fbpx

Shimano XTR 2019: Sosem volt még ennyire durva

Eddig szinte mindegyik XTR szett esetében úgy voltam, hogy “szokni kellett”. Persze nem a működését, hanem a kinézetét. Elsőre nem tetszett, aztán persze beleégették a retinánkba. Ízlésről nehéz vitatkozni, mert az mindenkinek más. Nekem ez az első az M900 óta amire egyből égető vágyat éreztem. Az új 12 sebességes Shimano XTR M-9100 megérkezett!

Az utóbbi két XTR szettnél azért valljuk be, olyan forradalmi dolog nem történt, de a 9100-as mérföldkő sok tekintetben. Most majd sokan fogják kommentelni, hogy persze másolják a SRAM-ot…..de valahogy a japánok mindig olyan termékeket dobnak piacra, mint egy tökéletesre kovácsolt és fent katana (szamurájkard – szerk.). Nem ők voltak az elsők akik tárcsaféket készítettek, de mára szállóigévé vált, hogy “a fék az Shimano”. Nem ők gyártották le az első középmotoros ebike hajtást, de az E8000-est etalonként emlegetik. Nem Shimano volt az első 11 sebességes országúti szett sem, mégsem működnek jobban a konkurensek, mint a nagy kék óriás alkatrészcsaládjai.

És hát igen, a 12 fokozatú váltórendszer sem japánból érkezett meg először, most viszont itt is történelmet írhatnak. Ugyanis az M-9100-as XTR 1×12 vagy 2×12 sebességes kivitelben lesz kapható. Szabadalmak tucatjai kellettek ahhoz, hogy tökélyre fejlesszék az alkatrészeket. Itt van rögtön a hajtómű, melynek lánckereke könnyen leszedhető a Direct Mount rögzítésnek köszönhetően. A bal oldali karnál ha nem is visszatértek, de valami hasonló megoldást készítettek, mint az M-970-esnél megismert felhúzó mechanizmus.

 

A lánctányérok fogazása Dynamic Chain Engagement névre hallgat és különleges kialakítású, ezért csak a saját Quick Link láncával működik együtt!

De ennél sokkal érdekesebb a szimpla tányéros hajtás! A 12 sebesség miatt nem jöhettek szóba az eddigi 11-es kazettatestek, így az új XTR lánckeréksorok egy Micro Spline elnevezésű bordázásra kerülnek fel. Érdekes fejlesztés, és kíváncsiak is leszünk a tartósságára, hogy az eddigi titán felső lánckerekeket alumíniumra cserélték, pedig itt a legnagyobb az erőhatás. Az alatta lévő öt lett titán, és az alsó négy pedig acél. Áttételben 10-45-ös és 10-51-es lesz kapható. Különleges megoldás, hogy nem hagyják veszni a 11-es rendszereket használókat sem, ezért érkezik a CS-M9110-11 kódnevű sor 10-45-ös kiosztással, de 11 sebességes kivitelben!

Agyakból gyorszárasat már nem fogsz tudni venni, elöl 15-ös tengely lesz 100 illetve 110-es agyszélességgel (Boost), hátul pedig 12-es tengellyel jön az XTR agy 142 és 148 mm-es szélességben. Változott hátul a reteszelés is. Első ránézésre olyan, mintha a DT Ratchet keveredett volna a Shimano körmös megoldásával, kíváncsiak leszünk az új SCYLENCE dobok hogyan fognak muzsikálni.

Hajtóműből lesz szimpla és dupla is, de nyilván az 1×12-re van kihegyezve az XTR szett. 30-38-as első lánckerekek közül lehet választani, de sajnos 28-as most sem érkezik, ebben a konkurencia előrébb jár. Dupla tányérosból pedig 28/38T lesz csak elérhető, és nem is érdemes a lánckerék méretekkel játszani, mert az új első váltó csak 10-es fogszámkülönbséget tud áthidalni.

Hátsó váltóból háromféle érkezik. Szimpla tányérhoz a rövid kanalas RD-M9100 GS (10-45t sorhoz) és a hosszú kanalas RD-M9100SGS (10-51T sorhoz), a dupla hajtóműhöz pedig egy RD-M9120SGS hosszú kanállal. Az eddigi 11 fogú váltógörgőt 13-asra cserélték, így jobb lesz a váltás.

Gondoltak a trail/enduro bringásokra is, ezért láncterelőket is tudunk majd venni hozzá E-mount, D-mount és ISCG felfogatással, ami lefordítva azt jelenti, hogy mindenki megtalálja a neki megfelelőt.

A váltókarok is megújultak és a marketing anyag szerint csökkent a váltáshoz szükséges erő is. Ez különösen jó, ugyanis az utóbbi években “elsramosodtak” a Shimano váltókarok, pedig véleményünk szerint a Shimano-t vásárlók pont a könnyed, finom váltás miatt szeretik annyira a japán gyártó termékeit. Az új I-Spec-EV integrált bilincsek nem csak egy egységgé kovácsolják a fékkart és a váltókart (ezzel súlyt takarítva meg), hanem 14 mm-es oldalirányú állíthatóság mellett 60 fokos elfordulást is lehetővé tesznek! Persze megmaradt a kedvelt Two-Way Release és a Multi-Release is, vagyis két irányba mozgatva a kart is tudunk váltani, illetve egyszerre többet is. Funky megoldás viszont az első váltókar, ami mindössze egy kart tartalmaz és Rapidfire Plus Mono névre hallgat. Ezzel az egy karral kell megoldani a felfelé és lefelé váltást is. Kíváncsiak leszünk.

 

Éssss! Végre gyári dropper post karral is kijött a Shimano SL-MT800IL néven, ami a PRO Koryak-on kívül a legtöbb MECHANIKUS vezérlésű nyeregcsővel kompatibilis lesz! Szintén I-Spec-EV rendszerű bilincsel rendelkezik.

Végül de nem utolsó sorban itt vannak az új fékek. Reméljük, itt valóban komoly változások történtek, mert azért trail illetve enduro nyúzás közben a “régi” M-9020-as fékek is el tudták érni a teljesítőképességük határát. Nagyon örülünk, hogy változott a felfogató bilincs pozíciója, így a markolatot “be lehet dugni alá”, így bármilyen kézzel elérhetőek az egyébként egy ujjas méretű fékkarok. Az XC kivitel (BR-M9100) két dugattyús lesz, a Trail (BR-M9120) viszont 4! Még gyorsabban elérik a féktárcsákat a fékbetétek, a kisebb “free stroke”-nak és a merevebb fékcsöveknek köszönhetően. A féktárcsák súlya csökkent, a Freeza technológiának köszönhetően pedig a nagyobb méretű 180 és 203-as tárcsák akár 20 fokkal is hidegebbek lettek.

Természetesen mindennek könnyebb lett a súlya, de nem is ez a lényeg bár nagyon fontos. Végre egy olyan XTR szettet mutattak be, ami valódi “gémcséndzser”, és vélehetően megint lelépik vele a konkurenciát. Egyetlen baj van vele. Erős késztetés kelt a vásárlásra, és bizony az XTR-nél mindig is vastagon fogott a ceruza 🙂

A hétvégi Nove Mesto-i XCO világkupán már ezzel fognak menni a kiemelt versenyzők, köztük az albstadti futamot megnyerő Jolanda Neff is!

A súlyadatokat itt találod: XTR M9100 weight comparison chart

 

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo