Az 5próba Rióba kiemelt eseménysorozat első, velencei állomásán három próbában mérettethetik meg magukat a résztvevők. Az augusztus 29-i rendezvényen a triatlon sportágai kerülnek a programba. A jelen írásban a kerékpározáshoz adunk hasznos tanácsokat.
Az úszáshoz és a futáshoz már korábban adtunk ötleteket, a harmadik sportághoz a kétszeres magyar bajnok, korábbi válogatott kerékpáros, a MOB Kiemelt Edző Programjának tagja, a riói olimpiára készülő triatlonos Vanek-testvérek, Margit és Ákos, valamint Tóth Tamás és Kovács Zsófia – korábban az olimpikon Somogyi Miklós és Vinczeffy Zsolt kerékpárosok és a triatlonos Csomor Erika – felkészítésében is szerepet vállaló Pócsföldi Ottó nyújt segítséget. A velencei állomáson teljesítménytúra jelleggel, 30 és 60 kilométeren indulhatnak a résztvevők.
A szakember több dologra is felhívja a figyelmet. A próba kiírása nem határoz meg kritériumot a kerékpárt illetően, lehet az országúti, kényelmes városi, vagy akár terepre használatos hegyikerékpár. Az állapotára, helyes beállítására azonban mindenképp oda kell figyelni! – hangsúlyozza.
„A kerékpározás technikai sportág, a bringával forgalomban, közlekedésben veszünk részt, így nagyon fontos, hogy a sportszer megfelelő állapotban legyen. Indulás előtt ellenőrizzük a gumikban lévő levegő nyomást, ne legyen ‘lapos’ a gumi, tekintsük át a fékek és a váltó állapotát, működését. Törekedjünk a helyes beállításra, akár saját, akár kölcsönbiciklivel tekerünk. Azt szoktam mondani, ha a sarkunkat a pedálra helyezzük, és nyújtott lábbal tudunk hajtani az alsó pontokon, akkor helyes a nyeregmagasság. Ha nem így van, megkeseríthet minden kilométert. A legtöbb kerékpár ma már sebességváltóval van ellátva. Használjuk! Nem az a lényeg, hogy feleslegesen pörgős, vagy éppen nagyon kemény áttátelt hajtsunk, hanem, hogy optimális, a szervezet számára is kellemes pedálfordulatot válasszunk, akár síkon, akár hegyen haladunk. A profi országútisok, mint például az időfutammenő Cancellara vagy akár Armstrong percenként százat is tudott forgatni, az ironmenek, hogy ne legyen túl magas a pulzusuk, 80-85-öt pörgetnek. Válasszunk olyan sebességet, amit az egész távon tudunk tartani, ne fáradjunk el egyből a táv elején. És ne felejtsük el, a KRESZ szabályai ránk is vonatkoznak, szoktam mondani, ne csak a jobbkéz, hanem a ‘balkéz szabályra’ is figyeljünk!”
A korábbi versenyző a két táv közötti különbségekről is beszélt.
„Egy egészséges embernek, akár családosan, gyerekekkel, a harminc kilométer nem jelenthet különösebb akadályt. A hatvanra azonban már kell némi előképzettség, állóképesség, hiszen a táv teljesítése két-három óráig is eltarthat. Figyeljünk a folyadékpótlásra! A rövidebb távon legalább egy kulacs vizet igyunk meg, a hosszabbikon ennek a dupláját. Hatvanon már könnyen felszívódó ennivalóra, banánra, zselére, vagy csokoládéra is szükségünk van az ‘eléhezés’ ellen. Az öltözék sem mindegy. Másfél-két órányi tekerés alatt már igen kényelmetlen lehet az utcai viselet, például farmernadrág vagy béléses rövidnadrág alsóneművel, melyek ciklikus mozgást követve a nyereggel érintkezve kidörzsölhetik a hátsónkat vagy a belső combunkat. Érdemes beruházni egy – akár már áruházban is kapható – bringásnadrágra, mely azon túl, hogy elasztikusan a testünkre simul, speciális, általában antibakteriális anyagból készült puha, kényelmes betéttel van ellátva, így puha érzésünk lehet egy amúgy kemény nyergen is. És, ha már öltözék – a bukósisak kötelező! Magyarországon a hetvenes években vezették be annak használatát a versenyeken, a profi mezőnyben a nyolcvanas években kezdték használni, ma már ott is kötelező.”
A 30 kilométeres „Tókör” teljes egészében a Velencei-tó körüli kerékpárúton és kerékpárbarát útvonalon halad, melyen két ellenőrzőállomás lesz található. A frissítésről mindenkinek saját magának kell gondoskodnia! A kerékpárosoknak a kerékpárúton a rendezők útmutatásai szerint, illetve a KRESZ betartásával kell közlekedniük. A kerékpározás során minden résztvevőnek egy – a regisztrációnál kapott – rajtszámot kell viselnie, melynek hátulján az orvosi szolgálat telefonszáma is megtalálható lesz.
A kerékpározás során megkülönböztető/fényvisszaverő mellényt nem kell viselni, de bukósisak használata minden esetben kötelező! A kerékpáros etapok bármilyen típusú kerékpárral teljesíthetők. A kihívás egy „tókör”, illetve egy „bő-tókör” megtételét jelentik. A 60 kilométeres táv résztvevői forgalomban is haladnak majd, így a 18 éven aluli jelentkezők csakis felnőtt kísérettel vehetnek részt az eseményen! – hívják fel a figyelmet a szervezők.
Az „5próba Rióba” egy komplex szabadidősport-rendszer. A következő egy évben minimum tíz kiemelt 5próba Rióba fesztiválnapot szervez a MOB a helyi önkormányzatok bevonásával. Ezeken a csúcseseményeken az öt sportágból – futás, úszás, kerékpározás, kajak-kenu, gyaloglás – helyszínenként háromban lehet próbázni. Száz pontonként jár egy Irány Rio! sorsjegy, amellyel a riói olimpiára lehet utazást nyerni.
A nevezésről, további díjakról és tudnivalókról a hivatalos weboldalon, az otprobarioba.hu oldalain tájékozódhat, továbbá a Facebook-oldalon találhatók még információk. A velencei esemény részletes kiírása ide kattintva olvasható.
Forrás: MOB/VF
Fotó: MOB/Szalmás Péter