Talán a leghálásabb feladat az Eurobike-kon bemutatott 2013-as paletták bemutatásai közül a BMC kínálatának ismertetése, ugyanis nem sokat kellett gondolkozni, mit fényképezzünk a standon, annyi érdekes részletet láthattunk az új BMC modelleken.
Az egyik olyan gyártóról van szó, mely sosem hódolt be a mainstream-nek, nem duma csupán a termékelőállítási folyamat leírása bemutatkozójukban. A kiállításon folytatott beszélgetés során kicsit a kulisszák mögé tekinthettünk, amiben volt kis panaszkodás is, de a bringák szempontjából pozitív a végkicsengés.
A pletyka szerint végső soron egy hobbicégről van szó, ami szorosan a profi kerékpáros csapattal egybeforrva működik, melynek hátterében ugyanaz a hallókészülék-iparban érdekelt üzletember áll, aki annak idején a Phonak csapatát működtette (amely természetesen BMC kerékpárokon közlekedett).
A BMC Team tulajdonképpen veszteséges, de ez nem is számít, fontosabb, hogy nem kötnek kompromisszumot, céljaikat a legmagasabb szinten próbálják megvalósítani. Ez látszik a high-end bringákon is, melyek Svájcban készülnek, nem éppen költséghatékony gyártási technológiákkal. Még mindig kitartanak például a lassan 10 éves koncepció, a muffos kialakítás mellett is (annak idején ezek karbon csövekből, alu muffokkal készültek, ma már természetesen kizárólag a szénszálas anyagból).
Jól fémjelzi ezt a BMC zászlóshajója, az Impec, melynek karboncsöveit egy speciális ipari robot „szövi” és a szálak elrendezése adott csövön belül is változik a terhelésnek megfelelően. Szintén változik a csövek keresztmetszete is, és az egyes csövekhez használt karbont is külön-külön tervezik, annak megfelelően, hogy adott helyen a minél nagyobb merevség, vagy éppen a kényelem biztosítása a fő szempont. A csöveket szuper szerkezeti merevséget biztosító muffok tartják össze.
A Load Specific Weave technológiával készült 2013-as Impec-et a magyar bajnok, Kusztor Péter már idén tesztelte, ahogy korábban beszámoltunk róla. Az eredmény egyébként egy 5000 eurós vázszett, ami az egyik legdrágább a világon, de az is tény, hogy talán a világ legfejlettebb gyártástechnológiája áll mögötte.
Ha nem is az LSW technológiával, de szintén Svájcban, manufakturális gyártásban készül a BMC legfeltűnőbb újdonsága 2013-ra, a Timemachine TMR01. Ez a bringa remekül illeszkedik – vagyis inkább túlmutat – az egyre divatosabb, kimondottan aerodinamikus kerékpárok (például Specialized McLaren Venge, Scott Foil, Ridley Noah) sorába.
Merész húzás, de a BMC mérnökei átültették a profi mezőny egyik legfejlettebb időfutambringája, a Timemachine műszaki megoldásait egy mezőnyversenyzésre használható kerékpárra. Aerodinamikus profilú elemmel ellátott villa, melyben saját rendelésre készülő integrált fékeket találunk (teszem gyorsan hozzá, a standon húzogatva nem olyan meggyőző, mint egy csúcs kéttengelyes patkó), integrált kábelezés, aero nyeregcsővel, melynek tetején változtatható a befogó pozíciója, BB86 középrész.
Érdemes szót ejteni a DTi koncepcióról is: Dual Transmission Integration – vagyis a BMC legújabb fejlesztésű bringáin úgy alakítják a kábelezés lehetőségét, hogy a vázak az összes elképzelhető elektronikus vagy mechanikus váltórendszerrel kompatibilis legyen, beleértve a még piacra sem dobott, vázba integrált akkumulátorokat. Ez nagyon fontos szempont, hiszen könnyen előfordulhat bárkivel, hogy vásárolna egy Di2 rendszert mondjuk a meglévő csúcs karbonvázára, és kompatibilitási problémákkal találkozik…
A TimeMachine TM01, TMR01 és a GranFondo GF01 vázak is ilyen szellemben készülnek, az időfutam kerékpáron például az eddig kapható Di2 akkumulátort is elhelyezhetjük a vázban. A TM01 időfutam váz más szempontból is különleges, ugyanis annyiféleképpen állíthatjuk a nyereg és a kormány helyzetét, hogy összesen 128 különböző pozíció létezik. Állítható a nyereg-befogó síkban, állítható a stucni szöge, és hossza is.
Országúti fronton a TMR01 mellett a BMC másik nagy dobása a GranFondo GF01, melynek első kampányát az idei Párizs-Rubaix-ra időzítették. Egy olyan kerékpárról van szó, melynél a kényelem biztosítása nagyobb arányban játszik szerepet, mint bármelyik korábbi BMC kerékpár esetében.
Természetesen a GF01 a TeamMachine és RaceMachine kerékpárokon már korábban is alkalmazott koncepció, a TCC – Tuned Compliance Concept szerint készül, vagyis a váz négy fő darabját különböző tulajdonságú karbonszövetekből készítik. Hogy a bringa elviselje a kockaköveken jelentkező igénybevételt is, a támvilláknál, nyeregcsőnél fokozottabban előtérbe kerül a rezgéselnyelő tulajdonság.
Nem csak a felhasznált karbonnal játszottak azonban a tervezők, a GF01-en a vázkialakítás is meglehetősen egyedi. A támvilla profilja szinte már egy softail-t idéz, és egy szemléltető eszköz segítségével azt is megnézhettük, hogyan viselkedik ez a szerkezet, ha a pavékon pattog a kerék. Meggyőző…
Nemcsak a szerkezeti megoldások, de a szögek, a geometria is kényelmesebbé teszik a BMC GranFondo kerékpárokat, egyértelműen látszik, hogy itt főleg a cycloturista közönséget szeretnék megnyerni. A GF02 sorozatban egy 105-össel szerelt, mechanikus tárcsafékes országútit is kínálnak.
Érdekes, hogy már mennyire nem szempont az országúti kerékpárgyártásban a minél jobb súlyadatok üldözése, a fentebb bemutatott TMR01 modellt például 7,5 kg alatt nem is kaphatjuk meg, és a GF01 is csak a Sram Red verzioban közelíti a 7 kilót. Szerencsére a gramm-mániás profiknak még mindig ott a TeamMachine és a RaceMachine, előbbi 6 kilogrammos kiszereléssel is kapható. A stand leghíresebb teamgépe is egy TeamMachine volt, a 17. Tour de France-ot teljesítő amerikai George Hincapie masinája.
Lucky Seventeen – utalva arra, hogy ehhez már szerencse is kell. 17 Tour de France… A kiállításon a bringa előtt állva én konkrétan beleborzongtam, eszembe jutott az a rengeteg meló, amit Big George beletett ebbe a sportba, a mérhetetlen alázat, a híres visszér a bal lábán…
Komolyan erősített a BMC mountain bike vonalon is, láthatóan a 29-es kerékméret mellett letéve a voksot. A csúcs karbongépen, a TeamElite TE01 29-en az országútról ismert koncepciókkal is találkozhatunk. A 29er kínálat amúgy a kedvezőbb árú alumínium gépekig terjed.
Ilyen például a TCC – Tuned Compliance Concept, de támvillákon is látható a rokonság a komfortot kínáló GranFondo bringákkal. Jellemzője még a BMC 29ernek a kimondottan alacsony homlokcső, és a ritka rövid, 429 mm-es láncvilla, amivel valószínűleg jobban gyorsítható a gép egy átlagos 29esnél.
Össztelós vonalon a BMC mountain bike-okra jellemző APV – Advanced Pivot System lett adaptálva a 29-es fullyra is, ami nem egyszerű feladat, hiszen a láncvillánál nem sok helyből gazdálkodhattak. A dual-linket használó virtuális forgáspontú rendszer a nemzetközi szaksajtó szerint kiváló – progresszív – karakterisztikájú, és meglehetősen pogózásmentes. Mi még nem próbáltuk, talán ami késik, nem múlik.
Magyarországi BMC információ a MOAB honlapján, IDE KATTINTVA
További képek Facebook albumunkban, IDE KATTINTVA
(x)