Ritkán fordul elő, hogy egy Worldtour csapat sajtótájékoztatójára vagyunk hivatalosak, és az sem túl gyakori, hogy a világ legnagyobb kerékpárgyártójának gyárába hívnak meg minket. Jelen helyzetben ez most egyszerre történt meg, ráadásul el sem kellett hagynunk hozzá az országot, ugyanis a Giant gyöngyösi gyárát néztük meg a márka által szponzorált profi kerékpáros csapattal, a Team BikeExchange-Jaycoval, akik az éppen zajló Tour de Hongrie-ra érkeztek. A gyárlátogatást egy sajtótájékoztatóval és egy kisebb kerékpár-bemutatóval kapcsolták össze, ahol megnézhettük a versenyzők bringáit is.
2018 júliusában jelentették be, hogy a világ legnagyobb kerékpárgyártója, a Giant Magyarországon épít gyártóüzemet, mellyel a hollandiai üzem mellett megnyitja a második európai gyárát. Ezután túl sok információt nem lehetett hallani a gyártóüzem építésének állapotáról, amiben a koronavírus-járvány is komoly szerepet játszott, de végül kisebb csúszással elkészült a gyár és elkezdődött a termelés.
A történet másik szálán, 2021 év végén publikussá vált, hogy a Giant egy év kihagyás után visszatér a Worldtour világába és az ausztrál bejegyzésű Team BikeExchange-Jaycot fogják támogatni, akik történetesen elfogadták a Tour de Hongrie szervezők meghívását és 2022-ben részt vesznek a Magyar Körversenyen. Innentől már adott volt minden ahhoz, hogy a csapatot és a gyártóüzemet egy időben, egy helyre összehozzák. Érdekesség, hogy a Giro d’Italián rajthoz álló csapat kapcsán is felmerült a gyárlátogatás ötlete, de a verseny szigorú covid-protokollja ezt nem tette lehetővé.
Abban a megtiszteltetésben lehetett részünk, hogy a csapattal járhattuk körbe a gyárat. Közvetlenül a bejáratnál három kerékpárt nézhettünk meg, köztük a piros az igazán lényeges, ami azért fontos az üzem életében, mert ez az első Giant kerékpár, ami a gyárban elkészült.
Elsőként a festőüzemet mutatták meg nekünk, amiről elmondták, hogy még csak próbaüzemben működik ez az egység, mert a covid miatt eddig nehézségekbe ütközött a távol-keleti szakemberek ideutazása és az üzem elindítása. Azt is megtudtuk, hogy modern, környezetbarát festéket használnak a festés során és a festőrobotok működése is elég mély benyomást tett ránk.
Külön érdekesség még, hogy az üzembe érkező nyers vázak fejcsövébe érkezéskor egy csipet helyeznek, ami tartalmaz minden a gyártáshoz fontos információt, például hány és milyen folyamaton keresztül kell végigmennie a váznak, milyen színűre kell festeni és milyen utat kell bejárnia a gyárban, és persze minden teljesen automatizáltan működik. Így gyakorlatilag minden vázat nyomon tudnak követni, egy folyamat sem fog kimaradni és ezenfelül jóval könnyebben át tudnak állni, ha például más színű, felszereltségű kerékpárokat kell gyártani.
A raktáron áthaladva tömött polcokkal szembesültünk, a Giant is minden alkatrészből rendel, ami elérhető, nehogy a későbbiekben éppen ezekből az alkatrészekből legyen hiány, amikor szükség lenne rá. A raktárkapacitás ezért folyamatosan a maximum környékén mozog.
Az összeszerelő csarnokban már több soron rakják össze a kerékpárokat, külön soron a hagyományosokat és külön soron az elektromosokat, de a legjobban a kerékfűző sorok pörögnek, itt már több műszakban megy a munka és hamarosan további sorokat fognak üzembe helyezni. A versenyzők is ezen sorok iránt érdeklődtek a legjobban, a kerékfűzés elég látványos folyamat, ahogy a gépek egy kis emberi segítséggel pikk-pakk összeraknak egy kereket.
A versenyzők és a csapatvezetők ki is próbálhatták a frissen elkészült pedeleceket. Az addig kissé komor arcot vágó (valószínűleg már a másnapi sprinten jártak a gondolatai) Dylan Groenewegen is elmosolyodott, amikor a bringa nyergébe pattant.
Az üzem megtekintése után következett a sajtótájékoztató, amit a gyöngyösi Giant gyár vezetője, Jeffrey Chin beszéde nyitott meg. Ezután Gyöngyös polgármestere Hiesz György köszönte meg, hogy itt létesített gyártóüzemet a Giant, ami város számára mindenképpen nagy szó. A projekt egyik magyarországi kulcsszereplője, Ésik Róbert, aki a Külgazdasági és Külügyminisztérium irányítása alatt működő, befektetésösztönzéssel foglalkozó menedzsment-tanácsadó ügynökség (HIPA) elnöke, gratulált a gyárhoz, és reményét fejezte ki, hogy az állam és a cég közti együttműködés a jövőben is folytatódni fog.
Ezután a versenyzők meséltek a Tour de Hongrie-val és a továbbiakkal kapcsolatos céljaikról. A csapat Groenewegen vezérletével a 4 sík szakaszon szeretne minél jobb eredményeket elérni, egy hosszabb kihagyás után a Tour de France-ra kezdi meg a felkészülést a sprintvonat, melynek az első állomása a Tour de Hongrie. Szóba került még Simon Yates győzelme a Giro d’Italia 2. szakaszán, ahol elmondták, hogy már október óta dolgoztak a Gianttel közösen a brit versenyző új időfutam-pozícióján, mely hozzájárult a budapesti időfutam megnyeréséhez.
Innentől Gyöngyös történelmének részévé válik a Giant, melyet jól példáz, hogy a versenyzők által aláírt csapatmezt a város múzeumába kerül.
Nem csak a versenyzők látogattak el a gyárba, hanem a kerékpárjaik is, így jobban szemügyre vehettük, hogy mivel mennek a profik. Groenewegen Giant Propel kerékpárján a legnagyobb különlegesség, hogy szinte semmilyen speciális alkatrészt nem használ a holland bringás. Mindenhol gyári Giant alkatrészek, Shimano Dura-ace szett, Cadex kerekek, gyakorlatilag bárki vehet magának ilyen kerékpárt. A mai minél nagyobb gumi trendben mindenképpen említést érdemel, hogy 26-os szingókon gurul a sprinter. Egy dolog még feltűnik az aero országúti kerékpáron, a brutálisan hosszú kormányszár. Ilyet biztosan nem fogunk egykönnyen beszerezni halandó bringásként, de valószínűleg nem is lenne túl kényelmes egy hobbi kerékpáros számára. 🙂 Egyébként nem csak Groenewegen használ az átlagnál jóval hosszabb stucnit, hanem szinte mindenki a csapatból, Jack Bauer TCR-jén is egy 140-es stucni található.
Szerencsére busszal és csapatautókkal érkezett a Team BikeExchange-Jayco, amik közül az utóbbiakat kívülről sikerült megnézni. Főleg a tetőtartó érdekelt jobban, simán “feldobták” az olasz szerelők a 6 kerékpárt a tetőre és volt még kettőnek hely. Na, meg egy szép antenna is kilógott az első számú kísérőkocsi tetőjéből.
A Giant gyárban egy show room-ot is berendeztek, ahol a márka jó pár modellje megtekinthető. Ha már bejutottunk a kapun akkor ezeket is mindenképpen érdemes megnézni, élőben ilyen választékban kevés helyen tudjuk megnézni ezeket a kerékpárokat.