben üzleti részt vásárolt több megrendelőjének cégében, így például a legendás amerikai Specialized kisebbségi tulajdonát is megszerezte. A tajvani márka következésképpen ugyanúgy érdekelt a Specialized sikerében, mint sajátjában, a két márka fejlesztőcsapata immár közösen diktálja a kerékpártechnika elképesztő fejlődését. Természetesen a Merida egyéb cégek számára is készít kerékpárokat, tehát a Yuanlin-i üzem a profi versenysport által használt masinák közül nemcsak a Merida feliratosakat szolgáltatja!

Óramű pontossággal és lelkiismeretesen folyik az összeszerelés...

Óramű pontossággal és lelkiismeretesen folyik az összeszerelés…

Ha már repkednek a márkanevek, érdemes megmagyarázni a „Meridának” a jelentését is. Három tagból áll: a „Me” jelentése „szépség”, a „Ri” „kellemes és hasznos” , míg a „Da” magyarul az „eljövetelnek” felel meg. Habár 1972-ben talán nem is nem gondoltak arra, hogy a név a 21. században közszájon forog, mindazonáltal ideális választás, mivel bármely nyelven könnyű kiejteni.

Hermida spanyol bajnoki mezben trükközik Vallnord-i XC-versenyen...

Hermida spanyol bajnoki mezben trükközik Vallnord-i XC-versenyen…

A technikai know-how szép fokozatosan épült be a cég szerkezetébe. A kezdetekben a cég számos japán gépsort vásárolt, és mivel a hegesztés- és a festéstechnikába fektették a legtöbb erőforrást, tálcán kínálta magát a 80-as évektől egyre népszerűbb alumínium alapanyag. A Merida a jó döntéseknek köszönhetően „aluszakértővé” vált, egyre több megrendelő számára kínálva fejlett, megbízható, minőségi bérgyártást. A korai Merida kerékpárok közt nagy számban találunk alumínium vázas modellt, amelyek nemcsak egyenlő technikai szintet képviseltek a felső kategóriás piaci kínálattal, hanem számos paramétert tekintetve fejlettebbek is voltak. A saját márkanév alatti forgalmazás beindítása mellett az egyik fő érv valójában a minőség és technikai színvonal iránti elkötelezettség volt: a megrendelők ezeket a szempontokat rendre a olcsó ár alá helyezték, így az 1988 előtti termelés a lehetséges technikai színvonalnál lényegesen szerényebb volt.

Mely technológiák jelentették az egyértelmű technikai előrelépést? Például az ezredfordulón bemutatkozó a „Shot Gun” csőprofil, amelyet az akkor még forradalminak számító hidroforming csőmegmunkálás-technológia (HFS) tett lehetővé. A HFS új lehetőségeket tárt fel az aluvázak gyártása terén, és ebben a Merida kétségtelenül a zászlóvivő szerepét töltötte be. Emellett a Merida a robothegesztés úttörője a kerékpáriparban, így biztosítva pontosabb, megbízhatóbb vázakat.

A Merida a robothegesztés úttörője a kerékpáriparban, így biztosítva pontosabb, megbízhatóbb vázakat...

A Merida a robothegesztés úttörője a kerékpáriparban, így biztosítva pontosabb, megbízhatóbb vázakat…

A magnézium alapanyag terén is folytak kísérletek, 2005 táján pedig a Merida az egyik első cég, amely sorozatban gyártott karbonvázzal jelentkezik. Ennek tükrében alig meglepő, hogy az utóbbi évtizedben a karbonvázak terén is számos csúcstechnikát képviselő technológiai megoldás fűződik a tajvani gyártó nevéhez: ilyen például a kétkamrás szerkezetet alkalmazó “Double Chamber Technology”, a “Bio Fiber Damping Compound” szövetkompozit, vagy például a kényelmet fokozó “Flex Stay” láncvilla-megoldás. Ezt megkoronázva a Merida idén a világ legkönnyebb karbonvázát dobta piacra, egyértelművé téve a piaci szerepét, illetve az alapanyagban összegyűjtött know-how-t.

 2009-ben a világkupában a Merida egyéni és csapatelsőséget is megszerezte (Van Houts, Milatz, Moritz, Hermida Ramos, José Antonio, Näf, Ralf - Multivan Merida Biking Team)

2009-ben a világkupában a Merida egyéni és csapatelsőséget is megszerezte (Van Houts, Milatz, Moritz, Hermida Ramos, José Antonio, Näf, Ralf – Multivan Merida Biking Team)

A Lampre-Merida sztárok visszajelzései és igényei alapján folynak a legújabb országúti fejlesztések...

