Járdán vagy úttesten, villogó lámpával vagy állandó fényűvel? Na és mekkora sebességgel? Csak néhány kérdés azok közül, melyekkel könnyen zavarba ejthető még a leggyakorlottabb bringás is. A McDonald’s BringaMánia KRESZ-tesztjén, közel 1000 hazai kerékpáros válaszai alapján kiderült, hogy akadnak értelmezési problémák a szabályokat illetően.
A McDonald’s BringaMánia program megbízásából, a Semmelweis Egyetem Testnevelési és Sporttudományi Karának Sportmenedzsment és Rekreáció Tanszéke segítségével 2011 decemberében felmérést végzett a Vuelta Sportiroda. A felmérés során utcai megkérdezés illetve internetes kitöltés útján közel ezer fő válaszait gyűjtötték össze és értékelték ki. A McDonald’s BringaMánia KRESZ-teszt felmérése azzal a céllal jött létre, hogy annak eredményeit felhasználva eloszlathassák a „kerékpáros KRESZ” körüli tévhiteket, és így a nyári bringás-szezonra mindenki tisztában legyen a szabályokkal. A felmérés kérdései sorra vették az utak használatával, a sebességkorlátozásokkal, a forgalmi szabályokkal és a biciklis öltözékkel, felszereléssel kapcsolatos problémákat.
Szabályok és szokások
A felmérés tanulsága szerint az utak megfelelő használata körül továbbra is nagy a zűrzavar. Némely esetben maguk a KRESZ szabályok is ellentmondásosak, máshol tévhitek és rossz berögződések okozzák a problémákat, és teremthetnek veszélyhelyzeteket. A kerékpárutak használatával a többség tisztában van, azonban a járda, a közös gyalog- és kerékpárutak, valamint az autóbusz forgalmi sáv esetében ez már kevésbé mondható el.
Kié a járda?
A KRESZ csak abban az esetben engedi a járdán való kerékpározást, ha az út kerékpáros közlekedésre alkalmatlan vagy tilos rajta biciklizni, talán ezért gondolja úgy a válaszolók 41 százaléka, hogy a járdán egyáltalán nem szabad tekerni. Arról pedig, hogy milyen út számít közlekedésre alkalmatlannak, hosszas vitákat lehetne folytatni.
A közös gyalog- és kerékpárutak esetében a megkérdezettek mindössze 30 százaléka van tisztában azzal, hogy csak abban az esetben kötelező a közös utak használata, ha a gyalogosok forgalma nem akadályozza a kerékpáros haladását. Az autóbusz forgalmi sávban való közlekedéssel kapcsolatban sem sokkal felkészültebbek a válaszadók, hiszen a megkérdezettek csupán 41 százaléka tudja, hogy külön megengedő tábla esetén az is igénybe vehető a kerékpáros forgalom számára. Azt azért hozzá kell tenni, hogy ilyen megengedő táblával szinte még senki sem találkozott.
Határtalan sebesség
A forgalmi szabályok tekintetében biztatóbb a helyzet, a legtöbb helyes válasz ugyanis ebben a témakörben született. Az egyirányú utcában való közlekedés, illetve a zebrán történő elsőbbségadást illetően megnyugtatónak mondható a bringások felkészültsége (77% illetve 75% tudta a jó választ). A kerékpárosok maximális sebességére vonatkozó kérdéseket a válaszolóknak csupán 48 százaléka válaszolta meg helyesen.
Csillog, villog, visszaver
A láthatóságra vonatkozó kérdések azonban sokakat csőbe húztak, hiszen a válaszadók közel 60 százaléka szerint a villogó piros hátsó fényforrás a szabályos, pedig a KRESZ folyamatos fényt ír elő. A lakott területen kívül, korlátozott látási viszonyok között kötelező fényvisszaverő ruházatot pedig a felmérésben résztvevők 44 százaléka gondolja kötelezőnek lakott területen belül is, vagy akár minden esetben.
Ahogy a felmérés eredménye is igazolja, általánosnak mondható a bizonytalanság a bringások között, ha a közlekedési szabályokról kell nyilatkozni. Épp ezért ezek a kérdések nem maradhatnak megválaszolatlanok, hiszen az egyértelmű, mindenki számára érthető KRESZ – és ennek ismerete – a biztonságos közlekedés alapja. Az eredeti kérdőív és a helyes válaszok megtekinthetők a BringaMánia oldalán (www.bringamania.hu), ahol folyamatosan újabb információk is olvashatók a témával kapcsolatban.