A globalizáció egyik fő hatása a kerékpáriparra a nemzeti kerékpárgyártás megszűnése. A híres, patinás kerékpármárkák vázai már rég nem a fejünkben hozzájuk kapcsolt országban készülnek, hanem általában a távol-keleten, Tajvanon vagy Kínában. A Bicycle Retailer and Industry News’ „Factory and Suppliers Guide” kiadványát lapozgatva komoly meglepetések érhetik még a szakmában járatosakat is: sok esetben a nagy rivális márkák egyes modelljei ugyanazon gyárból, ugyanazon munkások kezei közül kerülnek ki.
További érdekes kérdés itt az Európai Unióban, hogy mikor lehet a vázra ráragasztani a Made in E.U., vagy mondjuk a Made in Italy címkét. A jelenlegi szabályzás szerint a termékben lévő érték 60%-át kell létrehozni, ahhoz, hogy helyinek minősüljön az adott modell. Ez kizárólag festéssel nem jön össze, így a gyártók megpróbálnak „trükközni”, papucsok nélkül rendelik a karbonvázat, maguk viszik fel a külső díszkarbon réteget, stb., továbbá a teljes kerékpár összeszerelését, csomagolását is a hozzáadott értékhez sorolják. Miért gyártat a Shimano Olaszországban hajtóművet? – a válasz most már világos: pont ilyen apróságok billentik át a kerékpár értékét a bűvös 60%-on!
Úgy tűnik, a karbonvázak elterjedése fokozza a fent vázolt tendenciát. Ilyen vázak elkészítése rengeteg kézimunkát feltételez, amit már tényleg nem érdemes itt Európában végezni. A mai rendkívül magas technikai szintnek megfelelő alapanyagot sem tud előállítani az E.U., így már az sem igaz, hogy a szövetet keletre viszik, majd az vázként jön vissza. A karbonipar már teljes egészében a világ másik felére költözött: ott az alapanyag, a technológia, és már a tervezést sem mindig bízzák a drágán dolgozó európaiakra vagy amerikaiakra…
Akkor vegyük sorra az egyes patinás márkákat!
FIGYELEM! Jópár márkánál frissítettük az információkat (kiegészítések, korrekciók, helyreigazítások)!
Bianchi
A Bianchi a távol-keleten nem gyárt vázakat. A gyártást Izmirbe, Törökországba telepítették. A cég eredeti központjában 2007-ben öt fő foglalkozott vázépítéssel. Három éve euroszázezreket invesztáltak a saját Hydroform-sor kiépítésére, közösen a Dedacciai-jal. (Javítva Merényi Dániel kommentje alapján – aszerk.)
Cannondale
Meglepő, de a felsőbb kategóriás aluvázaikat még mindig Amerikában hegesztik/csiszolgatják, viszont ezek már nem teszi ki az eladások 0,5%-át!). A karbonokat természetesen Tajvanról szerzik be, a közép és alsó kategóriás aluvázakat pedig Kínából. A karbonokat viszont mindig az USA-ban festik. 2008 februárjában a Dorel Industries megvásárolta a Cannondale-t, így az már nem az alapító Joe Montgomery tulajdonában van. Hogy meddig hegesztgetnek még aluvázakat az image fenntartása érdekében, azt ma még nem tudni.
Cervelo
A többek közt Tour de France-on is diadalmaskodó CSC csapat bringáit a kanadai Cervelo szállítja – miután azok Kínából elérik Észak-Amerika partjait. Festéssel sem foglalkoznak, csak terveznek, meg a marketinget irányítják a kanadaiak.
Colnago
A termékpaletta alján elhelyezkedő vázak Tajvanon, de a limitált szériák és a csúcsmodellek még mindig Olaszországban készülnek. (Javítva Merényi Dániel kommentje alapján – aszerk.)
DeRosa
A Via Bellini 24-ben, az A4 (Milánó-Velence) autópálya alatt székelő üzemben napjainkban is folyik a munka. (Javítva Merényi Dániel kommentje alapján – aszerk.)
Felt
Semmilyen utómunkát nem végez a nevét viselő kerékpárokon az egykori motorkerékpáros guru, Jim Felt: ahogy jön Tajvanról, úgy kerül a kínálat az üzletekbe.
Giant
Álljunk meg egy szóra! Hogy kerül a listába a legnagyobb távol-keleti vázgyártó? Hát úgy, hogy ők is gyártatják vázaik egy részét: karbonvázaik elkészítését kiadják bérmunkába, így ugyanott készülnek, ahol más nagy gyártók modelljei, a tajvani Hodakánál. A történet érdekessége, hogy éppen a Giant dolgozta ki a karbonvázgyártás leghatékonyabb technológiáját, éveken keresztül ők gyártották saját modelljeik mellett a karbon Specializedokat és már neves darabokat, de ma már van náluk jobb, olcsóbb, így nem ragaszkodnak a saját „karbontörténethez”.
Jamis
Ázsiában készre gyártott kerékpárok tervezője, forgalmazója. Pont.
Kestler
A karbonvázgyártás úttörője és talán a legnagyobb név a szakmában ma már összes vázát a tajvani Martec-kel gyártatja.
Kona
1988-ban alapított kaliforniai cég igényesebb modelljeit a Hodakával gyártatja, az alsóbb szegmens Vietnámban látja meg a napvilágot.
Kuota
A tajvani Martec a beszállító, a tervezés egy részét állítólag még mindig az olasz Sintema végzi.
Litespeed
1980 óta az amerikai gyártó neve eggyé vált a minőségi titánvázakéval. A Litespeed készítette többek között a DeRosa, Merckx, Basso, LeMond, Tommassini titánvázait is. Az eredeti tulajdonosokat 1999-ben vásárolta ki egy befektetői csoport, majd megvásárolták a másik legendás titánváz-készítő céget, a Merlint is, ezután pedig az ausztrál Quintana Roo-t. A titánváz-termelés már Kínában folyik, a karbon és alukínálat tajvani alapokon nyugszik.
Look
A nagy francia gyártó 2 éve hagyta abba a karbonvázaik hazai gyártását, melyet részben Tunéziába helyeztek ki, illetve egyes modelleket távol-keletről szerzik be.
Marin
A Kona mellett a másik nagy kaliforniai cég, mely ugyancsak a távol-keleten gyártat, legfeljebb annyi különbséggel, hogy beszállítóik a kevésbé ismert A-Pro, Fairly és Sunrise.
Masi
Faliero Masinak sohasem volt “gyára”. A hetvenes években egy Roland Sahm nevű embernek adta el a névhasználati jogot, kizárólagosan Amerikába. Azaz Sahm csak az Államok területén használhatta a Masi nevet. A Masi név azóta párhuzamos történelmet élt meg. Az Egyesült Államokban a Masi teremtette meg azt a szinte vallásos áhitatot a muffos vázak iránt amiből egy teljes vázépítő nemzedék nőtt ki. Richard Sachsszal az élen. Az USA-ban annak idején Mario Confente építette a vázakat, ő a mai napig etalon. Milánóban a mai napig is dolgozik Alberto Masi, Faliero fia. Ő sohasem épített vázakat, mindig bérbe adta ki az építést. Alberto mindig is használta a Masi nevet, hiszen apja nem adta el azt. 2007 folyamán Dario Pegoretti műhelyében készültek a Masi név alatt forgalomba hozott vázak – valamennyi XCR csőből és alumíniumból (Dedacciai U2, M2). (Javítva Merényi Dániel kommentje alapján – aszerk.)
Merlin
Lásd Litespeed!
Olmo
Neves olasz gyártó, mely felső kategóriás gépei kivételével minden modelljét távol-keletről szerzi be.
(Helyreigazítás – aszerk.)
Orbea
Sok vita folyt a spanyol gyártó piacpolitikájáról, mivel E.U. tagországbeli gyártóként konzekvensen „Made in Spain” matricát ragasztanak kerékpárjaikra, melyeket viszont kétségtelenül távol-keletről szerezne be. Büszkén hirdetik, hogy karbonvázaikat saját maguk készítik (még gyárlátogatás-cikket is közzé tesznek), de valójában az adott üzemben csak a vázak utómunkálata folyik.
Pinarello
A cég kint Tajvanon épített egy komplett gyárat, a helyi munkaerő betanítása egy hét éves folyamat volt. A treviso-i üzem bezárása sokkal inkább volt olasz belpolitikai ügy, mint kerékpáripari kérdés… (Javítva Merényi Dániel kommentje alapján – aszerk.)
Raleigh
A neves angol gyárat pár évvel ezelőtt megvette egy amerikai befektető csoport, majd a még működő gyárat bezárta, a termelést távol-keletre helyezte. A beszállító 2008-ban a tajvani Kinesis volt.
Schwinn
A legagyobb amerikai kerékpárgyártó 1985-ben tönkrement (az akkori igazgató az MTB-t rövid divathóbortnak nevezte – de sajnos tévedett…), majd a cég kézről kézre vándorolt: a Pacific-hez került, majd a WalMart vette meg, mely a mostani gazdasági válságban elvérzett, így a Schwinn minden bizonnyal hamarosan új tulajdonoshoz kerül. A gyártást már egy évtizeddel ezelőtt kihelyezték a távol-keletre, 2008-ban a fő beszállító a Giant volt.
Scott
Amerikából Svájcba került át a központ, a gyártást természetesen nem az alpesi országban, hanem Ázsiában végzik, beszállítójuk a Hodaka és a Giant.
Specialized
1974-ben Mark Sinyard alapította a céget, mely nemcsak Amerikában vált piacvezetővé. Már a kezdetekkor nagy hangsúlyt fektettek a magas színvonalú amerikai fejlesztőmunkára, illetve az olcsó távol-keleti termelésre. Néhány éve fő beszállítója, a Merida jelentős részesedést szerzett a Specializedban. Ma a Merida mellett fő beszállítóik a Giant és az Ideal.
Time
Az egyik legfejlettebb karbonváz-készítő cég manapság, a legtöbb vázat még ma is Franciaországban kézzel készítik, bár bizonyos részegységek ettől függetlenül a távol-keletről érkeznek.
Trek
Amerika legnagyobb kerékpármárkájának története egy istállóban kezdődött, 25 ezer dollár befektetéssel. 1992-ben fejlesztették ki az OCLV karbonváz-szerkezetet, mellyel többek közt 7 Tour de France győzelmet könyvelhetett el a Wisconsin-beli cég. Az aluvázgyártást már a 90-es évek közepén a távol-keletre helyezték át, néhány éve már az olcsóbb OCLV karbonvázak is onnan származnak. A fejlesztések mellett a mai napig foglalkoznak a távol-keleten előállított karbonegységek pontos összeragasztásával, bizonyos rétegek felvitelével, festéssel. A Trek tulajdonában van a Fisher, a LeMond, a Klein és a Bontrager márka.
Bár még sok márkát lehetne sorolni, a tendencia ugyanaz: senki nem kerülhette el az elkerülhetetlent. A kivételes cégek, melyek még mindig az anyaországban végzik a termelés bizonyos szakaszait, általában a magasabb árszegmensben vannak jelen. Mindazonáltal le kell szögezni, hogy a karbonváz-gyártást nemcsak anyagi okok miatt helyezték ki a távol-keletre, hanem az ottani munkaerő precízebben, hatékonyabban végzi a monoton kézimunkát, mint Európában vagy Amerikában. A vásárló valójában jól jár azzal, ha a kerékpárváz távol-keleti eredetű!
További áttekintést nyújtanak az amerikai márkákról a letölthető dokumentumok:
http://www.bicycleretailer.com/downloads/Factory%20chart%2010-06.pdf
http://www.bicycleretailer.com/downloads/Factory%20chart%2010-07.pdf
http://www.bicycleretailer.com/downloads/US%20factory%20chart%2010-08LoRes.pdf
Mi a anyag un kétértelműség és preserveness a értékes ismeretek tekintetében váratlan érzések.
– Calator prin Románia .
A nagy nyugati demokráciának, államoknak mára jobbára csak a fene nagy önérzetük maradt.
A szorgos keleti hangyák viszik a gyártást, a pénzt, és rövidesen a presztízst is.
Majd egy szép napon valamelyik keleti gyártónak eszébe jut, hogy néhány Amstrong kaliberű pacák alá saját márkás bringát toljon, az oldalán a “made in távolkelet” felirattal, megnyernek minden valamirevaló versenyt és ott leszünk, mint például az írható DVD lemezekkel. A minőséget az “eredeti taiwani” kitétel jelenti.
Mi pedig addig az állatok jogaival, meg hasonló igen fontos dolgokkal foglalkozunk majd.
Az én 2006-os Specialized Bighit 3-asomra az van ráírva h Handmade In Taiwan.Engem ez csöppet sem zavar.A gyártók helyében én is olcsó munkaerőt alkalmaznák.A váz összehegesztése az utolsó lépés az egészben,ezelőtt nagyon fontos a hibátlan megtervezés,ugyanis nagyon sok váz nem a taiwani gyártás miatt ,hanem az esetleges konstrukciós hibák miatt adja meg magát…
Az újabb marzocchikat ha jól tudom,azkat is taiwanban gyártják.Ha nem igy van javítsatok ki.
Szia. Tudod az igasság az, hogy oké, hogy egy gyárto Taiwanon gyártat, de miért ilyen drága a karbon váz???
Mert 400.000 alatt nem kapsz jót.
Pedig a kiskereskedelmi ára 3000 Ft/nm2
én személy szerint arra lennék kiváncsi, hogy a marzocchi-t hol gyártják, a rock shox-ra legalább ráírják h taiwain, de kurvajól összedobják őket, meg a híresnevezetes fox-okat hol csinálják, erről senki nem beszél?:S
Egyszerusitve, ~600ezer alatt minden vaz taiwaini, afelett csak a fele. :)
Es kivetel erositi a szabalyt.
Nekem tetszik a taiwani munka, ahogy nezem a vazam.
Azért felmerült bennem, hogyha grafit nem olvassa a cikket, akkor mi van? Kicsit utána lehetne nézni a dolgoknak, nem csak mindig azzal foglalkozni, hogy “beletapossuk az átdobóba a hajtókart” igaz, újságírók?
Jaja, a karbonvázaik full Dedacciai Yasec matricával. Az alu vázak alapanyagát is az olasz cégtől szerzik be, de Yasec itthon, Sopronban építi belőle vázait.
Yasec-nál a ”Designed&made by Dedacciai” mit jelent? Hol készülnek a csövek, és hol rakják össze? ”Sikerült Dedacciai-al megegyezni, hogy az általuk készített full-karbon vázakat a saját márkanevünk alatt hozhatjuk forgalomba.”
A Mester honlapján olvastam…
Kösz grafit! Az így közösen szült cikk lassan már komoly mű, amit érdemes lenne ANGOLRA lefordítani :-)
A 7. sorban kimaradt egy szó, bocsi. A vázat összerakni (összehegeszteni, úgy értem)
Ádám! Nem azt írtam, hogy minden Decathlon gép indiai! Csak azt, hogy van, amelyik igen. Az olcsóbb városiak pl.. Van az a gány Vitamin nevű széria például.
De. Szerinted mennyit keres egy átlagos holland munkás? Ha 70 000-ért vetted, és még szállítoták is, mennyi marad anyagra, haszonra? Én nem lennék benne biztos, hogy ott készült! Ilyen szintű gépet annyira nem éri meg ott összerakni, mert nem lehet akkora hasznot rátenni, ahol magasak a bérek, inkább a magasabb hozzáadott értékű tevékenység éri meg. Bár ki tudja, sok ott a bevándorló. De akkor meg mindegy, hogy otthon Pakisztánban, Indiában csinálja, vagy ott. De ezt sem hiszem.Esetleg összerakták, de a matrica nem szent.
1) Matricát olyat tesznek rá, amilyet nem szégyellnek (láttam pár dolgot a Decathlonban belülről, hidd el, nem ez a legdúrvább)
2)az hogy made in France jelentheti, hogy teljesen ott készült, vázat is ott hegesztettek, de azt is, hogy ott rakták össze a kínait.
Tudok olyan bicikliboltosról Budapesten, aki a Mongoose gépekről lekapargatta a made in China matricát, mert így mondhatja: ez amcsi bringa!
A Decathlon mindig is szándékosan próbálta összemosni azt, hogy egy francia cég azzal, hogy milyen gyártmányokat forgalmaz!
A Cseké azért került részleges kínai tulajdonba, mert úgy tudom tartozása volt a beszállítójával szemben. Nem akart vergődni, csődbe menni, aztán azt követően megtépázva sokkal alacsonyabb áron (így alighanem nagyobb arányban) külföldi kézbe kerülni. A beszállító így maga is közvetlenül érdekelt lett a minőségben. Üzletileg logikus lépés volt. A Magellan bringák ettől nem lettek rosszabbak.
Nem tudok másról nyilatkozni, mert ezek a fenti információk is nagyon vegyes forrásból származnak. Ez innen, az onnan…. A Bianchiról például a tecnologia ciclistica-ban olvastam, ami egy fekete-fehér, a szakmának szóló filléres kiadvány. Úgy néz ki, mint a Fedél Nélkül. abban írta le Matteo Pagliano, hogy semmivel sem jobb Törökországban gyártani, mint Kínában, de az “antidömping” miatt mégis van értelme. Reklámértéke van annak, ha valamiről azt mondhatod: nem kínai. Colnagoval Friedrichshafenben beszélgettünk. De Rosánál jártam személyesen, többször is. A Masi meg egy olyan történet, amit azért tudok ennyire behatóan, mert Dario 30 évig dolgozott bérmunkában először Falieronak, majd Albertonak is. Rengeteget mesélt. Gyűjtjük a Masikat, Horváth Balázs a tanú rá, hogy a műhelyplafonról 5-6 nagyon szép darab lóg. Illetve azért is illik ismerni a sztorit, mert az olasz vázépítő tradíciót generációkra talán így lehet felosztani: Cavaliero – Faliero Masi – Mario Confente – ……. a kipontozott részt pedig majd eldönti az utókor.
Bennfentes pedig nem vagyok, a Magyarországnak lenne igazi kerékpáripara, haza is eljutnának ezek az információk, minden nehézség nélkül. Semmi sem titok.
No; Grafitember kommentje alapján korrigáltam a korrigálnivalókat – feltüntetve mindenhol a forrást!
Köszönet mégegyszer a pontosításért!
Ez komoly volt Grafitember! Végre egy bennfentes. Tudnál még 1-2 ilyet, hogy mi-hol-hogyan készül infót? Amúgy az nem tetszett, hogy fikázzák a Decathlont, mert nézegettem én is egy montit, amire Made in France volt írva…..és jóval olcsóbb (1,5-2x) volt a hasonló felszereltségű nagy márkák bringáinál…de ez már egy másik téma.
Nincs mit, nem észt akartam osztani. Nagyon remélem Balázs nem veszi magára! : )
Köszi Grafit a kiegészítés és az építő szándékú kritikát – a Balázsok nevében is! ;)
Korrigálni fogom a cikket az információid alapján!
A cikk eredeti, angol verziója is meglehetősen pongyola és téves információkat közöl. Az olasz márkákkal kapcsolatban tudok nyilatkozni csak, a többiről nem. Szépen sorban:
Bianchi
A Bianchi a távolkeleten nem gyárt vázakat. A gyártást Izmirbe, Törökországba telepítették. A cég eredti központjában 2007-ben öt fő foglalkozott vázépítéssel. A cikk írója -gondolom- megnézte a Barloworld bringáit, látta, hogy azok mind karbonból vannak és leírta, hogy “kivétel nélkül”. A Barloworld is használ, főleg egynapos versenyeken, a nagyobb igénybevétel és a törés esetén kevesebb kár miatt aluvázakat. Ezen kívül a Bianchi szponzorál tucatnyi más, főleg olasz csapatot is. Három éve euroszázezreket invesztáltak a saját Hydroform-sor kiépítésére, közösen a Dedacciai-jal. A végheredmény a 790g-os aluváz lett. Ezzel ment Di Luca pár éve a Giro-n, igaz akkor még prototipus volt a váz, amiből aztán a Nirone termékcsalád is született. Továbbá a cég olasz tulajdonban van.
Colnago
Ernesto Colnago 1932-ben született. 1944-ben 12 éves volt. Igaz, 1945-től kezdett lejárni a Gloria műhelyébe, de az “elkezdett forrasztgatni” az kicsit erős, ebben a formában. A termékpaletta alján elhelyezkedő vázak Tajvanon készülnek, de a limitált szériák és a csúcsmodellek még mindig Olaszországban készülnek, Colnago szinte állandóan pereskedik valakivel, hitelrontás miatt. Olaszországban kevés az igazán jól működő autokláv, de Colnagonak van, és az olasz cégbíróság adatai szerint 25 bejelentett munkással dolgozik az üzem, 3 olasz helyszínen.
