fbpx

A világbajnok cyclocross-technika: semmi „Speciális”

A konkurensek hiába dolgoztak ki „5 éves tervet”, a Specialized csak üzent a már országúti profiként versenyző Zdenek Stybar-nak, aki megrázta magát, és szállította a világbajnoki címet az amerikai márkának. Ha azonban jobban megnézzük, sem ő, sem a vb-top5 nem használta azt a technikát, amit mostanában annyira erőltetnek a vásárlók számára…

Zdenek Stybar's Specialized S-Worlks Crux cyclocross bike with S

A cxmagazine.com magazin által közölt képekből kiderül, Stybar nem csak a tárcsafékből nem kért – pedig a 2014-es Specialized Crux kínálatban csak ilyen fékrendszerrel szerelt crossbringa szerepel (vázszettként rendelhető csak kantifékes) – de még az új 11-es SRAM Red sem hiányzott neki. Nyilván nem azért, mert olyan régen crossozott, hogy a régi bringáját gányolták össze újra…

Like many Europeans, Stybar is still relying on cantilever brake

A legjobb tárcsafékes menő a holland Lars van der Haar volt a vb-n, aki kivételesen a Shimano tárcsás szettjének legfőbb reklámarca. A kevésbé reflektorfényben lévő Pauwels, Vantornout, Meeusen mindig is kantifékes bringákkal mentek, és a szakág legismertebb sztárja is – hiába alapozta rá új csodabringája kampányát a Trek – már korábban kikötötte, hogy csináljanak számára kantifékes verziót, és a vb-n ezt is választotta.

SRAM Red 10-speed rear derailleur, with an 11-26 PG-1070 cassett

A profi cyclocrossban egyébként nem elsősorban a fékhatáson „rugóznak” a versenyzők, sokkal inkább a tömeg és a megbízhatóság a döntő. Azt nem kell talán magyarázni, hogy egy profi kerékpáros lelki világa számára az a 2-300 gramm is fontos, amennyi előnyt egy kantifékes bringa jelent. A megbízhatóság szempontjából pedig nem csak egyetlen bringa működéséről van szó, hanem a hibalehetőségekről, ami a verseny közben több kerékpár cserélgetéséből, tisztára mosásából stb. adódhat. Egy tárcsafék beállítása után a kantihoz képest nagyobb eséllyel fordulhat elő, hogy a pályán derül ki: mégsem 100%-os…

Specialized's carbon crankset on their OSBB bottom bracket, and

Visszatérve Stybar bringájára, kantifékes Specialized S-Works Crux karbon vázra épül a kerékpár, a fékek a SRAM konszern csúcsmodelljei, az Avid Shorty Ultimate pillangók. Ahogy azonban fent említettük, különleges a kerékpár a szett szempontjából is, hiszen nem a friss fejlesztésű 11 sebességes, hanem a régi 10-es SRAM Red került a bringára,

Specialized's carbon crankset on their OSBB bottom bracket, Shim

Ráadásul az átdobó egy Red matricával ellátott Force modell. Köztudott, hogy a 10-es Red váltószettnél korábban problémás alkatrész volt az átdobó, a ProTour versenyeken számtalan SRAM-szponzorált csapat bringáin láthattunk Force első váltót a Red szettben…

Zipp Service Coures SL alloy cockpit keeps Stybar on course. ©

A hajtókar a Specialized saját karbon modellje, nyilván ez a Force átdobóval dolgozik együtt a legjobban Stybar és szerelői szerint. Emelett a Zipp dominál a bringán: 404-es karbon kerekek (érdekesség, hogy Stybar itt sem a gyártó által erőltetett új 303-ast választott) és alumínium Zipp kormány, stucni egészítik ki a felszerelést. No meg a 970-es XTR pedál, amit „hovatartozástól függetlenül” majdnem minden profi cyclocross versenyző használ.

Stybar is opting for the deeper profile of a Zipp 404 tubular wh

Érdekes megfigyelni, hogy a névre szóló Dugast Typhoon 33-as szingókról filctollal lesatírozták a világbajnoki csíkokat, lévén az UCI-szabályok szerint a kerékpáron szivárvány csíkokat csak az aktuális világbajnok viselhet. Jövőre ezt a műveletet nem kell majd elvégezni…

Fotók: cxcmagazine.com

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Hozzászólás a(z) Névtelen bejegyzéshez Cancel reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo