fbpx

KalandKör400 – Gravel túra a Balaton körül

A Balaton kör a többség számára a Balaton körüli kerékpárúton való bringázást jelenti, ami a rendszeresen bringázóknak (olvasóinknak) nem jelent túl sok izgalmat és kihívást, akár mondhatnánk azt is, hogy unalmas számukra. Ezért jött most létre a BalatonBike365 projekt keretén belül a KalandKör400, ami szintén hazánk legnagyobb tava körül megy, de a bringaúthoz képest a parttól jobban eltávolodva, változatos, helyenként kihívásokkal teli, izgalmas, gravel bringások számára optimális úton kerüli meg a Balatont csaknem 400 km hosszan. Fontos, hogy az egész útvonal kitáblázott, akár navigáció nélkül is gond nélkül követhető. Még a hivatalos bejelentés előtt, tavaly ősszel a túra sajtóbemutatójára hívtak meg minket, ahol az útvonal nagy részét jártuk be 3 nap alatt.

KalandKör400

A Balaton hazánk egyik legkedveltebb kerékpáros célpontja, mindenkinek ott van a bakancslistáján a tókerülés, ami többnapos családi programként sem utolsó. Viszont a Balaton kerékpáros szempontból ennél jóval több, sőt az igazi bringázás a tótól egy kicsit eltávolodva kezdődik, gyakorlatilag egy kerékpáros paradicsomba kerülünk ha szakítunk a strandtól strandig tekeréssel (ami egyébként is egy borzalom egy haladó bringás számára szezonban). Éppen ezért a BalatonBike365 projekt keretén belül több mint 70 tematikus túrát és 1000 km feletti kerékpáros utat jelöltek ki a Balaton régiójában, amit nem csak a táblák segítségével követhetünk (ugyanis minden túrát kitábláztak), hanem egy 7 nyelven elérhető mobil alkalmazást is fejlesztettek hozzá, ami azonfelül hogy térképes navigációt biztosít számunkra még az útvonalon található kerékpározás szempontjából fontos pontokat (látványosság, vízvétel, szerviz, étterem, stb.) is tartalmazza.

KalandKör400 – A nagy dobás

A BalatonBike365 projekt keretein belül ezúttal egy közel 400 km-es (386 km 3600 m szint), egész évben járható, kitáblázott, összefüggő kört hoztak létre, ami érinti a régió bringázás szempontjából izgalmas részeit. Végre egy Balaton kör, ami számomra is kihívást jelent! Újra értelmet nyer a “Jani, te hány nap alatt tudod körbetekerni a Balatont?” kérdés! (Oké, ott a KLND-s Balaton Bike Derby, amit évente egyszer megrendeznek, de az másról szól és az útvonalban is csak részben van átfedés). És ami még nagyon jó hír, hogy úgy tervezték a kört, hogy gravel bringával is járható legyen, sőt ez volt a prioritás, hiszen mostanában ez az egyik legnépszerűbb kerékpározási forma.

Fotó: BB365

A háromnapos sajtótúra során nem jártuk be a teljes kört, hanem többnyire a terepes szakaszokon mentünk végig, az október végi időjárás miatt a tervezetthez képest kicsit kevesebbet, de pont ez mutatta meg, hogy esős időben is járható az útvonal minimál mintás gravel gumikkal.

A kegyetlen dél

Első nap Szabadifürdőről indultunk, egyből délnek vettük az irányt aszfaltos és kavicsos utakon, kikerülve Siófokot. Sokáig síkon haladtunk, mindössze a szél volt az egyetlen akadály. Elég komoly tempót diktáltunk, mert Fonyód volt az aznapi cél, és a 120 km-re bruttó 6 óránk volt. Töreki után elértük az Aliréti Vadászházat, ezen a mesebeli helyszínen rendeztek 2 évvel ezelőtt gravel versenyt, innentől egy ideig ismerős volt a versenyről az útvonal. Az emelkedők azóta sem lettek laposabbak, bár szerencsére az aszfaltozott erdészeti útnak köszönhetően gyorsan lehetett haladni felfelé Jakabpuszta után. A közel versenytempó már kezdte éreztetni a hatását a társaságunknál és ezután jött még a java. Azt hihetnénk, hogy a Balaton déli oldala a sík az északi meg a dombos, de valójában nem így van. A Somogyi-dombságban az összes “hegy” merőleges a partra, ezért egy óriási hullámvasút az egész rengeteg emelkedővel, na meg elég arra gondolni, hogy itt van a Kőröshegyi völgyhíd az M7-esen, ami nem éppen alacsony. A völgyhíd környékén letértünk a kitáblázott útvonalról kicsit rövidítve azt, cserébe jó meredek emelkedőket másztunk meg. A panoráma gyönyörű a Kőröshegynél, még én is megálltam fotózni itt, pedig nem szokásom a tájjal foglalkozni, de ezt tényleg meg kellett örökítenem.

Alirét, Fotó: BB365

Fél táv körül elkezdett csöpögni az eső, ezután mindössze hárman maradtunk a csapatból, a többiek beszálltak a kisbuszba (ketten meg voltak fázva, egyiküknek pedig leesett a cipője talpáról a stopli), innentől nem maradt más feladatom, mint túlélni Gangel Marci és Tufi tempóját. A Somogyi-dombság sárgás, vöröses talaja meglepően jól tapadt nedvesen is, pedig tartottunk attól, hogy el fognak vérezni rajta a BB365 központokban bérelhető bérelhető gravel Bianchik gyári gumijai, de abszolút nem volt velük gond, teljesen jól bringázható volt a terep, csak egy helyen kellett leszállni, kikerülni egy giga méretű dagonyát, amin semmilyen gumival nem tudtunk volna átmenni. Somogybabodtól az utolsó 40 km szinte végig aszfalt volt, az elején a tájegységre jellemző sok rövid emelkedővel, majd szépen Fonyódhoz közeledve eltűntek a dombok és sokat javítottunk a napi átlagon. Bár Somogy belseje nem éppen a fejlettségéről híres, a kerékpáros infrastruktúra fejlesztése elérte ezt a térséget is, sok helyen hibátlan kerékpárutakon száguldottunk a falvak között miközben az autók által használt út kavics borítású volt, ezen jókat mosolyogtunk, hogy mi gravel bringákkal megyünk aszfalton az aszfaltra tervezett autók meg kavicsos úton. Végül a 120 km-t 1600 méter szinttel megtettük nettó 5 óra alatt, amivel sikerült teljesíteni az aznapi tervet. Fonyódról kisbusszal átvittek minket Keszthelyre a Sirius Hotelbe, ami a sajtótábor főhadiszállása volt.

Fotó: BB365

Mint már említettem a Balaton déli oldala a közhiedelemmel ellentétben nagyon nem sík és egyáltalán nem könnyű, a KalandKör400 ezen szakaszához minimum kell egy ballonosabb gumival rendelkező gravel bringa, de akár egy monti is jó választás lehet a terep szakaszokra. Az átlag bringás turisták nem biztos, hogy élvezni fogják ezt a szakaszt hagyományos bringák nyergében, számukra egy e-bike lehet a jó választás.

Ennyire sík a déli part – Fotó: BB365

A gyors Kis-Balaton

A második nap a Kis-Balaton és környéke került terítékre, szégyen vagy nem, de errefelé még nem bringáztam terepen. Túl sok szintre nem kellett számítani ezen a napon, viszont egyáltalán nem volt unalmas az út. Az őszi tájat szívesen elnéztem, helyenként marhák mellett mentünk el, viszont az indulást nem sikerült jól kiválasztanunk, mert fél-egy óra után elkezdett esni az eső, így tényleg jobban kellett nyomni, mint eredetileg akartuk, hogy ne fázzunk meg, bár szerintem enélkül is biztosan verseny lett volna ebből a napból is. Az út nagyrészt kavicsos vagy aszfalt ezért az eső egyáltalán nem hátráltatott minket a haladásban. Szerencsére elállt az eső mire elértük a Kányavári-sziget, „Búbos vöcsök” tanösvényt, itt már napfényben tudtuk megnézni ezt a nem mindennapi látványosságot. Ezt a helyet mindenképpen ajánlom megnézésre még azoknak is akiknek számít a túra teljesítési ideje, pár perc erejéig érdemes körülnézni itt.

Kányavári-sziget – Fotó: BB365

Ezután a csapat egy része ismét beszállt a buszba (átázva nem mindenki vállalta hogy továbbjön), négyen pedig Hévíz felé vettük az irányt a gátakon. Ez a környék számomra a klasszikus gravel bringázásra alkalmas terep, gyorsan lehet haladni, kevés a szint és nem ráz szét az út, erre találták ki ezeket a kerékpárokat. Az egyik gáton megálltunk pár képet készíteni és eközben olyan jelenséggel találkoztam amivel eddig még soha, visszhang volt a síkon. Mindössze egy erdősor volt oldalt és mégis visszhangzott, máig nem értem, de már csak ezért is megérte arra bringázni. Hévíz felé sokat mentünk aszfalton, gyorsan lehetett haladni, bár a termálfürdőjéről híres városba azért meg kellett dolgozni, hogy feljussunk. Persze szép a fürdő melletti park és a büdös vizet 🙂 is sokan szeretik, de ez nem az én világom. Ellenben a Hévízről Keszthelyre vezető nyílegyenes kerékpárút a sötét erdőben az már engem is megfog, egyáltalán nem gondoltam, hogy itthon vannak ilyenek.

Fotó: BB365

Ezen a napon 70 km-t 167 méter szinttel tettünk meg nettó 3 óra alatt, ami nem volt túl intenzív. Ezen az útvonalon gyakorlatilag bármilyen kerékpárral végig lehet menni, akár 28-32-es gumis országútival is, de én legalább egy gravel bringát vagy egy trekkinget javasolnék, azokkal jóval kényelmesebb. A KalandKör400-nak ez a környék a legkönnyebben teljesíthető szakasza ha nem számítjuk a part menti kerékpárutakat.

A gyönyörű észak

Az utolsó napon a KalandKör400 a Balaton-felvidéket érintő szakaszán bringáztunk. Keszthelyt autóval elhagyva Szigligetről indult a kerékpározás, itt többnyire kerékpárúton haladtunk egészen Tapolcáig, ahonnan pár kilométer után bevettük magunkat a felvidék hegyei, dombjai közé. Az út jellemzően itt vagy nagyon könnyű, aszfaltos, kavicsos vagy nehéz, köves, rázós, meredek, bár szintben messze nem lehet annyit összegyűjteni mint a déli oldalon. Maga a táj, ami itt mindent visz, egyszerűen gyönyörű a panoráma és nemcsak a Balaton irányába, hanem mindenfelé. A köves részekre egy monti lenne az optimális, de gravel bringával is végig tudtunk itt menni problémamentesen és kb mindössze 25-30 km-nyi terepről van szó, amiért cserébe én például nem áldoznám fel a gravel bringám gyorsaságát. A tájon kívül is van bőven élmény, lehet találkozni különféle állatokkal, marhákkal, kecskékkel, birkákkal, ráadásul az utóbbiakkal akár az út közepén is.

Fotó: BB365

Barnag után gyakorlatilag már csak aszfalton tekertünk Veszprémig, aminek a fele legalább kerékpárút volt, így az a szakasz gyorsan eltelt. Veszprémből eredetileg még legurultunk volt Balatonalmádiba a bringaúton, de kicsit meg voltunk csúszva az idővel, így inkább az autózás mellett döntöttünk. Végül ez a nap 76 km 900m szint lett nettó 3 óra 41 perc alatt, de érdemes ezt az átlagot úgy nézni, hogy fent fejeztük be a túrát, Almádiba legurulva jobb átlagunk lett volna és ez is egy gyors szakasz.

Fotó: BB365

Összesítve

Összesen 266 km-t és közel 2700 méter szintet tekertem le a 386 km 3600 szintből, ami nagyrészt lefedi az útvonal terep szakaszait, egyedül a Keszthelytől északra eső dombokat hagytuk ki. Ezenkívül többnyire a parton megy az út, amit a bringások többsége már ismer. A ridewithgps szerint az útvonal 70 %-án található burkolat, azaz jól kerékpározható, én ezt egyébként többnek éreztem a 3 nap alatt, mindössze 60-70 km-re tenném azoknak a szakaszoknak a hosszát, amihez szükség van jó kerékpározási tudásra vagy MTB-t igényelne.

Hány nap alatt kerülöm meg a Balatont?

Ősz óta folyamatosan számolok, tervezek, hogy hány nap alatt, hogyan lehet teljesíteni a KalandKör400-at, barátnőm is rágja a fülem, hogy vele is tekerjem körbe. 3 nap alatt viszonylag kényelmesen körbe lehet érni, csak a logisztikát ajánlott jól megszervezni, melyik nap mettől meddig teker az ember, hol lesz a szállása, hol tud innivalót szerezni közben minimális letéréssel. Az utóbbiak tervezésében a BalatonBike365 alkalmazás segítségünkre lesz. 2 nap alatt is meg lehet csinálni, viszont ebben az esetben napi 10 óra körüli vagy feletti nyeregben töltött idővel kell számolni, szóval a bringázáson kívül sok dolgot biztosan nem fogunk csinálni. Akár 1 nap alatt is teljesíthető pár “őrült” számára, 24 órán belülre hozható az idő, erre érdemes a nyári napforduló környékét választani, hogy ne kelljen sokat sötétben bringáznunk, egyelőre ezt még biztosan nem fogom bevállalni. Ezenkívül szerintem érdemes a darabokban teljesítésen is elgondolkozni, például 3 hétvégén keresztül minden héten szombaton vagy vasárnap teljesítünk a túrából egy szakaszt, ez még logisztikailag is egyszerű, mert a Balaton körül jó a vasúti közlekedés, könnyen vissza lehet vonatozni a kiindulási helyre vagy akár haza.

Teljesítés, verseny, QR kódok

A BalatonBike365 hálózat segítségével bármelyik part menti településről könnyen rácsatlakozhatsz a KK400 körre. Ha nem csak egyszerűen túrázni szeretnél, hanem szeretnéd a teljesítményedet későbbi önmagaddal vagy másokkal összehasonlítani, a 12 szakaszból álló túraútvonal teljesítésének mérését 50 helyszínt jelölő QR kód hálózat segíti, melyeket a telefonoddal leolvasva akár másodperces pontossággal versenyezhetsz magaddal, barátaiddal vagy sporttársaiddal. Regisztráció után és minden szakasz sikeres teljesítése után letölthető, a közösségi médiában megosztható online oklevelet kapsz, valamint személyre szabottan gyűjtheted az általad teljesített szakaszokat. Ha pedig mind a 12 részszakaszt teljesíted akkor emlékül egy BB365 ajándékkal leszel gazdagabb.

További infók a KalandKör400-ról: kk400.balatonbike365.hu

Fotó: BB365

A K400 letekeréséhez az ország legnagyobb, kölcsönözhető gravel flottájával is várnak a BalatonBike365 központok.

Jelenleg 24 db Scott és 12 db Bianchi gravel kerékpár kölcsönözhető. A hagyományos és e-gravel bringák minden méretben elérhetőek, ezeket az előzetes foglalás után szállítják az átvételi helyekre, a négy BalatonBike365 központ bármelyikébe. A bérleti díjak kedvezőek, már egy napos bérlés esetén is csak 9.500 Ft-tól indulnak!

Ami a bérelhető flotta technikai részleteit illeti: nemzetközi szinten is kuriózum a legjobb súly/teljesítmény aránnyal rendelkező TQ HPR50 motorral szerelt Scott Solace Gravel eRide eGravel szériánk. HMX carbon váz, kényelmes endurance geo, Sram Rival HRD fékek, együtt egy igazán high-end kalandot ígérnek elektromos rásegítéssel.

Az analóg teljesítmény szerelmeseit aluvázas, carbon villás Scott Speedster Gravel 30 típussal várja Shimano GRX 400-as szett 2×10 sebességes váltás, RX400-as fékek, magas minőségű Syncros kiegészítők, és szinte határtalan pakolhatóság.
A flottánkban lévő szexi Bianchi Impulso Allroad modellek pedig a sokoldalúság és a komfort megtestesítői. Shimano GRX 600-as szett, 2×11 sebességes váltás, RX400-as fékek.

A kerékpárok közvetlen foglalása a www.balatonbiketour.com oldalon elérhető!

400 km-es kerékpáros KalandKörrel bővült a Balaton kínálata

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo