A negyedik Port.hu Bringaexpóról szóló beszámolónk folytatása olvasható alább. E kétrészes cikk keretein belül megpróbálunk rövid áttekintést adni a kiállítókról és a márkákról, hátha valaki lemaradt. Lássuk, miről érdemes még mindenképpen megemlékeznünk!
A Gepida bringák gyártója is tudja, merről fúj a szél, így ők is bemutattak két retrós, fixi stílusú városi rohangálóst az S5-öst és az S3-ast. A képen utóbbit csodálhatjuk meg, mely a sokak számára bevállalható 120 ezres árával akár még népszerű is lehet.
Szintén a Gepidáknál találkoztunk ezzel a nem éppen pillesúlyú, ám annál masszívabb acél stiftes közvetlen PM tárcsafék konzollal. A megoldás már a középkategóriás gépeiken is megtalálható, ami azért nem mindennapos dolog. Ez határozottan plusz pont nekik.
A Cseke Zrt. a Ghost bringákkal villantott a kiállításon. Az olimpiai győztes német márka a montik terén igen széles választékkal rendelkezik, és kidolgozásuk minősége alapján is a jobbak közül való. Van azért nekik országútra termett gépük is, ez itt például éppen a RACE 5000-es, látványos színvilággal.
Végre a Toldi márka is éledezik. A standon határozottan szép színösszeállítású darabokkal találkoztunk, melyekre sokan felkapták a fejüket. Különösen a vérnyulak rózsaszín sárvédőn megörökített ádáz küzdelmére…
A Merida is kihozta saját 29”-os szériáját, a Big Nine-t. Ez itt a csúcsmodell, a Big Nine Carbon Team, mellyel a Multivan Merida Biking Team ridereinek egy része is versenyezni fog idén.
Zanzásított Merida történelem: egy korai acél váz, a Dakar 770-es, valamint a jelenlegi csúcsmodell az O.Nine demonstrációs példánya. Ilyen főbb egységekből legózzák össze a körülbelül 940 grammos vázat. Így visszanézve igen szembeszökő a fejlődés. Az a Dakar váz pedig nem is készült olyan régen…
A Specialized is kötelező körnek számít a kiállításokon, hiszen az ő standjukban ritkán lehet csalódni. A képen az aszfaltos szekció pózol, az Allez és a kifejezetten hölgyek számára tervezett Amira modellek. Utóbbi ilyen kis méretben is készül, mégpedig határozottan jól sikerült geometriával. Ez azért lényeges, mert a kis növésű hölgyek gyakran bajban vannak országúti bringa vásárlásakor. A Speci rájuk is gondolt.
Nagy kedvencünk a Demo is. Ennek a Demo 8-nak a lengőkarján nem véletlenül díszelegnek ott a világbajnoki csíkok. Sam Hill és Troy Brosnan is ilyen nyergében lett DH világbajnok tavaly Mont-Sainte-Anne-ban.
A Spyral márka is egyre bővülő kínálattal igyekszik a bringásokat levenni a lábukról. Náluk többek közt színes markolatok – köztük csavaros rögzítésűek is -, hajtómű csapágyak, új nyergek jelentik a fontosabb újdonságot.
A Bianchi standja is a kihagyhatatlanok közé tartozik. A nagy múltú olasz cég gépei közül nehéz volt egyet kiválasztani, végül a Cavaria modellre esett a választás, mert olyan szépen ötvözi a korszerű karbon technológiát a hagyományos Bianchi megjelenéssel, természetesen a cég hagyományos „celeste” színében. A háttérben a sok-sok FSA finomságra pörög a nagyérdemű. Gyakorlatilag már a teljes FSA paletta elérhető itthon is.
A kiállításon több kerékpárbolt is jelen volt. Ez itt éppen a Bringaland standja, ahol ez a szemrevaló és szerény nevű Wilier Imperiale csábította a nézelődőket. De talán még többeket hozhatnak lázba a városi bringázás kelléktárából sokáig kényszerűen nélkülözött stílusos színes kiegészítők. Most úgy tűnik, a kínálat kezdi utolérni az igényeket.
Az AM Bringa leginkább a fekvőbringákról lett ismert, most azonban erre az első ránézésre nem túl feltűnő montira hívnánk fel a figyelmet. A vázon olvasható név – Gruber Assist – és a gyanúsan tekergőző elektromos kábelek már sejtettek valamit. Bizony egy újabb elektromos rásegítésű bringáról van szó. A lekicsinyített motor ezúttal a nyeregvázcsőben kapott helyet – melyet a középcsapágy feletti kis csavarfej árul el -, az akkumulátor pedig a jókora nyeregtáskában. Ez a rendszer akár utólag is beépíthető a kellően nagy átmérőjű nyeregvázcsővel rendelkező bringákba.
Az Abus számunkra legütősebb újdonsága ez a teljes értékű női táska volt, mely valójában kerékpáros táska is, ugyanis a hátulján elrejtett rögzítőkkel a csomagtartó oldalára akasztható. Bár 20 ezer feletti ára kicsit soknak tűnik, de ismerve az Abusra jellemző minőséget, nem egyszezonos darabról lehet szó.
Az Evobike mindig érdekes finomságokkal lepi meg az arra fogékony kerékpárost. A német Riese und Müller pedelec-je ez, az Avenue, összteleszkópos felfüggesztéssel, masszív, integrált csomagtartóval, hidraulikus fékekkel, okosan elhelyezett akkumulátorral, egyedi megjelenéssel, és úgy általában németesen precíz kidolgozással. Noha az árcéduláján elég komoly szám volt, tudomásunk szerint meglett a gazdája a mellette lévő másikkal egyetemben…
Az okos kerékpáros kiegészítők sorában immár megtaláljuk az extrém élmények megörökítésére kitalált action kamerákat is, melyből az Evobike mindjárt többféle típust is kínál. A GoPro az egyik legprofibb, számtalan speciális rögzítővel, vízálló tokkal, így szinte bármilyen sporthoz tökéletes választás lehet.
A Trek hazai forgalmazóját örömmel láttuk a kiállítók sorában. A mi szemünk a sok felsőkategóriás gép árnyékában meghúzódó Lexán akadt meg, mely egy kifejezetten hölgyek számára tervezett országúti modell. Gyönyörű és harmonikus a megjelenése, mely hangsúlyozza használója nőiességét, ám mégsem az a hirtelen Barbie-rózsaszín. A külcsínre ötöst adtunk…
A lengyel Kross márka is egyre jobban nyit a rohamos tempóban fejlődő városi kerékpározás felé. Ez itt egyik újdonságuk, mely egy hagyományos megjelenésű kényelmes városi cirkáló hölgyek számára. És mily ritka, gondoltak arra is, amire a legtöbb gyártó elfelejt: a szoknyavédőre.
A Rudy Project még mindig gyárt fejvédőket is. Az elmúlt pár évben több új modellt hoztak ki, melyek többek közt a Rudy szemüvegekhez passzoló színekben kaphatók. Jelenleg 10 modelljük van. A képen a jobbról második Sterling modelljük talán a leglátványosabb – ezt használja egyébként a Liquigas csapata is -, 10-féle színkombinációban választható.
A Mavic még mindig a minőségi kerékpáros öltözékek és cipők egyik etalonja. A sajátos, visszafogott design az egyik jellemzőjük. A palettát nemrégiben pedálokkal egészítették ki. Megemlítenénk a párban 220 grammos Race SL Titan modellt.
A Bikediszkont is kínálatot bővít: az NS vázak, Society, Identity, Halo és egyéb extrém körökben tisztelt márkák sorát gazdagítja az X-Fusion. A villák és rugóstagok hamarosan elérhetők lesznek.
Szintén nagy örömünkre szolgált az idén éppen 10 éves Mondraker cég termékeinek hazai megjelenése. A nálunk nagyjából ismeretlen márkanévvel gyakran találkozhatunk például a spanyol vagy francia kerékpáros magazinokban, nemritkán mint tesztgyőztessel. Olyan arcok versenyeznek gépeik nyergében, mint például Andreu Lacondeguy vagy Fabien Barel…
A Bikemag standon a manufakturálisan dolgozó magyar kezdeményezéseknek igyekeztünk megjelenést biztosítani. Ezek egyike a szakmát az olasz Dario Pegoretti mester műhelyében kitanuló Merényi Dániel nevéhez fűződik. Az ő műhelye egy szemkápráztató kidolgozású és festésű országúti gépet állított ki. Kifejezetten egyedi méretre készülő acélvázakkal szándékozik foglalkozni Dani a jövőben, rendelhető lesz tőle muffolt és TIG-hegesztett kivitel egyaránt.
Yasec mestert talán már nem kell az olvasóknak bemutatni. Sok-sok gyönyörű kidolgozású váz hagyta el a műhelyét, de aztán mostanában egyéb munkái mellett kisebb hangsúlyt fektetett a kerékpárokra. Ezúttal azonban ígérete szerint ismét ez lesz a fő irány. A képen látható Dedacciai csövekből készült acél váz több teljesen egyedi megoldást is tartalmaz. Ilyen például – ami pont nem látszik – a középcsapágyház, mely egy sajátos integrált csapágyas rendszert takar.
A Kobike vázak is sok érdeklődőt vonzottak. A váz valóban bambuszból készült, és csak a legszükségesebb helyeken tartalmaz alu betéteket.
Szöveg: Gajdov Géza
Fotó: Lcs