De Rosa
Volt szerencsém többször megfordulni a Via Bellini 24-ben, az A4 (Milánó-Velence) autópálya alatt székelő üzemben. A patikatisztaságú csarnokban a mindennapi munka folyt mindig is, amikor ott jártam. Mivel taknyos kis magyar vagyok, nem gondolom, hogy miattam öltöztettek be hat fiatalembert fehér kezeslábasba és fűtötték fel az autoklávot (igen, De Rosának is van).
Andrea De Rosával beszélgettem személyesen is, acél és titánváz készítésről, és mutatott pár dolgot, például leszabott csöveket zsírtalanító fürdőben. Gondolom, ha csak “papucsragasztás” zajlik, akkor van értelme 20 vázra elegendő csövet klórmetilénben áztatni, nem?
A fal melett, egy műanyagkonténerben láttam kidobott selejt karbonváz darabokat is. Gondolom, azt is van értelme Olaszországba szállítani, hogy ott dobják ki, nem a Jangce partján.
Masi
Faliero Masinak sohasem volt “gyára”. A hetvenes években sem amerikaiaknak adta el, hanem egy Roland Sahm nevű embernek adta el a névhasználati jogot, kizárólagosan Amerikában. Azaz Sahm csak az Államok területén használhatta a Masi nevet. A Masi név azóta párhuzamos történelmet élt meg. Az USÁban a Masi teremtette meg azt a szinte vallásos áhitatot a muffos vázak iránt amiből egy teljes vázépítő nemzedék nőtt ki. Richard Sachsszal az élen. Az USA-ban annak idején Mario Confente építette a vázakat, ő a mai napig etalon.
Milánóban a mai napig is dolgozik Alberto Masi, Faliero fia. Ő sohasem épített vázakat, mindig bérbe adta ki az építést. A műhely nem a Vigorelli pincéjében van, mert a Vigorellinek nincs pincéje, ellenben a kanyar íve alatt elfér a műhely. Alberto mindig is használta a Masi nevet, hiszen apja nem adta el azt. Ehhez elég lett volna a Google segítségével megkresni Alberto Masi honlapját, akkor valószínűleg nem íródott volna le az a pár mondat, amiből a névelőktől eltekintve semmi nem úgy van. Ami pedig kínát illeti, 2007 folyamán mi építettük a Masi név alatt forgalomba hozott valamennyi XCR csőből és aluminiumból (Dedacciai U2, M2) készült vázat. Dario Pegoretti, Pietro Pietricola és én Merényi Dániel. Mi nem vagyunk kínaiak, az tuti, higgyétek el. Küldök fotót.
Pinarello
Ez sem így igaz. A Pinarello nem “kiadta” a vázai gyártását, azaz nem meglévő vázat matricáznak Pinarellonak, hanem kint épített egy komplett gyárat, és a helyi munkaerő betanítása egy hét éves folyamat volt. A treviso-i üzem bezárása sokkal inkább volt olasz belpolitikai ügy, mint kerékpáripari kérdés. Ezt szintén a Google segítségével el lehet olvasni, ha valaki veszi a fáradtságot.
Én nagyon féltem a Bikemag-ot, az átvett cikkek közlésétől és szorgalmaznám a saját készítésű anyagok közlését, azon a magas színvonalon, amit már megszokhattunk, várunk és elvárunk.
Hagyjátok a gagyi, idegen tollakat, a sajátotok jobb. Rakjátok meg, Balázsok! : ) Jó munkát. És elnézést is.
Pusztán kíváncsiságból: nem tudja valaki, hogy a német Cube-nak ki szállít?
Jó lenne majd egy olyan cikk is, amelyik számba veszi a néhány megmaradt európai (acél)vázkészítőt, hogy tudjuk kitől vehetünk jó biciklit, és egyben támogathatjuk a szakértelmet és az európai munkahelyeket..
Valahol olvastam, hogy egy biciklis faluról gondolkodtok. Mi épp ezt csináljuk itt Egyházasfaluban (Újkér vasútállomás mellett). Egyszer gyertek ide, aztán lehet, hogy itt is maradtok.
Dőry István
di@repcenet.hu
Emerson: ezek az “arctalanok” azért körülhatárolhatók, azok közé tartoznak, akiket meg sem lehet nálunk nevezni… Az tény, hogy már szinte mindent keleten gyártanak, de miért is jó ez? Ha Európában nem gyártunk jóformán semmit, miből tartjuk el magunkat, vagy ki fogja tudni megvenni majd akár az olcsó keleti kerékpáralkatrészeket is, amikor sokkal elemibb problémái lesznek? A “virtuális értékteremtés” ki fog pukkadni egyszer.
Próbáljatok meg messzebbre látni a vázon lévő feliratnál !:
Úgy gondolom ez ,mint tendencia erősen hozzájárult a válság kialakulásához. Csak nem merik bevallani .
Hiszen ,ha nem gyártunk semmit, nincs az iparnak teljesítménye, nincs a melósnak munkája, nincs vásárlóereje sem, feléli a tartalékait (ez az elmúlt 10-20 évben következett be).
Aztán dől a hitel, dől a bank . Aztán állambácsi államosítja a magánbank (befektetői csoport!) veszteségét (milliárdokat kaptak a bankok !!!) . Ezt azután a jóhiszemű polgár fizeti adók és egyéb elvonások formájában !!
És ezek a névtelen – arctalan befektetői csoportok ? Kik ezek ?
Éljen a tőzsde és a globalizáció !!! Gratulálok EURÓPÁNAK !!!! Az eredmény jól látható
.
Kedves GG! Az én Decathlon Sport 7.1 országútimon (két éve ez volt a legolcsóbb országútijuk 70 pénzért) ott virít a vázon a Made in Holland felirat. Igaz, ez csak egy egyszerű aluváz, de akkor sem Laosz meg India, a korrektség kedvéért.
A csekében van kínai tulajdon? Hűű, addig még ok, hogy ázsiai vázakat vesznek meg, de onnantól kezdve, hogy már a tulajdonlásba is beférkőznek…, na azt már ne! Nagyon nem vagyok nacionalista érzelmű, de azért egy ország képviselői maradjanak má a saját határaikon belül. Legyen már a “mienk” a cseke..!
Az mondjuk engem nem feszéjez, hogy valszeg ázsiai váz van alattam (scott). Ez van, attól még az a váz teljesen tökéletes (nekem).
Ja igen! A MADE IN TAIWAN feliratot tessék megbecsülni! Ma már ez a presztizs. A jobbakat készítik ott. A leggagyibbak Indiában, Laoszban… készülnek. (némelyik Decathlon csoda)
Nos. A Kelly’s az tajvani cuccot matricáz, egész pontosan az aluvázak a Kinesis-től érkeznek, az új karbont nem tudom, de mintha más nevek alatt is láttam volna már őket.
A Magellan. Az immár részben kínai tulajdonban lévő Cseke Rt. márkaneve. A vázak nagyobbrészt hazai tervezésűek, a drágábbak Tajvanban készülnek ha jól tudom szintén a Kinesis-nél. (pár éve még tutira ott készültek), az olcsóbbak tudtommal kínaiak, és annál a cégnél készülnek, akik tulajdonrészt szereztek a cégben. Ettől még teljesen korrektek.
Mr. Monngoose! Mármint a szerző fentebb. Mit gondolsz, az általad említett autók alkatrészeinek jó része hol, készül? Európában 500-800 000 forintos melós bérért? Frászt! Az Audi, BMW, Mercedes is csomó cuccot gyártat Kínában, Kelet-Európában, exszovjet államokban. Most is rezeg a léc a győri gyárnál, mert fontolgatják a válság miatt is a gyártás ezen részének is még keletebbre helyezését. De hogy ne gondold, hogy csak ezen a területen van így: az amerikai Boeing repülőgépek fő alkatrészbeszállítója immár Kína. (Airbus dettó, sőt utóbbi a tervezés egy részét is oda tette) A lapostévék, monitorok mind a távol-keleten készülnek, a fő alkatrész az LCD panel legalábbis igen. Azt hallottam iparági elemzőtől, hogy ilyen paneleket jelenleg 3 gyárban csinálnak a világon (Dél-Korea/Kína), épül a negyedik is (Kína).
Az olyan akció, hogy visszavisznek gyártást Európába, USA-ba ritka, de van példa: Manitou villák közül a drágábbak gyártása visszakerült USA-ba. (ha elkezdenek majd egyszer kiegyenlítődni a bérek, akkor ez gyakoribb lesz, bár akkor is főként majd Afrikába, Latin-Amerikába megy)
Centurion: a Merida réges-rég megvette. Természetesen tajvani, sőt úgy érzem, egyre inkább csak a kifutott Merida modelleket nyomják e név alatt (most vannak tele LRS vázakkal)
Egyéb telók: tudtommal Rock Shox designed in USA, made in Taiwan, Suntour: japán cég (legalábbis biztosan az volt), gyártás:Taiwan, RST: alapból tajvani cég tudtommal, Fox: amcsi cég, gyártás:??? Utánakérdezek. A mindenféle olcsó Merida, Giant néven futó villák mind-mind a Suntour, RST átmatricázott darabjai.
Az biztos. :D
Azért egy HANDMADE IN… felirat megdobogtatja a szívet… (a handmade by-ról nem is beszélve) :-)
Zoli! Az biztos úgy van. Az alkatrészek túlnyomó többségben is biztos, hogy távol-keleti gyártmány. Maximum a termék csúcsmodellje készül az anyaországban. Én horgászok is, és a Shimano felszereléseit használom. (Ugyanaz a cég, mert a Shimano gyárt bringa- és horgászfelszereléseket is). És ott is a legdrágább orsókat gyártja Japánban. A többit Malaysiában. Vagy amit régebben Japánban gyártott, azt ma Malaysiában gyártja. De semmi minőségbeli különbség nincs a Malaysiában vagy a Japánban gyártott termékek között. A minőségi követelmények ugyanazok. Gondolom ez a bringánál is így van.
Készülhetne egy hasonló cikk a teleszkópokról is. : )
Azt lehet tudni, hogy mikortól alakult ez így? Tehát melyik év óta van igazán mindenkinek ázsiai váza?
Krisz! Lehet rosszul fogalmaztam. Azt akartam mondani csupán, hogy feltételezem, hogy a vázon kívül más dolgok (alkatrészek) is készülnek a Távol-Keleten.
:D Nekem eredeti a vázam , nem Amerikában ill. Európában gyártották eredeti tajvani MERIDA :)
Nekem itt az a meglepő, hogy ezen itt sokan meglepődnek ;)
Hááát a magellán? A neuzer-altrixnál könnyű sok az egyezés, ezért giant.
A magellánnal együtt az összes nemzeti kismárka vázait kicsit közelebbről megfigyeled, összehasonlítod a nagyobbakkal, (főleg giant és merida) és ha Pl. ugyanaz a papucs, a tám/láncvilla összekötő idomok, felülhegeztés alakja, a hegesztési kapcsolat, akkor ők gyártották. Persze a nagyobbak között is van ami ugyanott gyártat, ha jól emlékszem vegákat, denebeket is lehet más feliratmárkával látni, (rocky montain, trek, focus).
ha nem tetszik a rendszer vegyé yasecet!
Titkon reméltem hogy ott lesz a magellan:)!!
A Magellán az mi?????
kőcsirke
Ha feltűnt nem írtam hozzá kommentet. Sőt a Trek-es hez sem. Csak belinkeltem, hogy vázgyártásról van benne szó azt nézzétek mint érdekességet. Ennyi.
Peti.
Kösz. Meg fogom nézni, már kíváncsiságból is. Végül nálam is a masszív felépítés dominált és az a tény, hogy nincsenek felülhegesztések. Meg az, hogy nem jövök saját magammal szembe. :-)
Mint az előttem szólók is már említették egy valamit is magára adó cég ügyel a precizitásra és a megbízó általi technológia szigorú betartására.Ami egy ilyen komoly veszélyeket rejtő sportban ( még szabadidő szinten is ) elengedhetetlen. Csak egyenlőre nehéz elfogadni a jól hangzó nyugat Európai és Amerikai gyártók után a Made In Taiwan und Malaisia feliratot.
Zoli!
A váz azért az eléggé fontos. Azt nem lehet “az csak egy a sok cucc kozül” -ként kezelni. Aki komolyan teker, az rendesen igénybe veszi, és ezért nem mindegy, hogy milyen a minősége, ráadásul arra kerül az alkatrészek nagy része.
De szerintem is hülyeség is azon rágódni, hogy hol gyártják, mert a minőség nem hiszem, hogy romolhat a távol-keleti gyártás miatt. Legalábbis remélem, hogy nem. :)))
Teljesen mindegy hol gyártják ezeket. A gyártósor ugyan az, ami pl. cég anyaországában van / lenne. A szigorú minőség-ellenőrzés ugyanúgy működik ott is. Egy valamit is magára adó cég nem engedheti meg magának azt, hogyha kitelepíti a gyártósort Távol Keletre, akkor ez a minőség kárára menjen.
De ezt már előttem le is írták.
Feltételezem a váz csak egy a sok cucc közül, amiből egy bringa összeáll.
Akit annyira zavar, hogy távol-keleti a váz, vegyen régi használtat. Nem?
A Bulls is híres, mert sorra nyeri a versenyeket, de sajnos az enyém is taiwani és nem német.
EMBER, neked nem gyanús hogy abban a kínai pinarello gyárban csak európaiak dolgoznak? a felirat meg japánul van, és japán az egyetlen ázsiai is a klipben. nem a youtube-on kell ilyesmiről tájékozódni
Mongoose:
Ha már az autógyártásnál tartunk: tévedsz. Olyannyira, hogy ezeknek a gyártóknak nem csak gyáraik vannak a távol keleten, hanem külön tervezőközpont, az ottani igények kielégítésére.. Pl. pont Kína az a hely, ahova igyekeznek az autógyártók betenni a lábukat (gyárat nyitnak, sok autógyártónak külön modelljei vannak a kínai piacra).
Az eredeti témánál maradva: elég megnézni pl. a Specializedet, vagy a Giantot. Nem hírdetik, hogy USA így USA úgy (kivétel persze a tervezés, amiben jómagam is inkább a nyugati eszméket tartom előrevalóbbnak), mégis mindkét márka modelljeit szemügyre véve rendkívül precíz megmunkálást találunk (legyen az karbon, alu, akármi).
szerintem az a durva amikor 2 ugyanolyan váz sok esetben alkatrész ugyanaz csak más matrica… engem ez idegesít fel a legjobban nem az hogy taiwani a vázam.
varikari, ha jól megnézel egy Centuriont, utána meg jól megnézel egy Meridát, akkor már meg is kaptad a választ.
Én úgy gondolom hogy a tény, hogy manapság a vázakat távol-keleten gyártják, nem feltétlenül jelenti azt, hogy az a váz rossz minőségű.Olyan kaliberű cégek, mint amik fel lettek sorolva a cikkben, nem engedhetik meg maguknak, hogy holmi alumíníumcsövekből összetákolt fémhalmot adjanak ki a kezükből.Feltételezem, hogy a gyártósorról lejött darabokat és a gyártás folyamatát is ellenőrzik.Ha egy ekkora cég elveszti a hitelét a piacon, annak ámen fakereszt.És az sem véletlen, hogy a cikkben leírtak alapján sok cég ugyanannál a távolkeleti vállalatnál gyártat.A technológiát úgyis a megrenelő cég határozza meg, gondolom én.Tehát amíg egy hatvanezres, vadiúj, márkás váz nem törik ketté alattunk két hét , esetleg két év után, addig úgyhiszem nincs ok aggodalomra.
Hali. Az eddig Németnek hitt CENTURION is váltott??
Ha Made In Germany van ráírva, akkor szerintem Németországban gyártották. A “Made In” a gyártás helyét jelöli. A “Designed In” vagy “Engineered In” felirattal kezdődik, akkor az már nem a gyártás helyét jelöli, csak azt, hogy hol tervezték stb. De ez csak szerintem … ha nem így van, akkor majd kijavítanak. :)))
A Focus-ról tud valaki valamit? Azt írja rajta, hogy Made In Germany, de ezek alapján nem vagyok benne biztos.
cnythnk-om van made in ussr :-p
A Litespeed és a Merlin is ? B@..zd meg ! Ezt nem hittem volna. Akkor már nyilván a Corratec is.
“Csodás” dolog h. szinte mindent távol-keleten készítenek.
Egyáltalán nem vagyok az innen származó “termékek” híve.
Sajnos nincs mit tenni, mert aki ma bicózni akar annak nincs más választása, bekerül oylan alkatrész a bicójába ami innen származik.
Nekem egy 2000-es Mongoose NX-em van. Rajta van a Made in Taiwan cimke sajnos.
Festésnek nem is olyan jó a minősége.
2008-ban egyik haver vett magának egy Mongoose Tyax-ot.
Annak kifejezetten rossz a festése. Foltos, jópár hibával.
Suntour telóval van szerelve, amitől eleve nem lehet sokat várni, de már 1 hónap múlva kiakadt a lockoutja és vihettük garanciális szervízbe.
Összességében én arra várok, hogy rájöjjenek az emberek, hogy ezeka termékek menynivel rosszabbak mint az eredeti helyen gyártottak.NEM véletlen pl. hogy rengeteg jó autót nem távol-keleten gyártanak. Mercedes, Audi, Porsche, BMW stb… Ajánlom h. ez így is maradjon.
A kerékpár gyártás meg kerüljön vissza eredeti helyére!
http://www.youtube.com/watch?v=dmwOHELPp0A&NR=1
Pinarello Bicycles, made in china
Nincs értelme kiakadni ezen, miért pont a vázgyártást kerülte volna el a globalizáció? Inkább sírjatok a patinás, kicsi manufaktúrák felett, akik ha nem állnak be a sorba, vagy kidőlnek, vagy bedőlnek. Szerintem ez vagy 10 éve így megy. Mi úgysem tapasztalunk semmit az egészből, hajtjuk boldogan a nevet a lábunk között – Ázsiából.
http://www.youtube.com/watch?v=2nVbmcnsXXs&feature=related
Trek Madone váz tervezése és gyártása. Englishül persze.
Nekem van egy 2003 as Banshee scream -em ez szerencsére még kézzel készült Kanadában,de a legújabb hírek szerint a legújabbak már Taiwan-on készülnek….a személyes véleményem az az hogy lehet hogy olcsó az Ázsiai munkaerő de sztem a minőség van hogy nem az igazi…..és nincs igazi összehasonlítási alap mert ugyanabból a termékből nincs Ázsiai vagy pl Amerikai…..
pcycle: Abból, hogy valamit 2-3 gyárban gyártanak miért kellene annak következnie, hogy a végtermék tulajdonságai is ugyanazok?
-Ha két váz 100%-ban ugyanazzal a technológiával készül, ugyanazon csőátmérők, falvastagságok mellett, és pusztán geometria eltérés van közöttük, már nem ugyanúgy fog viselkedni, és a mérési eredményei is mások lesznek.
– Ha két karbon váz külsőre 100%-ban meg is egyezik, és ugyanaz a cég gyártja 100%-ban azonos technológiával, viszont a csövek falvastagságai nem ugyanolyanok -amiből ugye te semmit nem látsz – akkor a két váz különböző tulajdonságú lesz, még ha ugyanaz a nevük akkor is.
– Ha egy váznál akár csak 1-2 -kívülről nem látható- tulajdonságot megváltoztatnak, akkor már nem lesz ugyanaz a végeredmény.
– Eleve a sok kézimunka igényes karbon vázak -azonos gyártó, azonos méret, azonos szériája- sem 100%-ban ugyanazt a végterméket eredményezi, -ha mondjuk 10 azonos vázat megvizsgálnál- pont a kézimunka változékony jellegéből adódóan.
Igazából csak a tesztelés, a kipróbálás, és a saját tapasztalat alapján lehet eldönteni egy váz tulajdonságait. És ez nem marketingszélhámosság. Pusztán a külső jegyek, megjelenés, látható dolgok, adatok alapján nem lehet eldönteni egy váz tulajdonságait.
Manapság gyártástechnológiailag simán kivitelezhető pl., hogy egy nagy átmérőjű csövekből készült duci váz sokkal rugalmasabb, legyen , mint egy filigrán csöves ropinak kinéző váz.
Lehet, egyszerűbb lenne az eredeti helyszínen gyártottakat felsorolni. Eddig úgy néz ki bejött a vázgyártás kiköltöztetése keletre. A magasabb kategória karbonvázait 2-3 gyárban gyártják le, a teszteken nem tudom miről beszélnek a különbözőképpen matricázott vázak merevsége, kényelme, stb. írogatva = marketingszéhámosság, igazi különbségeket csak az alsókategóriákban lehet találni.
kelliz, szlovák cég, és valamelyik olcsóbb tajvani vagy kinai cégnél gyártat. a karbonvázuk meg természetesen matricázott katalogúsváz.
Ha valaki tudja hogy a Kelly’s milyen nemzetiségű márka és hol gyártják az légyszives írja már meg!
és a Corratec ?