Idősebbé válva, egyre gyakrabban vágyok megint egy kis cross country jellegű túrázgatásra. Ezen irányú vágyaimat Lcs pedig a jelek szerint igyekszik kihasználni, mert mostanában állandóan XC alkatrészekkel bombáz. Ráadásul most megkaptam életem első XTR termékét, amely párban annyiba kerül, mint egy felső középkategóriás XC gép…
Komplett gyári kerekekről van tehát szó, azaz nem egy XTR agy felfűzve egy találomra kiválasztott felnire, hanem ez egy kimondottan egymáshoz tervezett egység. És ebben rejlik eme kerékszett jelentősége, amely dizánjban amúgy már-már túlságosan visszafogott. A gyári kerekek esetében ugyanis nem kell a meglévő szabványoknak így vagy úgy megfelelni. Mivel a gyártó a három fő egységet (agy, felni és küllők) is maga tervezi, vagy tervezteti meg, így elvileg a lehető legjobb és leginkább kompromisszummentes konstrukciót hozhatja létre. Azért csak elméletileg, mert ha megnézzük mondjuk a Mavic, a DT és a Shimano csúcs modelljeit, akkor láthatjuk, hogy ugyanarra a hegyre többféle úton is fel lehet jutni.
A tendencia azonban egyértelműen az egyenes fejű küllők diadalát jelzi, hiszen most már a nagyok közül talán csak a DT gyárt hagyományos technológiával, bár ott is megjelent már a Tricon szett, ami egyenes fejű küllőket használ, speciális kialakítású agyba fűzve.
Az XTR szettünk esetében minden küllő egyenes hatásvonalban fut, és egyik sem fekszik fel a másikra. Ez is fő ismerve a gyári összeállítású kerekeknek. Előnye, hogy a küllők a felniből teljesen nyílegyenesen futnak az agyba, azaz nagyon merev lesz a rendszer, mert csak a közvetlenül rájuk ható erőket kell elviselniük, illetve (a (jelen esetben nem létező) hajlításoknál nem keletkeznek feszültséggyűjtő gócpontok.
A nagyjából 350 grammos szkandium ötvözetű felnik külön erősítéseket (vastagítást) kaptak a piros küllőanyák csatlakozási pontjainál. Ez a pirosság a kerekek egyetlen májerfaktora, pedig egy ilyen színvonalú kerékszett megérdemelne valami figyelemfelkeltőbb színezést is, ahogy azt a konkurensek rendszeresen meg is teszik. De hát a Shimanóról van szó, ugyebár, így örüljük már ennek is. Meg annak, hogy a csicsázás helyett olyanokra is ügyeltek, hogy az illesztésnél a hegesztések szépen össze legyenek csiszolva.
A precízen letömített agyak közül a hátsó az izgalmasabb, ahol a könnyítés érdekében titán kazettatestet alkalmaztak, ráadásul még a bordákat is bemarták, hogy az ebből származó tetemes súlyelőny pszichikai előnnyé is válhasson bennünk tekerés közben.
Kézbe fogva nem tűnt nehéznek a két fekete karika, bár ugye 1567 grammos össztömeggel messze nem ezek a világ legkönnyebb kerekei, még az alumínium felnikkel bíró darabok között sem. A gumik könnyedén (kézzel) feltehetők voltak a felnikre, a lánckeréksor is hagyományosan rögzül, ahogy a belső mechanikás, erős gyorszárak is a megszokott módon működnek. A Center Lock rendszerre is öt másodperc alatt feltehető a tárcsa. Eddig tehát semmi extra.
Működés közben aztán jönnek, az „Aha!”, meg az „Azt a mindenit!” felkiáltások. A rendszer ugyanis durván merev. Ez a sűrűn reteszelő és precíziós svájci óra-szerű ciccegést produkáló agyszerkezettel együtt olyan gyorsíthatóságot tesz lehetővé, ahol tényleg minden csak a versenyző lábán múlik. Igen, versenyző, és nem bringás, mert ezek a kerekek igazán csak az előbbieknek valók. Mégpedig pont a túlzott merevség miatt. Az átlag bringás számára ugyanis egyszerűen kényelmetlenül merev lehet a hajtás terepen. Legalábbis egy merevfarú gépben. A versenyzők is főleg a döngölt talajú terepen és az irányváltásokkor fogják áldani a ravasz japán mérnökök eszét. Durva terepen viszont erősebben kell majd markolniuk a kormányt, mint azt mondjuk egy nem gyári keréknél megszokták. Persze ellensúlyozásként lehet egy picit ereszteni is az eddig bevált guminyomásból, vagy eggyel szélesebb külsőt használni.
Kiállva tekeréskor is nagyon lehet érezni, hogy semmi csavarodás, tekeredés, csak amennyit a gumi meg a váz enged. Itt aztán tényleg minden erő a hajtásra használódik el, nem megy sehol sem pocsékba.
Hogy mennyire tartósak a kerekek, azt nem tudtuk a teszt rövidsége miatt megállapítani. Annyi viszont tény, hogy járt már nálunk olyan négyéves Shimano agy, amiben még a tökéletes gyári színű zsír volt, holott soha nem volt előtte szétszedve. Tehát, ha a felnit nem ütjük fel, akkor egy nagyon tartós kerékszettről lehet szó.
Érthető, hogy egy ilyen integrált mérnöki munkának és nagyon magas színvonalú – részben kézi – gyártástechnológiának megkérik az árát is. Az átlag (értsd: nem szponzorált) felhasználó számára további hátrány lehet, hogy ha bármi meghibásodik a rendszerben, akár csak egy küllő is, akkor azt ugye a sarki bringás boltban nem biztos, hogy egyből be lehet szerezni.
Összességében tehát azoknak ajánlanám, akik egy kompromisszummentes XC verseny kerékszettet keresnek, és mellette edzésre, túrázásra tudnak tartani egy nem ennyire kihegyezett és komfortosabb kerékszettet is.
2011-től az XTR elérhető lesz XC és Trail változatban is, tehát a cross country (Race) szettnek lesz egy Trail párja is, amely 26,5 mm széles (belül 21) felnivel készül, és csak 1700 grammos, így kimondottan ideális a hosszú utas AM gépekbe is. Természetesen többféle szabványú aggyal (elöl 15 mm, hátul 12 × 142 mm is) készül majd.
Pozitívumok:
+ kiváló gyorsíthatóság
+ kiemelkedő irányíthatóság
+ gyönyörű hang
+ példás kidolgozottság
Negatívumok:
– az árkategóriához képest visszafogott dizájn
– kevés komfortot nyújt, így kizárólag a célterületre (versenysport) használható
Termékadatok:
Forgalmazó: Paul Lange Hungary Kft., www.paul-lange.hu
Származási hely: Japán
A termék a gyártó honlapján ide kattintva érhető el.
Ajánlott fogyasztói ár: 339.990 Ft
Műszaki paraméterek:
Tömeg (mért adatok):
Első kerék: 711 g + gyorszár 57 g
Hátsó kerék: 856 g + gyorszár 63 g
Anyag: szkandium alu
Felni szélessége (külső / belső): 23,5 mm / 19 mm
Felni profilmagassága: 21 mm
Küllők: 24 db 1,5-2 mm; alu küllőanyák
Csapágyak: hagyományos kónuszos
Tengelyátmérők: 14 mmEgyéb: UST rendszer; titán kazettatest; 36 reteszelés; Center Lock
Szöveg és fotó: KGÁdám