fbpx

Komplett kerekek körképe – 5. rész: egy tucat MTB kerék

Cikksorozatunk eddigi négy részében – a bevezetőt követően – már kiveséztük a különféle fűzési módokat, küllőszám variációkat; felni, agy és gyorszár technológiákat. Az országúti kerekek részletes bemutatása is megtörtént, jöhetnek tehát az MTB felhasználásra szánt modellek! Szám szerint 25 szett, így még ezt is két részre osztottuk – kímélve kicsit az egér görgőjét… Minden kereket szétszedtünk, hogy pontosabb képet kapjunk azok működéséről, minőségéről, technikai megoldásairól és nektek se csak az olykor pontatlan, vagy hiányos gyári adatokra kelljen támaszkodnotok a vásárlás során. A számszerűsíthető adatok saját méréseink eredményei, ahol véletlenül mégsem, ott ezt külön jelöltük.

Atomlab Pimp első DH kerék

mtb01a

mtb01b

Garantáltan a „legstricibb” kerék hazánkban, hiszen minden eleme az Atomlab Pimp elemeiből épül fel. Az agy, a felni, a küllők és még az alu anyák is. Felépítése tradicionális alapokon nyugszik: „J” fejű küllőkkel fűzte a forgalmazó 3 keresztre.
Kompatibilitás: elöl 110-es papucs / 20-as átütő tengely, az agy adapterrel 9 mm-esre alakítható.
Ára: 53.690 Ft
www.bemp.hu

Crank Brothers Cobalt
Bikemag Tipp: A leginnovatívabb kivitelezés + szépségdíj

mtb02b

mtb02c1A CB felfogásában ilyen egy csúcs verseny XC kerékszett. Az eredmény egy a Crossmax SLR-rel szinte grammra megegyező ipari műremek. Leginkább figyelemre méltó részlete maga a fűzés, hiszen a küllők fele alu, fele pedig acél. Az agy felé eső alu szakasz lényegében egy hosszú alu küllőanya.
A felni / küllő kapcsolat is érdekes, hiszen nincs küllőfurat a felnifalban és ez nagymértékben fokozza az erősséget, miközben a keresztezett küllők sem támaszkodnak egymásra.
Az agyak szétszedése egészen döbbenetes: 100%-ban szerszám nélkül, kb. 1 perc alatt atomjaira bontható. Ez nyilvánvalóan hatalmas előny, mert bárki kitisztíthatja, karbantarthatja. Ami belül fogadja az embert, az túlzás nélkül ipari műremek: az Enduro csapágyak hatalmasak, tartósak, a tengelyátmérők szintén nagyok, mindezt olyan szinten hibátlan készre munkálással, tömítésekkel és precizitással, amilyet mástól nem igen látni.
Kompatibilitás: elöl 100-as papucs / gyorszár, hátul 135-ös papucs / gyorszár. Az első agy opcionálisan thru15-re alakítható. Csak tárcsafékes használatra.
Ára: 239.000 Ft
MEGABIKE; tel.: (06-1) 425-4036

Crank Brothers Iodine

mtb03a

mtb03g

Műszakilag teljesen megegyezik a Cobalttal, de mivel az Iodine All Mountain célokat szolgál, pár dologban különbözik is attól.
Ilyen az első tengely, mely 20-as átütős szabványú, de átalakítható hagyományos 100 mm papucstávú gyorszárasra. A felnik szélessége és magassága is nagyobb, sőt a duplán húzott acél küllők is vastagabbak. A keresztezett küllők természetesen itt sem támaszkodnak egymásra.
Mind a Cobalt, mind pedig az Iodine egy olyan osztottkaros gyorszárral rendelkezik, melynek segítségével két lépcsőben húzhatjuk meg azokat, így elvileg ugyanazt a feszességet kisebb erőkifejtéssel érhetjük el.
Kompatibilitás: elöl 110-es papucs / 20-as átütőtengely vagy 100-as papucs / gyorszár, hátul 135-ös papucs / gyorszár. Csak tárcsafékes használatra.
Ára: 239.000 Ft
MEGABIKE; tel.: (06-1) 425-4036

DT Swiss X1800

mtb04b

mtb04e1

Az 1800-as szettet arra szánta a svájci gyártó, hogy a legszerteágazóbb felhasználási területe legyen a teljesítmény-centrikus montizás keretein belül. Legyen szó napi edzésről, vagy örömbringázásról, az 1800 igáslóként kell, hogy teljesítsen.
Ennek megfelelően nincsenek benne nagy technikai bravúrok sem a fűzés, sem pedig egyéb téren. Egyszerűen csak egyben van. Egyetlen érdekessége, hogy a szabadonfutó egy hengergörgő soron forog a belső oldalon, ami precíz gyártás esetén igen jó, stabil megoldás.
Kimondottan jó tömegű belső mechanikás gyorszárai vannak, működésük egyszerű: csupán körbe kell forgatni a kart, ha pedig szükséges, a gomb megnyomásával pozícionálhatjuk azt.
Kompatibilitás: elöl 100-as papucs / gyorszár, hátul 135-ös papucs / gyorszár. Csak tárcsafékes használatra.
Ára: hátsó: 43.500 Ft; első: 34.900 Ft
www.mali.hu

DT Swiss E2200

mtb05a

mtb05d

Az FR 2350 kistestvére, annál egyszerűbb racsniszerkezettel, nem hegesztett felnivel, hátul gyorszárral. A 2200 elég könnyű a mászáshoz, de elég erős ahhoz, hogy lefelé is szinte bármit megoldj vele. Az X1800-asnál már részletezett szabadonfutón kívül hagyományos megoldások találhatók benne. Mi magunk sem jöttünk rá, mi magyarázza a magas árat – talán, hogy kézzel gyártott… vagy az, hogy piros.
Kompatibilitás: elöl 110-es papucs / 20-as átütőtengely, hátul 135-ös papucs / gyorszár. Csak tárcsafékes használatra.
Ára: hátsó: 74.900 Ft,  első: 59.900 Ft
www.mali.hu

DT Swiss XR 1450 Disc
Bikemag Tipp: A legkisebb tömegű verseny XC kerék

mtb06a

mtb06cTeljesítmény mindenek felett. Ez a jelszava a DT verseny XC kerekek közül a második legjobbnak. Bemutatónk egyértelmű győztese az össztömeg tekintetében, ezért annyira nem kötözködünk az ára miatt.
Fő technikai ismérvei: elsőként a nagyszerű „Ratchet System” szabadonfutó mechanikát emelném ki, mely egyszerű, mint a faék, nagyon hatékony és súlytakarékos is. A szuperkönnyű felni hegesztett, a hagyományos fejű küllők pedig aero profilúak. Az agytengelyek 15 mm átmérőjű aluból vannak. Érdekesnek találtuk, hogy a keresztezett küllők egymásra támaszkodva lettek fűzve.
Kompatibilitás: 100-as papucs / gyorszár és 135-ös papucs / gyorszár. Csak tárcsafékes használatra.
Ára: 245.900 Ft
www.boneshaker.hu

Mavic Crossmax SLR Disc ’09

mtb07a

mtb07f1

Az abszolút csúcs, ami az XC versenyzést illeti – a Mavic felfogásában. Jelenleg talán a legtöbb tökéletes megoldást vonultatja fel a piacon elérhető márkák közt, ráadásul úgy, hogy valóban működik is.
Idei újdonság a „3D ISM” felnifal könnyítés, melynek során nem csak a küllő-közöket, de az oldalfalat is könnyítő marásokkal látták el, így a gyártó állítása szerint a felni tömege 380 g körüli.
Kompatibilitás: elöl 100-as papucs / gyorszár vagy 15-ös átütőtengely (adapterrel jár hozzá) hátul 135-ös papucs / gyorszár.
Egyéb jellemzők:
Felni: csak tárcsafékhez, duplán anodizált fekete felületkezelés, „Fore” küllőfuratok, aszimmetrikus profil.
Küllők: „Zycral” alu (!) alapanyag; elöl 2 kereszt-, hátul „ISO Pulse” (hajtás oldalon radiális) fűzés, a keresztezett küllők nem támaszkodnak egymásra.
Agyak: „QRM+” csapágyak (a csapágyak precíziós illesztése révén kivételes oldalmerevség és finom futás érhető el); FTS-X racsni mechanika (a kilincs a szabadonfutó belsejének közepébe kapaszkodik, így segítve a hatékony erőátvitelt); az első agy egy kupak kézi cseréjével thtu15-re alakítható.
+: thru15-ösíthető és az égvilágon mindenféle változata van, még elöl 20-as átütős is, 110-es tengellyel és Lefty villához is. A piac legkönnyebb- és legjobb belső mechanikájú gyorszárával rendelkezik.
-: alu vagy titán szabadonfutó házzal még könnyebb lehetne.
Ára: 229.000 Ft
MEGABIKE; tel.: (06-1) 425-4036

Mavic Crossmax ST Disc

mtb08b

mtb08c

A gyártó kifejezetten agresszív (az ő kifejezésükkel „Cross Mountain”) XC-zésre ajánlott kereke. Ennek megfelelően, az SLR-hez képest 1 mm-rel szélesebb felnit (szélesebb külső is megy rá) és aero helyett 3,3 mm átmérőjű kör keresztmetszetű alu küllőket kapott. Figyelemre méltó, hogy úgy lett csak 63 grammal nehezebb az első kerék, hogy 20-as átütő tengelyes (!) és csak „sima” ISM felnifal marása van (az oldala nincs kimarva és középen is hagytak benne egy merevítő „gerincet”).
Aki ezt választja az SLR helyett, az 42 ezret spórolhat azon, hogy nem titán a gyorszár és a felni nincs annyira lekönnyítve.
Kompatibilitás: elöl 20-as átütős 110-es papucs, hátul 135-ös papucs / gyorszár.
Egyéb jellemzők:
Felni: csak tárcsafékhez, anodizált fekete felületkezelés, „Fore” küllőfuratok; „ISM” felnifal könnyítés.
Küllők: „Zycral” alu (!) alapanyag; elöl 2 kereszt-, hátul „ISO Pulse” (hajtás oldalon radiális) fűzés, a keresztezett küllők nem támaszkodnak egymásra.
Agyak: „QRM+” csapágyak; FTS-X racsni mechanika.
Ára: 187.000 Ft
MEGABIKE; tel.: (06-1) 425-4036

Mavic Crossline
Bikemag Tipp: A legjobb áron kapható lehető legjobb műszaki tartalom

mtb09a

mtb09c

Ez egy figyelemre méltó szett, mert a Mavic alapból Enduro / FR-ra szánja, de azok számára is érdekes lehet, akik nem akarnak 195 ezret fizetni egy Deemax-ért, de ahhoz hasonló műszaki tartalmat szeretnének élvezni. Így például a racsniszerkezetet. Az ára nagyon versenyképes a tudásához képest.
Kompatibilitás: elöl 100 vagy 110-es papucs / gyorszár vagy 20-as átütő tengely, hátul 135-ös papucs / 12-es átütőtengely, vagy hagyományos gyorszár (adapterekkel).
Egyéb jellemzők:
Felni: csak tárcsafékhez, anodizált fekete felületkezelés, hagyományos szimplagyűrűs küllőfuratok.
Küllők: a keresztezett küllők nem támaszkodnak egymásra, a küllőanyák kialakítása („Self Lock”) meggátolja a kilazulást.
Agyak: „QRM+” csapágyak; „ITS4′ racsni mechanika (a 4 db (!) kilincs a szabadonfutó belsejének közepébe kapaszkodik, így segítve a hatékony erőátvitelt) különlegesen erős kilincsrugókkal.
Nagyon jó ár / érték arány
Ára: 81.200 Ft
MEGABIKE; tel.: (06-1) 425-4036

Mavic Crossride UB

mtb10a

mtb10c

Belépő szintű montis kerék felniféket használóknak. Barátságos tömeg és ár jellemzi, utóbbi többek között a 3 részből összeragasztott agyaknak is köszönhető, melyek gyártása így olcsóbb. Ez szimpatikus megoldás, mert a teljesítményt nem csökkenti, ugyanakkor nem a fő / fontos elemeket olcsósították túlzottan. Előnye még, hogy mivel csak felnifékes, majd’ 200 g-mal könnyebb, mint a tárcsás verzió.
Kompatibilitás: elöl 100-as papucs / gyorszár, hátul 135-ös papucs / gyorszár.
Egyéb jellemzők:
Felni: „UB Control” fékfelület, anodizált fekete felületkezelés, hagyományos szimplagyűrűs küllőfuratok, kopásjelző csík, a küllőfuratoknál kovácsolással erősített fal („H2″).
Küllők: a keresztezett küllők nem támaszkodnak egymásra, a küllőanyák kialakítása („Self Lock”) meggátolja a kilazulást.
Agyak: „QRM” csapágyak; FTS-X racsnimechanika.
Ára: 47.000 Ft
MEGABIKE; tel.: (06-1) 425-4036

Mavic Crossride UB Disc

mtb11b

mtb11e1

Az UB tárcsás változata, ám annál szélesebb és magasabb felnit kapott. Az agyakon érdekes megoldásként jelennek meg a nyitott tárcsacsavar furatok. Szintén a belépő szintű MTB a terepe, de ez egy felni- és tárcsafékkel is használható típus. Az agy szintén 3 részből összeragasztott.
Kompatibilitás: elöl 100-as papucs / gyorszár, hátul 135-ös papucs / gyorszár.
Egyéb jellemzők:
Felni: „UB Control” fékfelület, anodizált ezüst felületkezelés, hagyományos szimplagyűrűs küllőfuratok, kopásjelző csík, a küllőfuratoknál kovácsolással erősített fal („H2″).
Küllők: a keresztezett küllők nem támaszkodnak egymásra, a küllőanyák kialakítása („Self Lock”) meggátolja a kilazulást.
Agyak: „QRM” csapágyak; FTS-X racsnimechanika.
Ára: 49.900 Ft
MEGABIKE; tel.: (06-1) 425-4036

Mavic Deemax ’09

mtb12b

mtb12c

Egy legenda 2009-es változata. A VK / VB szintű DH versenyek évtizedes-, méltán állandó résztvevője. Fő erénye mindig is az erősség és a tömeg jó arányának megtalálása volt, most azonban új, gyorsabban reteszelő alu szabadonfutót (ITS4) fejlesztettek hozzá.
A még jobb tömeg érdekében alkalmazzák a felnifal könnyítő marásokat is, a küllők is kicsit vékonyabb duplán húzott típusok lettek és javítottak az agy/küllőfej kapcsolaton is.
Kompatibilitás: elöl csak 110-es papucs / 20-as átütő tengely, hátul 135-ös papucs / 12 mm átütő tengely vagy gyorszár (adapterrel).
Egyéb jellemzők:
Felni: csak tárcsafékhez, anodizált ezüst felületkezelés, „Fore” küllőfuratok; „ISM” felnifal könnyítés.
Küllők: rozsdamentes acél alapanyag, a keresztezett küllők nem támaszkodnak egymásra, „SRS” küllő-agy kapcsolat, melynek köszönhetően a küllő még véletlenül sem pattan ki az agyperemből.
Agyak: „QRM+” csapágyak; „ITS4″ racsni mechanika különlegesen erős kilincsrugókkal.
Ára: 194.000 Ft
MEGABIKE; tel.: (06-1) 425-4036

Mavic Deetraks ’09

mtb13b

mtb13d

A világ legjobb Slope Style versenyzőinek neve áll a Deetraks mögött. A Mavic legerősebb FR kerekéről van szó ugyanis, melyet bátran bevethetsz Dirtjumpra és streetre is. Itt említenénk meg, hogy ha valamit összetörsz, akkor a Mavic alkatrész-utánpótlása évekre visszamenőleg is működik, de komplett kerékagyat szinte soha nem bocsátanak rendelkezésre, agytestet, kazettatestet, csapágyakat, tengelyt azonban igen és minden más egyebet (küllő, felni) is.
Kompatibilitás: elöl 100 vagy 110-es papucs / gyorszár vagy 20-as átütőtengely, hátul 135-ös papucs / 12-es átütő tengely, vagy hagyományos gyorszár (adapterekkel).
Egyéb jellemzők:
Felni: csak tárcsafékhez, anodizált fekete felületkezelés, hagyományos szimplagyűrűs küllőfuratok.
Küllők: rozsdamentes acél alapanyag.
Agyak: „QRM+” csapágyak; „ITS4′ racsni mechanika, különlegesen erős kilincsrugókkal.
Ára: 110.000 Ft
MEGABIKE; tel.: (06-1) 425-4036

[poll id=”126″]

Az MTB kerekek “maradékát” a ma este felkerülő 6. részben mutatjuk be – egyben ez lesz a cikksorozat utolsó része.

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.
Oldalainkon HTTP-sütiket használunk a jobb működésért, tovább lépve elfogadod a cookie-k használatát. Adatvédelmi tájékoztatónkban megtalálod, hogyan gondoskodunk adataid védelméről.