Mindent, amit eddig gondoltál a Suntour villákról, felejtsd el! Most tőlem megtudod a frankót! A folyamatos fejlődés megfigyelhető volt már az elmúlt években, de azt kell mondjam, ez a teleszkóp etalonja lehetne a dört villáknak.
Négyféle dört villával készül 2011-re a Suntour. Két átütős és két normál kerékrögzítésűre lehet fenni a fogakat. Az egyik különbség csupán egy betű a típus jelölésében. A Duro DJ „D” egy STKM fantázianevű anyagból (acélötvözet) készült villanyakkal és becsúszóval kerül forgalomba, míg a Duro DJ „E” megerősített Cr-Mo nyakat és aranyozott becsúszót kapott. Az átütőtengelyt nélkülöző villák közt létezik 130 millimétert mozgó is, míg a Q-LOC rendszerű bolt-on tengelyesek csupán 80- vagy 100 milliméteres úttal bírnak.
A felépítményről
STKM fantázianevű acél villanyak kapaszkodik a tömör kovácsolt alumínium villavállba. Ebből nőnek ki szépen a 30 mm-es szárak, strapabíró feketére felületkezelve.
Az előfeszítés állító csavarok mindkét oldalon szépen kidolgozottak, de felmerül a kérdés, hogy mekkora csavarhúzó kell má’, hogy állítani lehessen? Nos egy 200 Ft-os pont megteszi. Mármint az érme legyen kétszáz forintos, ne a csavarhúzó! Ötletes és strapabíró megoldás! Jól érezhető a különbség a legkeményebb és a legpuhább fokozat között.
A szokásos egy darabból öntött lábbal folytatódik a sor, mely szimpla szimeringet kapott a kosz kint tartásának céljából. A híd meglehetősen sarkosra sikeredett, így bőven van helye a sárnak is. A keresztmetszete nem túl nagy, de ez egy átütőtengelyes villánál nem baj. Hála a Q-LOC rendszernek, kerékrögzítés ilyen egyszerű még nem volt! Bizonyára ti is szerencsétlenkedtetek már az átütőtengely betolásakor. Bal kézzel a stucnit fogva emelgetni a bringát, jobbal pedig a billegő kerékbe belökni a tengelyt nem egyszerű dolog, de legalább idegesítő! Nos a Q-LOC-nál ez úgy néz ki, hogy ráülteted a villát a kerékre, és már lyukon is vagy! Betolod a tengelyt, és – mint egy normál gyorszáras tengelynél – rázárod a szorítókart. Nincs szükség imbuszkulcsra, hogy rögzítsd a tengelyt! Nincs „felsliccelt” láb, mely a rendszeres használattól megnyúlhat.
A kiszerelés pedig ha lehet még egyszerűbb! Kinyitod a szorítókart, és a túloldalon jobb mutatóujjal az agyperemig benyomott tengelyt kihúzod. A titok abban rejlik, hogy egyszer jól állítsd be az előfeszítést, és többet ne nyúlj hozzá!
A lábon post mountos fékrögzítési lehetőség van, adapter nélkül 160 mm-es tárcsát fogad. Ezek a rögzítő szemek hosszan kinyúlnak a lábból, így biztosítva helyet a hosszú menetnek. A végük fehér festéktől mentes, hogy a lehető legsimább felületen feküdjön fel a féknyereg. Apró, de igencsak hasznos figyelmesség.
Belsőségek
Mint minden rendes dört villa, ez is tekercsrugóval üzemel. Rugók mindkét szárban találhatók. Bal lábban, a rugóba begyömöszölve még egy darab gumit is találunk. Ez, amolyan „összecsukás gátlóként” üzemel.
Ha valakinek nincs ki a nyolcvan kilója, vagy éppen túl kemény a villa, ebből nyugodt szívvel vághat kisebb-nagyobb darabokat, sőt akár ki is veheti, nagyban csökkentve ezzel a villa progresszivitását.
A csillapítás a jobb szárban kapott helyet. Talán a lehető legegyszerűbb csillapítást kapta meg, mely egy dugattyúból és egy nyitott olajtartályból áll. Tulajdonképpen egy szerelhető cartridge, melyben belül a rugó is helyt kapott. A tetejét az előfeszítés állító kupak zárja.
A csillapítás tartománya normális határok között állítható, de teljesen kitekert állapotban sem csattan kifelé a villa, hála az igényes – változó menetsűrűségű – visszaút rugóknak.
Mint már említettem, amolyan cartridge jellegű csillapítás van a villában, ebből következik, hogy a szárak kenéséről csak a perselyek alá-fölé kent zsír gondoskodik, ezért erre érdemes külön figyelmet áldozni. A rendszeres karbantartás nagyban növeli a villa élettartamát.
Menettapasztalatok
A kis dört bringámban kifejezetten jól mutat a fekete-fehér összeállítású villa. Első körben a nálam lévő kétszáz forintos érmével beállítottam a közel legnagyobb előfeszítésre, majd tekertem egy kört a csillapításon. Ezekkel a beállításokkal egy számomra igen kellemes, nem túl hiperaktív villát kaptam. A kisebb úthibákat, köveket, gödröket minimális csillapítással átadja a kormányra a villa, de nagyobb huppanóknál komolyan bemozdul, és érezhetően javítja a kontrollt. Hiába, a 100 mm rugóutat be kell tudni osztani, ez pedig ilyen kompromisszumokkal jár. Nagy sebességnél sem vált idegessé bringa eleje, könnyen és jól tudtam irányítani.
A Hármashatár-hegy északi lejtőjén kifejezetten örültem ennek a szimplavállas villának. Szűk fordulóknál jól jön a nagy szabadságot adó villaváll. Az aszfaltos lejtőn 60-al szakítva lefelé igencsak megizzadt a kicsi Avid első-fékem, de a villán egyáltalán nem észleltem semmiféle csavarodást, köszönhetően a 20 mm-es átütőtengelynek. Bátran ajánlom még akár 200 mm-es tárcsával is!
Dörtön teljesen felkeményítettem, így még jobban bírta a nyúzást, és a rugóút sem fogyott el olyan hamar. Hála a „felkoppanás gátlónak” gyakorlatilag lehetetlen volt összecsukni. Kanyarodáskor és ferde leérkezéskor egy merevvilla ridegségével adta át az összes oldalirányú energiát csuklómnak, ami valljuk be ebben az árkategóriában igencsak ritka.
A villát és variánsait azoknak javaslom, akik imádnak dörtözni, és nem vetik meg a hegyi ösvényeket sem. Akinek van egy kis műszaki érzéke, könnyedén karbantarthatja, cserélgetheti az olajat, kenheti a perselyeket, mivel nem áll a csillapításrendszere tucatnyi állítócsavarból, dugattyúból és átfolyószelepből.
Ha a versenyfelhasználásra való alkalmasság és ezen belül magyar vonatkozások érdeklik a leendő felhasználót, megemlítendő, hogy Lenthár Gábor is Suntour villával küldi neki.
Amit szerettünk benne:
+ Olcsó
+ Erős
+ Egyszerű
+ Szuper tengely rögzítéssel rendelkezik
+ Spéci szerszámok nélkül szerelhető, karbantartható
+ Igen jó a kanyarmerevsége
Amit nem szerettünk benne:
– Lekopik a becsúszó felületkezelése
– Vastagabbra is gyárthatták volna a villanyak alsó részét
Termékadatok:
Forgalmazó: Neuzer Kft.; www.neuzer.hu
Származási hely: Tajvan
A termék a gyártó honlapján ide kattintva érhető el.
A termék a forgalmazó honlapján még nem érhető el.
Ajánlott fogyasztói ár: 40.900 Ft
Részletes tömegadatok:
Nyak + váll + becsúszó: 1255 g
Láb: 682 g
Bal oldali rugó + gumibak: 198 g
Bal oldali negatív rugó + nyomórúd: 56 g
Jobb oldali rugó: 66 g
Jobb oldali negatív rugó + nyomórúd: 69 g
Csillapítás belső cső: 82 g
Olaj: 46 g
Kupakok, csavarok: 79 g
Tömeg: 2553 g + 141 g (tengely) = 2694 g
Műszaki paraméterek:
Beépítési magasság: 490 mm
Becsúszó falvastagság: 1,67 mm
Becsúszószárak széttartása: 1,55 mm
Szivacsgyűrű nincs, a persely 10 mm széles
Szöveg: Spálya
Fotó: Lcs