fbpx

Jövőre a WorldTour-ban? Merida Scultura SL Team kerékpárteszt

Folyamatosan abban a szerencsés helyzetben vagyunk, hogy a Merida kerékpárok közül a még nem kapható bringákat is tesztelhetjük, így volt ez a kimondottan innovatív országúti csúcsmodell, a Merida Scultura SL Team esetében is.

Az új Scultura SL Team-et a mallorcai Merida Press Camp-en mutatták be, ahol bringázás közben is megismerkedtünk vele, a hazai forgalmazó jóvoltából pedig még a nyári érkezése előtt itthon is kipróbálhattuk.

Merida Scultura SL Team kerékpárteszt

A Scultura története négy éve kezdődött, a Merida nagyot akart villantani az országúti szegmensben is, egy abszolút csúcskategóriás karbonvázra épülő, az UCI 6,8 kilós súlylimitjét megszégyenítő kerékpárral. Az akkori 900 gramm alatti vázzal büszkélkedő kerékpárral sikerült is a mértékadó Tour magazin rangsorában TOP 5-be kerülni, a legnagyobb vezető országúti márkák közé. A Scultura azóta kisebb változtatásokkal tartotta a frontot, tavaly pedig egy új koncepció, az áramvonalas formát kínáló Reacto került reflektorfénybe. A Meridánál azonban országúton úgy tűnik, mégis a merevség-könnyű súly-kényelem hármasegység minél optimálisabb megoldása lesz a fő irányvonal a jövőben, a legújabb csúcsmodell legalábbis ezt támasztja alá.

Merida Scultura SL Team kerékpárteszt

Nézzük először a váz műszaki jellemzőit!

A fő háromszög továbbra is monocoque karbon, FlexStay – vertikálisan rugalmas – támvillákkal, Double Chamber – belső keresztmerevítéssel ellátott, kúpos 1,1/8-1,1/2 nyakú karbonvillával. BB386-os középrész szabvány, ami az FSA karbon hajtókarral iszonyú merev és könnyű megoldás, ráadásul a középrész fölött karbon keresztmerevítést is találunk. A középrész mögött a láncvilla asszimmetrikus, a bal oldalra lehet felcsavarozni a Di2 akkumulátort, a csésze pedig kissé jobban kinyúlik a hajtásoldalon, az átdobó felfogatás direct-mount kialakítású.

Merida Scultura SL Team kerékpárteszt

A korábbi 31,6-os után visszatértek a kényelmesebb 27,2-es nyeregcsőre. A hátsó traktus geometriája agresszív, 400(!) mm-es láncvillahosszal készül, aminek következménye, hogy a gyártó ajánlása szerint maximum 23-as gumival használható a bringa. A váz M-es méretben 830 gramm (kb. mínusz 50 gramm a korábbi Sculturához képest), a villa 330 gramm (a korábbi 1,1/8-as nyakú Scultura villa könnyebb volt). Karbon papucsok, belső kábelelvezetés és Di2(elektronikus váltórendszer)-barát kialakítás, szóval minden, ami ma szem-szájnak ingere.

Merida Scultura SL Team kerékpárteszt

A Merida méltán büszke rá, hogy Scultura SL Team a Tour Magazin független, laboratóriumi adatokra támaszkodó tesztjén a a legújabb karbonvázak összevetésében top5-ben végzett. A Scultura egyébként az SL Team nyári forgalomba kerülését követően olcsóbb, de nehezebb és egy-két “feature”-t nélkülöző változatokban – SL Pro és Comp – is elérhető lesz.

S hogy mi mutatkozik ebből meg a gyakorlatban?

Nos, a mai legjobb karbonvázak általában már merevek, általában vaskos középrésszel, ami közel sem mozgolódik annyival többet vagy kevesebbet, amennyit akár a “legérzőbb” kerékpáros lelkek is észrevennének menet közben (tény, hogy papíron, és a Tour magazin legújabb labortesztje alapján a Scultura a váz laterális merevségében is vezető). Ami mégis feltűnik a bringára ülve, az a brutális gyorsíthatóság, ami több faktorból áll össze. Az amlített merevség, a bringa súlya (a Time pedálommal M/L méretben 6,6 kg), a 400 mm-es láncvilla és a merev, de könnyű felnivel rendelkező DT kerék azt eredményezi, hogy kilő, mint a rakéta, és ez már egy “átlagos” csúcs karbon országútihoz képest is érezhető. Versenyzői szemszögből tulajdonképpen ez a Scultura SL legpozitívabb tulajdonsága.

Merida Scultura SL Team kerékpárteszt

Ugyanilyen szemmel nézve viszont ami kevésbé tetszett, a viszonylag magas homlokcső, kiállva sprintelve valahogy nem tudtam a számomra optimális pozícióból terhelni a pedált. Ennek a problémának két oka volt, egyrészt eleve jobban kedvelem a ma divatosnál rövidebb homlokcsövet, másrészt az a helyzet, hogy a Merida legújabb méretezésében (lásd geometriai adatok) nekem valahol az S/M és az M/L méret közötti gép lenne az ideális. Az S/M felsőcsöve túl rövid, az M/L viszont a rövidebb stucnival pont jó, de ezért a magasabb homlokcsővel kellett fizetnem.

Merida Scultura SL Team kerékpárteszt

Az irányítás kiváló és stabil, még a mallorcai jeges szerpentineken is bizonyított lefelé, egy percbe sem telt megszokni, tökéletesen érezni a csúszáshatárokat, elöl is és hátul is. A kényelem szempontjából is a jobbak közé tartozik az új Scultura, a hátsó traktusnál más karbonszövetet használnak (“Bio Fibers” fantázianéven) a támvillákhoz, hogy jobban csillapítson a rossz utakon, továbbá a visszatérő 27,2-es nyeregcső “hajlékonysága” is pozitív.

Felszereltség:

Sok értelme nincs a felszereltségről beszélni, ugyanis a nyártól kapható Scultura SL Team-et már a 2013-as Sram Red-del szerelik várhatóan, a tesztbringán viszont a 2012-es Red kapott helyet. Működés szempontjából a csúcs szettek közül (amihez már volt szerencsém: Shimano Dura Ace Di2, Shimano Dura Ace, Campagnolo Record, Sram Red) ezt tartom a leggyengébbnek, és nem csak azért mert nem sikerült sosem maradéktalanul megbarátkozni az egykaros – Double Tap – váltással, hanem mert váltásteljesítménye, főleg a váltó beállíthatósága sem éri el az olasz vagy a japán szett teljesítményét.

Merida Scultura SL Team kerékpárteszt

Nyugati kerékpárboltban dolgozó barátomtól azt a tanácsot kaptam, próbáljam úgy beállítani az átdobót, hogy alaphelyzetben kicsit lógósra hagyom a bowdent, s így majd kiadja az optimumot, de így sem ment tökéletesen. Talán az sem véletlen, hogy gyárilag ott virít a bicón a Rotor láncleesés gátló… Szerencsére egy másik nyugati kerékpárboltban dolgozó barátom viszont azt újságolta, hogy a 2013-as Red szuper lett, úgyhogy legyünk optimisták! A szkeptikusoknak pedig jó hír, hogy Dura Ace-szel is kapható lesz a Scultura SL.

A várhatóan végleges verzió 2013-as Reddel

Sebaj, az aktuális Redre is igaz, hogy nagyon könnyű, mint ahogy a legtöbb csúcs Meridán található PRC kiegészítőkre (kormány, stucni, nyeregcső) is, melyek közül a nyeregcső érdemel pár szót. Az őszi Eurobike-on emlékszem, amikor megláttam ezt a rögzítést a tesztdömping közepette, inkább nem toltam hátrébb a bringa nyergét, mint hogy vacakoljak vele, “ki tudja, felérek-e hozzá értelemmel” alapon… Nos félelmemnek nem volt alapja, sőt, kimondottan pontosan beállítható az egysínes rendszer, a nyereg pedig stabil, ráadásul a megoldás könnyű. Egy apróság: mivel mindkét nyeregbatyum bepattintós elven működik, csak a kétsínes nyergekre szerelhetők fel, erre nem. Szerencsére Mallorcán ebből nem volt gond, mert kaptunk a kölcsönzőtől kis szütyőt, pótgumival, leszedővel, itthon már dühösebb voltam.

Merida Scultura SL Team kerékpárteszt

A Merida-színben pompázó DT 1450 peremes kerékszett minden bizonnyal marad a specifikációban, ami jó hír. Menettulajdonságai kiderültek a teszt alatt: merev, könnyű a felni (és a komplett szett másfél kiló alatt van), remekül gyorsítható, hegymenetben is fürge. Mondjuk a zöld színösszeállításból ordít a vörösre eloxált Red sor, de legalább az is könnyű. Elméletileg tömlő nélkül is használható a kerékszett, mondjuk én még mindig nem ismerek senkit, aki így használta volna bármelyik gyártó hasonló kerekeit.

Merida Scultura SL Team kerékpárteszt

Jó vétel:

A Merida Scultura SL Team Európában várhatóan 6000 Euro körül lesz, nálunk 1,8 millió Ft. Sokan úgy vannak hazánkban a Meridákkal, hogy még mindig azt várják a márkától, hogy lényegesen olcsóbb legyen a konkurenciánál, hiszen korábban ezzel a tulajdonságával nyert teret a márka. Az utóbbi években viszont a felső kategóriában kimondottan innovatív és kiváló minőséget produkál a Merida, természetesen ez az árcédulán is meglátszik. Félretéve az anyagiakat, remek vázat sikerült alkotni a Scultura Team SL személyében. Több technikai finomságból (lásd váz jellemzői) áll össze ez a kiválóan gyorsítható, fürge és stabilan irányítható versenygép, amely a legmagasabb szinten is megállja a helyét, sőt, felülmúl sok „jobban csengő nevű” konkurenst is. A pletykák szerint ennek megfelelően 2013-ban akár a WorldTour-ban kláthatjuk viszont…

Geometriai adatok (tesztelt: M/L)
Vázméretek: XXS; XS; S; S/M; M/L; L; XL;
Ülőcső-hossz: 440 470 500 520 540 560 590
Vízszintes felsőcső-hossz: 515 518 530 545 560 575 590
Láncvillahossz: 400 400 400 400 400 400 400
Fejcső-szög: 71,0 71,5 72,5 73,5 73,5 73,5 74,0
Ülőcső-szög: 75,0 74,0 74,0 74,0 73,5 73,0 73,0
Középrész esés: 66 66 66 66 66 66 66
Homlokcső-hossz: 110 120 130 140 160 180 205
Villahossz: 374 374 374 374 374 374 374

Merida információ: www.bikefun.hu
Szöveg és fotók: Takács Tamás

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.