Hol volt, hol nem volt, egy napon Meridáék Piroskája felkerekedett, hogy meglátogassa a nagyit. A sötét erdő mélyén a gonosz farkas útját állta, a vadász pedig lehet, hogy épp a gonosz mostoha parancsát teljesítve Hófehérkével volt elfoglalva, ezért nem ért rá segíteni. Így esett, hogy Piroskánk hanyatt-homlok menekülni kezdett, és valami különös véletlen folytán nálam kötött ki. Talán nem a legszerencsésebb esti mesésre venni a figurát, így a horkolást elkerülendő, éles stílusváltás következik.
A váz legfeltűnőbb jellemzője kétségtelenül némi fehér dekorációval tarkított piros színe, de korántsem a legfontosabb. Alapanyagául 6061-es alumínium szolgált. A fejcsőnél megtaláljuk a drágább modellekre jellemző „egg shape” kialakítást és a négyzet keresztmetszetű alsó- és felsőcsöveket. A láncvilla flex-stayesen lapított, de a szintén négyszög keresztmetszetű támvilla aligha engedi „rugózni” a hátsó kereket. A papucsok nem a legszebbek, de izmos darabok. A bal oldalin két tárcsafék-felfogatási helyet is találunk. A tám- és láncvilla közötti merevítő elem hiányzik, de ez egy ilyen „tömör” pacsker esetén nem is fontos. Az első váltóig az alsócső alján, a hátsóig a felsőcső tetején jut el a bowden, a fékvezeték az utóbbi alján fut. A vázra akár csomagtartót is szerelhetünk, de kulacstartónak a 16-os vázméretben sajnos csak egy hely jutott, 18-as mérettől felfelé, már kettőnek van hely.
Az alacsony árra törekvés az egész bringára jellemző. A Shimano Deore alkatrészcsalád nem teljes, a hajtókaron és a fékeken spóroltak, de a saját márkás termékek sem terhelik túlzottan a leendő vásárló pénztárcáját. A műanyag pedáltesttel picit túlzottra sikeredett a költséghatékonyság, a szíj nélküli klipszben értelmet találni pedig lehetetlen!
A terepen beigazolódott a sejtésem, mert a hátsó kerekeket érő ütéseket a derekamon érzem. A függőleges irányú merevségre a 31,6-os nyeregcső is rátesz egy lapáttal. A bringa eleje a Suntour telónak köszönhetően nem ráz annyira, de finom működésről azért nem beszélhetünk. Ezen az összenyomódás állítására hivatott tekerentyűvel próbáltam segíteni, de az nehézkesen működött, és különösebb változást nem tapasztaltam. Ami függőleges irányban hátrány, az oldalirányban előny. És ezt a váz meg is adja.
A TFS 300-al ha picit nehezebben is, de sikerült leküzdenem a komolyabb mászásokat és lejtőket is. Geometriájának köszönhetően a meredek emelkedőkön mindkét kerék megfelelően az ösvényen van, lejtőkön pedig bár – főleg a nehezebb kerekek miatt – picit lomhán reagál, azért jól irányítható.
A Deore váltószett megbízható és elég pontos. Vigyázni csak arra kell, hogy a komolyabb alkatrészcsaládokhoz képest rosszabbul viseli, ha nagyobb pedálterhelés mellett próbálunk váltani. A Tektro fékek bekopás után elég jól működnek, amiben jelentős szerepe van a 180-as első tárcsának is. A karok nem állnak igazán kézre, és egy ujjal nagy tempóról néha picit sokáig tart a megállás. A Merida külsők saját márkás termékeket meghazudtoló teljesítményt nyújtanak. Simán futnak, és mind mászásoknál, mind pedig élesebb kanyarokban jól tapadnak. A nyerget kényelmesnek találtam, de a bringa koncepciójába jobban illene egy szélesebb és picit jobban párnázott modell, bár a gyártó szerinte ez már egy igazi sport bringa.
Nem tudok kibújni a bőrömből, így a TFS 300-at is ugyanúgy teszteltem, mint a többi kerékpárt szoktam. Nem kapott könnyített feladatot, pedig más irányelvek szerint készült, mint az eddigi tesztalanyaim. Egy pénztárcabarát bringát összehozni – ha az ember lelkiismeretes munkát akar végezni – nem egyszerű feladat, ami kompromisszumokkal jár. A Meridának jól sikerült megkötni ezeket, mert meglepett, hogy mennyire élvezhető a kemény terep is egy ilyen árkategóriájú bringával. A célcsoport valószínűleg szelídebben használná, és ha ez idővel esetleg változna, ez a gép jó alap további fejlesztésekre. Hétvégi és kezdő bringásoknak ajánlom. Olyanoknak, akik egy kedvező árú de megbízható kétkerekűt szeretnének a laza hétvégi bringázásokra, esetleg pár alkatrész cseréjét követően „a részvétel a fontos” mottóval maratonokra.
Megjelent a Bikemag 2009. május-júniusi lapszámában.
[poll id=”143″]
FORGALMAZÓ Bikefun Hungary Kft.
SZÁRMAZÁSI HELY Tajvan
VÁZGARANCIA 5 év
ALKATRÉSZ-GARANCIA 1 év
AJÁNLOTT FOGYASZTÓI ÁR 164.900 Ft
TESZTELT BRINGA MÉRETE 16″
ELÉRHETŐ VÁZMÉRETEK 16″, 18″, 20″, 22″
VÁZANYAG TFS 6061 alu
VILLA SR Suntour XCM-H-D-LO; 80 mm út
KORMÁNYCSAPÁGY TH Industries félintegrált 1 1/8″
HAJTÓMŰ Shimano M442 / 22-32-44 fog
KÖZÉPCSAPÁGY Shimano UN26 négyszögtengely
lÁNCKERÉKSOR Shimano HG50 / 11-32 fog 9 seb.
LÁNC Shimano HG53
VÁLTÓKAROK Shimano Deore
ELSŐ ÁTDOBÓ Shimano Deore
HÁTSÓ VÁLTÓ Shimano Deore
FÉK Tektro Auriga Comp hidr.tárcsafék; 180 / 160 mm
FÉKKAROK Tektro Auriga Comp
ELSŐ AGY Formula Disc
HÁTSÓ AGY Formula Disc
FELNIK Alex DP17 Disc Black / 32 furat
KÜLLŐK rozsdamentes; 2 mm
KÜLSŐK Merida Race 26×2,1
KEREKEK TÖMEGE gyz-ral, tárcsákkal (e / h) 2104 g / 2759 g
KORMÁNY X-Mission Speed CEN flat; 600 mm
KORMÁNYSZÁR X-Mission Speed CEN; 31,8 mm befogó
MARKOLAT X-Mission
NYEREGCSŐ X-Mission Speed CEN SB20; 31,6 / 350 mm
NYEREG Merida TFS mat
PEDÁL XC acél keretes
ÖSSZTÖMEG: 14,2 kg (pedál nélkül)
GEOMETRIA
Fejcsőszög 70,5 fok
Nyeregvázcső-szög 73,5 fok
Felsőcsőhossz 550 mm
Vízszintes felsőcsőhossz 570 mm
Nyeregvázcső-hossz 410 mm
Láncvillahossz 420 mm
Középcsapágy-magasság 310 mm
Tengelytáv 1052 mm
Kormányszárhossz 80 mm