fbpx

Kross Level R9 kerékpárteszt: takarékos versenyző

Beszálló az MTB sport világába, kicsit több mint fél milláért. A karbon váz lépést tart a legújabb trendekkel, de vajon elég-e hozzá egy 2×10-es Deore szett?

A lengyel Kross márka hazánkban is nagy népszerűségnek örvend, a jó ár-érték arány, a széles választék és a remek összeszerelési minőség mind közreműködtek a vásárlók bizalmának elnyerésében. A termékpaletta jelentős hányadát férfi és női változatban is kapható trekking és cross-trekking kerékpárok teszik ki. Emellett nagy hangsúlyt fektetnek a mountain bike modellek fejlesztésére, ebben a folyamatban a Kross Racing Team névre keresztelt saját versenycsapat is egyre nagyobb szerepet vállal.

Kross Level R9 – középpontban a lengyel XC gép

Először 2010-ben találkoztam az aktuális csúcs Kross XC géppel, ami akkor még az A10 nevet viselte, és a mára szinte feledésbe merült technológiával, alumínium első-és karbon hátsó vázháromszöggel készült. A következő modellévtől aztán a lengyelek átváltottak a teljes egészében szénszálas anyagból gyártott vázakra a legkomolyabb bringáknál. 2018 egy új mérföldkövet jelent majd a Kross történelmében, erről a jövő évi modellek bemutatójában részletesen beszámolunk.

A versenycsapat egy ideig magyar vonatkozással is rendelkezett, Blazsó Marci nálunk mutatta be először B+ bringáját, amivel maraton magyar bajnoki címet és Crocodile Trophy szakaszt is nyert. A nemzetközi áttörést végül Maja Wloszczowska igazolása jelentette, aki a riói olimpián ezüstérmet szerzett egy Kross Level kerékpár nyergében. Azóta a svájci Fabian Giger és a női mezőny egyik legnagyobb tehetségének tartott Jolanda Neff is oszlopos tagja az alakulatnak. Egyelőre a 29”-es karbon merevfarú gépekkel versenyeznek, de hamarosan mi is lerántjuk a leplet a legújabb fejlesztésről.

Kross Level R9 – a takarékos versenyző

A Level cross country bringák R szériája 650B kerékméretet jelent, a 9-es szám pedig már karbon vázzal kecsegteti a leendő vásárlót, 2×10 sebességes Deore szettel szerelve. Az eggyel drágább R10 váza megegyezik, az ártöbbletet a komolyabb felszereltség indokolja.

Váz

Ritkán fordul elő ilyen, de alapvetően a váz a specifikáció csúcspontja. A Kross honlapjáról megtudhatjuk, hogy konkrétan milyen karbon szöveteket használtak fel. Ez olyan információ, ami növeli a cég hitelességét, ugyanis sok más gyártó vagy próbálja elmaszkolni, vagy pedig saját marketing anyagokat készít az iparban nem létező csodaanyagokról. Ahogy a legtöbb váz konstrukciójából adódóan érdemes, a lengyelek is különböző tulajdonságú „prepreg” rétegeket használnak különböző helyeken, amelyek mind a Toray katalógusából származnak. Ahol a merevség a lényeges, többségben van a nagy rugalmassági modulussal rendelkező MJ40, a kiemelt erősséget igénylő területekre T800S került, míg a váz nagy részét a kerékpáriparban jól ismert T700 adja.

A könnyedebben emészthető technikai részletek terén is minden klappol, karbon vázhoz méltóan Press Fit rendszerű a középcsapágy, a merevség fokozása érdekében kúpos a fejcső és a hátsó kereket 142×12-es átmenőtengely tartja a helyén. Az első átdobó kábelének elvezetését a vázon belül oldották meg, míg a többi bowden az alsócső alján fut. A hátsó fék konzolja már direkt Post Mount típusú. Felfedezhető a Kross bringák egyik stílusjegye, a nyeregvázcső előtt irányt változtató felsőcső, ami egyrészt csökkenti az átlépési magasságot, másrészt pedig, az R9 esetén segít abban, hogy a lapos támvillák egybeolvadjanak a felsőcsővel és körülöleljék a nyeregvázcsövet.

