fbpx

Eurobike 2011: városi trendek 2. rész – design

A városi kerékpárok tekintetében tapasztalható főbb fejlesztési irányvonalakról szóló cikksorozatunk második részében az általános trendek után ezúttal a design kap főszerepet, s ebben a témában külön foglalkozunk a női kerékpárokkal is, lévén a hölgyek körében talán a divat és a kerékpár „szerethetősége” még nagyobb súllyal esik latba a választásnál…

Természetesen, mint minden használati tárgy, úgy a kerékpár tekintetében is erősödik az a trend, mely a sokszereplős, kínálati piacon a potenciális vásárlók megnyerésének egyik fő eszközét a formatervezésben, úgy általában a megjelenés egyediségében próbálják megtalálni. Egyre több gyártó ad egyre többet a külcsínre, ami nem csak frázis, szemmel látható a fejlődés e téren. Most már a sosemvolt, frissen alakult kínai gyártók jó részénél is figyelnek erre, talán felismerve azt, hogy az első benyomás egy márkáról évekre meghatározhatja a márka helyét a piacon. A patinásabb márkáknál ez magától értetődő.

Bizony folyik a márkaimage-ek kialakítása, csiszolása. A városi bringák terén is – az autóiparhoz hasonlóan – határozott, felismerhető megjelenést próbálnak elérni. Ez már csak azért is lehet aktuális feladat, mivel részben az autóból próbálnak meg az autóipar által nyújtott kényelemhez és megjelenéshez, sőt mi több néha presztízshez szokott embereket átültetni kétkerekűre. A városi kétkerekűek terén már ma is igen jól elkülöníthető márkajelleggel rendelkező márkák például a Scott, a Cannondale, az Electra, vagy a Charge.

Letisztult Peugeot női elektromos kerékpár, megtartva mégis a sportos Peugeot-stílust

És fordítva is igaz a dolog. A jelentős imiddzsel rendelkező divat- és autóscégek gyakran érzik úgy, hogy a kétkerekűek frontján is képviseltetniük kell magukat –és itt a cikk témájául szolgáló közlekedésre szánt gépeket, tehát messze nem csak a sportgépeket értjük -, természetesen a tőlük megszokott corporate designnal, vagyis márkaarculattal. Felsorolni is nehéz őket, a fentebb már bemutatott Smart mellett nyomul a Gucci, Armani, Puma, Lacoste, Maserati, Diesel, Ferrari, Honda, BMW stb. stb., de folyamatosan jönnek a hírek a Toyota, Audi és egyéb autógyártók próbálkozásairól, tanulmánymodelljeiről, sőt prototípusairól is. Ezek egy része lehet persze image zöldítés, de sok modell valóban sorozatgyártásba kerül a hétköznapokban is szolgálva a márkahű, a márka arculatához ragaszkodó tulajdonosaikat.

Ehhez kapcsolódó trend az is, hogy egyre drágább városi gépeket is gyártanak. Az utóbbi években egyre másra jelenek meg a cégek katalógusaiban az XT, XTR, Ultegra felszerelésű trekkingek, commuterek, gyakran ultralight alu, sőt karbon vázzal, de több helyen láttunk titánvázas városi és túra csodákat is. Úgy általában igaz, hogy egyre drágább városi gépek is kaphatók. A „fejlett nyugaton” egy jobban szituált dolgozó embernek nem probléma kifizetni 3000-4000-6000 eurót egy dögös és jól felszerelt munkábajárós gépért. Elvégre a kocsira is elvert ennyit, sőt jóval többet is. Most meg ő környezettudatos és trendi, a minőség meg jár neki…

KTM Gran Pure

Az inkább a montijairól híres KTM is már évekkel ezelőtt kijött a városi gépeik új generációjával, melyeknél sokkal inkább adnak a dizájnra, mint a szokványos trekking, városi típuscsaládoknál. Szerintem a képen látható gép is szép példája annak, hogyan lehet egyszerűen, de mégis látványosat alkotni, egyensúlyozni a dizájn és a hétköznapihoz szokott, attól nagyon messze elszakadni nem merő uralkodó fogyasztói ízlés között. Letisztult, kellemes megjelenés modern köntösben, de mégsem űrhajó. Olyan, amire bármikor szívesen felpattanunk. A gép alkatrészeinek zömét a kifejezetten városi gépekre tervezett alkatrészek adják. A gép egyben példa arra is, hogy a görgős agyfék azért még tartja magát, meglepően sok bringán láttuk ismét.

A monti, és országúti alkatrészcsaládok mellett lassan megjelennek a komplett városi alkatrészcsaládok is, a meghajtás terén ez már evidencia, a kiegészítők (kormány, kormányszár, nyeregcső) terén eddig ez nem tűnt jelentős vonalnak, de most már igen. Erre példa még az FSA pár éve debütált Metropolis családja. Sok bringamárka a saját neve alatt hozott ki ilyeneket – lásd a fentebbi KTM -, a közeljövőben több ilyen komplex alkatrészcsalád megjelenése is várható.

A klasszikus női holland népszerűsége töretlen, egy példa a Herculestől

A városi vonalon mindig nagyon magától értetődő és így erős volt a női gépek piaca. Most sincs ez másképp, némely gyártónak többféle női vázas városi gépe van, mint férfivázas. A konkrét vázkialakítás tekintetében igen színes a paletta, e tekintetben nehéz lenne bármiféle trendet akárcsak felvázolni is. Amilyet eddig kitaláltak, azt jobbára mindet gyártják is a mai napig. Érzésre a monovázas, vagyis az egycsöves – nagyon alacsony átlépési magasságú – gépek nyugatabbra még mindig népszerűbbek, mint mifelénk, mivel ezek aztán tényleg teljes szabadságot adnak használójának a ruházat terén, akár a hosszúszoknya sem lehet akadály. Lehet, hogy nálunk erősödni fog az erre irányuló igény, de az is lehet, hogy a jellemző női viselet átalakulásával egyre kevésbé lesz létjogosultsága, ki tudja, melyik trend kerekedik felül.

Raleigh stand

Ne gondoljuk, hogy a klasszikus városi kerékpárforma a sok dizájntermék közt már rég elveszett! Az eladott kerékpárok bőven nagyobbik részét még mindig ilyenek teszik ki. Ezt jól mutatja a Raleigh standja is. Ezek csak a cég női városi bringái, azok közül is csak a monovázas modellek…

Peugeot CC11

Persze a klasszikusat is lehet ötvözni egy kis plusz dizájnnal. Így tesz a nemrégiben csipkerózsika álmából felébredt Peugeot is. A végtelenségig letisztult formát egy kis cizellált láncvédővel dobták fel szintén szép példáját adva a mértékletes, fogyasztható dizájnnak, amiben keveredik a klasszikus formavilág a modern részletekkel. Aluváz, a fejcsapágy már süllyesztett, könnyen állítható kormánymagasság, a váltásról agyváltó gondoskodik.

Hercules Comfort

Hasonló koncepció a Herculestől férfi változatban. Nem tudom, a név igényel e kiegészítést: Comfort. Természetesen agyváltóval, illetve agydinamóval. Talán éppen Tószegen látta meg a napvilágot…

Kalkhoff City Glider

De ha már klasszikus forma, és a váz formai kialakításával nem tudjuk odacsalni a pillantásokat, akkor tegyük azt a festéssel! Erre is rengeteg példát láttunk, nehéz is egyiket-másikat kiemelni. Az idehaza alig ismert, ám e kategóriában egyik vezető német gyártó, a Kalkhoff standján kaptuk lencsevégre ezt a két egyszerűségében is szépséges női bringát. A példa mutatja, hogy nem kell agyon bonyolítani a dolgokat, ha szépet és kívánatosat szeretnénk a hétköznapjainkban is, elég egy üde alapszín néhány harmonikusan elhelyezett és harmonizáló színű csíkkal, és kész! Ezeken a gépeken is agyváltó dolgozik…

Első cikkünk az általános városi trendekről IDE KATTINTVA olvasható.

Szöveg és fotók: Gajdov Géza

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo