A Múzeum körúton tavaly felállított kerékpárszámláló berendezés egyetlen év alatt 85%-os növekedést mért. Ez az egész világon egyedülálló ütem, de Budapesten már több éve tart. A városlakók meggyőzésére koncentráló Critical Mass mozgalom érveinek súlyát a városi benzinkutak tábláin épp a felvonulás hetében felbukkanó 400 forint feletti üzemanyagár is erősíti…
A fontos lélektani határ átlépése tovább gyorsíthatja a közlekedési módok közti átrendeződést. Az ősszel átadásra kerülő kerékpárutak és sávok több külvárosi kerületet is bevonnak a hálózatba, ami szintén növeli a biciklivel ingázók számát. A gyors változás új problémákat szül. Eddig a kerékpáros úthálózat hiánya volt égető, de már az elavult hálózat tervezési hibái, műszaki állapota is komoly gondokat okoz. A napi 15-20 ezer kerékpárost elvezető rakparti gyalog-kerékpárút már most túlterhelt. Még csak percekre, de megjelentek a csúcsidős biciklis dugók, melynek kialakulásához elég egy-egy hirdetőoszlop, trafószekrény, turistacsoport, vagy szűk átvezetés miatti helyhiány. Ez az út a jövő tavaszra várható forgalomnagyságot már nem tudja biztonságosan kiszolgálni. Eközben a hungarikumnak tekinthető, elkátyúsodó macskaköves kerékpárutak átépítése is sürgőssé vált, mivel annyira szétestek, hogy több helyen már használhatatlanok. Nagy előrelépés az Andrássy úti nyomvonal újratervezése, de több járdán kijelölt kerékpárutat is érdemes lenne kerékpársávval kiváltani. A kerékpáros szervezetek és a főváros között egyre jobb az együttműködés, de ahhoz, hogy Budapest ne az infrastruktúra hiányosságai miatt szalassza el a kerékpáros várossá válás lehetőségét, jövőre tovább kell gyorsítani a hatásukhoz mérten nem is túl költséges fejlesztéseket.
Az Európai Autómentes Napon rendezett Critical Mass programja:
Az eseményt Robert Milders, a Holland Királyság nagykövete nyitja meg a Feneketlen tó melletti Budai Parkszínpadnál, 2011. szeptember 22-én 18:30-kor. Ezt követően a kerékpárosok szabadon választott útvonalon, a szabályok betartásával indulnak el a Hősök terére, ahol 20 órakor a hagyományos kerékpáremeléssel, és a Budapesti Fesztiválzenekar, valamint a Holland Királyság Nagykövetsége két ajándékkoncertjével záródik a demonstráció.
Forgalmi információ:
Csütörtökön, a demonstráció idején elsősorban a Bartók Béla út, Szabadság híd, Kiskörút, Andrássy út útvonalon várható komoly torlódás, de a körúton is jelentősen lassulhat a közlekedés, ezeket a területeket érdemes elkerülni. Leginkább a Kálvin tér dugulhat be, a metróépítés miatti szűkületben. Kerülőútnak az alsó rakpartokat, a Hungária körutat, Alkotás utat, Erzsébet- és Lágymányosi hidat érdemes választani. A tömegközlekedési eszközök forgalmát a kerékpárosok nem fogják jelentősen akadályozni.
További információk: www.criticalmass.hu/gyik
Forrás: Critical Mass sajtóközlemény
Fotó: HBalage
Ja és mielőtt bárki azzal jönne, hogy én is divatbringás vagyok, 93-óta bringázom! Rengeteget járok a budai hegyekbe endurózni és osztrák bringa parkokba is szoktam menni, egyedül is szoktam bringázni.
Mondjon bárki amit akar, szerintem akkor is jó buli ez a CM! Annyi sok sz@r van ebben az országban, néha kell egy kis mulatság is. Persze máshogy is lehet mulatozni, de ez akkor sem egy hétköznapi esemény. Persze, hogy vannak divatbringások, sok olyan ember is van aki amúgy fel nem ül a bicóra, de a CM-re kér egyet kölcsön. És? Miért fáj ez bárkinek is? Én eleve nagyon szeretek nyáron este a városban bringáz, nagyon hangulatos, sok bringás is van. Semmi baj nincs ezzel. Én azt elfogadom ,hogy vannak emberek akik a remete életmódot kedvelik és magányosan szeretnek bringázni. De ők is fogadják el, hogy vannak emberek akik meg a csoportos bringázásokat kedvelik, és szeretik az ilyen megmozdulásokat.
én most erre elmegyek, kiváncsi vagyok a hangulatára, meg szerintem a Szabadság hid Erzsébet hid közt a budai oldalon a eurovelo6 valami tragédia.
bár szerintem nem a CM miatt lesz több kerékpár út. Lásd Margit hidi felujitást. Szarnak mindenre amiböl nem lehet pénzt kihuzni.
Fasza lenne ez a critical mass, ha nem Budapesten belül tekerésznének 7 km-t ott, ahol valamennyire van bringaút is, hanem jöjjenek be Budapestre Isaszeg, Gödöllő, Pilisvörösvár, Biatorbágy, Üllő, Ócsa, Gyömrő stb felől, vagy kicsit messzebről. Vagy menjenek mittom el Pestről Győrbe. Oda talán jobban kellene bringaút, ahol az autósok 90-el mennek, vagy gyorsabban, kamionok is vannak elegen, meg kib.szott traktor a kinntfelejtett eke/kombájn stb. szutykával, meg szűk utak, járda zéró, csak a gyelasz dzsuva útpadka és mindenki megy, mint a töketlen, leszarva magasról mindenki mást. A fődút klassz, szeressem is – de nem munkábajárni – kösz a tippet előre is.
Persze a cél jó, de amíg nem lehet bejönni kerékpárral európai módon a városba, addig szerintem is buziság. Már elnézést.
Én ezt nem így látom.
Nekem sose volt problémám más bringásokkal, még az utóbbi időbe sem (ha valaki el akarja uttetni magát az csinálja). Bár én kellemes kertvárosban lakom, azt el tudom képzelni hogy ötkerben, a körút járdáin pl. vannak események de ezt nem kell kivetíteni az egész társadalomra (critical mass oldalon is ez megy).
Arn! Egyet értek! Nagyon “alter” dolgo lett bringával járni munkába, városba stb. De már a kedvem elmegy kitekerni a hegyre edzeni, mert szinte veszélyesebb a kerékpár úton haladni, mint autók közt. Kerékpárkezelési ismeretek nincsenek, Kresz betartása még annyira sem, de a józan ész diktálta elvek is feledésbe merültek az utakon, mióta ennyire elszaporodott a hétköznapi bringás. A legnagyobb részük fittyet hány a kerékpár úton a felezővonalra, egymás mellet tekernek szük hidak útjain, bevágnak, összemennek stb. 14 éves kerékpáros tapasztalat távlatából mondom, csak látszólag szép ez a törekvés..sajnos kissé tévút ebben a formában. Norbert
az lemaradt: neha ugy erzem, hogy az egesz a kozvelemeny megiteleseben tobbet art mint hasznal. az egesz mozgalom inkabb olyan bringas “hippiket” termel ki, akik nem tesznek jot a bringazas kulturajanak, mert csak a divathullamot latjak benne, hogy xy bringaval jar, akkor en is hude “kornyezetkozeli” lettem, hogy minden szokoevben felulok a bringara, meg criticalmasson emelgetem. ez nem a bringazasrol szol – menjenek ki az erdoszelre, aztan turazzanak kozosen egyet.
ez ilyen tipikus magyar dolog… atesni a lo tulso oldalara. vagy nagyon csinalunk vmit vagy nagyon nem (nem nagyon). reszemrol mindenesetre inkabb tekerek egyet a termeszetben, mintsem a “politikaval” foglalkozzak, es hergeljem a tobbi kozlekedot.
itt gyorben is jopar divatbringast latok, amikor a szep szines bringajukkal ugy mennek at a piroson, mintha ott sem lenne. nah ilyenkor nem csodalkozom, hogy utaljak oket (en is) – csak ne altalanositananak. persze a masik “a bringauton kozlekedem es parkolok” oldalon is kiosztanek par sallert. ha oda akarnak figyelni a bringasokra, akkor ezeket figyeljek a rendorok, ne azt, hogy van e csengo a terepbringamon (a varosin van).
Hogy a hüly… mindenkinek érthető legyen: ez az egész azért van, hogy a kedves politikus urak lássák, hogy egyre több embert (szavazót) meg tudnak fogni, ha bringásbarát intézkedéseket tesznek.
Persze bele lehet menni, hogy “bezzeg a felvonulók…” meg “bezzeg az ellenzők…” de ha belegondolunk, az alapkoncepcióba amit az elején írtam nem nagyon lehet rosszat belemagyarázni…
meglátjuk hogy ez divathullám e vagy mindenki aki most elkezdi évtizedeken keresztül csinálja majd…amúgy én inkább a terepben és a városon kívüli túrázásban hiszek, a belvárosban nem fun bringázni (majd egyszer lehet hogy az lesz de ahhoz több kellene mint pár bringaút)
Szerinted ha majd ezek a huszonévesek lesznek 35-40 és meló után el kell menni a gyerekért meg vásárolni,akkor is ilyen jó buli lesz a belvárosban bringázni?Vagy esetleg felfogják hogy az autó nem az ördög szekere.
ennyi erővel a Sziget is melegbuli mert sok az ember meg a zaj. nem hallgathatna mindenki otthon zenét? nem, mert ez így buli, ez így élvezhető. olyan, mint egy rockkoncert. a tömeg hullámzik, mindenki ugyanazt érzi, mindenki egyszerre lélegzik. ezek az emberek azért gyűlnek össze, mert bringafüggők. és én, mint egy a több ezerből (csak Budapesten), állíthatom, hogy van olyan jó, mint egy fesztivál. szerintem egyszerűen felemelő.
Tökéletesen egyetértek,meg lehet nézni az országba Ausztriából behozott kukás 15ezres rozsdahalmazokat,este lámpa nélkül a felezőn kóválygó művészlelkekkel.Mert joga mindegyiknek van,csak kötelessége nincs.
en nem az utobbi par evben kezdtem bringazni, es mindenhova bringaval jarok – de ez a critical mass kezd olyan lenni, mint egy melegfelvonulas. sok embert irrital, magam pedig egyszeruen nem latom ertelmet, hogy masokkal vonulgassak. sot, inkabb most azok a nagy “divatbringasok”, akik nemreg meg azt sem tudtak, hogy eszik e vagy isszak a dolgot. szukseges ez? enelkul nem lehetne az infrastrukturat korszerusiteni es a kerekparozast nepszerusiteni?
Arn!
akár hobbi-bringás, akár közlekedő kerékpáros : eggyel több.
Amíg kevés ember mondja, hogy bicikliutat akar, addig nics eredménye, hisz ezer bringás-most mondtam egy számot- miatt nem építenek/festenek bicikliutat sehova.
Én alapvetően annak örülök hogy a critical mass egy civil szerveződés és mutatja a növekvő bringás igényt, amit a politika valamilyen formában figyelembe kell majd vegyen; Tekinthetjük ezt kerékpározás-népszerűsités eredményének.
Infrastruktúra korszerűsítés: pénz, politika…
szívből örülnék, ha itt és most abbamaradna minden “kerékpárosokat érintő” javaslat, fejlesztés, népszerűsítés és főleg : kerékpárút építés!
ha nem venné valaki észre: minél több a bringaút, annál kevesebb helyen kerékpározhatsz!!!!
a köcsög rendőrök meg röhögnek a markukba …