Bár a kivitelezőt múlt héten bejelentették és a munka hamarosan indulhat, helyi civilek tiltakoznak a Budapest-Balaton kerékpárút Biatorbágyon átvezető szakaszának tervei ellen. A Kerékpárosklub – ahogy két éve – kerékpársávokat javasol a balesetveszélyes egyoldali kerékpárút helyett.
Budapest felől a híres viadukton érkező kerékpárút a főút egyik oldalán, kétirányú kerékpárútként haladna. A gyakori kapubeállók, a keresztutcák és a több helyen gyalogosokkal közösen vezetett, illetve a fasor kivágásával járó nyomvonal helyett a Kerékpárosklub már 2018-as viták idején kerékpársávot javasolt. Az egyoldali kétirányú kerékpárút a lejtő miatti magasabb sebességből következően is balesetveszélyes találkozásokkal járhat gyalogosokkal és autókkal is.
A gyakori konfliktuspontok miatt településen belül nem ajánlott egyoldali megoldás helyett a belterületen biztonságosabb, jobb láthatóságot adó, irányhelyes kerékpársávok építését javasolja a Magyar Kerékpárosklub a Szabadság úton és Nagy utcán.
A közelmúltban felélénkült lakossági tiltakozással egyidőben újra megkeresték az Innovációs és Technológiai Minisztériumot és egyeztetésen is részt vettek.
A Magyar Kerékpárosklub továbbra is kerékpársávot javasol az útvonalra. A turisztikai célok mellett a mindennapos kerékpáros közlekedést is segítené, ha a Szabadság utca – Nagy utca – viadukt útvonalon marad a nyomvonal, de a mostani tervek helyett – lehetőleg megemelt – kerékpársávok biztosítják a biztonságos boltba, munkába, iskolába járást.
Kékkel a tervezett kerékpárút, rózsaszínnel a javasolt kerékpársávok
A terveket áttekintve a kritikus szűkületeknél, rézsűknél is elfér kerékpársáv, a legtöbb helyen 1,75 m széles, emelt, szintben elválasztott kialakításban is, a parkolóhelyek részleges megtartása mellett.
A kis forgalmú Vasút utcában is egyoldali kétirányú, nehezen bevehető kanyarral megtervezett kerékpárúton érkezne a biciklis forgalom, amit indokolatlannak tartanank. Az utca a parkolás rendezésével könnyen kijelölhető az útvonal számára.
A Nem ide BUBA szerveződés által a Füzes patak – Benta patak mentén javasolt alternatív útvonal a Nyakas-kő érintésével természetközeli turisztikai látványosságot adhat a Budapest-Balaton kerékpárútnak, azonban a Szabadság úti nyomvonallal ellentétben nem segíti a településen belüli mindennapos kerékpáros közlekedést és plusz emelkedőt is jelenthetne.
Arra az esetre is tett a Magyar Kerékpárosklub javaslatokat, ha a döntéshozók ragaszkodnak az egyoldali kétirányú kerékpárúthoz. Megjegyzéseik beépítésével enyhíthetik egyes helyeken a balesetveszélyt, de a koncepcionális problémát nem tudják kiküszöbölni.
- Az Innovációs és Technológiai Minisztériumnak írt részletes javaslat itt olvasható.