A Superior a teljesítményorientált kerékpárjairól volt mindig is híres, számos versenyzésre alkalmas modellt kínál a hobbi szinttől a Világkupa versenyek szintjéig. A Superior palettáján a Team XF 29 Issue a csúcsa a mechanikus váltószettel szerelt összteleszkópos kerékpároknak, minden egyes elemét átjárja a versenyzés szelleme, a gyártó koncepciója a kerékpár tervezésekor egyértelműen egy kompromisszummentes, a legmagasabb szinten is XC versenyzésre alkalmas karbon össztelós létrehozása volt. A fejlesztésében az egykori profi versenyző, az 1996-os atlantai olimpia bajnoka Bart Brentjens is részt vett.
A 100 mm-t mozgó Team XF 29 Issue karbon váz a kerékpár lelke, mellyel hosszas tervezések és tesztek után 2017-ben jelent meg a piacon a Superior. Tervezéskor fontos szerepet játszott, hogy egy könnyű, de jó hajtáshatékonysággal rendelkező, aktív rugózásra is képes kerékpár legyen a végeredmény, amivel a keményebb XCO világkupa pályákon is lehet versenyezni. A “felfüggesztés” ránézésre egy klasszikus egy forgáspontos rendszer, de a támvillák képesek annyit hajolni, hogy egy forgáspontot helyettesítenek, ezzel jó pár grammot spórolva a kerékpár tömegéből. A további súlymegtakarítás jegyében a hátsó váltó direct mount rögzítésű, a trendeknek megfelelően a kábelek szinte végig rejtve futnak és a középcsapágyház press fit rendszerű. A rugózás kulcseleme a vázhoz hangolt DT Swiss X313 rugóstag, ami a kormányról zárható/nyitható és teljes mértékben a kerékpáros stílusához állítható.
A teleszkóp is a DT Swiss terméke, pontosabban egy OPM O.D.L. 100 mm úttal, tapered nyakkal és 15 mm-es átmenő tengellyel. Csúcsmodell egy csúcsmodellbe, ezzel röviden jellemezhető a DT villa. Tipikusan az az alkatrész, amiről rosszat nem lehet mondani, ultrakönnyű, kategóriájában merev, mozgása nagyon jó, mindent tud, amit egy top teleszkópnak tudnia kell. A villa egyik különlegessége az O.D.L. Technológia, ami lehetővé teszi, hogy három fokozatban használhassuk a teleszkópunkat. A rövidítés is erre utal, Open-Drive-Lock, tehát van egy nyitott fokozat, amit sziklás terepen érdemes használni főleg lefelé, egy közepes, amivel a könnyebb, simább lejtőkön lehet lejönni és már bátran lehet vele mászni és a teljesen zárt mód, amikor szinte meg sem mozdul a teleszkóp, ez kifejezetten sprinteknél vagy állva tekerés közben jó választás. Ugyanazzal a karral tudjuk a kormányról vezérelni a villát, mint a rugóstagot, egy mozdulattal zárható illetve nyitható mindkettő, ezzel egy plusz mozdulatot és helyet spórolhatunk meg a kormányon.
A hajtás, váltás, fék szett, mind a Shimano XTR családjából származik, ami a japán gyártó mtb szettjeinek szintén a csúcsa, egyedül a lánc lóg ki a sorból, a jól bevált KMC X11L viszi át az erőt a hátsó kerékre. Hajtóműből egy egy tányérosat választott a Superior a Team XF 29 Issue-ra, a 34 fogas lánckerékhez egy 11 sebességes 11-46-os fogaskoszorút párosítottak, ez nem teljesen fedi le a két tányéros rendszerek áttételtartományát, a legkönnyebb fokozat hiányzik, de egy ilyen könnyű kerékpár nyergében lehet észre sem vesszük. Elöl-hátul 160 mm-es tárcsákon keresztül fékezhetjük a kerékpárt, ami ebben a kategóriában általában elégnek bizonyul.
A kerekek komponenseit is a DT Swiss készíti, 350 Straightpull agyakra fűzött XR 391 felnis kerekeken gurulhatunk a Superior Team XF 29 Issue nyergében. Ahogy a kerékpár minden eleme, ezek is minőségi, könnyű darabok. A külsőket a Schwalbe szállítja, elöl Rocket Ron EVO, hátul Racing Ralph Evo felel a megfelelő tapadásért. Szeretem az ilyet, amikor a gyártó arra is figyel, hogy melyik keréken milyen gumi legyen.
Kiegészítők terén sem kötött kompromisszumot a Superior, kormányból és nyeregcsőből az FSA könnyű, de megbízható K-Force Light karbon típusait választotta, a nyereg pedig a Fizik Tundra M3 K:ium modellje.
Gondolom, már mindenkit érdekel, hogy milyen vele montizni, következzenek a személyes tapasztalataim!
Ami azonnal észrevehető, hogy félelmetesen könnyű, mindössze 9,9 kg pedál nélkül, ami az össztelósok között nagyon jó tömeg. Amikor a sajtónapon lekaptam az állványról, hogy viszem tesztelni, nagyon meglepődtem, nem mindennap emelget az ember ilyen súlyú montikat. Ezenkívül a Superior dizájn nekem kifejezetten tetszik, egyszerű, letisztult és sugárzik belőle, hogy “igen, ez egy versenyzésre tervezett kerékpár”. Természetesen nem csak emelgettem meg nézegettem a kerékpárt, hanem ki is próbáltam. Rövid beállítás után fel is pattantam rá, már aszfalton is érezhető volt, hogy nagyon halad a bringa. Teljesen lezárt teleszkópokkal vágtam neki a hegynek és kínálta magát, hogy álljak fel, semmi bemozgást nem lehetett érezni, hihetetlen élmény volt vele mászni, össztelós létére sem csavarodott a kerékpár hátulja, nehéz mihez hasonlítanom, de kb. olyan volt, mint egy ultrakönnyű merevfarú monti merevvillával. Szeretem, ha nem mozognak a teleszkópok felfelé, de mivel ez most teszt volt, ezért ki kellett próbálnom, hogy milyen trail állásban a DT rendszere. Ülve, ha nem vittem bele nagy erőt akkor észre sem vettem, hogy nem zárt állásban van, de amikor jobban odaléptem neki és én is kicsit bemozogtam akkor a bringa felől is lehetett érezni egy kis “hintázást”. Köves, sziklás terepen nem próbáltam felfelé, de valószínűleg ott a legjobb. Azt szerintem már mondanom se kellene, hogy a váltó tökéletesen működött, hiszen ezen a szinten nem is lehet másképp.
Kíváncsi voltam, hogy mit tud a lejtőkön, hiszen az elöl-hátul rugózás előnyének ott kell legjobban megmutatkoznia. Elsőként a könnyebbik enduro pályát választottam a Kálnica Bikepark-ban erre a célra, a hegytetőn átállítottam a kart a kormányon nyitott fokozatba és nekivágtam a lejtőnek. Ez a pálya olyannyira nem haladta meg a Team XF 29 Issue képességeit, hogy visszakapcsoltam trail állásba, mert úgy jobban tudtam vele haladni, nem volt szükség az aktív rugózásra. Érdekes, mert a hullámokon pumpálás közben ebben a fokozatban nem volt érezhető, hogy a kerékpár berugózással nyelne el energiát, nagyon jól be van hangolva az egész rendszer. Az elejétől fogva nem volt kérdés, hogy jobb lefelé, mint egy merevfarú, messze nem pattogtam el úgy az akadályokról és sokkal jobban fékezhető, irányítható volt így a bringa, ezenfelül sokkal kényelmesebb, ami hosszútávon a teljesítményben is megmutatkozik. A következő körben már rámentem a durvább pályára is vele, itt azért már helyenként kifejezetten jól jött a nyitott állás a nagyobb akadályokon, szépen simította az utat. Nem volt meg vele az az érzés, ami sok össztelósnál előfordul, hogy kanyarban el akarom hagyni a hátulját, tehát oldalirányban is elég merev a váz. Kulcskérdés még ezeknél a bringáknál, hogy mennyire keményedik fel a kerékpár hátulja fékezés közben, de itt is jól vizsgázott a Superior, nem volt extrém módon észrevehető bemerevedés.
Egy minden elemében elsőrangú kerékpárt ismertem meg a Superior Team XF 29 Issue személyében, ami a kiváló menettulajdonságokkal rendelkező, könnyű vázának és a csúcskategóriás felszereltségének eredményeképpen a létező összes XC pályán megállja a helyét, az emelkedőkön felveszi a versenyt a merevfarú montikkal, lefelé pedig teljesen más dimenzióban használható a több fokozatban állítható rugózásának köszönhetően.
További információkat keresd ősztől a forgalmazó illetve a gyártó honlapján
Váz: Carbon MTB Race BF-1601 100 mm
Villa: DT Swiss OPM O.D.L. Tapered 100 mm, 15mm, remote LO
Rugóstag: DT Swiss X313 remote L.O. 165×38
Kormánycsapágy: FSA Orbit 1.5E ZS No.57E
Kormányszár: ONE Race SuperFlat 31.8mm
Kormány: FSA K-Force Light flat
Markolat: ESI Racer’s Edge silicone grips
Hátsó váltó: Shimano XTR RD-M9000-D GS Shadow Plus
Fékváltókar: Shimano XTR SL-M9000 RapidFire Plus I-spec II
Fékek: Shimano XTR BR-M9000 hidraulikus tárcsafék 160/160mm
Hajtómű: Shimano XTR FC-M9020 Hollowtech II 34T
Középcsapágy: Shimano BB-71-41A
Fogaskoszorú: Shimano CS-M8000-11 11-46T
Lánc: KMC X11L
Első agy: DT Swiss 350 Straightpull CL 15x100mm
Hátsó agy: DT Swiss 350 Straightpull CL 12x142mm
Felni: DT Swiss XR 391 28H
Küllők: Sapim Laser/Race fekete
Külsők: Schwalbe Racing Ralph Evo/Rocket Ron EVO 29×2.25″
Nyereg: Fizik Tundra M3 K:ium
Nyeregcső: FSA K-Force Light Di2 SB0
Méretek: S(15,5″), M(17,5″), L(19″), XL(21″)
Tömeg: 9,9 kg