fbpx

Cube Pro AMS125 RX: a Kocka, ami gurul

Van itt ez a Cube Pro AMS125 RX kódjelzésű kerékpár. I-MÁ-DOM. Ennyi. Köszi, hogy elolvastad a tesztet, észrevételeidet várjuk az infókukacbikkmakkponthura… Na jó, elmesélem kicsit részletesebben, mi vitt erre a következtetésre. Öveket bekapcsolni!

Cube Pro AMS125 RX

Cube Pro AMS125 RX

All mountain, trail, enduro. Úgy gondolom, hogy körülbelül most forrott annyira ki technikailag egy olyan kerékpár hibrid, ami valóban képessé teszi a bringást a mászás és a lejtőzés magas szintű űzésére egyaránt. Idáig, amikor ráültem egy all-mountain felhasználásra szánt bicóra, kicsit úgy éreztem magam, mintha egy fenékkel akartam volna két szimbolikus lovat megülni, és bár nem estem közéjük, a menet nem volt teljesen kielégítő. Azok a bicók jók voltak lefele, de elég hamar előjött a lejtőzős képességük határa, ami pedig a mászást illeti, nos, lehetett velük mászni, hisz ott volt a három tányér meg a hosszú nyeregcső, de egy-egy izmosabb mászás után bizony lelki szemeim előtt egy a csúcson váró szép tágas oxigénsátor víziója lebegett. Ami persze a valóságban nem volt ott, így a megszokott sűrűségű levegővel kellett stabilizálnom a vér-oxigén szintemet – legalábbis, ha élvezni akartam a rám váró, jól megérdemelt lejtőzést és nem szerettem volna felváltani a suhanó erdő képét mindenféle hipoxiás hallucinációkkal. Ez a pihi eltartott egy ideig, ami ugyan jól esett, de kizökkentett a gurulás ritmusából, megtört a hullám.

Röviden: azoknak a gépeknek gyér volt a hajtáshatékonyságuk, nehezek voltak és nem elég erősek. Az evolúció viszont megtette a hatását és ma már tényleg léteznek olyan bringák, amelyek ezeket a problémákat kiküszöbölik. Ilyen ez a Cube AMS is.

Bírja az ívet

Cube Pro AMS125 RX

A váz

A szerkezet lelke egy szép letisztult, hidroformázással kialakított, 125 mm-es rugóútra optimalizált, triple butted aluváz. Számos gondosan megtervezett megoldást találunk rajta, úgymint az 1,5”-os fejcső, az aszimmetrikus láncvilla, a felsőcső alatt hidroforminggal kialakított vezetékjárat és a roppant diszkrét erősítések a fejcső-alsócső és a felsőcső-nyeregvázcső találkozásánál.

Tekintélyt parancsoló fejcső

Cube Pro AMS125 RX

A geometriáját remekül eltalálták és a különböző vázméreteknél nem csak a csőhosszúságokat változtatták, hanem a Cube úgynevezett size-tuned kinematic technológiájával felfüggesztés karakterisztikáját is az adott vázméretre optimalizálják.

Két részből álló gyönyörű formájú, hidegen kovácsolt himbakar biztosítja az összeköttetést a 4 forgáspont között, melyek úgy lettek elhelyezve, hogy a hátsó fék meghúzásakor ne „rúgjon vissza” a lengőkar.

Csak oldalról ilyen vékony ám!

Cube Pro AMS125 RX

Az okos felfüggesztés-rendszert a piac talán legjobb rugóstagja egészíti ki, a Fox Float RP23. A lock out kar helyett egy Propedal kapcsolót találunk a tagon, mely technológia elmondhatatlanul sokat ér ebben a sokrugóutas-mászós kategóriában. A Propedál-hatás mértékét három fokozatban lehet a saját ízlésünkre szabni, illetve a kar elfordításával teljesen kikapcsolni, aktiválva ezzel a „mindentkimozgó” üzemmódot.

A kellemes meglepetés

Cube Pro AMS125 RX

Villa

A felfüggesztés első párja szintén a rókaalomból származik, abból is a 32-es becsúszókkal rendelkező Talas, azaz az útállítós változat. Ahogy hátul a Propedal funkció, elől az útállítás könnyíti meg nem kis mértékben trail stílus kedvelőinek életét. Mászáskor csak lecuppantjuk 100 mm-re, ha viszonylag egyenletes a talaj, akkor a lockot is ráereszthetjük, és máris eltűnik az érzés, mintha egy toronydaruban ülnénk. Amikor pedig a talaj dőlésszöge tartósan mínuszfokba kerül és feltűnnek a huncut gyökerek, sziklák, kiscserkészek, jöhet a (sok)mindent kimozgó 140-es út és az „ereszd el a hajam”. A Fox villákat annyian és annyiszor magasztalták már, hogy én ettől most eltekintek, vegyétek úgy, hogy nyomtam egy Ctrl+V-t. Hibátlanul működött. Egyedül azt furcsálltam kicsit, hogy miért nem a taperes nyakú változat került a gépbe, ha a vázat 1,5-ös fejcsővel tervezték.

Deuce, azaz kettő

Cube Pro AMS125 RX

Irányítás

Az irányítópultot egy jó széles, már-már lejtőzős méretű Syntace kormány uralja, minimális emeléssel és egy nagyon kényelmes, kézre eső hátrahajlással. A stucni hosszú, így inkább a mászásnak és a hosszú hegyi kilométereknek kedvez, mint a meredek, technikás lefeléknek, de azért az utóbbiaknál sem volt vele túl nagy gond. A nyereg ezen a gépen is fehér huzatot kapott, ami ez esetben ugyan jól tisztítható, de praktikusnak azért nem mondanám. Kényelmes, vállra vehető széles orral, Cr-Mo sínekkel. A nyeregcsövön szerencsére van hosszskála, ami a műfajból eredő rendszeres nyeregmagasság-állítást nagymértékben megkönnyíti.

Cube Pro AMS125 RX

Cube Pro AMS125 RX

Hajtás

A hajtást és a váltást a Shimano XT, illetve SLX családjának szövetsége végzi, tökéletesen illenek erre a gépre, erre a felhasználási területre. A két legfontosabb komponens tisztjét szerencsére az XT-k töltik be: hátul egy shadow technológiás kanál pakolgatja a lánckeréksor megfelelő fokozatára a láncot, a Hollowtech II-es hajtókar pedig hozza a pofátlanul jó súly/merevség arányt.

Kerekek

A kerékszett a Sun-Ringlé gyárából gördült ki, szállítják a legendás minőséget és a kellemetlenül hangos racsnit, amitől még a bringaúton poroszkáló hallókészülékes, cekkert vonszoló nyugdíjasok és szétrebbennek. Besurranó tolvajoknak nem igazán ajánlott menekülőeszköz. A 25 mm széles felnik első ránézésre nem tűntek túl masszívnak a bicó többi alkatrészéhez viszonyítva, de a teszt során elég erősnek bizonyultak, pedig még egy hivatalos DH pályán is próbára tettem őket.

A tapadást a mára már a kategória aranystandardjának tekinthető Nobby Nic-ek biztosítják. Remek gördülési ellenállás, alacsony tömeg és bitang jól eltalált bütyökelrendezés jellemzi a Schwalbe zászlóshajóját.

Bátran dönthetsz vele

Cube Pro AMS125 RX

A fékek

Nem nehéz eszeveszett sebességet összeszedni ezzel a bicóval, így nem árt, ha van valami berendezés, ami ezt a sebességet kordában tartja. Esetünkben ezt az eszközt Formula RX-nek hívják. Ezek a fékek az amúgy is magas minőségű bringa valódi ékkövei – és nem csak esztétikailag. A kétdugattyús, monobody féktestek négydugattyús erőt képviselnek és remekül adagolhatók. A fékkarok profilja a legkényelmesebb azok közül, amit valaha próbáltam: se túl vastagok, se túl keskenyek. Külön bódottá’, hogy vizesen sem sikítanak túlságosan a tárcsák és a rengeteg furatnak köszönhetően kivételesen jól hűlnek. Az elöl-hátul 180 mm-es átmérő minden körülmény közt elegendőnek bizonyult és még a legnagyobb igyekezetem ellenére sem sikerült őket megsütni.

Szerény véleményem szerint a fék mindhárom részének kidolgozása a piacon lévők legszebbike, igazi ékszerek. A cizellált lézergravírozott feliratok, a csodás fehér fényezés és a tárcsa organikus ívei nem is sejtetik, hogy milyen vadállati erő rejtőzik a dugattyúk mögött.

Egyszerű, de jó merev papucsok

Cube Pro AMS125 RX

Felfele gurulva…

…hála a pogómentesítő Propedal rendszernek hátul, a Talas telóút csökkentőjének elöl, a hosszú, minimális emelésű stucninak és persze az egész baráti súlyának, a Cube AMS-szel öröm mászni (is).

Legalább szép fehér…

Cube Pro AMS125 RX

Lefelé…

…pedig igazán elemében van. A széles kormány, az eltalált geometria és a csudafinom fékek kivételes irányíthatóságot; a Fox csillapító rendszer, illetve a Schwalbe bütykösei a ma elérhető talán legjobb tapadást biztosítják a határokat feszegető vezetőjének.

A magyar domborzati viszonyok közt ideális ez a rugóút-tartomány, de az igazi hegyek közé merészkedve is nyugodtan bízhatunk ebben a hardverben. Nekem az Alacsony-Tátra egyik frissen nyílt bringaparkjában volt szerencsém megereszteni a Kockát és bizony nem hagyott cserben. Egy-két órába ugyan beletelt a magyar „huplikhoz” szokott motoros idegrendszeremnek az átállás, de a nap végére kiderült, hogy a kezdeti ügyetlenkedések nem a bicó hibái voltak. A döntött kanyaros, csiki-csuki traileket imádta, de a függőlegeshez konvergáló meredek, gyökeres lejtőket is meg lehet vele oldani.

Tuning?

Ha az alkatrészek minőségét nézzük, semmiféle tuningra nem szorul a bringa – ami ebben az árkategóriában mondjuk el is várható -, viszont ha a szíved inkább a lejtők felé húz, akkor érdemes megfontolni egy rövidebb stucni és egy szélesebb felni beszerzését, a többi alkatrész viszont szépen illik az agresszívabb stílushoz is.

Végszó

A cikket azzal kezdtem, hogy imádom – remélem most már értitek, miért. A Cube AMS az a fajta bicó, amire rápillantva akkor is kedved szottyan veretni egy kiadósat, ha kint olyan igazi szutyok idő van, mert képzeletben látod magad előtt azt a saras vigyort, ami ezzel a cangával tekerve egészen biztosan kiül majd az arcodra.

InfoBox:

Forgalmazó: Velobike Kft., www.velobike.hu
Származási hely: Németország / Tajvan
Vázgarancia: 5 év
Alkatrész-garancia: 1 év
Tesztelt bringa mérete: 20”
Ajánlott fogyasztói ár: 619.900 Ft

Váz: HPA 7005 Hydroform STK Triple Butted; FSP 4-Link-System
Villa: Fox 32 Talas RL; 100/120/140 mm; 1 1/8”-as nyakkal
Rugóstag: Fox Float RP23 BV; 200 mm-es szemtáv
Váltókarok: Shimano SLX SL-M660 Rapidfire-Plus; 9 sebességes
Hátsó váltó: Shimano Deore XT RD-M772 Shadow
Első váltó: Shimano Deore XT FD-M771; felülhúzós; 34,9 mm-es bilinccsel
Fék: Formula RX hidraulikus tárcsafék
Fékkar: Formula RX
Féktárcsák: Formula RX; 180/180 mm
Lánckeréksor: Shimano CS-HG50; 11-32 fog; 9 sebességes
Hajtómű: Shimano Deore XT FC-M770; Hollowtech II; 44/32/22 fog; 175 mm hossz
Középrész: Shimano Deore XT; integrált
Felnik: Sun-Ringlé Ryde XMB; 25 mm széles; tárcsafékes, szegecselt
Első agy: Sun-Ringlé; tárcsafékes; ipari csapágyas; 32 furat
Hátsó agy: Sun-Ringlé; tárcsafékes; ipari csapágyas; 36 furat
Küllők: Sun-Ringlé; fekete; 2 mm-es
Kormány: Syntace Vector 2014 318 Lowrider; 31,8-as befogó; 700 mm széles; 12° hátrahajlás
Kormányszár: Syntace F149; 31,8-as; 4 csavaros kormánybefogó; 6° emelés; 110 mm hossz
Kormánycsapágy: FSA Orbit Z 1.5R; félintegrált
Külső gumik: Schwalbe Nobby Nic Kevlar Triple Compound; 2,25”
Belső gumik: Schwalbe MTB light SV14
Lánc: Shimano CN-HG53; 108 szemes
Nyereg: RFR Natural Shape 0.1 M; 7 mm átmérőjű Cr-Mo pálcák
Nyeregszár: RFR Prolight 31,6 × 400 mm; 20 mm visszanyúlás; kétcsavaros
Nyeregcsőbilincs: Scape Varioclose; 34,9 mm; gyorszáras
Markolat: CUBE Fritzz; Lock-on
Súly (pedál nélkül): 12,76 kg

Geometriai adatok:
Fejcsőszög: 69,0 fok
Nyeregvázcső-szög: 72,5 fok
Felsőcsőhossz: 580 mm
Fejcsőhossz: 150 mm
Vízszintes felsőcsőhossz: 605 mm
Nyeregvázcső-hossz: 508 mm
Középcsapágy-magasság: 330 mm
Tengelytáv: 1119 mm
Láncvillahossz: 430 mm

Szöveg: Farkas Dani
Fotó:
KGÁdám, Farkas Dani

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.