Az R9 a 650B kerékméretnek köszönhetően csak S és M méretben kapható, így nagyjából 175 cm-es testmagasságig ajánlott, fölötte a 29”-es B széria modelljei között érdemes keresgélni. A geometria versenyzésre lett kitalálva, kellően hosszú a felsőcső, szerencsére rövid a fejcső, így sportosan alacsonyra kerülhet a kormány. A rövid (423 mm) láncvillák a jobb gyorsíthatóságot és az agilis menettulajdonságokat segítik elő. A 69°-os fejcsőszög már a legújabb trendeket követi, de nem teszi lomhává az irányítást, kompenzál a rövid (80 mm) kormányszár.

Felszereltség

A Rock Shox Recon teleszkóp titkos tipp a kevésbé tehetős amatőr versenyzőknek. A rugózó elem már levegő, a Solo Air kamra nyomása testsúly függvényében könnyen személyre szabható. Lehetőség van még a visszaút-csillapítás állítására, sőt zárható is a villa a jobb szár tetején lévő kék tekerővel.

Kross Level R9 – a Recon villa a jobb villaváll tetejéről zárható

Aki megszokta már, hogy a kormányról blokkolhatja a teleszkóp mozgását, annak eleinte fura lesz, de egy kis odafigyeléssel ez sem okoz problémát. Két jelentős ponton viszont nem kötöttek kompromisszumot a Kross termékmenedzserei, egyrészt kúpos alumínium a nyakcső, ami a tömegre és a merevségre is jó hatással van, másrészt 15 mm-es átmenő tengelyes a papucs, ami szintén hatalmas pozitívum, ha később tovább szeretnénk fejleszteni a bringát.

A modellciklusának utolsó évében járó 2×10-es Deore szett felelős a hajtás-és váltórendszer tökéletes működéséért. Mivel a 2018-as modellévtől elérhető Deore alkatrészek is maradnak 10 sebességgel kompatibilisek, a különbség legfőképp csak esztétikai. Sőt, bizonyos szempontból talán jobban is járunk, hiszen a 615-ös hajtómű még a szokványos 104/64-es lyukkörrel rendelkezik, így könnyen találhatunk rá bármilyen lánctányért. Mivel a hátsó váltó az SLX szériából származik, nem kell lemondanunk a Shadow Plus kialakítás előnyeiről sem, a kis ezüstszínű kallantyúval limitálhatjuk a kanál mozgását, ezáltal kevésbé csapkod a lánc.

Kross Level R9 – Shimano SLX hátsó váltó

A 38/24-es lánctányérok mellé egy 11-36-os kiosztású lánckerék sor került fel, ami remekül kihasználható tartományt biztosít. A váltási érzet remek, nincs késlekedés, sem bizonytalanság terhelés alatt. Nyilván egy komplett XT rendszer finomabban vált és könnyebb is, de ha versenyzésre használnám a Level R9-et, nem ez lenne az első fejlesztési terület.

Kross Level R9 – egyszerűbb Shimano fék kétujjas fékkarral

A hidraulikus Shimano tárcsafékek a belépő szint fölötti M396-os szériából származnak. A fékerő bőven elégséges, viszont a fékkar ergonómiailag még inkább a kétujjas használathoz lett kialakítva. A 160 mm-es féktárcsák a felhasználási területhez elégnek bizonyultak.
A kerekek a megbízhatóságukról jól ismert Deore agyakra épülnek, természetesen elöl és hátul is átmenő tengelyes változatban. A felniket a WTB szállítja, méghozzá a cross country specifikus i19-es kerültek befűzésre 2 mm-es fekete küllőkkel és réz anyákkal.

Kross Level R9 – a Schwalbe Rapid Rob külsők edzésre tökéletesen megfelelnek

Fontos kiemelni, hogy a felnik akár belső nélkül is használhatók tubeless szalag segítségével. Nagy valószínűséggel ez lenne az első fejlesztés, amit magam is véghezvinnék a kerékpáron, a drótperemes Schwalbe Rapid Rob gumikat pedig félretenném a téli hónapokra.

A kiegészítők mind Kross logót viselnek és alumínium ötvözetből készültek. Tetszett a kormány hajlítsa és nem okozott nehézséget a nyereg beállítása sem. Amire felhívnám a figyelmet, hogy a szilikon markolat vizesen elképesztően csúszik kesztyű nélkül, ez majdnem megtréfált az első pár méteren.

Menet közben

A teszt egy hosszú aszfaltos emelkedővel kezdődött, Veszprémből bringával mentem ki az eplényi Bringarénába. Nyilván egy MTB próbája során nem ez a legfontosabb, de sok maratonon találkozhatunk hasonló mászásokkal. A kerékpárt kifejezetten hatékonynak éreztem, a nyeregben ülve forgatva és a kormányt tépve kiállva is meggyőzött. Hajtásirányban kellően merev, a megindulások során is érezni ezt.

Természetesen nem maradhatott el a körözés az XC pályán sem, amit nem sokkal korábban még eső áztatott. Terepre érve hamar bebizonyosodott, hogy a merevség nem társul ridegséggel, a karbon váz anyagából adódóan csillapított a talaj felől érkező rezgésekből, ütésekből. A geometria is kiváló, igazi mászásra termett géppel van dolgunk. Valahogy ösztönzi az embert, hogy megpróbálkozzon egy-egy lósszal a meredek részeken, amit persze az elektromos bringával közlekedő kollégák ki is használnak, és addig húzzák, míg végül remegő lábakkal leszakadok.

Kross Level R9 – a legmeredekebb részeken már nem csak a biciklin múlik

Lefelé összességében pozitívan csalódtam, hiszen volt fully és 29er is a tesztflottában, mégsem éreztem magam hátrányban a 650B „hardtail” Level 9 nyergében. Gyorsabb, nagyobb letörésekkel tarkított pályákon lehet, hogy előjött volna némi hátrány, de a szűk kanyarokkal, köves és gyökeres részekkel tarkított eplényi lejtőn élvezetes volt. Az agilitásért a kis kerékméret, a viszonylag rövid kormányszár és a rövid láncvillák feleltek, a gyorsabb szakaszokon a stabilitást a kellően lapos fejcsőszög biztosította.

Kross Level R9 – akár versenyzésre is…

Kinek ajánlanám? Olyan kompetitív szellemű bringásoknak, akik nem tudnak, vagy nem akarnak többet kifizetni egy versenyzésre alkalmas gépért. A váz stabil alapot jelenthet, ha később a tervek között szerepel a továbbfejlesztés. A 2×10-es rendszer, rendeltetésszerűen használva, a jobb láncvonal miatt kevésbé terheli a kopó alkatrészeket, mint az 1×11 és a Deore szintű alkatrészek cseréje akkor sem kerül vagyonokba, ha esetleg odaverjük a hátsóváltót vagy elszakítjuk a láncot.

Infobox

Bővebb információ: Kross kerékpárok
A tesztelt modell adatlapja: Kross Level R9
Vázméretek: S-M(tesztelt)
Vázgarancia: 5 év (Regisztráció esetén)
Alkatrész-garancia: 1 év
Származási ország: Lengyelország
Ajánlott fogyasztói ár: 549 990 Ft

Specifikáció

Váz: Kross Level R9 karbon

– T784 karbon
– Tapered 1,125″-1,5″
– átmenő tengely 142×12 mm
– integrált kábel elvezetés
– Press Fit középcsapágy-ház

Villa: Rock Shox Recon Silver

– 100 mm út
– Solo Air
– átmenő tengely 15×100 mm
– tapered nyakcső
– lockout

Kormány: Kross Racing Components alumínium

– 31,8 mm átmérő
– 700 mm szélesség

Kormányszár: Kross Racing Components alumínium
Markolat: Kross szilikon
Nyeregcső: Kross Racing Components alumínium

– 2 csavaros
– 27,2 mm átmérő

Nyereg: Kross VL-1489 (Velo)
Fékek: Shimano BR-M396 hidraulikus tárcsafék
Féktárcsák: Shimano SM-RT64 160mm/160mm
Váltókarok: Shimano Deore SL-M610 2×10
Első átdobó: Shimano Deore FD-M617 Side Swing
Hátsó váltó: Shimano SLX RD-M7000 SGS Shadow hosszú kanalas
Lánckeréksor: Shimano Deore CS-HG50-10 11-36T
Lánc: Shimano CN-HG54
Hajtómű: Shimano Deore FC-M617 38-24T
Középcsapágy: Shimano BB-MT500-PA Press Fit
Első agy: Shimano Deore HB-M618, 15×100 mm, Centerlock
Hátsó agy: Shimano Deore FH-M618, 12×142 mm, Centerlock
Felnik: WTB STP i19, 584x19c ETRTO, Tubeless Ready
Gumik: Schwalbe Rapid Rob 27,5″x2,1″
Mért tömeg: 11,8 kg (pedál nélkül)

Geometria

 

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo