fbpx

Menő… BMC Roadracer SL01 Ultegra Di2 kerékpárteszt

A BMC RoadracerSL01 az elektromos Shimano Ultegra Di2 szettel röviden összefoglalva az a kerékpár, melyet nagyon meg lehet szeretni, gyakorlatilag az első kilométerek után, és a helyzet később sem változik…

A hazánkban az idei évtől forgalmazott BMC azok közé a presztízsmárkák közé tartozik, melyek mindig előrukkolnak valami újjal, picivel többel, mint a konkurencia, s bár a legkomolyabb innovációkat természetesen a csúcsmodelljeiken érzékelhetjük, a tudás óhatatlanul leszivárog a középkategóriába is.

BMC Roadracer SL01 Ultegra Di2 kerékpárteszt

Mit tud egy „középkategóriás” BMC váz?

Kicsit fura érzés azt írni egy milliós kerékpárról, hogy középkategória, de hiába, a BMC nemrég mutatta be a Lamborghini rendelésére készített limitált szériás bringáját, ami 6 millió Ft-ba kerül jelenleg, és emellett természetesen a Tour-győztes Cadel Evans, valamint a BMC profijai által használt Impec és Teammachine modellek képviselik a csúcskategóriát.

Érdemes pár szót említeni a drágább modellekről, hogy megértsük, mitől lehet ennyire jó érzés a Roadracert hajtani. Egy országúti kerékpár esetében a váz kialakítása – illesztések, csőprofilok, falvastagság, megerősítések – egy dolog, és a katalógusban könnyű pár sorban megideologizálni bármilyen újítást (egy hajlítást itt, egy merevítést ott). Ami viszont a végeredményben döntő, hogy milyen anyagból készülnek azok a csövek…

BMC Roadracer SL01 Ultegra Di2 kerékpárteszt

Nos, a svájci cég híresen ügyel a kerékpárjaikhoz használt karbonszövetek kiválasztására. A korábbi profi csapat, a Phonak, majd az Asztana által használt muffos Impec karbon kerékpárok (kezdetben CNC alumínium muffokkal) evolúciója során a BMC-nél rájöttek, hogy még az sem elég, ha jó az alapanyag, a váz különböző részein különböző tulajdonságú karbont érdemes használni. Ebben (is) úttörők voltak a svájciak, mint ahogy abban is, hogy sosem riadtak vissza a szokatlan formáktól.

Amíg a legújabb Impec és a Teammachine kerékpárok vázelemei különböző szövetekből készülnek, addig a tesztelt Roadracer vázát ugyanabból a szövetből formázzák, de a végeredmény így is önmagáért beszél. Érzésekről lehet vitatkozni, amit most írok szubjektív, de nekem hosszú idő óta a legjobb érzés volt a BMC-t tesztelni, minden országúti tesztbringát beleértve, főleg abból a szempontból, ahogy az úttal való kapcsolatot közvetítette felém a kerékpár.

BMC Roadracer SL01 Ultegra Di2 kerékpárteszt

Jó ülni rajta, érezni, hogy nem egy rideg anyagból állnak össze a csövek, hanem van benne valami plusz a tucatkerékpárokhoz képest, hozzátéve, hogy azért a támvillák kialakítása sem mindennapi a Roadraceren. Mindenesetre teljesen máshogy siklott át a rossz minőségű utakon, nyekkenés nélkül, még az aero-nyeregcső ellenére is rendkívül komfortos.

Persze rögtön felvetődhet a kérdés az olvasóban, ha ilyen kényelmes, az nem érződik-e a laterális merevség szempontjából, kigyorsításnál stb. Nos, nem. Mondjuk elég ránézni az alsócsőre, hol vannak már azok az idők, amikor kólásdobozhoz hasonlítottuk a nagy átmérőjű csöveket. Ez már valahol a borospalack és a konyakosüveg között van… A homlokcső környéke is erőt sugároz, egyszerűen gyönyörű, na! A festésről nem is beszélve.

BMC Roadracer SL01 Ultegra Di2 kerékpárteszt

Ennél jobb vázat egyszerűen nem kívánhat egy műkedvelő országútis, bocsánat, kivéve azokat, akiknél számít a súly, ugyanis ez a BMC váz nem az egy kilogramm alatti kategóriát képviseli. Ha azonban felteszem magamnak a kérdést, mi érdekel jobban, a hihetetlenül jó út-kerékpár-kerékpáros kapcsolat, vagy az a 150 gramm, nem kérdés a válasz.

Amit még meg kell említeni – ezért írtam „műkedvelő” országútist – a Roadracer a gyártó ajánlása szerint inkább a kényelmes vonalat képviseli. Ezzel kapcsolatban maradt bennem kérdés, mert menet közben zavart kicsit, hogy kiállva csavargatva enyhén nyeklik a bringa eleje, és kanyarban nem lehet annyira agresszívan ívre húzni. Ebben az a furcsa, hogy ezt úgy teszi, ahogy a csopperes, lapos szögű homlokcsőre jellemző, de a neten 73 fokos homlokcsőszöget írnak, ami pedig nem számít laposnak (turistásnak).  Talán a kormány-stucni-hézagolók kombinációja kevésbé merev, mint amit megszoktam. Irányíthatóság szempontjából mindenesetre stabil nagy sebességnél is, és szerencsére az egyenes villa, a robusztus, alul 1,5”-os villanyak és villaváll is a tökéletes kormányzást segítik.

BMC Roadracer SL01 Ultegra Di2 kerékpárteszt

Apróság, de segíti a választást az alsócsövön lévő kis matrica, ami a geometriát mutatja. Nem kell a boltban katalógusért vagy mérőszalagért rohangászni, láthatjuk, hogy az 54-es méret 485 mm-es ülőcsövet és 55 cm-es vízszintes felsőcsőhosszt takar. Ez nagyon jó, mert sok mai mérettáblázathoz hasonlóan semmi logika nincs benne, de így nem is kell gondolkozni.

Ha valaki inkább agresszívabb versenyekre keres BMC-t hasonló áron, a gyártó ajánlása szerint válassza a RaceMachine széria valamelyik modelljét, a vázanyag ugyanez, de eltér a nyeregcső kialakítás és a geometria, valamint az első villa is a profik által használt Teammachine felől szivárgott le (persze a RaceMachine nehezebb, mint a Teammachine).

BMC Roadracer SL01 Ultegra Di2 kerékpárteszt

És mit tud az Ultegra Di2?

Röviden odab@sz. A külcsínt, fékeket, egyesek szerint (szerintem is) randa hajtóművet, formákat, szubjektív dolgokat most hagyjuk, koncentráljunk a váltásteljesítményre. Korábban már egyes teszbringázások erejéig próbáltam az elektromos Di2 Dura Ace-t, és a váltásteljesítménye emlékezetes maradt. Most, hosszabb időt töltve a Di2 rendszerrel azt kell mondjam, a fékváltókar megjelenése óta nem volt ennyire forradalmi újítás a váltás terén.

Megingathatatlanul pontos, minden eddiginél gyorsabb váltás, minden eddiginél kisebb erőbefektetéssel. Ez a jövő. Lehet, hogy a magyar pénztárcákhoz mérten drága jövő, de ezért nem arra a gyártóra kell haragudni, amely valami nagyon jóval rukkolt elő. Vannak dolgok, amik egyszerűen jobb minőségűvé teszik az életet, a Di2 minőségibb kerékpáros élményt ad.

BMC Roadracer SL01 Ultegra Di2 kerékpárteszt

Versenyen pedig hozzátesz teljesítményünkhöz. Ez különösen egy kritériumversenyen volt szembetűnő, ahol a nedves pálya miatt egy hajtűkanyarba fékezés után 40-szer kellett kettőt váltani kigyorsításkor, nem beszélve az akciókról. Normál esetben hideg időben ebbe belefárad a kéz egy óra alatt, egyre pontatlanabbá válik a váltás. Persze van, aki nem vált, annak pedig a lába áll be.

A Di2-élmény hihetetlen volt, 100-ból százszor váltott tökéletesen. Ráadásul 100-ból egyszer sem tévesztettem el a gombot, amin magam is meglepődtem utólag, mert egyrészt akkor még csak pár napja volt nálam a bringa, másrészt nagyon közel van a fel és a leváltásért felelős gomb.

BMC Roadracer SL01 Ultegra Di2 kerékpárteszt

A Shimano nagyon sokáig fejleszthette ezt a kialakítást, mert egyszerűen zseniális az ergonómiája. Tetten érhető, hogy abból indultak ki, ahogy a váltás mozdulata végbemegy a mechanikus változaton. A Shimano karokat ugye felfelé váltásnál általában pofozzuk, középső ujjbegyeinkkel hozzáérve oldalról a karhoz. Nos, a felfelé váltó kar nagyjából azon a tájon van, ahol először érintenénk a mechanikus karját, és pont elég neki az a nyomás, ahogy lazán rácsapunk.

Ami óriási, hogy hiába csak milliméterrel alatta helyezkedik el a kioldógomb, véletlenül sem csaptam rá tévedésből. Azt mindig a mutató vagy középső ujjammal nyomtam meg, egy pontosabb mozdulattal. És a Di2 sem hibázott sosem, egyszer sem gondolkodott egy tizedmásodpercet sem… Arról nem is beszélve, hogy mindezt terhelés alatt is ugyanígy teszi, beleértve az első váltást is, nagytányérra eddig semmi nem tette fel ilyen gyorsan és biztosan a láncot.

BMC Roadracer SL01 Ultegra Di2 kerékpárteszt

Akkumulátor merülése, élettartalma, tartósság passz, rengeteget váltogattam, de az ezeregykétszáz kili (ez sacc, kilométerórát nem használok) alatt nem merült le, bár amikor vittem vissza már pirosan jelzett. A Shimano szerint akár 2000 kilométert is el lehet biciklizni vele.

Egyebek:

A tökéletes váltórendszer után nézzük a többi alkatrészt! A bringa a „műkedvelő” kialakításnak megfelelően kompakt hajtást (50-34/11-28) kapott, amiben engem nem az zavart, hogy nincs 53-11, sőt, ez egyáltalán nem zavart. Ami viszont igen, a már mountain bike-osan nagy ugrások. Az még szódával elmegy, hogy nem kapjuk meg felül a szerintem ideális 23-21-19-18-17 kiosztást, de hogy a 28-24-21-19-17-15-14-13-12-11-as sorban még 16-os fog sincs, az már sokszor dühített. Főleg azért, mert ha hegymenetben kistányért használtam, sokszor beleugrottam ebbe az űrbe, amit a 34-es kistányér még tágabbá tett.

BMC Roadracer SL01 Ultegra Di2 kerékpárteszt

Kerekek remekek, menettulajdonságok szempontjából a Mavic Ksyrium etalon, versenykeréknek is ideális, és most nem jött elő – mondjuk szép is lett volna rögtön az első alkalom után – egyik gyengéje, hogy a Mavic rotor egy kiadós elázás után hajlamos iszonyú hangokat hallatva berágni. (Korábbi évjáratú Ksyrium kerekem produkálta ezt többször, a legfrissebb modellt még nem használtam.) Egyszer elég keményen eláztam vagy másfél órán át folyamatosan, de nem tapasztaltam utána semmi rendellenességet. Remélem, aki megveszi majd a bringát, ezt most nem olvassa 🙂

A többi alkatrész is hozza az ezen a szinten elvárt minőséget, egyedül a kormányszárat cseréltük, a gyári 100 mm-est egy 120-asra, hogy nagyjából a megszokott beállításaimmal tekerjek. Nekem bejött a Fizik nyereg is, kimondottan kényelmes. Ami kevésbé, a 23-asnak titulált, de inkább 20 mm vékony külsők, szerencsére a királyi váz ellensúlyozta, hogy 8-9 barral közlekedtem.

BMC Roadracer SL01 Ultegra Di2 kerékpárteszt

Kinek ajánlom?

Annak a bringásnak, aki értékeli (és hajlandó többet is áldozni) azokat az apróságokat, melyek igazán élvezetesebbé teszik kedvenc időtöltését. Olyan bringán ülhet, melynek vázán ugyanaz a logó díszeleg, mint a Tour de France győztesén, és kevésbé fogja kirázni a lelkét mondjuk a 100-as út, és nem reccsen a váz, ha átmegy egy sínpáron, és lehet, már csak azért is többet használja majd a váltót, mert élmény váltani, ésatöbbi, ésatöbbi… És menő!

InfoBox:

Forgalmazó: Moab Kerékpárüzlet, www.moab.hu

A kerékpár a hazai forgalmazó oldalán IDE KATTINTVA tekinthető meg.

A kerékpár a gyártó oldalán IDE KATTINTVA tekinthető meg.

Származási hely: Svájc

Vázgarancia: 3+2 év

Vázméretek: 48,51,54,57,60

Elérhető színek: fekete/fehér/piros

Alkatrész-garancia: 2 év

Fogyasztói ár: 1 139 000 Ft

 

Specifikáció:

Váz: ISC

Váz anyag: Pure Carbon

Méretek: 48,51,54,57,60

Villa: BMC SE48 SL TP

Hajtómű: Shimano Ultegra, 50-34

Fogaskeréksor: Shimano Ultegra, 11-28

Fékváltókar: Shimano Ultegra Di2

Hátsó váltó: Shimano Ultegra Di2

Átdobó: Shimano Ultegra Di2

Lánc: Shimano Ultegra CN-6701

Fékek: Shimano Ultegra

Kormány: Easton EA30

Kormányszár: Easton, EA70

Nyeregcső: BMC carbon Airfoilpost

Nyereg: Fizik Ardea

Agyak: Mavic Ksyrium Elite

Felnik: Mavic Ksyrium Elite

Külsők: Continental Ultra Race

 

Geometriai adatok (54-es méret):

Ülőcső: 485 mm

Vízszintes felsőcső: 550 mm

Fejcső: 145 mm

Fejcsőszög: 73 fok

Ülőcsőszög: 73,5 fok

Láncvillahossz: 405 mm

Középrész esés: 69 mm

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.