A Lampre-Merida sztárok visszajelzései és igényei alapján folynak a legújabb országúti fejlesztések…

Az új technológiákat rendre a Merida által támogatott, a világ élvonalába tartozó profi versenyzők tesztelik, a fejlesztések is az ő visszajelzéseik alapján történnek. A MULTIVAN MERIDA BIKING TEAM montis sztárjai, illetve néhány éve a Pro-tour sorozatban kiválóan szereplő TEAM LAMPRE-MERIDA országúti versenyzői számára már a legmagasabb szintű eszközök dukálnak, következésképpen a Merida kínálat fokozatosan a középkategória irányából a felsőbb szegmensekbe tolódik. Mindazonáltal a megfizethető kínálat sem tűnik el: éppen ellenkezőleg az új technikai fejlesztésekkel felvértezve egyre nagyobb értéket képvisel, így erősítve a középkategóriás kínálatot a feltörekvő konkurenciával szemben. Az alapot az említett csapatok eredményei tették le, köztük a Merida kerékpáron megszerzett olimpiai aranyérem Gunn Rita-Dahle révén, illetve számos világ- és Európa-bajnoki cím.

A TEAM LAMPRE-MERIDA megalapítása három versenyszezon tükrében egyértelműen jó döntésnek bizonyult. Nehezen szánta rá magát a Merida, hisz például a nagy tajvani konkurens – a Giant – már 1998 óta az országúti profi csapatok beszállítója. A kivárás részben a Specialized iránti lojalitásból fakad: a Merida által gyártott „Speci” kerékpárok már évtizedek óta megszokott „kellékei” a legnagyobb versenyeknek. Másrészt Tseng úr cége nem elégedett meg a „kiszolgáló” szereppel, azaz a cél egyértelműen a kerékpározás és kerékpárversenyzés népszerűsítése az ázsiai kontinensen és főképp otthon, Tajvanon. Ragaszkodtak ahhoz, hogy az általuk szponzorált csapat a Merida nevet viselje, a versenyzők között pedig fontosnak tartották, hogy szigetországi is szerepeljen. A TEAM LAMPRE-MERIDA megalakulása mindkettőt lehetővé tette: a tehetséges fiatal Feng Csun-Kaj a World Tour mezőnyben hajthat, óriási lökést adva a tajvani kerékpársportnak, annak népszerűségének. Az elkötelezettséget jól mutatja az is, hogy a Merida Tajvan két legnagyobb országúti kerékpárversenyének fő támogatója.

A csapat több Cape Epic szakaszt és Trans Alp szakszt nyert az elmúlt 10 évben...

A csapat több Cape Epic szakaszt és Trans Alp szakszt nyert az elmúlt 10 évben…

Még nem említettük, hogy a Merida fejlesztőcsapata a szigetország mellett a fejlett technológia fellegvárában, a németországi Stuttgartban tervezi a legújabb vázmodelleket. Így a Merida érzékenyebb a piaci trendek tekintetében, illetve jobban ki tudja szolgálni a nyugati kerékpárosok igényeit. Emellett ugyancsak rendelkezik németországi raktár- és összeszerelő bázissal, megkönnyítve az európai disztribúciót. Összesen a világ 77 országában van jelen a Merida márka, a gyárban készült vázak persze ennél sokkal több helyen elérhetők – lévén a termelés nagyobb hányadát még ma is a bérmunka teszi ki.

merida_15_ev_060909_schladming_xc_women_dahle_finishing_champaign_1

Szép sikerek anno, de a szekér még minden fut: a Multivan Merida Biking Team immár egy évtizede megállíthatatlan!

4, Hermida Ramos, José Antonio, Multivan Merida Biking Team, , ESP

Hermida Ramos, José Antonio, Multivan Merida Biking Team

A 2014-es termelési adatok 1,6 millió kerékpárt mutattak, ebből 1,1 millió Kínában talált gazdára. Erre jön a félmilliós export, és ez még csak a saját márkanév alatti termelés! Egy aluváz előállítása manapság fél perc a nyers csőtől a kész vázig, köszönhetően például az utóbbi években létesített robothegesztő gépsoroknak, illetve a rendkívül pontos, jól szervezett logisztikának. A karbonvázak gyártása ennyire nem automatizálható, igen munkaigényes, így a vázak előállítása nem percekben, hanem órákban mérhető. Éppen ezért manapság komoly kihívást jelent a karbonvázak iránti igények kielégítése, hisz a darabszámok hirtelen emelésének a rendelkezésre álló szakképzett munkaerő szab korlátot.

Mint már a bevezetőben említettem, hazánkban idén kerek évfordulót ünnepel a Merida, a bicajok forgalmazása 15 évvel indult. Hogy repül az idő – mennyit fejlődött azóta a kerékpártechnológia, és milyen hosszú utat járt be a Merida márka!

A Merida hazai forgalmazójának honlapja: http://www.bikefun.hu. A Merida gyárról készített angol nyelvű videó http://cyclingiq.com/2015/11/25/market-talk-151125/, illetve a nemzetközi weboldalon további érdekességek olvashatók http://www.merida-bikes.com/en_int/about-us-94.html.

A Merida ma már egyértelműen a leáhítottabb kerékpárokat gyártja: nemzetközi elismerések sorát érdemelte ki, összahasonlító teszteken rendre az elsők között végez!

A Merida ma már egyértelműen a legáhítottabb kerékpárokat gyártja: nemzetközi elismerések sorát érdemelte ki, összahasonlító teszteken rendre az elsők között végez!

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo