Van itt ez a Cube Pro AMS125 RX kódjelzésű kerékpár. I-MÁ-DOM. Ennyi. Köszi, hogy elolvastad a tesztet, észrevételeidet várjuk az infókukacbikkmakkponthura… Na jó, elmesélem kicsit részletesebben, mi vitt erre a következtetésre. Öveket bekapcsolni!
All mountain, trail, enduro. Úgy gondolom, hogy körülbelül most forrott annyira ki technikailag egy olyan kerékpár hibrid, ami valóban képessé teszi a bringást a mászás és a lejtőzés magas szintű űzésére egyaránt. Idáig, amikor ráültem egy all-mountain felhasználásra szánt bicóra, kicsit úgy éreztem magam, mintha egy fenékkel akartam volna két szimbolikus lovat megülni, és bár nem estem közéjük, a menet nem volt teljesen kielégítő. Azok a bicók jók voltak lefele, de elég hamar előjött a lejtőzős képességük határa, ami pedig a mászást illeti, nos, lehetett velük mászni, hisz ott volt a három tányér meg a hosszú nyeregcső, de egy-egy izmosabb mászás után bizony lelki szemeim előtt egy a csúcson váró szép tágas oxigénsátor víziója lebegett. Ami persze a valóságban nem volt ott, így a megszokott sűrűségű levegővel kellett stabilizálnom a vér-oxigén szintemet – legalábbis, ha élvezni akartam a rám váró, jól megérdemelt lejtőzést és nem szerettem volna felváltani a suhanó erdő képét mindenféle hipoxiás hallucinációkkal. Ez a pihi eltartott egy ideig, ami ugyan jól esett, de kizökkentett a gurulás ritmusából, megtört a hullám.
Röviden: azoknak a gépeknek gyér volt a hajtáshatékonyságuk, nehezek voltak és nem elég erősek. Az evolúció viszont megtette a hatását és ma már tényleg léteznek olyan bringák, amelyek ezeket a problémákat kiküszöbölik. Ilyen ez a Cube AMS is.
A váz
A szerkezet lelke egy szép letisztult, hidroformázással kialakított, 125 mm-es rugóútra optimalizált, triple butted aluváz. Számos gondosan megtervezett megoldást találunk rajta, úgymint az 1,5”-os fejcső, az aszimmetrikus láncvilla, a felsőcső alatt hidroforminggal kialakított vezetékjárat és a roppant diszkrét erősítések a fejcső-alsócső és a felsőcső-nyeregvázcső találkozásánál.
A geometriáját remekül eltalálták és a különböző vázméreteknél nem csak a csőhosszúságokat változtatták, hanem a Cube úgynevezett size-tuned kinematic technológiájával felfüggesztés karakterisztikáját is az adott vázméretre optimalizálják.
Két részből álló gyönyörű formájú, hidegen kovácsolt himbakar biztosítja az összeköttetést a 4 forgáspont között, melyek úgy lettek elhelyezve, hogy a hátsó fék meghúzásakor ne „rúgjon vissza” a lengőkar.
Az okos felfüggesztés-rendszert a piac talán legjobb rugóstagja egészíti ki, a Fox Float RP23. A lock out kar helyett egy Propedal kapcsolót találunk a tagon, mely technológia elmondhatatlanul sokat ér ebben a sokrugóutas-mászós kategóriában. A Propedál-hatás mértékét három fokozatban lehet a saját ízlésünkre szabni, illetve a kar elfordításával teljesen kikapcsolni, aktiválva ezzel a „mindentkimozgó” üzemmódot.
Villa
A felfüggesztés első párja szintén a rókaalomból származik, abból is a 32-es becsúszókkal rendelkező Talas, azaz az útállítós változat. Ahogy hátul a Propedal funkció, elől az útállítás könnyíti meg nem kis mértékben trail stílus kedvelőinek életét. Mászáskor csak lecuppantjuk 100 mm-re, ha viszonylag egyenletes a talaj, akkor a lockot is ráereszthetjük, és máris eltűnik az érzés, mintha egy toronydaruban ülnénk. Amikor pedig a talaj dőlésszöge tartósan mínuszfokba kerül és feltűnnek a huncut gyökerek, sziklák, kiscserkészek, jöhet a (sok)mindent kimozgó 140-es út és az „ereszd el a hajam”. A Fox villákat annyian és annyiszor magasztalták már, hogy én ettől most eltekintek, vegyétek úgy, hogy nyomtam egy Ctrl+V-t. Hibátlanul működött. Egyedül azt furcsálltam kicsit, hogy miért nem a taperes nyakú változat került a gépbe, ha a vázat 1,5-ös fejcsővel tervezték.
Irányítás
Az irányítópultot egy jó széles, már-már lejtőzős méretű Syntace kormány uralja, minimális emeléssel és egy nagyon kényelmes, kézre eső hátrahajlással. A stucni hosszú, így inkább a mászásnak és a hosszú hegyi kilométereknek kedvez, mint a meredek, technikás lefeléknek, de azért az utóbbiaknál sem volt vele túl nagy gond. A nyereg ezen a gépen is fehér huzatot kapott, ami ez esetben ugyan jól tisztítható, de praktikusnak azért nem mondanám. Kényelmes, vállra vehető széles orral, Cr-Mo sínekkel. A nyeregcsövön szerencsére van hosszskála, ami a műfajból eredő rendszeres nyeregmagasság-állítást nagymértékben megkönnyíti.
Hajtás
A hajtást és a váltást a Shimano XT, illetve SLX családjának szövetsége végzi, tökéletesen illenek erre a gépre, erre a felhasználási területre. A két legfontosabb komponens tisztjét szerencsére az XT-k töltik be: hátul egy shadow technológiás kanál pakolgatja a lánckeréksor megfelelő fokozatára a láncot, a Hollowtech II-es hajtókar pedig hozza a pofátlanul jó súly/merevség arányt.
Kerekek
A kerékszett a Sun-Ringlé gyárából gördült ki, szállítják a legendás minőséget és a kellemetlenül hangos racsnit, amitől még a bringaúton poroszkáló hallókészülékes, cekkert vonszoló nyugdíjasok és szétrebbennek. Besurranó tolvajoknak nem igazán ajánlott menekülőeszköz. A 25 mm széles felnik első ránézésre nem tűntek túl masszívnak a bicó többi alkatrészéhez viszonyítva, de a teszt során elég erősnek bizonyultak, pedig még egy hivatalos DH pályán is próbára tettem őket.
A tapadást a mára már a kategória aranystandardjának tekinthető Nobby Nic-ek biztosítják. Remek gördülési ellenállás, alacsony tömeg és bitang jól eltalált bütyökelrendezés jellemzi a Schwalbe zászlóshajóját.
A fékek
Nem nehéz eszeveszett sebességet összeszedni ezzel a bicóval, így nem árt, ha van valami berendezés, ami ezt a sebességet kordában tartja. Esetünkben ezt az eszközt Formula RX-nek hívják. Ezek a fékek az amúgy is magas minőségű bringa valódi ékkövei – és nem csak esztétikailag. A kétdugattyús, monobody féktestek négydugattyús erőt képviselnek és remekül adagolhatók. A fékkarok profilja a legkényelmesebb azok közül, amit valaha próbáltam: se túl vastagok, se túl keskenyek. Külön bódottá’, hogy vizesen sem sikítanak túlságosan a tárcsák és a rengeteg furatnak köszönhetően kivételesen jól hűlnek. Az elöl-hátul 180 mm-es átmérő minden körülmény közt elegendőnek bizonyult és még a legnagyobb igyekezetem ellenére sem sikerült őket megsütni.
Szerény véleményem szerint a fék mindhárom részének kidolgozása a piacon lévők legszebbike, igazi ékszerek. A cizellált lézergravírozott feliratok, a csodás fehér fényezés és a tárcsa organikus ívei nem is sejtetik, hogy milyen vadállati erő rejtőzik a dugattyúk mögött.
Felfele gurulva…
…hála a pogómentesítő Propedal rendszernek hátul, a Talas telóút csökkentőjének elöl, a hosszú, minimális emelésű stucninak és persze az egész baráti súlyának, a Cube AMS-szel öröm mászni (is).
Lefelé…
…pedig igazán elemében van. A széles kormány, az eltalált geometria és a csudafinom fékek kivételes irányíthatóságot; a Fox csillapító rendszer, illetve a Schwalbe bütykösei a ma elérhető talán legjobb tapadást biztosítják a határokat feszegető vezetőjének.
A magyar domborzati viszonyok közt ideális ez a rugóút-tartomány, de az igazi hegyek közé merészkedve is nyugodtan bízhatunk ebben a hardverben. Nekem az Alacsony-Tátra egyik frissen nyílt bringaparkjában volt szerencsém megereszteni a Kockát és bizony nem hagyott cserben. Egy-két órába ugyan beletelt a magyar „huplikhoz” szokott motoros idegrendszeremnek az átállás, de a nap végére kiderült, hogy a kezdeti ügyetlenkedések nem a bicó hibái voltak. A döntött kanyaros, csiki-csuki traileket imádta, de a függőlegeshez konvergáló meredek, gyökeres lejtőket is meg lehet vele oldani.
Tuning?
Ha az alkatrészek minőségét nézzük, semmiféle tuningra nem szorul a bringa – ami ebben az árkategóriában mondjuk el is várható -, viszont ha a szíved inkább a lejtők felé húz, akkor érdemes megfontolni egy rövidebb stucni és egy szélesebb felni beszerzését, a többi alkatrész viszont szépen illik az agresszívabb stílushoz is.
Végszó
A cikket azzal kezdtem, hogy imádom – remélem most már értitek, miért. A Cube AMS az a fajta bicó, amire rápillantva akkor is kedved szottyan veretni egy kiadósat, ha kint olyan igazi szutyok idő van, mert képzeletben látod magad előtt azt a saras vigyort, ami ezzel a cangával tekerve egészen biztosan kiül majd az arcodra.
InfoBox:
Forgalmazó: Velobike Kft., www.velobike.hu
Származási hely: Németország / Tajvan
Vázgarancia: 5 év
Alkatrész-garancia: 1 év
Tesztelt bringa mérete: 20”
Ajánlott fogyasztói ár: 619.900 Ft
Váz: HPA 7005 Hydroform STK Triple Butted; FSP 4-Link-System
Villa: Fox 32 Talas RL; 100/120/140 mm; 1 1/8”-as nyakkal
Rugóstag: Fox Float RP23 BV; 200 mm-es szemtáv
Váltókarok: Shimano SLX SL-M660 Rapidfire-Plus; 9 sebességes
Hátsó váltó: Shimano Deore XT RD-M772 Shadow
Első váltó: Shimano Deore XT FD-M771; felülhúzós; 34,9 mm-es bilinccsel
Fék: Formula RX hidraulikus tárcsafék
Fékkar: Formula RX
Féktárcsák: Formula RX; 180/180 mm
Lánckeréksor: Shimano CS-HG50; 11-32 fog; 9 sebességes
Hajtómű: Shimano Deore XT FC-M770; Hollowtech II; 44/32/22 fog; 175 mm hossz
Középrész: Shimano Deore XT; integrált
Felnik: Sun-Ringlé Ryde XMB; 25 mm széles; tárcsafékes, szegecselt
Első agy: Sun-Ringlé; tárcsafékes; ipari csapágyas; 32 furat
Hátsó agy: Sun-Ringlé; tárcsafékes; ipari csapágyas; 36 furat
Küllők: Sun-Ringlé; fekete; 2 mm-es
Kormány: Syntace Vector 2014 318 Lowrider; 31,8-as befogó; 700 mm széles; 12° hátrahajlás
Kormányszár: Syntace F149; 31,8-as; 4 csavaros kormánybefogó; 6° emelés; 110 mm hossz
Kormánycsapágy: FSA Orbit Z 1.5R; félintegrált
Külső gumik: Schwalbe Nobby Nic Kevlar Triple Compound; 2,25”
Belső gumik: Schwalbe MTB light SV14
Lánc: Shimano CN-HG53; 108 szemes
Nyereg: RFR Natural Shape 0.1 M; 7 mm átmérőjű Cr-Mo pálcák
Nyeregszár: RFR Prolight 31,6 × 400 mm; 20 mm visszanyúlás; kétcsavaros
Nyeregcsőbilincs: Scape Varioclose; 34,9 mm; gyorszáras
Markolat: CUBE Fritzz; Lock-on
Súly (pedál nélkül): 12,76 kg
Geometriai adatok:
Fejcsőszög: 69,0 fok
Nyeregvázcső-szög: 72,5 fok
Felsőcsőhossz: 580 mm
Fejcsőhossz: 150 mm
Vízszintes felsőcsőhossz: 605 mm
Nyeregvázcső-hossz: 508 mm
Középcsapágy-magasság: 330 mm
Tengelytáv: 1119 mm
Láncvillahossz: 430 mm
Szöveg: Farkas Dani
Fotó: KGÁdám, Farkas Dani