Remek nemzetközi tapasztalatszerzési lehetőséghez jutott nemrég Kenyeres Ábel, a KSI idén elsőéves ifi versenyzője. Az idei világbajnokságnak (2011. március 23-27.) is helyet adó hollandiai Apeldoornban 2011. január 15-16-án rendezett kétnapos junior nemzetközi pályaversenyen állhatott rajthoz. A lehetőség részben osztrák közbenjárásnak köszönhető, hiszen Ábel párja madisonban Dominik Imrek (RSC ARBÖ Südburgenland) volt.
A magyar versenyző tavaly januárban állt rajthoz először serdülőként fapályán, és egyből magabiztos versenyzéssel hívta fel magára a figyelmet. A 2010-es pálya ob-n két bajnoki címet nyert, majd az októberi Grand Prix Vienna nemzetközi pályaversenyen már az ifik mezőnyében szerepelt – nem is rosszul, hiszen pontversenyben harmadik lett.
A hollandiai kétnapos versenyen pont- és selejtező versenyben, scratch-ben, madisonban, és 3000 méteres üldözőversenyben állt rajthoz Kenyeres Ábel. Saját pont- és scratch futamában rendre 11. lett, selejtezőben a 26. helyen zárt, Dominik Imrekkel párban egy 9. hely jött össze madisonban, és egy 3’50,081”-es 3000 méteres időeredmény említhető még az eredményei között.
A hollandiai verseny első és második napjának részletes eredménylistája ide, illetve ide kattintva tölthető le.
A javában zajló téli pályaszezon jóvoltából újabb lehetőség kínálkozik a versenyzésre és a tapasztalatgyűjtésre, így a KSI ifije legközelebb a január 27. és február 3. között zajló berlini hatnapos verseny junior futamában áll rajthoz ismét Dominik Imrek párjaként. Magyar versenyző nem mostanában indult nemzetközi hatnapos versenyen, így mindenképpen kiemelt figyelmet érdemel ez a lehetőség.
A versenyeredmények ismertetése mellett mindig érdemes elidőzni a depókban is, ezt most részemről virtuálisan tenném meg Somogyi Miklós fotói jóvoltából. Komoly fedett pályákhoz rendszerint egyen-pályakerékpár géppark is tartozik, melyeket a szövetség olyan tagegyesületeinek versenyzői használhatnak, akiknek klubjai nem rendelkeznek ilyesmivel. Ezeknek a gépek többnyire bérelhetők is, így aki bringázni szeretne a pályán, de nincs módja ezt saját géppel megtenni, annak sem kell lemondania az élvezetről. Ezek a kerékpárok többnyire egyszerű, alu vázas darabok, melyeket gyakran szerelnek – mint esetünkben is a fenti képen látható Gazelléket – a Miche kedvező árfekvésű Primato Pista alkatrészeivel. Valaha – még az ötvenes években – a Millenáris alagsorában hasonló léptékű géppark várta a sportolni vágyókat, ennek azonban mára már nyoma sem maradt.
Technikai kis színes gyanánt érdemes megszemlélni a fenti képen látható karbon pályagépet, melyen három érdekesség látható. Egyrészt a 3T futurisztikus Sphinx LTD karbon kormánya, a szériagyártásban elvileg nem létező Mavic iO első kerék hátsóként üzemelő verziója, továbbá, hogy a váz valójában egy átmatricázott FES. A britekhez hasonlóképpen a német válogatott is egyedi tervezésű, kereskedelmi forgalomban nem kapható pályavázakat használ, ez azonban egy pillanatnyilag nem elérhető (2011. februárjától lesz ismét az) UCI szabályozás szerint nem feltétlenül legális. A probléma napjaink kerékpáriparát jól jellemző módszerrel oldható meg könnyen, gyorsan: fel kell nyalni a vázra egy létező, lehetőleg a tényleges gyártás helyszínével azonos székhelyű cég matricáját, aztán készen is vagyunk. A dolognak van egy pozitív hozadéka is: ha a váz látványos tönkremenetellel múlik ki verseny közben, abban az esetben a tényleges gyártó renoméja kevésbé csorbul.
A 3T Sphinx kormány nagy kedvence az UCI ellenőröknek, nagyon oda kell figyelni tehát a beállításánál. Jó hír viszont, hogy talán az UCI illetékesei is érezték, hogy nem igazán egyértelmű a geometriai szabályok ismertetője, így nemrég egy kiegészítő szabálycsomag került fel a nemzetközi szövetség honlapjára. Ebből nemcsak az derül ki, hogy milyen méretparamétereket kell betartani, hanem az is, hogy az ennek ellenőrzésére alkalmas sablont hogyan készíthetjük el könnyen, gyorsan.
További információk:
– A KSI SE honlapja
– Az apeldoorni velodrom honlapja
– További képek a versenyről
Szöveg: HBalage
Fotó: Somogyi Miklós, HBalage