fbpx

Selle Italia SLR Monolink Team Edition termékbemutató

Ehh, igen… Azt gondolhatnánk, egy bizonyos szintnél már nincsen feljebb – de bizony van. A legutóbbi Selle Italia Flite termékcsalád tesztünkben Atom a magyar minimálbért emlegette a Kit Carbonio modell 48.990 Ft-os fogyasztói ára kapcsán, de hozzátette gyorsan azt is, hogy ez bizony valójában egy középkategóriás nyeregnek számít a gyártó teljes palettája fényében. És valóban… Bemutatónk mostani alanya külön nyeregként nem értelmezhető, csupán nyereg/nyeregcső kombóként, mely együtt már közel 124 darab ezrest kóstál. Mit nyújt ennyiért ez a rendszer? Megpróbáltuk kideríteni…

Selle Italia SLR Monolink Team Edition, szöveg: Herr Hábeláge, fotó: elcsé

Selle Italia SLR Monolink Team Edition, szöveg: Herr Hábeláge, fotó: elcsé

Ez meg mi, és egyáltalán minek?

Mielőtt saját koncepciót állítanék fel, lássuk, mivel indokolja a gyártó a monolink rendszer kifejlesztését:

„A Selle Italia forradalmian új nyeregrögzítési rendszere kifejezetten high-end nyergek rögzítéséhez készült, hiszen olyan előnyökkel bír, mint: alacsony tömeg, megnövelt beállítási tartomány, precíziós szögállítás és teljesen formabontó, új megjelenés. A monolink rendszer 50%-al erősebb, biztonságosabb rögzítést nyújt, mint a tradicionális szisztémák, hála a monocoque kialakítású HM K3 karbonból készült sínnek, és a teljesen egyedi mechanikának. A szerkezetből adódóan a beállítás egyszerűbb, gyorsabb és kevesebb szerszámot igényel, mint a hagyományos rögzítési rendszerek. A 31,6 mm-es nyeregcső 300 és 350 mm-es változatban egyaránt kapható, és 300 mm-es hossz melletti 160 grammos minimális tömegével a mezőny egyik legkönnyebbike.”

Ennyi darabból áll a rendszer

Ennyi darabból áll a rendszer

Matassuk hát végig!

A gyártótól megszokott igényes bőrbevonattal indul a történet, majd vékony szivacsolás után karbon szálakkal erősített műanyag váz következik. Eddig akár egy normál SLR is lehetne, de ekkor következik a trükk. A pálca befogásainak helyére egy monocoque szerkezetű egyedi karbon sín csatlakozik, melynek kidolgozása kicsit high-tech prototípus jellegű. Az egészen érződik egyfajta egyedi, kézimunka-jelleg, amit én személy szerint szeretek. A nyeregcső kidolgozásába és megjelenésébe nehéz lenne belekötni, titán, alu és karbon szentháromságára épül a konstrukció, a mennyiségi sorrend is pontosan ez. Apró finomságok is vannak, így a karbon pofán belül alu magba került a menet, úgyhogy nem fog kiszakadni – a meghúzási nyomatékot ellenben illendő betartani. A grafika szépen hangsúlyozza a cső kecsességét, a taperolást abbahagyva azonban szereljük végre össze!

Selle Italia SLR Monolink Team Edition

Selle Italia SLR Monolink Team Edition

Szerelés, kalibrálás

A nyeregcsőfej rögzítő pofáit szereljük ki, a csövet cuppantsuk bele a vázba, a nyeregsínt helyezzük a fejbe, majd két oldalról gyámolítsuk meg a két karbon pofával. Utóbbiakat lazán fogjuk össze az 5 mm-es kulcsnyílású titáncsavarral, majd tegyünk fel egy teavizet. Állítsuk be a nyereg magasságát, majd a nyereg vízszintes értelmű pozícióját. Utóbbira tág határok között nyílik lehetőségünk, a befogópofák ugyanis 31 mm szélesek, míg a sín rögzítésre használható hossza 48 mm, ergó 17 mm-nyi játékterünk van. A sín további 15 mm-t engedne még, nem úgy azonban a gyártó… Cukor helyett ízlés szerinti mennyiségű mézzel ízesítsük forró italunkat!

A sín megfogására hivatott karbon pofák, és a pofák rögzítésére szolgáló alu szorítóékek

A sín megfogására hivatott karbon pofák, és a pofák rögzítésére szolgáló alu szorítóékek

A karbon pofákat az előírt maximális 8 Nm-es megfogási nyomaték helyett rögzítsük mondjuk öttel. Ebben a stádiumban a nyereg vízszintes irányú pozíció szempontjából már stabilan áll, bíbelődhetünk tehát a szögállítással. Kortyoljunk közben egyet a teából – a zöldet ajánlom. Helyezzük be az alumínium szorítóékeket, finoman húzzuk meg a 4-es titáncsavart, majd a szögskála figyelembe vételével állítsuk be a szögállást – vízszintes pozícióba, vagy pár szögperccel feljebb- avagy lejjebb – ahogyan megszoktuk. Rögzítsük a csavarokat 6-7 Nm meghúzási nyomatékkal. Ollé, már készen is vagyunk! Tipikusan az a műveletsor, amit leírni sokkal hosszabb ideig tart, mint elvégezni.

A nyeregcsőfej belső mechanika nélkül…

A nyeregcsőfej belső mechanika nélkül…

Összbenyomás

Menetpróbára nem volt alkalom, ezért csupán azt tudom összefoglalni, ami szemrevételezés alapján kijelenthető. Maga az SLR nyeregforma és koncepció sokaknak bejön, nekem kevésbé, ellenben az erényeit elismerem: abszolút minimalista konstrukció, egy milliméterrel sem nagyobb, egy grammal sem nehezebb, mint ami feltétlenül szükséges. Semmi dísz, semmi sallang, forma és funkció tökéletes egysége. Amit az általam favorizált Flite-oknál jobban kedvelek az SLR esetén, az a szélesebb, laposabb orr, ami az előrecsúszásoknál előnyös. A Monolink rendszer megjelenése letisztult, az oldalról átmenő csavarral rögzíthető rendszerek közül az egyik legbiztonságosabbnak tűnik azok közül, amelyekkel eddig dolgom volt. A szög- és hosszanti állítás módja, szabadságfoka és pontossága valóban felülmúlja a hagyományos rendszerekét, a nyeregcső tömege pedig igencsak meggyőző. Az összképet viszont legjobban egy a pozitívumokat és a negatívumokat egyaránt felvonultató értékelés tudja visszaadni, no pontosan ez következik most.

…és összeszerelt állapotban

…és összeszerelt állapotban

Értékelés

Pozitívumok:
+ fokozatmentes szögállítás, szögskálával megtámogatva
+ tág határok között állítható vízszintes értelemben, a beállítást milliméterskála segíti
+ a gyártó szerint 50%-al „erősebb” a rögzítés a hagyományos rendszerekhez képest
+ atombiztos, kétcsavaros rögzítési rendszer
+ egyszerű beállítás, szerelés
+ a cső tömege méretparamétereihez képest igen alacsony
+ a nyeregmagasság beállítását centiméter-beosztás segíti a csövön
+ a csővégen matt felületkezelés segíti a biztosabb rögzítést
+ aerodinamikus kialakítás
+ kúl megjelenés

A képen jól látszik a csavarral összefeszített ékpár

A képen jól látszik a csavarral összefeszített ékpár

Negatívumok:
– a nyereg és a cső kizárólag egymással kompatibilis
– a szorítópofák rögzítéséhez két különböző méretű imbuszkulcs szükséges
– a nyereg tömege nem alacsonyabb, mint egy hasonló anyagokból felépített normál SLR nyeregé (SLR Team Edition)
– A nyereg tömege a gyári adatoktól jelentős mértékben eltér (19%, azaz 25 g)

Dupla pálcavég helyett karbon lemez csatlakozik az orrba

Dupla pálcavég helyett karbon lemez csatlakozik az orrba

Termékadatok

Forgalmazó: Paul Lange Hungary Kft.; www.paul-lange.hu, www.lanchalozat.hu
A gyártó honlapja: http://www.selleitalia.com/eng/index.html
Javasolt felhasználási terület: országút / MTB

Selle Italia SLR Monolink Team Edition

Selle Italia SLR Monolink Team Edition

Nyereg:
Bevonat anyaga: természetes bőr
Váz anyaga: karbonszál erősítésű műanyag
Rögzítő sín mérete (szélesség / magasság): 17 / 21 mm
Rögzítő sin anyaga: karbon
Hasznos rögzítési hossz: 48 mm
Méret (szélesség / hosszúság): 131 / 275 mm
Orr szélessége: 39 mm
Tömeg: 130 g (gyári adat), 155 g (mért adat)
Ajánlott fogyasztói ár: 59.900 Ft

A cső falvastagsága meglepően csekély (2,2 mm)

A cső falvastagsága meglepően csekély (2,2 mm)

Nyeregcső:
Cső anyaga: karbon monocoque cső és fej, karbon és alu szorítópofák
Csavarok: titán, 4- illetve 5 mm-es imbuszkulcsnyílással
Fej legnagyobb szélessége: 34 mm
Fej hátranyúlása: 25 mm
Rögzítőpofák hossza: 31 mm
Cső falvastagsága: 2,2 mm
Cső mérete (átmérő / hossz): 31,6 mm / 350 mm
Minimális befogási hossz: 100 mm
Tömeg: 160 g (gyári adat, 31,6 mm-es / 300 mm-es csőre megadva), 186 g (mért adat, 31,6 mm / 350 mm)
Ajánlott fogyasztói ár: 63.990 Ft

Szöveg: HBalage
Fotó: Lcs

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.