Az immár hazánkban is elérhető Selle SMP nyergekről már született egy cikk korábban, abban egy rövid cégismertető és egy belépő kategóriás nyereg tesztje volt olvasható. A koncepció előnyeiről részletesen értekeztünk ott, így a Glider tesztje előtt érdemes átfutni mintegy előtanulmány gyanánt.
Az előzőekben tesztelt alapkategóriás Extra modellel ellentétben a Glider egy csúcskategóriás kerékpárnyereg, emellett viszont szintén magán hordozza a Selle SMP anatómikus kialakításának ismertetőjegyeit. Kidolgozása kifogástalan, a bőrbevonat minősége szemet gyönyörködtető, de ebben nincsen is semmi meglepő, hiszen a nyeregvázon a „100% hand made in Italy” felirat olvasható. A rozsdamentes acélpálca két vége a bevett gyakorlattal ellentétben nem hátul, hanem elöl csatlakozik a vázba (az összes SMP nyereg esetében ezt a metódust követik), hátul pedig egy csavarokkal rögzített műanyag híd tartja a helyén. Okos ötlet a hídra rögzített hátsó fényvisszaverő logó.
A nyeregpálca hátsó, széles becsatlakoztatása a rezgéscsillapítás terén jó szolgálatot tesz. A rozsdamentes acélcső szokatlan ebben az árkategóriában, a titáncsővel szemben sok előnye itt most nincsen, ellenben a súlyt némileg megdobja. Itt kap azonban jelentőséget a csavaros, bontható rögzítés, melynek köszönhetően a pálca cserélhető és bármelyik felső kategóriás nyereg esetében megrendelhető karbon típussal is. Akinek ez sem elegendő, arra is gondoltak a cég mérnökei: az SMP anatómikus koncepcióval vásárolható párnázat és bevonat nélküli full karbon nyereg is, melynek 105 grammos tömegére már igazán nem lehet panasz.
Felszerelés és menettapasztalatok:
Felszereléskor itt is feltűnik a tipikus SMP jellegzetesség: a pálca nyeregcsőbilincssel érintkező szakaszának hasznos hossza 15-20 milliméterrel több, mint az átlag, így széles határok között állítható a nyereg vízszintes helyzete. A pálca nyeregcsőfejjel érintkező szakasza a szokásosnál meredekebb szögben viszonyul az ülőfelülethez, ebből kifolyólag néhány kétcsavaros nyeregcső esetében az elöl található csavarnál hosszproblémák léphetnek fel. Ez persze erősen gyártófüggő és többnyire megoldható probléma.
A Glider esetében – a korábban tesztelt Extra típussal szemben – élesben már jóval kevesebb különbség volt észlelhető a hagyományos nyergekhez képest. Itt konkrétan arra gondolok, hogy az orr oldalfelülete sokkal inkább lapított, párnázata vékonyabb és keményebb, így határozottabb támaszt ad a comb belső felületének, emiatt kevésbé érezhetik bizonytalannak a comb belső felületével való irányítást a hagyományos nyeregről átülő sporttársak. Az előre-hátra mozgás a nyeregben ennél a modellnél is korlátozott, ennek ellenére a síkon tempómenős / nyeregorra kiülős figurákra olykor szükségem volt a tesztidőszak során, így végül megoldottam a dolgot. Menet közben az ember igen hamar elfeledkezik arról, hogy min is ül valójában. Semmiféle kidörzsölős, zsibbadós történetben nem volt részem a 600 kilométeres tesztidőszak alatt, miközben a leghosszabb táv 140 kilométer volt, amit a Gliderrel tettem meg.
Összegezve:
A Glider is felzárkózott azon nyergek közé, amelyen ülve ki tudnék biciklizni akár a világból is. Jó választás azoknak, akiknek nincs kedvük sokat keresgélni a nyeregpiacon, hanem egyből egy hosszú távon megfelelő megoldásra vágynak és fontos számukra a minőség is. A magasabb ár, a komolyabb kidolgozás és minőség az SMP esetében tényleges teljesítménynövekedést is hoz, a korábban kipróbált Extra modellel szemben a Glider engem sokkal inkább meggyőzött.
Pozitívumok:
+ anatómiai szempontokat maximálisan szem előtt tartó kialakítás
+ hosszú nyeregsín, vízszintes értelemben nagyobb tartományban állítható
+ rezgéselnyelést elősegítő pálcarögzítés
+ elsőrangú kidolgozás
+ összesen három darab hátsó fényvisszaverő panel
+ rendkívül széles választék párnázottság, méretek, illetve színvariációk tekintetében női- és férfi modellek esetében egyaránt
+ igény esetén karbon pálcával is rendelhető
Negatívumok:
– az üléspozíció változtatása korlátozott
– ár/tömeg aránya kevésbé kedvező
– a nyeregpálca ülőfelülettel bezárt szöge eltér a megszokottól
Termékadatok:
Javasolt felhasználási terület: versenysport, országút / CC MTB
Bevonat: Természetes bőr, hímzett feliratokkal
Párnázat: elasztomer hab
Váz: karbonszálakkal erősített műanyag
Pálca: „AISI 304” rozsdamentes acélcső
Méret: 266 × 136 mm
Súly: 260 g (gyári adat), 275 g (mért adat) – opcionálisan karbon pálcával is rendelhető, ez esetben 210 grammos gyári tömegadat érhető el, ellenben a fogyasztói ár is növekszik
Ajánlott fogyasztói ár: 51.900 Ft
Forgalmazói információk:
Forgalmazó: Bringaland Kft.
Cím: 1071 Budapest, Dózsa György út 64.
E-mail: bringaland(kukac)googlemail.com
A forgalmazó honlapja: http://www.sellesmp.hu
A cikk megjelenését a Bringaland támogatta.
Szöveg: HBalage
Fotó: HBalage, Mikula Gábor