fbpx

Ritchey SuperLogic Carbon Mountain 10’ Flat kormány és WCS Carbon UD stucni

A kezdetben seprűnyélre hajazó, keskeny, egyenes kormányokkal ellátott montik irányítása extrémebb körülmények között távolról sem optimális. Ellenben a lelkes terepezőknek manapság már nem kell beletörődni az ilyen jellegű kompromisszumokba. Az MTB kerékpárokon használatos kormányok evolúciója nem állt meg az emeléssel bíró, ún. „riser” kormányok elterjedésével: manapság a kínálat zavarba ejtő, amihez további adalék a nemrég megjelent legújabb hajlítás-kialakítás.

Ritchey SuperLogic Carbon Mountain 10’ Flat kormány és WCS Carbon UD stucni

Ritchey SuperLogic Carbon Mountain 10’ Flat kormány és WCS Carbon UD stucni

A mostani alkatrésztesztet egy mea culpával kell kezdenem. Közel egy évtizeddel ezelőtt a BikeMag hasábjain megjelent cikkben és a honlapon megjelent fordításomban állítottam, hogy az enyhe hátrahajlítással rendelkező „egyenes” kormányoktól való minden formai eltérés hátrányos. Későbbi montis tapasztalataim megmutatták, hogy ez távolról sem igaz, a riser kormányok a bilincsben történő forgatása képes „finomhangolni” a csukló pontos helyzetét, illetve a kerékpáron elfoglalt testhelyzetet. Bizonyos esetekben nem elég az egyenes kormányt egy meredekebb kormányszárral vagy távtartókkal magasabbra helyezni, illetve szélesebbet venni: kétségtelenül jól jön, ha a kormány forgatása nem csupán egy síkon változtatja meg a markolat helyzetét.

Ha ma valaki egy új kormányt készül vásárolni szeretett montijára, komoly dilemmákkal szembesülhet. Ha marad az egyenes típusnál, akkor vehet a szokásos 560-580 mm-esnél lényegesen szélesebbet, illetve nagyobb ívben hátrahajlót is. Ha a riser hajlítás mellett teszi le voksát, akkor léteznek kisebb és nagyobb emeléssel rendelkező típusok, már-már egy albatrosz szárnyfesztávját elérő szélességűek, enyhén vagy leginkább a tanyabájkokon szokványos visszahajlítással rendelkezők, és nem utolsósorban a visszahajlítás mellett kissé felfele ívelő végűek is. Ha ezen paraméterek kombinációi és permutációi sem elégítik ki a montis pontos igényét, akkor itt a Ritchey „Mountain 10’ Flat” kormánya!

Ritchey SuperLogic Carbon Mountain 10’ Flat kormány

Ritchey SuperLogic Carbon Mountain 10’ Flat kormány

A hazai forgalmazó a „Superlogic Carbon 10D O/S 31,8 × 620mm” típust adta kipróbálásra, amely a Ritchey kormánypalettájának csúcsán helyezkedik el. Minden karbontechnikával kapcsolatos űrkorszaki újítást felvonultat: a lehető legerősebb UD karbonszövetből készül, a kidolgozás, illetve a rétegek felépítése során nem a mennyiség, hanem a minőség kapja a fő szerepet, így a cső falvastagsága minimális, következésképpen súlya ámulatba ejtő. Szerencsére a három másik Ritchey kormány is megkapta a Mountain Flat kialakítást: két WCS-szintű, illetve egy Pro, az utóbbi ára a gazdasági válság korszakában is megfizethetőnek mondható.

De mi is a „Mountain 10’ Flat” hajlítás lényege? Mint a képeken is jól látható, a kormány semmilyen emelést vagy felfele hajlítást nem biztosít, így lényegében az egyenes kormányok geometriáját követi. Ellenben 10 fokos visszahajlása a riserekre hajaz. Persze léteznek hasonló visszahajlású hagyományos „egyenesek” is, de azok esetében a fogáspont (a markolat) a szélesség függvényében akár 4-5 cm-rel hátrébb kerülhet, azaz ennyivel lesz rövidebb a pilótafülke. Hosszabb kormányszárral – bizonyos határon belül – ez is kompenzálható, de ha már eddig is 120-130 mm-es „stucnival” nyomtad, akkor a megoldás kétségtelenül nem ideális. Ráadásul nem éppen olcsó mulatság egy új kormányszár beszerzése. Tehát szükség lehet egy olyan kormányra, amely a fokozott hátrahajlás pilótafülke-hosszra gyakorolt hatását kompenzálja. A válasz: „Mountain Flat”.

Ritchey SuperLogic Carbon Mountain 10’ Flat kormány és WCS Carbon UD stucni

Ritchey SuperLogic Carbon Mountain 10’ Flat kormány és WCS Carbon UD stucni

Tom Ritchey nem buta ember, a montizás megteremtőjének számos jó ötlete volt már az utóbbi bő három évtizedben, és ha a „Mountain 10’ Flat” koncepció nem is az ő agyából pattant ki, tudja, hogy mely kezdeményezéseket érdemes felkarolni, és melyeket kell hagyni, hogy idővel a feledés homályába süllyedjen. Az új hajlítás-kialakításnak valójában a 29”-os kerékmérettel rendelkező montik elterjedése adta a löketet. A probléma adott: ha majdnem 7 cm-rel nagyobb az első kerék, ennyivel magasabbra kerül a kormány, így nincs szükség kormányemelésre, továbbá a kormányszár alatti távtartók mennyiségét is célszerű lecsökkenteni. A váz tervezése során a láncvillát az irányítás miatt nem érdemes hosszúra venni (a nagy kerékméret magában többletstabilitást biztosít), tehát előnyös, ha a kerékpáros kicsit előrébb ül. Ha így változik a geometria, megfontolandó a hosszabb kormányszár, de egy bizonyos hosszon túl már szűk a kínálat, azaz tényleg jól jön, ha maga a kormány nyúlik előre.

Ritchey SuperLogic Carbon Mountain 10’ Flat kormány

Ritchey SuperLogic Carbon Mountain 10’ Flat kormány

Mindez logikus, de nem rendelkezvén 29”-os masinával, számomra egy másik okfejtés kapcsán jött kapóra a „Mountain 10’ Flat” hajlítás. Nem vagyok konfekcióméret, nevetségesen hosszú végtagokkal rendelkezem, így az egyenes kormányok használata esetén csakis a pornószínészek büszkeségét idéző kormányszárak jöhetnek számításba. 130 mm alatt nekem minden rövidnek számít – legalábbis abban az esetben, ha nem akarok XL-es vázmérettel járó, túrakerékpárokat megszégyenítően lomha irányítást „élvezni”. Mi tagadás: szeretem a fordulékony montit és az alacsony átlépési magasságot! Tehát egyáltalán nem tiltakoztam, amikor engem jelöltek a SuperLogic „Mountain 10’ Flat” tesztelésére.

És a kísérlet fényesen igazolta az elméletet: a „Mountain 10’ Flat” kormányt nekem találták ki. Testhelyzetem a javallottnál kisebb vázon is ideális, az irányítás kiváló, a hajtás maximálisan hatékony. További érdekes megállapítás, hogy az előrenyúlásnak köszönhetően keletkezett egy kényelmes fogás a hajlatban, amely távolabb van a bilincstől és kellemesen keskeny, így ellenszélben gyakran igénybe vettem. Egyetlen apró módosítást azért szeretnék látni egy későbbi modellen, és szerintem ezzel sokan egyetértenek. Nem ártana, ha a kormány geometriája egy picit közelebb állna a riserekéhez, azaz a végei pár fokot felfele hajlanának. Erre szerintem azért van szükség, mert a kormány bilincsben történő elforgatása a mostani modell esetében egyetlen síkon történik: az előrehajlásból lefele billenés lesz, ami ellentétben áll az eredeti elgondolással. Tehát menjen egyenesen előre, majd tegye lehetővé a biztos irányításhoz szükséges 10 fokos visszahajlást, egyben íveljen kissé felfele is, amely tapasztalataim szerint tovább fokozza a kormányfogás stabilitását és az ergonómiát.

Ritchey SuperLogic Carbon Mountain 10’ Flat kormány és WCS Carbon UD stucni

Ritchey SuperLogic Carbon Mountain 10’ Flat kormány és WCS Carbon UD stucni

A kormány szélessége a felhasználás függvényében szokott változni. A tesztelésre kapott modell 620 mm széles, ami manapság átlagosnak mondható. A két végében erősítés céljából 3 cm-es merevítőt helyeztek el, ami a bukások okozta sérülések elkerülése mellett a kormányszarv felszerelését is lehetővé teszi. Ellenben túl sokat nem célszerű vágni a kormány végeiből – szerintem ilyen pillekönnyű cső kialakítás mellett ez általában elvetendő ötlet. A „Mountain Flat” széria két aluból készült modellje kapható akár 700 mm-es szélességben is, amely tetszőlegesen rövidíthető. A „sima” WCS karbon modell pedig 660 mm széles, és jobban adja magát az esetleges rövidítésre. Mellesleg számomra a 620-as méret pont ideális: irányítás szempontjából kellőképpen széles, de még elfér a szűk ösvényeken is.

Érdemes még szót ejteni a Ritchey WCS Carbon kormányszárról, amit a forgalmazó a kormányteszthez biztosított. A Ritchey paletta csúcsán helyezkedik el, karbon és alumínium hibridkonstrukció (ún. Matrix carbonalloy technológia), hihetetlenül csekély falvastagságokkal, minimális tömeggel. Titáncsavarok végzik a rögzítést, az előlapon a Ritchey védjegyének számító 4-Axis, egymáshoz közel elhelyezett formában. Szerencsére gyártják UD karbonszövet „ruházatban” is, így tökéletesen passzol a kormányhoz. Merevsége súlyához és hosszához képest kiváló, majdnem pariban van az 55 grammal nehezebb, 140 mm-es FSA OS115-össel, amit a montin használok. Aki a kormányfronton az azonos márkát és a homogén UD szövetmegjelenést részesíti előnyben, annak igazából nincs is más választása.

WCS Carbon UD stucni

WCS Carbon UD stucni

Mindent összevetve örülök, hogy Tom Ritchey felvette kínálatába ezt a hajlítás típust, és megalkotta belőle a technika csúcsát képviselő karbonszerkezetet. Az ő neve garancia arra, hogy a kormány nem lesz tiszavirág életű (ezt független teszteredmények is alátámasztják), a tömeggyártásnak köszönhetően pedig az alumínium modellek megfizethetőbbek, mint a kisebb gyártók hasonló hajlítású kormányai. Ha a fent vázolt célközönség része vagy (nagykerekű vagy langaléta), akkor nosza neki, próbáld ki, ha nem, akkor a hiperkönnyű SuperLogic más hajlítással is elérhető, illetve lényegében minden variáció szerepel a monti ősatyának nem éppen szűkös termékpalettáján.

Kormány adatok:
Ritchey Superlogic Carbon 10D O/S 31,8 x 620 mm: 125 g
A kormány előrenyúlása: 20 mm
Hátrahajlás: 10 fok
Szélesség: 620 mm
A kormány tengelyének a bilincs tengelyéhez viszonyított helyzete a kormány végénél: 25 mm hátra

Kormányszár adatok:
Ritchey WCS Carbon O/S 31,8; 130 mm: 131 g
Emelés: 6 fok

A termékek a forgalmazó oldalán:
http://bikefun.hu/product/kormany-ritchey-superlogic-10-carbon-ud
http://bikefun.hu/product/Kormszar-RI-Pro-Matrix-Carbon-90×31-8-6D-UD

A termékek a gyártó oldalán:
http://ritcheylogic.com/dyn_prodfamily.php?k=283767

Szöveg: Nbali
Kép: Nbali

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo