Csapat-időfutammal startol a jövő évi spanyol körverseny, amelynek útvonalát ma hivatalosan is bejelentették a madridi Palacio Municipal-ban rendezett ünnepség keretein belül. Ezzel az időben legkésőbbi Grand Tour szakaszai is ismertté váltak a kerékpárrajongók számára, akik izgalmas versenyekre számíthatnak a három hét alatt.
Nem fukarkodtak a hegyek tekintetében a spanyol szervezők. Összesen 8 (!) hegyi befutó lesz, ami még gombócból is sok, hát még többszáz kilométer letekerése után. A nyolc hegyi befutó egy második, hat első, és egy kategorizált emelkedővel végződő szakaszt jelent a kerekesek számára. Ezeket a szakaszokat ráadásul nem a verseny végére hagyták, hanem – ellensúlyozva a holland kitérőt – már az első hetekre is jut bőven belőlük bőven. A tavalyitól eltérő módon idén nem foglalják keretbe az időfutamok a körversenyt, ráadásul az egyik egyéni etapot (ITT) felváltja a csapat-időfutam (TTT). Nézzük, mi vár ránk 2022-ben!
Az már korábban eldőlt, hogy a verseny első három szakaszát Hollandiában rendezik: Utrecht ad otthont a startnak, majd az első – sőt, a második – szakasz végpontja is a holland város lesz. Az nem nagy meglepetés, hogy az első három szakaszon a sprintereknek áll majd a zászló: Hollandia egész területe alföld. A harmadik szakasz Bredaból indul, majd a belga határ érintésével ugyanoda tér is vissza. Ezután a versenyzők repülőre szállnak, és – egy pihenőnap után – Spanyolország északi részéről, Baszkföld fővárosából indulnak útnak. Ezzel kezdeti veszi az igazi verseny, legalábbis ami a lényegi kérdések sorsát illeti. Vitoria-Gasteiz lesz a negyedik, és az első keményebb etap kiinduló pontja: két kategorizált emelkedő vár a mezőnyre. Az ötödik szakaszon (Irun-Bilbao) már 5 kategorizált emelkedőt kapnak a nyakukba a kerekesek. A hatodik szakaszra kell az első héten leginkább figyelni, az összetett esélyeseknek ugyanis itt lesz az első nagy esélye dobbantani: a versenyzők Bilbaóból vágnak neki a 180 km-es hullámvasútnak. A szakasz a Pico Jano 1127 méteres csúcsával válik teljessé, de ez még nem minden: emellett még egy első, illetve egy második kategóriás hegy is a versenyzők útját állja. Kemény, izgalmakban bővelkedő szakaszra számíthatunk, azonban várhatóan a versenyzők frissessége miatt ez még nem szórja meg annyira a mezőnyt. Az első hét Cistierna városában ér véget egy 190 km-es szakasz után, amely egy első kategóriás hegyet tartalmaz.
A második hét is bőven tartogat izgalmakat: kezdésnek jön a 8. és 9. szakasz, amely összesen 330 km, ami nem is lenne sok két nap alatt, ha nem tartalmazna 10 kategorizált hegyet! Mindkét szakasz egy-egy első kategóriás emelkedőben végződik, így erre igazán várhatnak a hegyi menők. A két keményebb etap után jön egy szünnap, majd a 10. szakaszon egy időfutam (amely így nem foglalja keretbe a versenyt, mint tavaly) vár a versenyzőkre. A 11-14. szakaszokon váltakozva jön egy sík, és egy hegyi etap, így a versenyzőknek lesz ideje regenerálódni. Érdemes kiemelni a 12. szakaszt, amely közel 200 km megtétele után a Penas Blancas első kategóriás hegycsúcsával végződik – igaz, az emelkedő lábáig egy komolyabb szintet kell teljesíteni a kerekeseknek. A 14. szakasz annyiban különbözik a 12-től, hogy fokozatosan másznak fel a versenyzők a La Pandera-ra, amely meghódítása előtt még egy második kategóriás hegyért is versenyeznek majd.
A harmadik hét egy hegyi etappal nyit, de nem is akármilyennel: Martosból indulva előbb egy első kategóriás emelkedőt (Alto del Purche) kell leküzdeni, majd következik a királyhegy: a versenyzők a Sierra Nevada 2510 méteres csúcsával találják magukat szemben. Közel 150 km után ez nem lesz piskóta, ha valamelyik szakasz, akkor ez biztosan megszórja majd a még versenyben lévő bringásokat. Ezután kell is egy lazább, sík szakasz a 16. napon, hogy aztán visszatérjünk a hegyekbe: a 17. és 18. szakasz egyaránt hegyi befutóval végződik- utóbbi ráadásul az Alto del Piornal csúcsán végződik, amely a maga 1160 méterével szintén első kategóriába sorolandó. A 19. szakasz hasonló mint az első és a harmadik: Talavera de la Reina-ból ugyanoda jut vissza, miután kétszer is megtette ugyanazt a kört: megmászta a második kategóriás Puerto del Piélagót. A 20. szakasz során a szervezők még egyszer próbára teszik a kerékpárosok állóképességét, bár aki idáig bírta, az jó eséllyel be is fejezi a versenyt: 5 kategorizált hegy, 175 km, és egy kvázi hegyi befutó vár a mezőnyre. A Puerto de Navacerrada (1860 méter) másodszori megmászása után még van néhány kilométer, így akár sprintbefutó is elképzelhető, bár erre nagyon kevés esély van. (Ezzel együtt egyébként 9 hegyi finis van, amelyből 7 első kategóriás.) A verseny zárásaként egy 100 km-es sík szakasz vár a mezőnyre, amelyet jövőre is Madridban köszönthetnek a szervezők és rajongók.
Összesen 3280 km vár majd a mezőnyre, amely tehát Hollandiából indul, majd előbb Baszkföldet, aztán Spanyolország déli-délkeleti és nyugati régióit hódítja meg. 7 hegyi, 4 dombos, 6 sík szakasz és 2 időfutam mellett még kettő olyan etap vár a versenyzőkre, amely jelentős része ugyan sík, azonban hegyi befutóval végződik, így egész biztos megizzasztja majd a résztvevőket. A csapatok száma várhatóan 22-24 körül lesz, annak függvényében, hogy hány együttes kap szabadkártyát, illetve World Tour-licenszet a jövő évre. A 2022-es lesz a spanyol körverseny 77. felvonása. Az összes Grand Tour közül ezt indították el a legkésőbb, így ennek köszönhető, hogy míg két nagytestvére, a Giro és a Tour már 100 felett jár, addig a Vuelta még csak a 80-hoz közelít. A háromhetesek kapcsán érdekesség, hogy idén első ízben indul mindhárom verseny más országból. Mint ismert, a franciák Koppenhágában, az olaszok Budapesten, a spanyolok pedig Utrecht városában tervezik elindítani a sportág legnívósabb megmérettetéseit. A Vuelta a Espana 2022. augusztus 19-e és szeptember 11-e között kerül megrendezésre. A legutóbbi kiírást Primoz Roglic (Jumbo-Visma) nyerte, aki sikerével megvédte a 2020-ban szerzett elsőségét.
A 2022-es Vuelta szakaszai: