fbpx

Komplett kerekek körképe – 1. rész: bevezetés

Régebben aki egy extra jó kerékre vágyott, az belekezdett egy viszonylag hosszadalmas, néha bonyolultnak tűnő kiválasztási folyamatba, amiben először utána járt annak, hogy milyen agyak érhetők el a piacon, majd a kiválasztott megvásárlása után a furatszámok ismeretében nekivágott felnit keresni hozzá. Ha ezen is túl volt, akkor a megfelelő méretű, vastagságú küllők felkutatása következett, na és persze az, hogy hol tudják az ő igényei szerint, minél olcsóbban, és minél gyorsabban befűzni, hogy egyben legyen már végre a kerék. Manapság egyre kevesebbeknek van meg a kedve, tudása, igénye, ideje, arra, hogy egy hasonló folyamatba belekezdjen, ezért egyre inkább terjed a gyárilag fűzött komplett kerekek iránti kereslet.

Ennek apropóján mi is belecsaptunk a levesbe, és 11 országúti, és 25 pár MTB kereket gyűjtöttünk össze nektek ebben a körképben. Minden kereket szétszedtünk, hogy pontosabb képet kapjunk azok működéséről, minőségéről, technikai megoldásairól és nektek se csak az olykor pontatlan, vagy hiányos gyári adatokra kelljen támaszkodnotok a vásárlás során. A számszerűsíthető adatok saját méréseink eredményei, ahol véletlenül mégsem, ott ezt külön jelöltük.

Felmerülhet a vásárlóban a kérdés, hogy a bevezetőben említett egyszerűbb, gyorsabb kiválasztási folyamaton felül érdemes lenne-e neki komplett kerékben gondolkodnia, jár-e ez számára valós műszaki előnyökkel? Nos, 35 pár kerék agyainak szétszerelése, és a táblázatban összegyűjtött tömeg- és áradatok tanulmányozása után elmondhatjuk, hogy van értelme a gyárilag fűzött kerekeknek, és nem csak a felső kategóriában.

Ennek megértéséhez bontsuk fel a kínálatot két részre!

A felsőbb árszegmensben az alkalmazott technológia miatt éri meg gyári kerékben gondolkodni. Ha végignézed a felső kategóriás kerekek agy/fűzés, és küllő technológiai változatosságát, akkor belátható, hogy esély nincs arra, hogy a gyártók különböző megoldásai, technológiái, koncepciói valamilyen mértékben igazodjanak egymáshoz, így ezek kombinálása lehetetlen. Ezért is nem árulják a gyári kerekek részegységeit külön a kereskedésekben. Másrészt a gyártóknak azáltal, hogy nem kell alkalmazkodniuk más gyártók termékeihez, lehetőségük nyílik arra, hogy egyedi, fejlettebb technológiákat és műszaki megoldásokat alkalmazzanak, mintha mindenkivel kompatibilisnek kellene lenniük. Így a gyári kerekekben olyan megoldások láthatnak napvilágot, melyek egy része soha, vagy csak nagyon sokára fog „levándorolni” a kommerszebb kategóriákba a kompatibilitási gondok miatt.

Az olcsóbb árszegmensben is lehet találni olyan „BestBuy” szetteket, amelyek igencsak megkérdőjelezik, hogy érdemes-e nekiállni agyat, felnit, küllőt vadászni, fűzetni, várni amíg elkészül. Itt nem a technológiai, hanem mennyiségi gyártásból származó árelőny, valamint szerencsés vagy ügyes alkatrész kombinációk összeválogatása miatt lehet nagyon jó áron jó teljesítményt nyújtó szettekbe belefutni. Érdemes alaposan böngészni a táblázatot… és figyelni a tippjeinket.

A gyári kerekek technológiai előnyei:

Küllő technológiák

Kombinált acél-alu küllő a Crank Brothers kerékszettben

Kombinált acél-alu küllő a Crank Brothers kerékszettben

Lapított- kovácsolt alu küllő a Mavic csúcs kerékszettjében, akár hajtásoldali radiál verzióban is

Lapított- kovácsolt alu küllő a Mavic csúcs kerékszettjében, akár hajtásoldali radiál verzióban is

A küllőlapításnak nemcsak esztétikai és aerodinamikai előnyei vannak, hanem így közelebb is lehet helyezni egymáshoz őket, ami fontos az azonos küllőfeszesség és dőlésszög szempontjából

A küllőlapításnak nemcsak esztétikai és aerodinamikai előnyei vannak, hanem így közelebb is lehet helyezni egymáshoz őket, ami fontos az azonos küllőfeszesség és dőlésszög szempontjából

Az egyenes fejű küllő biztosítja legmerevebb és legerősebb kapcsolatot

Az egyenes fejű küllő biztosítja legmerevebb és legerősebb kapcsolatot

Olcsó kerékszettekben még előfordulnak 2,4 mm vastag küllők is, melyeknek „aerósítása” után hasított küllőfurattal rendelkező agyba lehet csak befűzni őket

Olcsó kerékszettekben még előfordulnak 2,4 mm vastag küllők is, melyeknek „aerósítása” után hasított küllőfurattal rendelkező agyba lehet csak befűzni őket

Az agytest felőli centrírozás sem rossz ötlet, mivel így is csökkenthető a felni kerületénél lévő forgatott tömeg

Az agytest felőli centrírozás sem rossz ötlet, mivel így is csökkenthető a felni kerületénél lévő forgatott tömeg

Az egyenes fejű küllők rövidebbek, ezért könnyebbek, nincsenek meghajlítva így felesleges feszültséggyűjtő hely sincs rajtuk. Precízebb a fejük felfekvése, ezért merevebb, nagyobb küllőfeszességű kerék építhető belőlük, ami azonos tömeg kategóriában ráadásul erősebb is, mint a hajlított végű küllő esetében Csak előnye van tehát ennek a megoldásnak.

Az aero profilú küllők egyre gyakrabban tűnnek fel montis kerékszettekben is, de nem elsősorban az aerodinamikai előnyük miatt. A jobb légellenállásukon felül további előnye a lapított küllőknek, hogy fűzés közben be lehet őket fogni, így elkerülhető a hagyományos kör keresztmetszetű küllők centrírozás közbeni megtekeredése, ami jó, mert így a küllőre csak húzóerő hat majd. A fűzés közbeni elcsavarodás főleg a középen csökkentett átmérőjű 2-1,5-2-es küllőknél lép fel, és hát nem növeli azok élettartamát…

Fontos megjegyezni azt is, hogy az alsóbb árszegmensben a lapított küllők alkalmazása elsősorban esztétikai megfontolásból történik, és azt is tudni kell, hogy ezen küllők legtöbbször nehezebbek mint a normál 2 mm-es társaik.

Mavic és Crank kerekekben kovácsolt alu küllőkkel is találkozhatunk. Ezen küllők a vastag és rugalmatlan alapanyag miatt elképesztő mértékben tudják fokozni a kerék merevségét, persze csak ha kellően feszesre húzták őket.

A cikksorozat következő részében a fűzési módozatok, küllőszámok és felni technológiák kerülnek bemutatásra – rövidesen…

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo