A kezdetben seprűnyélre hajazó, keskeny, egyenes kormányokkal ellátott montik irányítása extrémebb körülmények között távolról sem optimális. Ellenben a lelkes terepezőknek manapság már nem kell beletörődni az ilyen jellegű kompromisszumokba. Az MTB kerékpárokon használatos kormányok evolúciója nem állt meg az emeléssel bíró, ún. „riser” kormányok elterjedésével: manapság a kínálat zavarba ejtő, amihez további adalék a nemrég megjelent legújabb hajlítás-kialakítás.
Ha ma valaki egy új kormányt készül vásárolni szeretett montijára, komoly dilemmákkal szembesülhet. Ha marad az egyenes típusnál, akkor vehet a szokásos 560-580 mm-esnél lényegesen szélesebbet, illetve nagyobb ívben hátrahajlót is. Ha a riser hajlítás mellett teszi le voksát, akkor léteznek kisebb és nagyobb emeléssel rendelkező típusok, már-már egy albatrosz szárnyfesztávját elérő szélességűek, enyhén vagy leginkább a tanyabájkokon szokványos visszahajlítással rendelkezők, és nem utolsósorban a visszahajlítás mellett kissé felfele ívelő végűek is. Ha ezen paraméterek kombinációi és permutációi sem elégítik ki a montis pontos igényét, akkor itt a Ritchey „Mountain 10’ Flat” kormánya!
A hazai forgalmazó a „Superlogic Carbon 10D O/S 31,8 × 620mm” típust adta kipróbálásra, amely a Ritchey kormánypalettájának csúcsán helyezkedik el. Minden karbontechnikával kapcsolatos űrkorszaki újítást felvonultat: a lehető legerősebb UD karbonszövetből készül, a kidolgozás, illetve a rétegek felépítése során nem a mennyiség, hanem a minőség kapja a fő szerepet, így a cső falvastagsága minimális, következésképpen súlya ámulatba ejtő. Szerencsére a három másik Ritchey kormány is megkapta a Mountain Flat kialakítást: két WCS-szintű, illetve egy Pro, az utóbbi ára a gazdasági válság korszakában is megfizethetőnek mondható.
De mi is a „Mountain 10’ Flat” hajlítás lényege? Mint a képeken is jól látható, a kormány semmilyen emelést vagy felfele hajlítást nem biztosít, így lényegében az egyenes kormányok geometriáját követi. Ellenben 10 fokos visszahajlása a riserekre hajaz. Persze léteznek hasonló visszahajlású hagyományos „egyenesek” is, de azok esetében a fogáspont (a markolat) a szélesség függvényében akár 4-5 cm-rel hátrébb kerülhet, azaz ennyivel lesz rövidebb a pilótafülke. Hosszabb kormányszárral – bizonyos határon belül – ez is kompenzálható, de ha már eddig is 120-130 mm-es „stucnival” nyomtad, akkor a megoldás kétségtelenül nem ideális. Ráadásul nem éppen olcsó mulatság egy új kormányszár beszerzése. Tehát szükség lehet egy olyan kormányra, amely a fokozott hátrahajlás pilótafülke-hosszra gyakorolt hatását kompenzálja. A válasz: „Mountain Flat”.
Tom Ritchey nem buta ember, a montizás megteremtőjének számos jó ötlete volt már az utóbbi bő három évtizedben, és ha a „Mountain 10’ Flat” koncepció nem is az ő agyából pattant ki, tudja, hogy mely kezdeményezéseket érdemes felkarolni, és melyeket kell hagyni, hogy idővel a feledés homályába süllyedjen. Az új hajlítás-kialakításnak valójában a 29”-os kerékmérettel rendelkező montik elterjedése adta a löketet. A probléma adott: ha majdnem 7 cm-rel nagyobb az első kerék, ennyivel magasabbra kerül a kormány, így nincs szükség kormányemelésre, továbbá a kormányszár alatti távtartók mennyiségét is célszerű lecsökkenteni. A váz tervezése során a láncvillát az irányítás miatt nem érdemes hosszúra venni (a nagy kerékméret magában többletstabilitást biztosít), tehát előnyös, ha a kerékpáros kicsit előrébb ül. Ha így változik a geometria, megfontolandó a hosszabb kormányszár, de egy bizonyos hosszon túl már szűk a kínálat, azaz tényleg jól jön, ha maga a kormány nyúlik előre.
Mindez logikus, de nem rendelkezvén 29”-os masinával, számomra egy másik okfejtés kapcsán jött kapóra a „Mountain 10’ Flat” hajlítás. Nem vagyok konfekcióméret, nevetségesen hosszú végtagokkal rendelkezem, így az egyenes kormányok használata esetén csakis a pornószínészek büszkeségét idéző kormányszárak jöhetnek számításba. 130 mm alatt nekem minden rövidnek számít – legalábbis abban az esetben, ha nem akarok XL-es vázmérettel járó, túrakerékpárokat megszégyenítően lomha irányítást „élvezni”. Mi tagadás: szeretem a fordulékony montit és az alacsony átlépési magasságot! Tehát egyáltalán nem tiltakoztam, amikor engem jelöltek a SuperLogic „Mountain 10’ Flat” tesztelésére.
És a kísérlet fényesen igazolta az elméletet: a „Mountain 10’ Flat” kormányt nekem találták ki. Testhelyzetem a javallottnál kisebb vázon is ideális, az irányítás kiváló, a hajtás maximálisan hatékony. További érdekes megállapítás, hogy az előrenyúlásnak köszönhetően keletkezett egy kényelmes fogás a hajlatban, amely távolabb van a bilincstől és kellemesen keskeny, így ellenszélben gyakran igénybe vettem. Egyetlen apró módosítást azért szeretnék látni egy későbbi modellen, és szerintem ezzel sokan egyetértenek. Nem ártana, ha a kormány geometriája egy picit közelebb állna a riserekéhez, azaz a végei pár fokot felfele hajlanának. Erre szerintem azért van szükség, mert a kormány bilincsben történő elforgatása a mostani modell esetében egyetlen síkon történik: az előrehajlásból lefele billenés lesz, ami ellentétben áll az eredeti elgondolással. Tehát menjen egyenesen előre, majd tegye lehetővé a biztos irányításhoz szükséges 10 fokos visszahajlást, egyben íveljen kissé felfele is, amely tapasztalataim szerint tovább fokozza a kormányfogás stabilitását és az ergonómiát.
A kormány szélessége a felhasználás függvényében szokott változni. A tesztelésre kapott modell 620 mm széles, ami manapság átlagosnak mondható. A két végében erősítés céljából 3 cm-es merevítőt helyeztek el, ami a bukások okozta sérülések elkerülése mellett a kormányszarv felszerelését is lehetővé teszi. Ellenben túl sokat nem célszerű vágni a kormány végeiből – szerintem ilyen pillekönnyű cső kialakítás mellett ez általában elvetendő ötlet. A „Mountain Flat” széria két aluból készült modellje kapható akár 700 mm-es szélességben is, amely tetszőlegesen rövidíthető. A „sima” WCS karbon modell pedig 660 mm széles, és jobban adja magát az esetleges rövidítésre. Mellesleg számomra a 620-as méret pont ideális: irányítás szempontjából kellőképpen széles, de még elfér a szűk ösvényeken is.
Érdemes még szót ejteni a Ritchey WCS Carbon kormányszárról, amit a forgalmazó a kormányteszthez biztosított. A Ritchey paletta csúcsán helyezkedik el, karbon és alumínium hibridkonstrukció (ún. Matrix carbonalloy technológia), hihetetlenül csekély falvastagságokkal, minimális tömeggel. Titáncsavarok végzik a rögzítést, az előlapon a Ritchey védjegyének számító 4-Axis, egymáshoz közel elhelyezett formában. Szerencsére gyártják UD karbonszövet „ruházatban” is, így tökéletesen passzol a kormányhoz. Merevsége súlyához és hosszához képest kiváló, majdnem pariban van az 55 grammal nehezebb, 140 mm-es FSA OS115-össel, amit a montin használok. Aki a kormányfronton az azonos márkát és a homogén UD szövetmegjelenést részesíti előnyben, annak igazából nincs is más választása.
Mindent összevetve örülök, hogy Tom Ritchey felvette kínálatába ezt a hajlítás típust, és megalkotta belőle a technika csúcsát képviselő karbonszerkezetet. Az ő neve garancia arra, hogy a kormány nem lesz tiszavirág életű (ezt független teszteredmények is alátámasztják), a tömeggyártásnak köszönhetően pedig az alumínium modellek megfizethetőbbek, mint a kisebb gyártók hasonló hajlítású kormányai. Ha a fent vázolt célközönség része vagy (nagykerekű vagy langaléta), akkor nosza neki, próbáld ki, ha nem, akkor a hiperkönnyű SuperLogic más hajlítással is elérhető, illetve lényegében minden variáció szerepel a monti ősatyának nem éppen szűkös termékpalettáján.
Kormány adatok:
Ritchey Superlogic Carbon 10D O/S 31,8 x 620 mm: 125 g
A kormány előrenyúlása: 20 mm
Hátrahajlás: 10 fok
Szélesség: 620 mm
A kormány tengelyének a bilincs tengelyéhez viszonyított helyzete a kormány végénél: 25 mm hátra
Kormányszár adatok:
Ritchey WCS Carbon O/S 31,8; 130 mm: 131 g
Emelés: 6 fok
A termékek a forgalmazó oldalán:
http://bikefun.hu/product/kormany-ritchey-superlogic-10-carbon-ud
http://bikefun.hu/product/Kormszar-RI-Pro-Matrix-Carbon-90×31-8-6D-UD
A termékek a gyártó oldalán:
http://ritcheylogic.com/dyn_prodfamily.php?k=283767
Szöveg: Nbali
Kép: Nbali