A BikeFun International csehországi gyárában voltunk szomszédolni, itt készülnek többek között a nálunk is jól ismert Superior és Rock Machine kerékpárok.
A Superior és Rock Machine márka ismerősen cseng hazai mountain bike körökben, és jó hírünk van, ugyanis új lendületet kap a magyarországi forgalmazás! Ennek kapcsán látogattunk ki az Ostrava közelében található üzembe, közelebbről megnézve, milyen gyártási folyamat végén indulnak útnak a bringák hazánkba is.
Közeledve a telephez totális dejavu: mintha Csepelre mentünk volna, csak itt nem a Csepel Művek, hanem a Tatra gyár jelenleg is működő vagy éppen kihasználatlanul álló üzemegységei uralták a képet, itt kapott helyet a kerékpár összeszerelő üzem is. A Tatrával való szomszédság egy remek programban is megnyilvánult: egy Tatra katonai járművel tehettünk egy kört az „adrenalin-pályán”, hatvannal, olyan gödrök között, amiben egy terepjáró elsüllyedne… Az adrenalin-fröccs tehát megvolt, ha a bringateszt el is maradt az egyre komolyabb hóesésben.
De térjünk vissza a gyárlátogatásra: A BikeFun International céget holland befektetők alapították 2001-ben és tulajdonolják ma is, az üzem Koprovnice városában található, Ostrava repülőterétől 16 kilométerre. A gyárban a Superior és Rock Machine mellett még az STR és BikeFun Kids márkák készülnek. Az üzem főleg – 80%-ban – exportra termel. A gyártott kerékpárok száma folyamatosan nő, 2010-ben már sikerült átlépni az évi 100 000-es álomhatárt, tavaly pedig 130ezernél is több bringa készült Koprovnicében. 2014-re 160ezret meghaladó darabszámot tűzték ki célul, valamint hogy elérjék az 1 milliárd cseh koronás forgalmat.
A csehországi gyár remek kiindulópontnak bizonyul, hiszen így az értékesítési térkép centrumában van a fejlesztési központ, a gyár és a raktár is, költséghatékonnyá és gördülékennyé téve így a logisztikát is. Lerövidülhetnek a rendelési és teljesítési idők, csökkenthető a kockázat, ugyanakkor rugalmasan tudnak kezelni extra megrendelői igényeket is. A hatalmas raktárból hamar kiszolgálják partnereiket, legyen szó holland megrendelőről vagy akár magyarról. Ennek köszönhetően Európa-szerte gyümölcsöző kapcsolatokat sikerült kialakítani a kereskedőkkel, amiben fontos szerepe van a sok személyes találkozónak. Remélik, hogy Magyarországon is egyre többen ismerik- és szeretik meg majd a Superior és Rock Machine márkákat.
Ahogy a legtöbb európai kerékpár-összeszerelő üzemben, így a BFI gyárában is a festőcsarnok a gyár lelke, hiszen a Távol-Keletről érkező nyers vázak itt, majd a matricázó részlegen nyerik el végső fényüket. A festőüzemet folyamatosan fejlesztik, a látogatás során megtudhattuk, hogy legutóbb a BMW autógyár által is alkalmazott technológiát is rendszeresítettek.
A festési eljárás négy fázisú, a kémiai előkészítést követően az alapozás után kerül fel a kiválasztott szín, majd porfestéssel kerül fel a végső réteg, attól függően, hogy matt vagy fényes finisre van szükség. Kimondottan szép és igényes, jó minőségű a fényezés, közelebbről megvizsgálva és a folyamatot végigkövetve abszolút a világszínvonalat képviseli. Például az alábbi képen látható matt fekete finis a legdrágább kerékpárokon is megállná a helyét.
Mint megtudhattuk, próbálják követni a divatot, a kevésbé hivalkodó designokat részesítik előnyben, az ilyen bringák a legtöbb embernek tetszenek. Illetve ha a másik oldalról nézzük, ezek a bringák kevesebb vásárlónak váltják ki a nemtetszését, mint mondjuk egy rikító színű változat. Ennek némileg ellentmond a legjobb Rock Machine gépeken visszaköszönő kék-sárga design, de ettől egyediek ezek a kerékpárok.
Az üzem további sejtjei a vázak előkészítésével (váz, villa, csapágyak), a kormányok előkészítésével (különböző szerelékek, fékkar, váltókar, stb. felcsavarozása), a kerekek fűzésével és a végső összeszereléssel foglalkoznak. A kerekeket automatizált eljárással építik, a legújabb Holland Mechanics által gyártott számítógépvezérelt kerékfűző gépekkel. Kerékfűzésben egyértelműen kijelenthető, hogy ezek a gépek jelentik a mai technológia csúcsát, de ennyivel nem elégszenek meg és a gépből kigördülő kereket még manuálisan is ellenőrzik.
Az öt gyártósor teljes kapacitással üzemelve több mint napi 600 kerékpár előállítására is képes. A raktárterület is hatalmas, ameddig a szem ellát, csak Rock Machine és Superior dobozok sorakoznak, 30 000 kerékpárnak is van hely. Idegenvezetőnk, René egy egyszerű és nagyszerű eljárást mutatott, hogyan ellenőrzik, hogy pontosan az van-e a dobozban ami: minden leszerelt specifikációnak megvan a grammra pontos tömege dobozzal együtt. A gyártósor végén felteszik a mérlegre és amennyiben egyezik az érték, akkor minden alkatrész (alátét pontossággal) rendben beépítésre került. Így a kerékpár folytathatja útját a raktárba, ellenkező esetben azonnali riasztást kapnak és ellenőrzésre kerül, milyen alkatrész maradt ki az összeszerelés folyamán.
Az utóbbi években egyre nagyobb szerepet kapnak a főleg holland piacra készülő e-bike-ok. Nagyon komolyan veszik itt a minőségellenőrzést, külön részleget rendeztek be a teszteléshez, számítógép vezérelt tesztpaddal. A holland piacra gyártott Ecomo kimagasló ár-érték aránnyal büszkélkedik, de a Rock Machine és Superior palettán is van elektromos rásegítéses bringa.
A Rock Machine és Superior márkák közül a Rock Machine 2014-es kínálatáról már írtunk korábban Eurobike-beszámolónkban, most röviden a Superior újdonságairól szólnánk pár szót. A Superior paletta teteje egyértelműen a teljesítmény-orientált kerékpárosoknak szól, nem véletlen, hogy a Bart Brentjens Team kerékpár szállítója is ez a márka.
Természetesen a Superiornál is a legaktuálisabb kérdés a kerékméret átállás, ők is a 27,5” mellett tették le a voksot a 26” ellenében. Új filozófiájuk szerint a 27,5”-es kerékpárokat 180 cm-es testmagasságig válasszák a bringások, a 29-eseket pedig 175 cm magasságtól. A kerékpárok méretválasztékát is így alakították, vagyis aki 165 cm magas, az ne keressen magának twentyninert, ahogy két méteres magassággal se gondolkozzon senki 27,5-esben (XC/maraton modellekről beszélünk).
A legjobb Superior mountain bike-ok csúcsminőségű, kimondottan versenyzői igényeket (merevség, alacsony súly) kielégítő karbonszövetből készülnek, minden új trend elvárásainak megfelelően, specifikációjuk véleményünk szerint kimondottan jól átgondolt, csak abból választanak drágább alkatrészt, amiből szükséges, ami hozzájárul remek ár-érték arányukhoz. Készülnek vázak normál karbonszövetből is, itt már a komfort és a tartósság is nagy hangsúlyt kap. A specifikációkra itt is igaz az előbbi megállapítás, az SLX szinten szemtelenül jó fogyasztói árakat produkálnak.
A szóban forgó bringákról a jövőben sokkal részletesebben is jelentkezünk még…