A Kross Evado 5.0 a lengyel gyár legjobb minőségű mindenes (Cross) kerékpárja, ami annyit jelent, hogy bátran használhatjuk közlekedésre, kirándulásra vagy akár egy komoly túrakerékpár alapja is lehet. A teszt során elsősorban a városi kerékpáros közlekedésben vizsgázott.
Az Evado széria a 87000 Ft-os kategóriától a több mint duplájáért kapható tesztkerékpárig terjed, általános jellemzői, hogy nem látták el a városi közlekedés kiegészítőivel (sárvédő stb.), férfi és női vázzal készülnek, 28-as kerékmérettel, tárcsafékkel, geometriájuk átmenetet képez a kényelmes és a sportos között.
Jó hír, hogy minden Evado modell a tesztelt bringa alumíniumvázára épül. Igényes kidolgozású váz, jó minőségű festés, a különböző kiegészítőket fogadó szemek jó helyen kerültek kialakítására, nem is lehetne lényegesen jobbat elképzelni erre a célra. Talán a méretezés hagy kívánnivalót: ha már női vázzal is gyártanak Evado kerékpárokat, az M-esnél eggyel kisebb rendelhető vázméretre is biztosan lett volna kereslet.
A váz egyébként merev, robusztus, több ponton felülhegesztésekkel, el tudom képzelni, hogy komolyabb túrafelszereléssel, nehéz csomagokkal is megbirkózik még súlyosabb bringás alatt is. A robusztus összképet az ebben a kategóriában ballonosnak számító gumik is növelik, melyek ugyanakkor könnyedén gördülnek.
Őszintén szólva száznyi kerékpárteszt után is szeretem azokat a kerékpárokat, melyekre sokadszor felülve sem tudom még, hogy mondjuk milyen típusú hajtókart építettek bele… Ez is egy ilyen bringa, a maga egészével hódít, felőlem lehetne Deore váltó is az SLX (vagy XT? Nézzük csak meg! bocsánat, szóval XT) helyén. Elég sűrűek voltak a mindennapjaim, amikor hozzám került, rögtön be is fogtam a közlekedésre. Az első héten még az is elmaradt, hogy 2 percben átnézzem az alkatrészeket.
Viszont, ami a lényeg: egyre jobban megkedveltem, tökéletes közlekedési eszköz volt számomra. Mivel sportos irányból közelítek, a geometria nekem abszolút azt adta, amire a városban szükségem van, számomra ez a „kényelmes kerékpár”. Ez azt jelenti, hogy aki nem országúton edződött, annak eléggé sportos hosszabb, edzésszerű bringázásokhoz, túrázáshoz is. A nagy mérete ellenére még lomhának sem nevezném, jól, természetesen kormányozható, kicsit a gyorsíthatóságára panaszkodnék.
A highend sport kerékpárok használata közben kialakul az emberben egy igény, hogy minden simán működjön alatta, kattogás, neszezés nélkül guruljon, váltson, fékezzen, ne ciripeljen stb. Ebből a szempontból csak a teleszkópos egységek akadtak fenn a rostán, minden más egyetlen hiba nélkül működött. A teleszkóppal annyi volt a gond, hogy van egy kiküszöbölhetetlen „gyári kotyogása”, ami egyébként nem biztos, hogy fel fog tűnni leendő tulajdonosának, és a mozgása sem egy álom, persze ebben a kategóriában nem lehet csodát várni egy rugósvillától.
Ha enyém volna a kerékpár, a teleszkópos nyeregcsövet cserélném egy normálra, mivel hatása minimális, nekem csak növeli az összsúlyt. A komfortról tökéletesen gondoskodik a géles nyereg és a nagy kerekekre szerelt ballonos gumi.
Ha már szóba került az összsúly növelése és a nagy kerék, nem szeretnék elmenni egy számomra szintén negatív tulajdonság mellett, ami a kerékpár tömege. Miközben a városban vígan kerekeztem az utcákon, ha fel kellett cipelni valahová, hát… nem örültem. Azonban a súly összefügg a kerékpár megbízhatóságával is és ezen a szinten még nem fér bele az árképzésbe, hogy súlyt próbáljon csökkenteni a gyártó ahol csak lehet.
A már említett kerekek erős, duplafalú felnivel, ballonos 28-as gumikkal szinte szétrobbanthatatlanok. A tárcsafék is növeli az összsúlyt, de csomagos túrán, nedves időben jól tud jönni, ha valami képes lelassítani mondjuk 150 kiló össztömeget. Fontos, hogy hidraulikus verzió (Shimano Disc M446 ) került a Kross Evado 5.0-ra, ami bőven túlmutat a hétköznapi közlekedésen, erősen fog, megbízható és semmilyen tárcsafékbetegsége (például ciripelés, levegősödés) nem volt.
A váltórendszerrel (XT hátsóváltó, Deore átdobó és karok) és a hajtáslánccal (Alivio hajtókar 48/38/28, HG30 9sebességes, 11-32 fogas sor, HG53 lánc) kapcsolatban az égvilágon semmi nem jut eszembe, ami egy ilyen kerékpárnál a legnagyobb dicséret, mert azt jelenti, hogy jól működött, jó volt az áttételtartomány, felhasználóbarát volt. Apróság, de örültem, hogy nem kellett összecsipeszezni a jobb nadrágszáramat, a nadrágvédő a hajtókaron jól teljesítette funkcióját.
A kiegészítők közül kiemelném a Lookin nyerget, ami a rövid utakon, utcai ruházatban nagyon kényelmes volt (voltak azért olyan napok, hogy 50 kilométer körül is kijött a penzum). Az állítható stucninak is van értelme, pláne, hogy csak 3 méretben kapható a kerékpár. Mondjuk ő is egy tömegnövelő tényező, na ja, a sok apróságból összejön.
Összegzés:
Egy kiváló mindennapi kerékpárral van dolgunk, ami teljesíti a leendő tulajdonosa egyik (ha nem A) legfontosabb igényét, hogy megbízhatóan működjön hosszú távon. Valóban igaz, amit a gyártó is ír ajánlásában, hogy jó alap (remek váz, minőségi alkatrészekkel) különböző igényekhez, legyen szó közlekedésről, hétvégi sportolásról, vagy komolyabb túrázásról. Ehhez képest nagyon megéri az árát is.
Pozitívumok:
+ élvezetes vele a városi közlekedés
+ egységes, elegáns design
+ igényes kidolgozású váz
Negatívumok:
– nehéz
– teleszkóp/teleszkópos nyeregcső működése
InfoBox:
Forgalmazó: Biking Kft.
A kerékpár a gyártó honlapján http://www.kross.pl/en/2012/cross/evado-5-0 érhető el.
A kerékpár a forgalmazó honlapján http://kross.hu/kerekparok/kross-evado-5-0-2012.html érhető el.
Származási hely: Lengyelország / Tajvan
Vázgarancia: 1 év
Vázméretek: M (48), L (53) – tesztelt, XL (58)
Tesztelt gép mérete: L (53 cm)
Alkatrész-garancia: 1 év
Ajánlott fogyasztói ár: 238 700 Ft
Váz: Alumínium
Villa: SR Suntour NCX-D LO Lite (63 mm út, lockout)
Első váltó: Shimano Deore M591
Hátsó váltó: Shimano XT M771
Váltókar: Shimano Deore M590
Fékek: Shimano Disc M446 (hidraulikus 160 mm-es tárcsa)
Fékkarok: Shimano Disc M505
Hajtómű: Shimano Alivio M431 48/38/28T
Lánc: Shimano HG53
Lánckeréksor: Shimano HG30-9 11-32T
Agyak: Shimano RM66 32H
Felnik: KROSS (alumínium, duplafalú)
Külsők: Schwalbe Marathon Cross 700x38C / 28″”x1,5″” fényvisszaverővel
Kormány: KROSS (alumínium, egyenes, 580mm, 25,4mm)
Kormányszár: KROSS (alumínium, állítható, 25,4mm)
Kormánycsapágy: Neco H142
Nyeregcső: KROSS (alumínium, teleszkópos, 27,2mm)
Nyereg: Selle Royal LookIn Sport Royalgel
Nyeregcsőbilincs: alu csavaros
Markolat: Kross csavaros
Pedál: VP-610 alumínium
Geometriai adatok:
Fejcsőszög: 71 fok
Nyeregvázcső-szög: 73 fok
Nyeregvázcső-hossz: 533 mm
Vízszintes felsőcsőhossz: 589 mm
Tengelytáv: 1078 mm
Fejcső-hossz: 135 mm
Láncvillahossz: 445 mm
Kormányszár-hossz: állítható
Szöveg: Takács Tamás
Fotók: Laczkó András, Takács Tamás