fbpx

Eurobike 2011: városi trendek 1. rész

Az idei kiállításszezon végéhez közeledve közelebbről is megvizsgáljuk egy-egy szakág/felhasználási kör jövő évi trendjeit. Most a városi gépeken van a sor. Igazából felhasználási kör szerint nem is annyira egyöntetű ez a kategória, hiszen találunk köztük „hagyományos” vagy éppen szokványos trekkingeket, munkábajárós- idegen elnevezéssel commuter – bringákat, kifejezetten munkabringákat, pl. futár, teherhordó gépek, cargobike-ok, illetve a hétvégi hobbigépeket is, például cruisereket, vagy slowridereket.

E témakörben is rengeteg mindent láttunk, a kiállított gépek egyik legnagyobb csoportját alkották, ami nem is csoda, hiszen általános trend a kerékpár mint közlekedési eszköz rohamos terjedése, és éppen ezért is az idei Eurobike jelmondata is az „Urban mobility” lett. Három cikk keretében az urban mobility kétkerekű eszközeit kísérlem meg kicsit rendszerszemléletűen, a kibontakozni, vagy éppen elmúlni látszó trendeket, újdonságokat, no és persze az érdekességeket is kiemelve körbejárni.

A merész stílus lassan értelmetlen fogalom...

Az alábbiakban a fejlesztések fő irányairól lesz szó, míg a következő két írásban a design, majd a legérdekesebb alkategóriák kapnak főszerepet. Mivel a szóba jövő műszaki, esztétikai megoldások, trendek eléggé nagy átfedéssel szerepelnek az egyes modelleken, egyes márkák palettáiban, ezért kicsit ugrálni fogok az irányvonalak között az egyes képaláírásokban több mindenre is rámutatva.

Elöljáróban leszögezném, hogy véleményem szerint a városi gépek fejlődési lépcsőfokai sokszor kevésbé élesen rajzolódnak ki, alapvetően folyamatosan sok megoldás él egymással párhuzamosan, e piac kicsit máshogy működik, mint a sportgépek piaca. A vásárlói döntésnél más súllyal esnek latba a különböző választási szempontok, a technikai fejlődés jellemzően kevésbé gyors, az egyes megoldások sokkal tovább maradnak a kínálatban, akárcsak maguk a gépek használatban, általában csak lassan szivárognak át a fejlesztések a sportkerékpárok területéről, bár ma már ez sem mindig igaz, és talán a jövőben egyre kevésbé lesz az, ahogy a e kerékpárok szerepe a piacon nő.

Sparta stand

Na, akkor ez maga már mindjárt egy trend. Gondoljunk csak az elektromos rásegítésre, az bizony ebben a felhasználói körben jelent meg, és terjedt el először, és utána hódít a sportgépek terén. Ezen kívül az agyváltók, alternatív erőátvitel terén is előrébb járnak, persze ennek az eltérő felhasználói igények is az oka, például az utcai ruházatot összekoszoló lánc hívta életre a carbon Drive-ot, vagy ott van a fokozatmentes sebességváltó.

Mindezek mellett pedig azért is nagyon változatos társaság a „közlekedő” bringák világa, mivel semmiféle versenyszabályzat nem köti a tervezők kezét, sem az aerodinamikára, sem a mindenáron pillesúlyra törekvés nem jellemző, vagy éppen jelentős terhelés elviselésére sem kell nagyon méretezni, igen szabad kezet kap a dizájner, így talán ezen gépek a legváltozatosabbak, legszínesebbek kialakítás terén.

A városi kerékpár öltöztet

A konkrét műszaki jellegű trendekre térve kezdjük talán a váltórendszerekkel. Váltórendszerek tekintetében az agyváltó lesz a nyerő a városban, erre már fogadni lehet, pláne ha elterjed a fokozatmentes agyváltó. Az ok: egyszerűbb kezelhetőség, robosztusabb, külső behatásra kevésbé érzékeny felépítés, sokkal kisebb karbantartásigény, letisztultabb kinézet. Ezen kívül a lánc vonala fix, így lehet valóban tökéletesen fedő láncvédőt – vagy helyesebben inkább nadrágszárvédőt tenni a gépre. Sőt így akkor már a lánc maga is sokkal egyszerűbben leváltható pl. a rohamosan terjedő carbon drive-ra. Az egyéb lánckiváltó ötletek, mint pl. kardántengely, vagy éppen a bonyolult madzagos megoldások megmaradnak a nagyon kis szériában gyártott technikatörténeti érdekességnek. Tehát az erőátvitel terén is változás várható, és jelen állás szerint a csendesen futó, hosszú élettartamú és kenést nem igénylő, ezáltal nem is koszoló carbon drive lesz a nyerő. Persze ne várjuk azt, hogy egyhamar kizárólagos lesz, de amint nagyobb számban hajlandók ráállni a vázgyártók a kompatibilis vázak gyártására, nagy lendülettel fogja átvenni a szerepet a minőségi városi gépek piacán a hagyományos lánctól. Ez akár már az elkövetkező években bekövetkezhet.

VanMoof No.6.

Letisztult küllem agyváltóval. Érdekes és szép részlet egyébként a világítás integrálása is. Ezt a fajta megoldást több gyártónál is láttuk idén is. Ilyen a holland VanMoof is. Az első lámpa a felsőcső folytatásaként megjelenő csőcsonkba van integrálva karakteres megjelenést adva a gépnek.

A fékezés terén a városban is hódít a tárcsafék. Noha mondhatnánk, hogy talán ezen a területen lehet a legkevésbé realizálni a megoldás nyújtotta előnyöket, de ha a technikai lehetőség változtatási, fejlesztési kényszerérzéssel párosul, akkor attól egy megoldás még elterjedhet a piacon. Azért ne legyünk ennyire dogmatikusak, megrögzött kerékpáros közlekedőknél lehet valós előnye a tárcsaféknek is, például ahogy egyre többen tekernek egyre gyakrabban munkába, úgy egyre több esős, hideg napon pattannak nyeregbe, amikor is a V-fékek pofái rohamos tempóban képesek elkopni, illetve a tárcsafék vizes, pláne fagyos körülmények közt kicsivel jobban tartja a fékerőt, mint az abroncsfékek.

Az össztelós gépek nem tudtak városban elterjedni, viszont a teleszkópvillák valamilyen mértékben megvetették a lábukat. A kívánatos egyszerűség és kis karbantartásigény okán egyre inkább a kis rugóútú, zárt rendszerű villanyaknál mozgó villák látszanak népszerűsödni.

Lassabb, de érezhető jelenség a 622-es méretű kerekek dominanciájának erősödése is. A 26-os (559-es) kerekek is jelentős szerepet kaptak még 5-6 évvel ezelőtt, aztán minden kategóriánál a 622-es kezdett előretörni. Ma már a trekkingek, fitnesz jellegű commuterek terén is abszolút dominánsnak tekinthetjük. Az alacsony átlépési magasságra kihegyezett női gépek közt találunk még nagyobb számban 559-es kereket, illetve a balloon bike-nál, valamint a cruisereknél jellemző a használata, de a többi kategóriában kikopni látszik.

Koga SuperMetro

Egy tipikus trendi commuter az igényesebb fajtából matt fekete ruhában, bár azért egy kis pirossal azért igyekeztek oldani a fekete egyhangúságát. Tárcsafék, 622-es kerék teljesen sima Kojak gumikkal, enyhén hátrafelé hajlított kormány és egy éppen csak a rezgéseket, úthibákat csillapító rugóúttal rendelkező villa a kényelemért. A láncváltós meghajtás terén is egyre jellemzőbb ez a trend, hogy elől egy lánctányér, hátul 9/10-es sor. Valószínűleg tökéletesen elég, így viszont kényelmesen elfér egy hatékony és tetszetős nadrágszárvédő a hajtókaron. A gép neve pedig egyértelműen utal rá, hogy a tervezők mire szánták…

Integráció. Továbbra is vezérelv az integráció, mely a városi bringáknál több jelentőséggel is bír, mint a cool kinézet, vagy az újdonságok kényszeres hajkurászása. Az integráció eredményeképp létrejövő letisztult kinézet szemet gyönyörködteti, gyakorlati haszna pedig, hogy kevesebb a kiálló, sérülékeny, lelopható, otthon felejthető, elveszthető részegység, amibe ráadásul a nem kerékpározásra kitalált ruházattal sem fogunk beleakadni. A lámpák, villogók belesüllyednek a kormányba, stucniba, vázba – ahogy azt feljebb is láthatjuk a VanMoof gépen -, nyeregcsőbe, villába, nyeregbe, sőt kormányvégbe, a csengő a fékkarba, a váltó és a dinamó a kerékagyakba, sőt van nyeregcsőbe integrált pumpa, vázba rejtett lakat stb.

Look Lacoste

A Look még tavaly mutatta be a francia divatmárkának, a Lacoste-nak tervezett bringáját, mégis nagyon jól demonstrálja a jellemző változásokat: divatmárka image-e összehangolt színű alkatrészekkel egy kis kötelező retro beütéssel a nyereg, nyeregtáska révén, tárcsafék, agyváltó, agydinamó, integrált hátsó lámpa, carbon drive meghajtás. Érzésem szerint a tárcsafék sok esetben design-elemként (is) funkcionál. Sok gyártó próbálkozik hasonló integrált lámpa megoldásokkal.

A fentiek mellett a legtöbbet domborított trend természetesen idén is az e-bike-ok voltak. Számos változata kialakult már, hol az első, hol a hátsó agyba, hol a vázba van építve a motor a középrész alatt, mögött, felett. Az akkumulátor elhelyezésére is kezdenek kialakulni a bevált helyek, csomagtartó alatt, nyeregváz-cső mögött, alsócsőbe, esetleg nyeregváz-csőbe süllyesztve. A lényeg azonban, hogy egyre inkább csökken ezen részegységek mérete, és egyre inkább próbálják elrejteni azokat, vagy legalábbis kulturáltan előadni, úgy megdizájnolni, hogy az ne a gép csúf belsőségének, hanem valamiféle érdekességének, design elemének tűnjön. Következzen akkor néhány példa!

Smart e-bike

Igen, jól látod, Smart! És igen, ez az a Smart! Volt már ForTwo, ForFour, most itt a „ForOne”. Ahogy a cég szlogenje is mondja: Nyisd ki az elméd! …és gondolkodj ökologikusan, gazdaságosan! A reklámvideóban elhangzik, hogy egy átlagos európai fél évet tölt dugóban ülve. Illetve a bringaproject szlogenje: Urban mobility 2.0. Azt hiszem ezeket kommentálni már nem is szükséges, a válasz adott: a megoldás a kerékpár. Mindez a cég imidzséhez méltó megjelenéssel. Rejtett elektromos részegységekkel, egymásba simuló formák, modern megjelenés, minden tekintetben illik a cég termékpalettájába. Minimum 100 km-t elmegy egy feltöltéssel, ez egy átlagos városlakónak vajon hány napig elég? Az erőátvitel feladatára ők is a csendes carbon drive-ot választották. Ugyan nem tartom magam az e-bike-ok fő célcsoportjába tartozónak, de ezzel még én is besuhannék néha a belvárosba…

Gepida Reptila pedelec

Egy kevésbé látványos dizájnú gép, viszont a mi kutyánk kölyke, és saját tapasztalat alapján is állíthatom, nagyon jól működik. Ráadásul a hírek szerint elég szépen alakulnak az eladások is belőle. Nem sok magyar kiállító szokott jelen lenni az Eurobike-on, de a Gepida az utóbbi években rendszeresen. Mára komoly szereplők lettek a német piacon városi, trekking és e-bike terén. Ők is többnyire a Bosch-féle rendszert alkalmazzák, ami nagyon finoman, rángatás nélkül működik.

TDR Flux

Íme, még egy tetszetős darab a jövő városi bringáiból, a holland TDR Flux nevű modellje szintén részben a tekintetek elől elrejtett elektronikával, legalábbis a motort a kitáguló nyeregváz-csőbe rejtették, ezzel kifejezetten érdekes összképet adva a gépnek. Utóbbihoz azért hozzájárul a nyaknál rugózott villa- mely szintén egyre népszerűbb a városi gépeknél -, a tárcsafékek, illetve a teljesen rejtetten futó lánc is. Plusz pont, hogy a gép a Nuvinci fokozatmentes agyváltóval van szerelve. A bringát Eurobike Award díjjal jutalmazták.

Sparta stand

És íme a másik említett irányvonal az Accel csoprthoz tartozó Sparta előadásában. Ők nem rejtik el a működéshez szükséges részegységeket, hanem egy lénk zöld színnel dizájnelemmé avatják azt. Amint a képeken is látszik, ők a kerékagyba szerelt motorokban hisznek. Amúgy nem minden gépük ebben a fehér-zöld kombinációban pompázik, mindenesetre így elég feltűnő standot sikerült összedobniuk.

A sorozat második része: Design – https://bikemag.hu/tech/eurobike-2011-varosi-trendek-2-resz-design

Szöveg és fotók: Gajdov Géza

Hozzászólások

Írd ide a hozzászólásod:

Leave a reply

Kerékpár magazin - Bikemag.hu - Hírek, tesztek, versenyek
Logo