Az országúti kormányok bandázsolása nem könnyű feladat – az esztétikus megjelenés szempontjából sokak számára komoly kihívást jelent. Még a nagy kerékpárgyártók is gyakran elbagatelizálják a kérdést, pedig egy szép festésű, igényes aszfalszaggatóhoz dukál a precízen bandázsolt kormány. Az alábbi cikkben elmagyarázzuk, hogy mire kell mindenképpen figyelni…
Az első lépés a bowdenházak szoros rögzítése, majd a fékkartest gumiborításának felhajtása. A bandázsolást a kormány alsó végén kezdjük, mivel így biztosítjuk, hogy kezünkkel nem gyűrjük fel a bandázsszéleket. Az első kör 2/3 szalagszélességgel nyúljon túl a kormány végén. Az öntapadós réteget védő papírcsíkot a bandázsolás során folyamatosan távolítsuk el. Ügyeljünk arra, hogy a lehető legszorosabban haladjunk körbe, anélkül, hogy a szalagot elszakítanánk. A következő kör kb. az előző rész harmadát fedje le. Ha ennél nagyobb az átfedés, akkor lehet, hogy a végére elfogy a szalag, ha kevesebb, akkor a hajlatban nem takarja teljesen a kormányt.
Ahogy a fékkar aljához érünk, próbáljuk meg úgy elosztani a szalagot, hogy az utolsó előtti körben éppen még ne érintse a fékkar test alsó részét. Szerencsére itt nem látszik, hogy mekkora az átfedés, mivel a kormány úgyis erősen ívelt. Innen még egy kört kell tenni, amikor már teljesen a test oldalának ütközünk.
Most a bandázshoz adott rövid szalagdarabra lesz szükség. Először méretre kell vágni, méghozzá úgy, hogy pontosan egy bandázskör hatását keltse, de ne lógjon rá a féktest oldalára. A Campagnolo karok esetében ezt egy-két milliméter pontossággal kell elvégeznünk, a Shimano karoknál kb. fél centi a tűréshatár. A végeit átlósan vágjuk le, mivel csak így tudjuk elérni, hogy a fékkartestet merőlegesen közelítse meg. Többször próbáljuk a helyére: kb. 1/4 -1/3-ad részét fedje az utolsó kör szalag. A bandázzsal keresztezzük alul a bilincset, majd folytassuk a fékkartest felső részénél a betekerést.
Ha jól fordultunk a fékkar körül, a szalag a kerékpárostól “távolodik”, ami azt jelenti, hogy szélek előre néznek. Itt már nagyon látszik, hogy egyenletes-e az átfedés, tehát erre most fokozottan figyelnünk kell. Természetesen a szoros tekerés is elég kritikus ezen a ponton. Ahogy elértük a kormány szélesebb átmérőjét (akár lépcsőzetes, akár folyamatosan ívelő kialakítású), hagyjuk abba a bandázsolást!
Az utolsó kör felénk jön, méghozzá egy bizonyos szögben. Ne húzzuk le erről a szalagdarabról az öntapadós réteget védő papírcsíkot! Helyette tegyünk egy kis kartondarabot azon rész alá, ahol a csatlakozást ki akarjuk alakítani. A karton szélének segítségével, vágjuk le a szalagot a kormánnyal merőleges irányban. Szedjük ki a kartont, és láthatjuk, hogy a szalag vége most már egy hegyes végű, dárda alakú forma. A vágás, ha mindent jól ment, kb. 12 cm hosszú. Szedjük le a védőszalagot, és tegyünk pillanatragasztót erre a végső 12 cm-es szakaszra. Ne felejtsük el, hogy a hegyes vég a legfontosabb, tehát ide mindenképpen jusson egy kis mennyiségű ragasztó. Vigyázzunk arra, hogy se magunkra, de a kerékpárra ne jusson a pillanatragasztóból. Egy határozott mozdulattal illesszük a szalagvéget szorosan a helyére.
Helyezzük vissza a fékkar gumiburkolatát. A kormányvégen hagyott szalagfelesleget tűrjük be a kormány belsejébe, majd tegyük be a dugókat, ügyelve arra, hogy a felirat vízszintesen álljon.
Forrás: BikeMag
Képek: Zinn alapján BikeMag