fbpx

Kross Level R8 kerékpárteszt: jobban megéri-e az alumínium 130 ezerrel kevesebbért?

Adott két 650B kerékméretű XC mountain bike, hajszálpontosan ugyanolyan tömeggel, A Kross Level R8-on jobb a szett, de aluvázas. A Kross Level R9 már karbonvázas, de 130 ezer Ft-tal többe kerül… Most az előbbiről lesz szó…

Kross Level R8 kerékpárteszt

Elöljáróban szokás szerint a lengyel márkáról, ha valaki nem ismerné a Kross kerékpárokat: A lengyel gyártó viszonylag fiatal, az ezredforduló után, 2003-tól kezdett beépülni Kross néven a köztudatba. Először Lengyelországban, de az elmúlt évtizedben már a környező országok piacán, így hazánkban is szép számmal értékesítettek bringákat. A Bikemagon is megjelent sok Kross kerékpár tesztje, a legkülönbözőbb kategóriákban.

Feltörekvő cégnek – pláne Keletközép-Európából – nehéz betörni a prémium szegmensbe, de a lengyelek – ahogy kerékpársportjuknak is – szívükön viselik az akár versenyzésre is alkalmas modellek sorsát. UCI-bejegyzésű gyári csapatot hoztak létre, ahová leigazolták a korábbi világbajnoknőt, Maja Włoszczowskát, tavaly pedig a svájciak sztárját, Jolanda Neff-et, aki ismét vb-aranyra esélyes formában van.

Bár a Kross Level R8 tesztbringát 2017-ben próbáltuk, de már a 2018-as palettát is megtekinthettük és az új modellek is alátámasztják jó véleményünket a márkáról. Semmi fölösleges flancolás, de átgondolt tervezés jellemzi a bringákat, ami igaz a vázkialakításra és az alkatrészek válogatására is. Emellett jó minőségű festéssel és gondos összeszereléssel találkozhatunk.

A tesztelt Level R8 is a fentieket erősíti, bár nekem a design már kicsit túl szürke. De hallottam nemrég, hogy azért kellenek az üzletben a nagyon színes bringák, hogy a vásárló megnézegesse őket, aztán megvegye végül a feketét… A Level R8 azonban nemcsak a színek (hiánya) miatt puritán: 1×11 sebességes rendszer, vagyis hiányzik az átdobó és a Rock Shox Reba villához sem csatlakozik kalimpáló bowden.

 

Próbáltunk idén Eplényben több olyan mountain bike-ot, melyek bizonyos szempontból a „szükséges minimumot” hozták bizonyos szintű felhasználásra, jó ár/érték aránnyal. A Level R8 talán pontosan az én szempontjaim szerint adja ki a szükséges minimumot, egy apróságtól eltekintve, hogy én nem 650b, hanem 29-es kerékmérettel kérném ugyanezt…

Szerencsére ezt meg is tehetném, ugyanis a Level B8 pontosan ugyanúgy 419 990 Ft-ért, pontosan ugyanazt a felszerelést nyújtja, mint a Level R8. A Kross palettája egyébként logikus, a merevfarúaknál a „B” a 29-es kerékméretet, az „R” a 27,5-et jelöli, az egyre nagyobb számok pedig az egyre jobb vázat (alumínium, könnyebb alumínium, karbon) és az egyre jobb felszereltséget.

Mi is számomra a szükséges minimum egy általános célú mountain bike-nál jelenleg? Tudjak vele jókat bringázni, sportolni, valamint néha még hobbi versenyzésre is használnám. Előbbi kitételeket még egy olcsóbb gép is képes lehet teljesíteni, utóbbinál viszont kicsit feljebb van a határ, hogy jó érzéssel álljak rajthoz mondjuk egy maratonon. Utóbbi szempontból a vázgeometria, a villa és a tömeg a döntő.

A Kross Level R8 már a könnyebb, „ultralight” alumínium vázzal érkezik, a geometria elég sportos, „neki lehet dőlni” az emelkedőn és a fordulékonyságra sem lehet panasz, átlagosan jó. Vannak a vázon okos megoldások, szerintem a „félig rejtett” kábelezés ilyen (ezt a szerelők is így gondolnák), és jó konstrukció hátul, hogy egy külön elemen található a fékkonzol és a papucs, amit így egyben hegesztenek a tám és láncvillákhoz.

Ami nekem feltűnt kicsit – nyilván komoly karbonvázakhoz képest – hogy a hajtás gyorsításkor, nagy erővel terhelve nem annyira merev, itt elvész pár Watt, viszont cserébe aluvázhoz képest komfortos a bringa hátulja. Megnézve a láncvillákat a több mint 430 mm-es érték nem kevés, a 27,5-es kerékméretű sportosabb bringákat illik azért 430 mm alá hozni. Cserébe viszont hatalmas sárférőhelyet hagytak a lengyelek, úgyhogy ballonosabb gumikkal még kényelmesebbé, vagy vagányabb lejtőzővé tehető a Level R8.

Ami miatt jó érzéssel el tudnék fogadni egy ilyen bringát, a hibátlan felszereltség. A Rock Shox Reba villához nem kell fűzni kommentárt, kiváló a csillapítása, mozgása, merevsége, ezen a szinten nem lehet jobbat találni. A Shimano SLX váltás és hajtás szintén kompromisszummentes megoldás a minőség szempontjából. A Shimano BR M396 hidraulikus fékek jelentenek némi kompromisszumot, de csak a tömeg, nem a fékhatás terén.

Amivel kapcsolatban viszont meg kell álljak egy szóra, az 1×11-es áttétel. 27,5-es kerékkel a 34-11 legkeményebb fokozat nekem kevés, ha igazán gyorsan szeretnék menni a bringával és a 34-42-es legkönnyebb fokozat is határeset az igazán meredek emelkedőkön. Mondjuk a 29-es gépen nekem pont megfelelne ez a tartomány, de – szerénytelenség nélkül – nem hinném, hogy a leendő felhasználók többsége hozzám hasonló sebességgel pörgetne az emelkedőkön.

Szóval versenyezgetni ez az egytányéros rendszer rendben lenne egy XC/sport merevfarún, de kényelmesen túrázni kellene könnyebb áttétel, szerintem nem mindenkinek ideális az 1×11, érdemes minimum 2×11-ben vagy 2×10-ben gondolkozni. A másik oldalon az 1×11-es hajtás hozzájárul, hogy az árához képest kimondottan könnyű a Kross Level R8, 12 kg alatti (11,8 kg) mért tömeggel büszkélkedhet.

 

Szintén támogatják a hobbi versenyzést a kerekek, melyek megbízható Shimano Deore agyakkal és tubeless ready WTB felnikkel érkeznek. Utóbbi nagyon fontos, hiszen könnyen belső nélküli kerékszettet varázsolhatunk belőle, alacsony guminyomással pedig gyorsabbak leszünk a technikásabb traileken, a defekt különösebb kockázata nélkül. A kiegészítők, stucni, kormány, nyeregszár – ezen a szinten átlagos, alumínium alkatrészek, a nyereg hasonló kategóriát képvisel.

Összességében ez a bringa szerintem azoknak ideális, akik maratonoznak, készülnek, edzenek, de egy komolyabb, drága bringát nem engedhetnek meg maguknak. Visszatérve az összevetésre a drágább karbonvázas, de szerényebb felszereltségű Kross Level R9 változattal, én a 130 000 Ft-os árkülönbség miatt ezt az R8-at választanám. A két bringa tömege pontosan ugyanaz, a karbonvázat akkor tudnám csak kihasználni, ha elkezdeném rá pakolni a drágább alkatrészeket. Így komplett csomagban a Kross Level R8 egy megfontolt, takarékos választás!

Infobox

Bővebb információ: Kross kerékpárok
A tesztelt modell adatlapja: https://www.kross.pl/hu/2017/mtb-xc/level-r8
Vázméretek: S-M-L-XL
Vázgarancia: 5 év (Regisztráció esetén)
Alkatrész-garancia: 1 év
Származási ország: Lengyelország
Ajánlott fogyasztói ár: 419 990 Ft

 

Műszaki adatok:

VÁZ: Aluminium Ultralite

VILLA: RockShox Reba RL Air (travel 100mm, QR15, tapered, lockout)

 

ELSŐ AGY:    Shimano Deore HB-M618 15x100mm

HÁTSÓ AGY: Shimano Deore FH-M618 12x142mm

GUMIKÖPENY:         Schwalbe Rapid Rob 27.5″x2.1″

ABRONCS:     WTB STP i19 27.5″ Tubeless Ready

 

HÁTSÓ VÁLTÓ:        Shimano SLX M7000

HÁTSÓ FÉK:  Shimano BR-M396 (disc, hydraulic, rotor S/M – 160mm, L/XL – 180mm)

HÁTSÓ FÉK:  Shimano BR-M396 (disc, hydraulic, rotor 160mm)

FÉKKAR:        Shimano BL-M396 (hydraulic)

VÁLTÓKAR:  Shimano SLX M7000 1×11

HAJTÓMŰ:     Shimano SLX FC-M7000 34T

KÖZÉPCSAPÁGY:     Shimano BB-MT500-PA Press Fit

LÁNC: Shimano CN-HG600

FOGASKOSZORÚ:    Shimano SLX CS-M7000, 11-42T

KORMÁNY:   Kross Racing Components (alloy, 700mm, 31.8mm)

KORMÁNYSZÁR:     Kross Racing Components (alloy, S – 80mm, M – 90mm, L – 100mm, rise 7°)

NYEREGSZÁR:          Kross Racing Components (alloy, S/M – 350mm, L – 400mm, 27.2mm)

KORMÁNYCSAPÁGY:         VP-A45AC3 Semi-Integrated

NYEREG:        Kross VL-1489

MARKOLAT: Kross Silicon

 

Geometria:

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo