Már az első F1RST kipróbálásakor tapasztaltuk, hogy a tajvani óriás talán újra azon az úton jár, amelyről a 2000-es évek elején letért. A 2012-es év is egy nagy lépcső, hiszen négy főbb rendszerújítással is készülnek. Ezeket a konkrét modelleknél részletezné, a következőkben…
A F1RST24-esek a 24-es kerekekhez készültek, útjuk 60 mm, levegő rugózásúak, olajcsillapításosak és lockolhatók. A nyakuk és a becsúszójuk 7050 alu, alsó száruk magnéziumötvözet, tömegük 1,6 kg körüli. A 26-osoknál a 30 és 32 megjelölés a becsúszók átmérőjét jelzi. Új típus a 32-15, mely egy maximum 80-, vagy 100-, vagy 120 mm-t mozgó villa, amely a 15-ös átütőtengelye miatt már agresszív trail használatra is ajánlott. Csúcsmodellnek számít, hiszen benne vannak a 2012-es újítások.
A jobb szár tetején hangolhatjuk az RST új „OCR platform” rendszerét. A piros gyűrűvel az alacsony sebességű kompressziót, az arany gombbal pedig a kioldási küszöböt állítjuk, hogy a villa hogyan reagáljon a hirtelen ütésekre. Ennek köszönhetősen már az RST is alkotott egy pogózás mentesítő rendszert.
A bal szár tetején pedig a szintén új „4 Step Air Chamber” kék állítógombja található. A rendszer egyedülállónak tekinthető, hiszen nem a rugóutat változtatja, hanem a villa karakterisztikáját (!) 4 lépésben. Fújd fel a villát induláskor, majd menet közben állítsd a mozgás karakterisztikáját attól függően, hogy DH-san lineáris, avagy progresszívabb érzést szeretnél.
Újdonság még szintén a F1RST-ök között a sima gyorszáras papuccsal készült típus is. Ez pontosan azt tudja, mint a 32-15, és ugyanaz a három verziója érhető el a tudásukat tekintve: Platform & Air Adj, Air-SRL és Air.
A F1RST30 család, mely még korábbról a „BikeTipp”-es, 1,5 kilós Platinummal büszkélkedhet, 2012-re egy újabb taggal bővül. A 30-15-ről van szó, és a nevéből már sejthető, hogy a 15-ös átütőtengely az újdonság benne.
Egy kis képzavar a F1RST-ök között az elnevezésben, hogy a F1RST29 esetében a 29 a kerékméretet és nem a becsúszó átmérőt jelzi (ahogy a 24-esnél sem). A lényeg azonban, hogy ez is egy teljesen új modell. A rugóút 80- vagy 100 mm, Air-SRL (levegős + Smart Remote Lock) és Air (levegős, nem lockolható) változatok, 1,8 kg-os tömeg. Omegából és Blaze-ből egyaránt lesz 29-es, ebben a sorrendben „olcsósodva”.
Megvallom őszintén, másnál nem láttam ezt a megoldást, pedig az RST-nél már tavaly is volt. A kormányon lévő, még kicsit esetlen külsejű vezérlővel 5 fokozatban fokozhatjuk a kompressziót, melynek a legerősebb fokozata konkrétan a lock állás. A nyomogatópulton próbálva meggyőzően jól működött.
Húszas átütőtengely; sima, tapered vagy 1,5-ös 7050 alu nyak – ahogy tetszik; 36-os 7050 alu becsúszók. A csúcsmodellben minden benne van: OCR Platform kis- és nagysebességű kompresszió állítás külön, csillapítás, levegőrugózás a 4 Step Air Chamber rendszerrel és választható 140-160-180 mm úttal. Mindez 2,5 kilós tömeggel.
Lejárhatott talán a Cannondale Headshok szabadalmi védettsége :-), ezért az RST is megcsinálta a saját nyakban rugózó villáját, melyben egyelőre nincsen csillapítás, csak az előfeszítés állítható. A Single Shock villák igen sok verziója létezik: 700C, 26”, 24” és 20”-os kerékmérethez egyaránt, összesen 10-féle változatban.
További információk:
RST termékek a weben: www.rst.com.tw
RST cuccok idehaza: Paul-Lange Hungary Kft.; www.paul-lange.hu
Szöveg: Lcs
Fotó: Lcs, RST
(x)