fbpx

Komplett kerekek körképe – 3. rész: agy- és gyorszár technológiák

Nagy áttekintő komplett kerék körképünk előző 2 része (“Bevezető” és “Fűzési módok, küllőszám és felni technológiák“) után már “csak” az agyakról és gyorszárakról nem beszéltünk részletesebben. (Ami 36 darab kerékszett esetében nem is olyan egyszerű…) Minden kereket szétszedtünk, hogy pontosabb képet kapjunk azok működéséről, minőségéről, technikai megoldásairól és nektek se csak az olykor pontatlan, vagy hiányos gyári adatokra kelljen támaszkodnotok a vásárlás során. A számszerűsíthető adatok saját méréseink eredményei, ahol véletlenül mégsem, ott ezt külön jelöltük.

Felmerülhet a vásárlóban a kérdés, hogy a bevezetőben említett egyszerűbb, gyorsabb kiválasztási folyamaton felül érdemes lenne-e neki komplett kerékben gondolkodnia, jár-e ez számára valós műszaki előnyökkel? Nos, 35 pár kerék agyainak szétszerelése, és a táblázatban összegyűjtött tömeg- és áradatok tanulmányozása után elmondhatjuk, hogy van értelme a gyárilag fűzött kerekeknek, és nem csak a felső kategóriában.

Agy technológiák:

Az egyenes fejű küllőzés erős kereket, de kissé nehezebb agyat eredményez. Viszont a szépen megmunkált CNC-zett felület gyönyörű

Az egyenes fejű küllőzés erős kereket, de kissé nehezebb agyat eredményez. Viszont a szépen megmunkált CNC-zett felület gyönyörű

17-25 mm-es tengelyátmérő a Crank agyaiban. Eddig ez a maximum, amit láttunk. Valószínűleg nincs gond a merevségével

17-25 mm-es tengelyátmérő a Crank agyaiban. Eddig ez a maximum, amit láttunk. Valószínűleg nincs gond a merevségével

A Mavic 3 részből álló ragasztott agyteste költséghatékony és jó megoldás

A Mavic 3 részből álló ragasztott agyteste költséghatékony és jó megoldás

Cserélhetetlen csapágy és 10 mm vastag anyag az agytest közepén egy Novatec agyban.  Miért spórolnak azon az egy munkafolyamaton?

Cserélhetetlen csapágy és 10 mm vastag anyag az agytest közepén egy Novatec agyban. Miért spórolnak azon az egy munkafolyamaton?

Az egyenes fejű küllő és a karbonnal erősített agytest nagyon jó megoldás a Ryde kerékszettben, viszont a könnyítésmentes agytest (az agytest középső belső átmérője csak pár tized milliméterrel nagyobb, mint a csapágy belső átmérője) rendkívül sok fölösleges anyagot hagy az agyban, ami egyrészt nehéz, másrészt lehetetlenné teszi a csapágycserét, mivel nem lehet kiütni az elhasználódott csapágyakat.

Az egyenes fejű küllő és a karbonnal erősített agytest nagyon jó megoldás a Ryde kerékszettben, viszont a könnyítésmentes agytest (az agytest középső belső átmérője csak pár tized milliméterrel nagyobb, mint a csapágy belső átmérője) rendkívül sok fölösleges anyagot hagy az agyban, ami egyrészt nehéz, másrészt lehetetlenné teszi a csapágycserét, mivel nem lehet kiütni az elhasználódott csapágyakat.

Az agytest karbon középső csöve hatékony tömegcsökkentő eszköz.

Az agytest karbon középső csöve hatékony tömegcsökkentő eszköz.

6 kilincs és 48 reteszelés a Crank agyaiban. Csak a Chris King tud többet…

6 kilincs és 48 reteszelés a Crank agyaiban. Csak a Chris King tud többet…

Görgős szabadonfutó csapágyazás a DT olcsóbb agyában

Görgős szabadonfutó csapágyazás a DT olcsóbb agyában

Ha a 18 fog egyszerre kapcsolódik össze, akkor atombiztos a reteszelés a DT csúcs agyaiban

Ha a 18 fog egyszerre kapcsolódik össze, akkor atombiztos a reteszelés a DT csúcs agyaiban

A Mavic szerint a DH kerekek kivételével elég a két kilincs is

A Mavic szerint a DH kerekek kivételével elég a két kilincs is

A kimart bordákkal könnyített racsnitest a Shimano agyaiban szép, de drága megoldás, és csak 3 grammal lesz ezáltal könnyebb ez a részegység

A kimart bordákkal könnyített racsnitest a Shimano agyaiban szép, de drága megoldás, és csak 3 grammal lesz ezáltal könnyebb ez a részegység

Csapágyazás terén az összes Shimano hagyományos kónusz-golyó-csésze rendszerű, míg mindenki más ipari csapágyas. Hogy kinek melyik a jobb, azt mindenki döntse el maga, ebben nagy segítség lehet HBalage kollega ebben a számban olvasható „Agy-velő feltáró” cikke.

Ami biztos, nagy tengelyátmérőt -­ami egyes szakágakban kiemelten fontos szempont ­­- olcsón, nagy méretű vékonygyűrűs ipari csapágyakkal lehet a legkönnyebben megvalósítani. 15 és 25 mm is elérhető, akár elöl-hátul is, melynek merevsége nem említhető egy lapon a menetes acél tengelyek 9,8 illetve 8,9 mm-es átmérőjével. Persze nem mindenhol ennyire „létkérdés” a tengely merevsége. Ha a kereked szinte soha nem szakad el a talajtól, akkor számodra nem kell különösképpen a tengelyátmérővel foglakoznod, mivel izomból a 10 mm-es tengelyt sem lehet széttaposni, vagy meghajlítani, csak kemény ugrálással.

A racsni mechanika terén is elképesztően nagy különbségek vannak. Az itt bemutatott 36 pár kerékben 10 különböző rendszerű szabadonfutó működik. Szinte azt mondhatjuk, hogy minden gyártó megcsinálta a saját racsniját, és másét még véletlenül sem használják. A belépő szintet a keveset (14) reteszelő, kétkilincses acéltestű szabadonfutók képviselik. Ezeknek két előnyük van: az ár, és hogy a kevés reteszelés miatt ezeknek nagyon könnyen fut a racsnija, így szabadonfutás közben csak a legkisebb mértékben lassítják a gurulást.

A 2 kilincses racsniknál különösen fontos a szabadonfutó precíz pozicionálása, mivel minél kevesebb a kilincs, annál érzékenyebb a rendszer a racsni holtjátékára és billegéseire, ami hibás reteszelést eredményezhet. Ez ellen a Mavic hatalmas siklócsapágya és a DT görgős rendszere jó megoldást nyújt, bár az előbbit elég gyakran kell kenni könnyű szilikon zsírral, hogy ne tapadjon le, és ne lassítsa a szabadonfutást.

A DT bár csak 18-at reteszel, viszont azt atom stabilan. Hosszú távon az egyik leginkább kiforrott rendszert a DT Ratchet System nyújtja, mely valójában egyszerű, mint a sárga tányér, de éppen ezért zseniális és megbízható. A megbízhatóságának alapja, hogy nincs benne semmi kis apró bizbasz, ami kiakadhat, berepedhet, elmozdulhat, beékelődhet vagy megszorulhat.

A 18-24-36-48 reteszelési szám a következő, a kilincsek száma terén 3, 4 és 6 db az elterjedt.

A kilincsek számának növelése egyébként nem feltétlenül jelent jelentősen stabilabb/erősebb reteszelést (csak kisebb holtjátékot), mivel ezen kilincsek nem egyszerre reteszelnek, hanem 2×2-es, 1×3-as,  2×3-as vagy 3×2-es csoportokban. A sűrű reteszelésnek elsősorban a gyakori, gurulásból hirtelen megindulást igénylő szakágakban, tehát elsősorban terepen van jelentősége. A gyors, stabil reteszelés és szabadonfutás közbeni minél kisebb belső ellenállás hármasát csak a legjobb gyártóknak sikerül összehozni. Az XT, XTR, Crank Brothers agyai, valamint a Mavic DH-s vonala tesz eleget mindezeknek.

Agytestek: Az egyenes fejű küllőkhöz többnyire spéci „fogaskerékszerű” agytest dukál, amiben a tervezők alaposan kiélhetik a fantáziájukat. A cikkben bemutatott megoldások mindegyike nagyon jó, szép és ötletes megoldás, de itt nem is illik hibázni, mivel annak elég súlyos következményei lehetnek.

A Mavic CrossRide kerekeinek tárcsarögzítési megoldása már kicsit borzolta a húrokat, viszont a háromrészes agytest ötletes megoldás az esztergálási költségek csökkentésére.


Gyorszár technológiák:

Dupla kar, dupla meghúzási erő, ellenben nem könnyű

Dupla kar, dupla meghúzási erő, ellenben nem könnyű

Csavarással rögzíthető, majd a kar a kívánt irányba forgatható, mivel racsnis

Csavarással rögzíthető, majd a kar a kívánt irányba forgatható, mivel racsnis

Belső mechanika, plusz alu tengely a Mavic csúcs XC szettjében

Belső mechanika, plusz alu tengely a Mavic csúcs XC szettjében

Etalon belső mechanikás, ezért tart nagyon jól az XTR gyorszára

Etalon belső mechanikás, ezért tart nagyon jól az XTR gyorszára

Vagány megoldás a Miche előadásában

Vagány megoldás a Miche előadásában

Karbon kar, titán tengellyel. A legkönnyebb a mezőnyben

Karbon kar, titán tengellyel. A legkönnyebb a mezőnyben

Középkategóriás árig szinte csak hitvány, nehéz gyorszárak járnak a kerékszettekhez, majd következnek a nagyrészt alu fejjel rendelkező közepes darabok. A felső kategóriában többnyire precíz belső mechanikás gyorszárak járnak a kerekekhez, melyekben már titán, vagy alu tengelyekkel is operálnak a gyártók, esetleg karbon gyorszár karral. A legkönnyebb kombináció a karbon karos, alu tengelyes verzióból hozható ki.

Szorítási erő tekintetében a belső mechanikás Shimanók és a Mavic-ek viszik a prímet. Ennek oka, hogy a belső mechanikás gyorszárok esetében a gyorszár kar és a tengely acél alkatrészei csúsznak egymáson és szorulnak össze. Az acél meg ugyebár az excentrikus kar meghúzásakor nem nyomódik össze, nem úgy, mint a külső mechanikás gyorszárak karja, és feje közti köztes műanyag elem, melynek minden esetben van egy kis rugalmassága.

[poll id=”125″]

A minden részletre kiterjedő áttekintés után végre következzenek a konkrét kerékszettek bemutatása, országúti és mountain bike felhasználási terület szerint csoportosítva – rövidesen…

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo