Nemrég számoltunk be az Author 2012-es újdonságairól, ezúttal azonban a cseh gyártó Agang márkanév alatt forgalmazott gépeinek 2012-es fejlesztéseiről és termékpalettájáról lesz szó. Az újdonságok ismertetésére az Author termékek 2012-es bemutatójával egy időben került sor, így a helyszín az Agang esetében is Trencsén, a felállás pedig ugyanaz: a Bikemag stábja a BrinGáspár és a Szigeti kerékpárboltok meghívásának eleget téve vett részt az eseményen. Hogy összességében mi hangzott el, arról ide kattintva olvasható egy rövid összefoglaló.
Milyen koncepció áll az Agang márkanév mögött?
A cseh márka igyekszik lefedni a kerékpározási stílusok jó részét, ezen belül pedig kiemelkedő ár/minőség arányra törekednek. Erős hangsúlyt fektetnek a technikai paraméterekre és a műszaki tervezésre, a célcsoportot pedig a kifinomult, igényes, céltudatos vásárlóközönség képezi.
Összehasonlítva a termékeket az Author hasonló gépeivel, az Agang esetében a hangsúly a versenyfelhasználás helyett sokkal inkább a szabadidős kerékpározáson van. A vázgeometria kialakítása és a felszereltség egyaránt ennek a célnak megfelelően alakul. További lényeges tervezési paraméterekként jelenik meg a biztonság és hosszú élettartam, valamint a menetkényelem.
Hárombetűs mozaikszavak egy csokorban: a fontosabb 2012-es fejlesztések
Az Agang 2012-es modellpalettáján hangsúlyos pozíciót foglalnak el az összteleszkópos gépek, ezért a technológiai fejlesztések jó része ezekhez kapcsolódik. Az össztelós vázak szerkezete négyforgáspontos rendszerre épül, amelyet azonban sikerült saját szabadalmakkal egyedivé tenni, a végeredmény pedig a neves külföldi kerékpáros magazinok tesztjei alapján egészen kimagasló lett. A tesztek eredményei alapján az Agang felfüggesztései felveszik a versenyt a közismert világmárkák által nyújtott teljesítménnyel, de mindezt jóval elérhetőbb áron teszik. A fejlesztésben az ismert helyi rider, Jára Spěšný, alias Spaceman működött közre, továbbá a Libereci Műszaki Egyetem szakemberei is beletették a magukét. A végeredmény a levédett DLP, Drive Link Pivot rendszer lett
DLP – Drive Link Pivot
A DLP rendszer a világszerte gyakran alkalmazott és népszerű, úgynevezett négyforgáspontos hátsó felfüggesztés egy módosított változata. A DLP lényege, hogy a hátsó villaszárak közös forgáspontját a hátsó kerék tengelye elé és kissé fölé helyezik el, tehát ez a forgáspont helyzetét tekintve magasabbra kerül. Ez lehetővé teszi a váz fő forgáspontjának olyan kialakítását, amikor is ez a forgáspont a hajtómű nagy és kis tányérja „között” helyezkedik el magasság tekintetében, optimalizálva a négyforgáspontos szerkezet virtuális forgáspontjának helyzetét. Ezek után már csak a váz himbakarjának alakjától, illetve méretétől, valamint a felhasznált rugóstag hosszától és karakterisztikájától függ a váz gyakorlati viselkedése. Ezen alkatrészek optimális kiválasztása illetve megtervezése határozza meg az egyes modellek felhasználási területét.
EPP – Excentric Pivot Position
Az összteleszkópos vázak excentrikusan elhelyezett fő forgáspontja egyrészt biztosítja a kellő férőhelyet a hajtóműnek, másrészt elegendő sárférőhelyet hagy a hátsó gumik mellett. Emellett a fő forgáspontnak el kell viselnie a lehető legnagyobb igénybevételeket, de mindezt úgy, hogy a kereskedelmi forgalomban kapható bármelyik a felhasználáshoz illeszkedő hajtómű gond nélkül felszerelhető legyen. Az EPP technológiával kialakított aszimmetrikus láncvilla/forgáspont kombó mindezeknek a követelményeknek megfelel.
RAA – Rear Axis Adapter
A fejlesztések során az Agang szakemberei igyekeznek mindig rendszerben gondolkodni, és összefüggéseiben nézni a dolgokat. Pontosan ezért az összteleszkópos vázaik számára praktikus, de egyedi vázpapucsokat terveztek, de emellett tekintettel kellett lenniük a piacon jelenlévő trendekre, és alkatrészkínálatra is.
A vázpapucsokat emiatt úgy tervezték meg, hogy azokba megfelelő adapterek segítségével akár 10-, akár 12 mm-es tengelyt is be lehessen építeni 135 mm széles agyak használata mellett.
SSH – Stainless Steel Hardware
A felfüggesztések működése és élettartama olykor egészen apró részleteken múlik. Éppen ezért az összes Agang összteleszkópos vázban rozsdamentes kötőelemeket, alátéteket, hézagolókat és perselyeket alkalmaznak. Ezen elemek magas minősége a váz értékét is jócskán megnöveli, emellett meghosszabbítja az élettartamot és egyszerűsíti a karbantartást.
CHT – Conical Head Tube
Azt a fajta kúpos avagy tapered fejcsövet, amelyet az Agang egyes modelljein láthattunk, mi magunk között csak „zseblámpa-dizájn” néven emlegettük. A hivatalos megnevezés ezzel szemben CHT avagy Conical Head Tube. A céges kommunikáció szerint itt arról van szó, hogy súly kordában tartása mellett ezzel a kialakítással sikerült maximális merevséget elérni a fejcső és az alsócső kapcsolatánál. Mindez köszönhető annak, hogy a megnövelt alsó átmérő következtében a csatlakozó felület nagyobb, így merevebb kapcsolat hozható létre. Emellett a nagyobb átmérőjű csapágy a villa és a váz kapcsolatát is stabilabbá, merevebbé teszi.
Ezután pedig csemegézzünk kicsit – felhasználási területenként pár modellt kiemelve – az Agang 2012-es kínálatából! (figyelem, a gyári fotók még nem véglegesek, az azokon látható specifikáció nem feltétlenül egyezik meg a forgalomba kerülő változattal)
FSX összteleszkópos modellek
Az Agang 2012-es termékpalettájának talán legnagyobb érdeklődésre számot tartó szegmensét az összteleszkópos MTB-k képezik majd, hiszen működés tekintetben a cég saját négyforgáspontos rendszere teljesen versenyképes a piac nagyágyúival, a gépek ellenben ár tekintetében sokkal visszafogottabbak.
Összesen négy modellt találunk majd itt. A könnyebb DH felhasználásra szánt Ninját, mely 180 / 180 milliméteres rugóúttal rendelkezik és két különböző felszereltségű változatban (Ninja 3.0 és Ninja 2.0) lesz elérhető.
A valódi örömbringázásra szánt Cult Enduro gép 150 / 150 milliméteres rugóúttal szintén két verzióban lesz elérhető (Cult 3.0 és Cult 2.0), mindkét modellen a Sram alkatrészek dominálnak majd.
Előrukkol a cég egy elöl-hátul 140 mm-t mozgó, keményebb felhasználásra szánt női össztelóssal is, ez lesz a Trinity 2.0, mely Fox taggal és telóval, Sram X7 váltórendszerrel, Avid Elixir fékcuccal és Syncros kiegészítőkkel bír majd.
Az Agang 2012-es freeride össztelósa a 100 / 100 mm-es rugóúttal rendelkező Rocknrolla lesz, Sram / Truvativ / tektro / Syncros és saját márkás kiegészítőkkel.
XC Trail merevfarú hegyigépek
A jellegzetesen hajlított felsőcsővel rendelkező Agang merevfarú MTB-k között 2012-ben összesen hét modellből válogathatunk.
A Gangsta 10.0, 8.0, 7.0 és 6.0 típusok tárcsafékkel szereltek, míg a 4.0-án V-fékeket találunk. Két tárcsafékes 29”-os MTB is lesz a 2012-es kínálatban, a Gangsta 9.29 és a Gangsta 7.29.
XC Trail merevfarú hegyigépek hölgyeknek
Ahogyan az Author, úgy az Agang is gondol a hölgyekre. Ennek szellemében 2012-ben összesen 4 merevfarú MTB modellt kínálnak kifejezetten női geometriával és felszereltséggel.
Az ismertetőjegyek a szokásosak: a hölgyek testméreteihez jobban illeszkedő, rövidebb felsőcsővel rendelkező vázgeometria (14”, 16” és 18”-os méretben), az ehhez méretben igazodó kormány és stucni, női nyereg, kisebb testsúlyra hangolt teleszkóp. A négy modellből három tárcsa-, míg egy V-fékes.
Városi gépek
Az Agang 2012-es városi kínálata három modellt vonultat fel: Sincity 3.0; Sincity 2.0 és Sincity 1.0. A paletta csúcsán a 3.0 található, melyet 30 millimétert mozgó teleszkópos villával, hátul láncváltóval, elöl pedig az FSA Metropolis névre hallgató kétsebességes hajtóműbe integrált váltójával szerelték.
Utóbbi különlegessége, hogy egyetlen első lánckerékkel és egy integrált váltómű két fokozatával egy 28/45-ös kéttányéros hajtómű áttételarányait képes reprodukálni. A fékezésről tárcsafékek gondoskodnak.
A Sincity 2.0 ehhez képest egy csupán hátsó váltóval rendelkező V-fékes konstrukció, míg az 1.0 modellt Nexus agyváltóval és V-fékkel szerelték.
Freestyle BMX kerékpárok
A 20”-os kerékméretű freestyle BMX paletta 2012-ben két modellből áll majd. A termékcsalád csúcsán a Pimp 2.0 modell helyezkedik majd el, mely egy Cr-Mo vázra épült konstrukció.
A Pimp 2.0 alatt egy egyszerűbb modell helyezkedik el, a szénacél vázra felépített Pimp 1.0, melynek felszereltsége is némileg puritánabb. Utóbbi modell két színvariációban (fehér/zöld és piros/fehér) lesz elérhető.
Freestyle MTB kerékpárok
A Durvulós műfajt kedvelőknek két dirt MTB modellt kínál az Agang, a 24”-os kerékméretű, merevvillás Exe 24-et, és a 26”-os, RST telóval szerelt Exe 1.0 típust.
Mindkét gép hátrafelé nyitott, csúszópapucsos Cr-Mo vázra épül, és egysebességes kivitelben kerül forgalomba egyetlen hátsó tárcsafékkel.
Gyerekbringák
Az Agang gyerekbringa kínálatában összesen 8 modellt találunk, melyek a következő kerékméreteket kínálják: 16”, 20”, 24”.
A 2012-es évre két újdonságot tartogat a gyártó, az egyik a Capo 24”-os kerékméretű modell tárcsafékes verziója lesz, a másik pedig, hogy a szintén 24”-os Angel modell ezúttal elérhető lesz merevvillás változatban is.
A prezentáció a 2012-es Agang termékpaletta bemutatása esetében is nagyon töményre sikeredett, és az Author gépekhez hasonlóképpen itt is módunkban állt az újdonságok tesztelésére. András meg is jegyezte gyorsan, hogy egy Cultot bármikor bevállalna hosszabb távra is. Erre lehetséges, hogy nemsokára lehetőség is nyílhat, hiszen reméljük, az itt bemutatott gépek közül párat huzamosabb időre is megkaphatunk, és bringatesztek keretein belül oszthatjuk meg menettapasztalatainkat az olvasókkal. A 2012-es Author / Agang újdonságok ismertetése viszont ezzel véget ért, további részletek az aktuális termékekről az alábbi linkeken érhetők el.
További információk:
Az Agang anyacég honlapja: www.agang.eu
Az Agang hazai honlapja: www.authorkerekpar.hu
A Szigeti Kerékpárbolt honlapja: http://www.szigetikerekpar.hu/
A 2011-es Agang fejlesztések összefoglalója: http://bringaspar.hu/author-fejlesztesek/2011-agang-fejlesztesek
A kiemelt Agang márkaboltként üzemelő BrinGáspár kerékpárbolt honlapja: http://bringaspar.hu/; http://www.facebook.com/kerekparuzlet; valamint a bolt elérhetősége Budán és Pesten.
Szöveg: HBalage
Fotó: HBalage, Laczkó András, Agang
(X)