Az SKS sem éppen új szereplő a kerékpáros kiegészítők piacán, a magamfajta, a sportágban idestova húsz éve mozgó figurák számára pedig talán leginkább nyeregvázcső elé illeszthető vázpumpáikkal maradtak örökké emlékezetesek. Na pont ez a motyó az, amit manapság már nem gyártanak, viszont minden mást igen. Hogy mit is pontosan? És ezek közül mi az, ami újdonságszámba megy 2012-ben? Eurobike beszámolónk következő soraiból ez is kiolvasható…
Tudja-e ön, hogy miért SKS az SKS? Nos, a céget Karl Scheffer-Klute alapította 1921-ben a németországi Sundernben. A cégnév nem meglepő módon egy mozaikszó, ami mögött az előző mondatot találjuk némileg tömörebben: Scheffer-Klute Sundern = SKS.
A kerékpárpumpák gyártását 1932-ben kezdték el, az első műanyag pumpa, pedig 1956-ban került ki a gyárból. Évtizedekig ez volt az SKS legfőbb termékcsoportja, ez a dominancia még 2011-2012-es kínálatukon is érezhető. Egészen a ’90-es évekig az OEM piac pumpákkal való kiszolgálása volt a fő tevékenység, amikor a megrendelések a tetőpontra hágtak, napi 50.000 pumpa hagyta el a gyárat.
A sárvédők gyártására 1983-ban állt rá az SKS, majd 1988 indult be a „Chromoplastics” alapanyagú példányok – melyeknél két műanyagréteg között egy fémréteget találunk) nagyszériás gyártása. Azóta ez a technológia szinte egyeduralkodóvá vált a piacon. Az 1999-es év újdonságai a kifejezetten MTB kerékpárok számára kifejlesztett, gyorsrögzítővel könnyen fel- és leszerelhető sárvédők lettek. A termékpaletta színesítése ezzel azonban még nem állt meg, így például 2003-ban marokszerszámokkal, 2006-ban pedig láncvédőkkel bővült a kínálat.
Van tehát miről beszámolni bőven… Honnan is kezdjük? A pedáns német cég standja és katalógusa logikusan felépített tematikával segíti az eligazodást, ezért most az SKS sorrendjét követve villantanám meg az egyes termékcsoportok újdonságait.
A legerősebb és legnépesebb termékcsoport továbbra is a pumpáké, ezt a családot pedig minipumpákra és műhelypumpákra bonthatjuk. A minipumpák között 13 típust találunk, szemezgessünk most ezek közül! A fenti képen a cég 2012-es újdonságát az Injex-et láthatjuk. Ez a típus három változatban lesz elérhető: alumínium testtel, „zoom” teleszkópos kivitelben (a képen); illetve műanyag testtel, „zoom” teleszkópos- és normál kivitelben egyaránt.
Az Injex család műanyagtestű tagjának kétféle szelepet egyszerre kezelni képes fejének részlete. Az Injex Lite 150 grammot nyom, és 5 bar nyomást képes leadni, így az MTB-sek érdeklődésére számíthat.
Szintén új modell az Aeron, amely az Injex-hez hasonlóképpen szintén a kis- és középnyomású rendszereket használók körében lesz népszerű. Alumínium teste ellenére tömege baráti (157 gramm), maximális nyomásértéke pedig 5 bar.
Egészen kompakt és ügyes darab a Spaero, mely mindössze 215 mm hosszú, és szintén elérhető alumínium (160 g) és műanyag (134 g) testtel egyaránt. Az 5 barra képes minipumpa feje egy különleges megoldást rejt, lássuk csak…
…a fej ugyanis nyitható, és egy kb. 10 cm hosszú flexibilis tömlő bújik elő belőle. A fej minden szeleptípussal kompatibilis, a szelepre pedig szorítótárcsával rögzíthetjük. A flexibilis cső megkönnyíti a hozzáférést a szelephez, és a pumpálás folyamata sem lesz oly kényelmetlen, mint a minipumpák jelentős része esetében.
Tán egy tengeralattjárót láthatunk a képen? Nem éppen… Ez az országúti bringások számára tervezett SKS Diago minipumpa, melynek formavilágát és funkcionalitását IF Product Design díjjal honorálták idén. A fehér- és fekete változatban elérhető darab 240 mm hosszú és mindössze 109 gramm tömegű. Ezekkel a paraméterekkel 10 bar leadására képes, ami a magasabb guminyomást preferáló (jómagam 7 bart használok edzésre és 8 bart versenyek során) országúti bringások igényeit is bőven kielégíti.
A minipumpa remek találmány, de igazából az út menti defektek javítása mellett másra nem érdemes használni, arra létezik alkalmasabb jószág is. Állandóan magunknál hordott minipumpánk mellé nem árt tehát otthonra egy komolyabb állópumpa, amellyel könnyen és gyorsan, pár lökéssel üzemi nyomásra helyezhetjük tömlőinket. Ilyen, minden igényt kielégítő 2012-es újdonság az SKS Airkompressor 12.0, mely nevéhez híven 12 bart képes produkálni, ami már akár pályabringás használatra is alkalmassá teszi.
A pumpák után egy kis ízelítő az SKS szerszámokból. A cég 8 modellel rendelkezik, ezek közül a képen a 18 funkciós, mindenféle felhasználási területre jó szívvel ajánlható Tom 18 látható. Minden megtalálható rajta, ami ahhoz szükséges, hogy ne maradjunk ott az út szélén: például láncbontó is…
Szerszámunkat akár zsebre is vághatjuk, de választhatunk hozzá a nyereg alá szerelhető kis táskát is. Különböző méreteket kínál belőle az SKS, így egy-két belső, és egy-két további hasznosság is mellé férhet.
Most pedig következzen a másik fő termékcsalád, a sárvédők! Az SKS 2012-ben gondol azokra is, akik országúti versenygéppel rendelkeznek, és mégis teljes értékű sárvédőre vágynak. Az SKS Raceblade Long kompatibilis a rövid testű fékpatkókhoz épített vázakkal is, és végre egy sárvédő, amely eléggé hosszú ahhoz, hogy megakadályozza, hogy az első kerék a lábfejünkre, a hátsó pedig az edzőpartnerünk arcába nyomja a szószt.
Ha sem lehetőségünk, sem pedig késztetésünk nincs arra, hogy teljes értékű sárvédővel szereljük gépünket, ellenben sem a hátunkon, sem pedig az arcunkon nem szeretnénk látni a sarat, abban az esetben jön jól a gyorsrögzítővel ellátott, MTB kerékpárokhoz ajánlott Dashboard / Dashblade páros.
Következzen egy SKS válasz egy gyakorta feltett kérdésre, melyet a többség egyből meg is old, olykor egy kulacs felső szekciójának levágásával… A Cage Box-ot kifejezetten bringás kellékek (szerszámok, ruházat, és minden olyan dolog, ami a mezzsebben és egyéb helyeken már nem fér el) szállítására tervezték, kialakításának köszönhetően pedig pontosan a kulacstartóba illeszkedik…
…milyen kulacstartóba? Mondjuk történetesen SKS gyártmányba. 28 grammnyi karbonból, esztétikus kivitelben.
További információk:
A gyártó weboldala: http://www.sks-germany.com/
A hazai forgalmazó weboldala: Biker Kft.; www.biker.hu
Szöveg és fotó: HBalage
(x)