fbpx

Milyen kerékpárszerszámot vegyek?

Megfelelő szerszámkészlet hiányában nem végezhetünk hasznos javítást a kerékpáron. A kerékpáron is speciális csavarokat, meneteket találunk, melyek kizárólag a hozzájuk tervezett szerszámokkal csavarhatók ki és be. Ebben az írásban bemutatjuk a szükséges szerszámokat – a legalapvetőbbektől egészen a profi felhasználáshoz tervezettekig.

A javítási feladatokat nehézségük szerint három csoportba oszthatjuk, és ehhez szerszámkészletet állítottunk össze. A legtöbb feladat az első, azaz a legkönnyebb kategóriába sorolható, a módszer elsajátítása viszonylag egyszerű, és szerszámigénye is az ésszerű határokon belül marad. A könnyebb felismerhetőség érdekében a három szerszámcsoportról rajzot is adunk közre, az egyszerűbb beszerzés és használat érdekében megnevezve az egyes darabokat.

Nem szükséges, hogy a kerékpárszereléssel ismerkedő azonnal megvásárolja az összes alkalmazható szerszámot. Az első kategóriába tartozó típusok bőven elegendőek a legtöbb karbantartási, szerelési feladathoz. Sok szerszám, mint például a villáskulcskészlet, már a legtöbb háztartásban megtalálható, zsebben hordható mini szerszámkészlete pedig legtöbb kerékpárosnak van, máskülönben 1-2 ezer forintért bárhol beszerezhető.

A második csoportban olyan szerszámok találhatók, mellyel már a legtöbb szerelési feladat megoldható, beszerzésüket követően a barátok minden bizonnyal gyakran látogatnak meg kölcsönzési célzattal. A harmadik kategóriába tartozókat otthoni használatra sem költségük, sem helyigényük miatt nem ajánljuk. Ha ilyen szerszámra lenne szükségünk, érdemes a kerékpárt szakszervizbe vinni, ahol az eszköz használatához kellő szakértelem is párosul…

I. Alapkészlet
Az itt látható szerszámok nem túl drágák, használatuk egyszerű, a műhely hiánya sem akadály, bár egy jól megvilágított, üres sarokban könnyebben megy a munka.

  • Nyomásmérős állópumpa: a kerékpározáshoz kötelezően hordott kispumpa mellett jó szolgálatot tesz egy állópumpa, mellyel könnyedén, gyorsan elérhetjük a szükséges nyomást akár országúti kerékpár, akár mountain bike esetében. Feje legyen kompatibilis mindkét szeleptípussal – az autószeleppel (általában MTB-ken találunk ilyet) és a szingószeleppel (országúti és igényes MTB kerékpárok szeleprendszere).
  • Csavarhúzók: mind lapos, mind csillagfejű típusra szükség lehet, és legyen mindkettőből legalább kétféle méret. Ezek a legtöbb háztartásban fellelhetők.
  • Gumiemelők: a műanyag lapokkal be tudunk nyúlni az abroncs pereme alá, és átemelhetjük a köpenyt a peremen. A műanyag megakadályozza, hogy az alumínium abroncsban kárt tegyünk. A legmakacsabb külsőkhöz három darab is kellhet, a gumiemelő másik oldalán lévő kampókat a küllőkbe tudjuk beakasztani.
  • Tartalék belsők: célszerű a foltozókészlet mellett a kerékpározáshoz tartalék belsőt is vinni, így a csere gyorsabb, és olyan esetekre is megoldást kínál, ahol a foltozás már nem segít. Érdemes emellett otthon is tartani ezen felül még 1-2 pótbelsőt.
  • Foltozókészlet: dobozban szokták árulni, benne néhány folt, vukanizáló folyadék, illetve egy kis darab dörzspapír található.
  • Állítható villáskulcs: bár egy villáskulcskészletre is szükség lesz, az állítható típussal néha pontosabb illeszkedés érhető el, továbbá olyan helyzetekben jön jól, amikor a szereléshez egy méretből két kulcs szükséges.
  • Fogók: mind kombinált, mint keskeny, hosszú csőrűre szükség lehet, a legtöbb háztartásban fellelhetők.
  • Imbuszkulcskészlet: érdemes ezekből egy sorozat jó minőségűt beszerezni, mivel a kerékpáron található legelterjedtebb csavartípushoz valók. Sokat fogjuk használni ezeket, és hajlamosak a kicsorbulásra. 2-2,5-3-4-5-6-8 mm-es méret mindenképpen legyen a készletben, ha két egyforma méretűre lenne szükség, akkor használjuk a kerékpározáshoz rendszeresített zsebszerszámot! 5-6-8 mm-es méretből nem árt a hosszúnyelű változat, mellyel nagyobb nyomatékot lehet kifejteni.
  • Villáskulcskészlet: 7-24 mm-es méretben, általános minőségben is megfelelő. Ezek a legtöbb háztartásban fellelhetők.
  • Láncbontó: a lánc szétszedéséhez, összeszereléséhez elengedhetetlen. Szerezzünk be egy minőségi típust, főleg ha 10 fokozatú meghajtást használunk. Alternatívaként felmerül a gyorsrögzítő rendszer, mely szükségtelenné teszi a lánc szerszámmal való bontását, összeszerelését, csökkenti a hibalehetőségeket. (Egy láncbontóra ilyen esetben is szükség van, de az lehet gyengébb minőségű is.)
  • Küllőkulcs: a kerék apróbb centrírozásához fontos eszköz, melyből azt a méretet válasszuk, mely küllőanyáinkhoz passzol. Számos gyárilag fűzött kereket nem tudunk házilag centrírozni, így ez a szerszám elmaradhat.
  • Kenőanyag: legyen otthon kerékpárokhoz tervezett zsír és olaj, mellyel a lánc kenése és a csavarmenetek, alkatrészek közti tapadás is megelőzhető.
  • Szigetelőszalag: jól használható jelölésre, bandázsolásra és sok minden másra.
  • Rongyok: a kerékpár tisztításához, szerelés közbeni törléshez nélkülözhetetlen. Emellett vödör, szivacs, és tisztítószer is szükséges lehet.

II. Haladó szerszámkészlet
A második csoportba található eszközök meghatározott, speciális szerelési feladatokhoz valók, melyet a kerékpáros maga is megoldhat, de bízhatja szerelőre is a feladatot. Ha az otthoni szerelés mellett döntünk (így például elkerülhető, hogy főszezonban napokig nélkülözni kelljen kerékpárunkat, és nem kevés pénzt is megspórolhatunk vele) egy állandó helyet célszerű keresni az állványnak, a szerszámok praktikus tárolását is érdemes megoldani. Természetesen az itt felsoroltak mellett rendelkeznünk kell az első csoportba sorolt szerszámokkal is – lehetőség szerint azokból a legjobb minőségűt válasszuk!

  • Összehajtható kerékpárállvány: segítségével a legtöbb beállítás gyorsan elvégezhető, a szereléshez kényelmesebb magasságba kerül a kerékpár.
  • Szerelőkötény: helyet biztosít a leggyakrabban alkalmazott szerszámoknak, kíméli a szerelő ruházatát.
  • Vasfűrész: finom, jó minőségű fűrészlappal használjuk.
  • Szerelőkés: erős, cserélhető pengéjű típust válasszunk.
  • Fémreszelők: egy köríves, egy félköríves, egy széles lapos, mind közepesen finom fogazattal.
  • Bowdenvágó: az egyetlen szerszám, mellyel mind a bowdenház, mind a bowden rojtosodás nélkül szabható.
  • Torx kulcsok: tárcsafékrendszerek, illetve egyes hajtóművek ilyen kulcsot igényelnek. Mindenképpen legyen közte jó minőségű T25 és T30-as méret.
  • Lánckerék-anyacsavarkulcs: hiányában a lánckerékcsavar gyakran az anyával együtt forog.
  • Satu: egy középméretű satu elengedhetetlen az alkatrészek biztos rögzítéséhez.
  • Lánckeréksor-rögzítő szerszám: a lánckeréksor záróanyáját egy speciális szerszámmal tudjuk oldani, illetve rögzíteni, mely Campagnolo alkatrészek esetében eltér a leggyakrabban alkalmazott Shimano típustól.
  • Láncostor: a lánckeréksor leszereléséhez szükséges egy, a lánckereket rögzítő szerszám is.
  • Középcsapágy-szerszám: a középcsapágy ki- és beszerelését egy speciális szerszámmal végezhetjük, mely a rendszer függvényében változhat. A régebbi kónuszos rendszerhez több szerszámra, a monoblokk rendszerű középcsapágy esetében egy darab, meghatározott típusra, míg a modern integrált tengelyes hajtóművek esetében ismét egy – többé-kevésbé szabványosított – újabb szerszámra lesz szükség.
  • Hajtókar-leszerelő: présszerszám, melynek segítségével a hajtómű a középcsapágy-tengelyről eltávolítható. Szerencsére a hagyományos négyszögtengelyes, illetve az Octalink/ISIS bordástengelyes rendszerek közös szerszámot igényelnek, míg az integrált tengelyes rendszerekhez nem szükséges külön szerszám erre a célra.
  • Kónuszkulcsok: az agyak karbantartásához, fékállításhoz szükséges 13/14/15/16 mm-es keskeny lapú villáskulcs – azaz egy kónuszkulcskészlet.
  • Pedálszerelő szerszám: általában minden pedálrendszer más-más (szerencsére olcsó) szerelőszerszámot igényel. A legigényesebb pedálok hagyományos villás- és kónuszkulccsal szerelhetők.
  • Kormánycsapágy-szerszám: hagyományos menetes kormánycsapágyakhoz szükséges, ha modern A-head set rendszerű vagy integrált kormánycsapágy van a kerékpáron, akkor erre nem lesz szükség.
  • Dugókulcs-készlet: régebbi kerékpárok szerelése során jó szolgálatot tesz egy 7-15 mm-es készlet, mely sok háztartásban megtalálható.
  • Rádió: a hosszabb szerelési munkákhoz elengedhetetlen…

III. Professzionális szerszámok
Ha a harmadik csoportba tartozó szerszámkészlettel rendelkezők teljes egészében függetlenek a kerékpárszerelő műhelyektől, minden felmerülő hibát meg tudnak javítani, vagy akár szerelőműhelyt is nyithatnak… Kerékpárépítés esetén a vázat is szakszerűen előkészíthetik, minden típusú kormánycsapágyat be tudnak szerelni. Kereket is maguk fűzhetnek, bár ez a szerszámokon felül komoly szakértemet is igényel, mellesleg manapság a gyári fűzésű kerekek korában nem olyan fontos tudomány, mint egykoron volt. Ehhez a felszereléshez már egy ilyen célra berendezett műhely dukál, amelyet garázsban, pincében is ki lehet alakítani. Természetesen az előző két szerszámcsoportra is szükségünk lesz.

  • Mosótál: a lánc, illetve az alkatrészek teljes átmosásához praktikus eszköz – mindig alkalmazzunk a környezetben lebomló oldószert!
  • Rögzített kerékpárállvány: stabil, nem kell összerakni, szétszedni, tartóbilincse többféle kerékpárvázhoz alkalmazható.
  • Nagyméretű rögzített satu: a megszorult alkatrészek szétszerelését könnyíti meg.
  • Villanyak-rózsa beütő: az A-head set-es rendszerű kormánycsapágyakhoz való célszerszám, mellyel pontosabb munkát végezhetünk.
  • Többféle kalapács: bizonyos feladatokhoz elengedhetetlen egy erős kalapács, a gumikalapács pedig segít az összeszorult alkatrészek szétszedésében.
  • Nyomatékmérő: ennek segítségével mindig a megfelelő nyomatékkal szoríthatjuk meg a csavarokat, ezzel elkerülhető a túlfeszítés miatti alkatrésztörés.
  • Menetvágók: a nyers váz összeszereléséhez, sérült menetek javítása esetén használatos, leggyakrabban 5mmX0,8; 6mmX1 és 10mmX1-es típus szükséges.
  • Zégergyűrű-fogó: számos alkatrész szétszereléséhez, javításához, karbantartásához szükséges lehet.
  • Zsírzópisztoly: a zsírzógombbal rendelkező alkatrészek (kerékagyak, kormánycsapágy, teleszkóp, stb.) kenéséhez.
  • Lánckopás-mérő: ezzel határozhatjuk meg, hogy a lánc mikor szorul cserére.
  • Centrírozó állvány: a kerék fűzéséhez, pontatlanságok kijavításához szükséges szerkezet. Kezelése ügyességet és tapasztalatot igényel.
  • Tüskekulcs: speciális záróanyák beállításához, megszorításához.
  • Lánckerékkopás-mérő: ezzel határozhatjuk meg, hogy a lánckerekek mikor szorulnak cserére.
  • Tolómérő: digitális vagy precíz hagyományos, mellyel pontos méretet tudunk venni alkatrészekről.
  • Pótalkatrészek: bowdenek, lánc, lánckeréksor, első lánckerekek – azaz minden, ami idővel elkopik. Esetleg gyakran megsérülő alkatrészekből, mint a hátsó váltó, is tarthatunk otthon tartalékot.
  • Türelem: minden mennyiségben!

IV. Utazó szerszámok

  • defektjavító készlet
  • pumpa
  • pótbelső
  • gumiemelő
  • zsebszerszám (láncbontóval)
  • hátsó lámpa
  • küllőkulcs
  • pénz, igazolvány, mobiltelefon

Többnapos túrákhoz ezen kívül vigyünk többféle időjáráshoz alkalmas ruházatot, kenőolajat, tartalékküllőt, tartalék láncszemeket, esetleg összehajtható külső gumit. Ezekkel a szerszámokkal és tartalék alkatrészekkel már a legtöbb felmerülő szerelési problémát legalább időlegesen meg tudjuk oldani.

Szöveg: BikeMag
Kép: Zinn alapján BikeMag

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.