Régebben aki egy extra jó kerékre vágyott, az belekezdett egy viszonylag hosszadalmas, néha bonyolultnak tűnő kiválasztási folyamatba, amiben először utána járt annak, hogy milyen agyak érhetők el a piacon, majd a kiválasztott megvásárlása után a furatszámok ismeretében nekivágott felnit keresni hozzá. Ha ezen is túl volt, akkor a megfelelő méretű, vastagságú küllők felkutatása következett, na és persze az, hogy hol tudják az ő igényei szerint, minél olcsóbban, és minél gyorsabban befűzni, hogy egyben legyen már végre a kerék. Manapság egyre kevesebbeknek van meg a kedve, tudása, igénye, ideje, arra, hogy egy hasonló folyamatba belekezdjen, ezért egyre inkább terjed a gyárilag fűzött komplett kerekek iránti kereslet.
Ennek apropóján mi is belecsaptunk a levesbe, és 11 országúti, és 25 pár MTB kereket gyűjtöttünk össze nektek ebben a körképben. Minden kereket szétszedtünk, hogy pontosabb képet kapjunk azok működéséről, minőségéről, technikai megoldásairól és nektek se csak az olykor pontatlan, vagy hiányos gyári adatokra kelljen támaszkodnotok a vásárlás során. A számszerűsíthető adatok saját méréseink eredményei, ahol véletlenül mégsem, ott ezt külön jelöltük.
Felmerülhet a vásárlóban a kérdés, hogy a bevezetőben említett egyszerűbb, gyorsabb kiválasztási folyamaton felül érdemes lenne-e neki komplett kerékben gondolkodnia, jár-e ez számára valós műszaki előnyökkel? Nos, 35 pár kerék agyainak szétszerelése, és a táblázatban összegyűjtött tömeg- és áradatok tanulmányozása után elmondhatjuk, hogy van értelme a gyárilag fűzött kerekeknek, és nem csak a felső kategóriában.
Ennek megértéséhez bontsuk fel a kínálatot két részre!
A felsőbb árszegmensben az alkalmazott technológia miatt éri meg gyári kerékben gondolkodni. Ha végignézed a felső kategóriás kerekek agy/fűzés, és küllő technológiai változatosságát, akkor belátható, hogy esély nincs arra, hogy a gyártók különböző megoldásai, technológiái, koncepciói valamilyen mértékben igazodjanak egymáshoz, így ezek kombinálása lehetetlen. Ezért is nem árulják a gyári kerekek részegységeit külön a kereskedésekben. Másrészt a gyártóknak azáltal, hogy nem kell alkalmazkodniuk más gyártók termékeihez, lehetőségük nyílik arra, hogy egyedi, fejlettebb technológiákat és műszaki megoldásokat alkalmazzanak, mintha mindenkivel kompatibilisnek kellene lenniük. Így a gyári kerekekben olyan megoldások láthatnak napvilágot, melyek egy része soha, vagy csak nagyon sokára fog „levándorolni” a kommerszebb kategóriákba a kompatibilitási gondok miatt.
Az olcsóbb árszegmensben is lehet találni olyan „BestBuy” szetteket, amelyek igencsak megkérdőjelezik, hogy érdemes-e nekiállni agyat, felnit, küllőt vadászni, fűzetni, várni amíg elkészül. Itt nem a technológiai, hanem mennyiségi gyártásból származó árelőny, valamint szerencsés vagy ügyes alkatrész kombinációk összeválogatása miatt lehet nagyon jó áron jó teljesítményt nyújtó szettekbe belefutni. Érdemes alaposan böngészni a táblázatot… és figyelni a tippjeinket.
A gyári kerekek technológiai előnyei:
Küllő technológiák
Az egyenes fejű küllők rövidebbek, ezért könnyebbek, nincsenek meghajlítva így felesleges feszültséggyűjtő hely sincs rajtuk. Precízebb a fejük felfekvése, ezért merevebb, nagyobb küllőfeszességű kerék építhető belőlük, ami azonos tömeg kategóriában ráadásul erősebb is, mint a hajlított végű küllő esetében Csak előnye van tehát ennek a megoldásnak.
Az aero profilú küllők egyre gyakrabban tűnnek fel montis kerékszettekben is, de nem elsősorban az aerodinamikai előnyük miatt. A jobb légellenállásukon felül további előnye a lapított küllőknek, hogy fűzés közben be lehet őket fogni, így elkerülhető a hagyományos kör keresztmetszetű küllők centrírozás közbeni megtekeredése, ami jó, mert így a küllőre csak húzóerő hat majd. A fűzés közbeni elcsavarodás főleg a középen csökkentett átmérőjű 2-1,5-2-es küllőknél lép fel, és hát nem növeli azok élettartamát…
Fontos megjegyezni azt is, hogy az alsóbb árszegmensben a lapított küllők alkalmazása elsősorban esztétikai megfontolásból történik, és azt is tudni kell, hogy ezen küllők legtöbbször nehezebbek mint a normál 2 mm-es társaik.
Mavic és Crank kerekekben kovácsolt alu küllőkkel is találkozhatunk. Ezen küllők a vastag és rugalmatlan alapanyag miatt elképesztő mértékben tudják fokozni a kerék merevségét, persze csak ha kellően feszesre húzták őket.
A cikksorozat következő részében a fűzési módozatok, küllőszámok és felni technológiák kerülnek bemutatásra – rövidesen…